جدیدترین مطالب

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

اشکان پیرزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از اصولی که در سیاست خارجی دولت سیزدهم پیگیری می شود تعامل موثر با کشورهای همسایه خصوصا تعامل با کشورهای حوزه تمدنی ایران و کشورهای فارسی زبان بوده است که در دولت های قبل به دلیل عدم اهتمام به این راهبردها، خالق تهدیداتی برای کشور شد.

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

سفارت ایران در لندن: اتهامات علیه سپاه فاقد اعتبار است

سفارت ایران در انگلیس در واکنش به کمپین بدخواهانه نمایندگان پارلمان این کشور علیه سپاه پاسداران گفت: اتهامات تروریسم علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فاقد دلیل است و بر اساس برنامه‌های سیاسی انجام می‌شود و تنها به نفع برخی منافع است.

ادعای بلینکن در مورد همکاری‌های نظامی چین و روسیه

تهران- ایرنا- «آنتونی بلینکن» وزیر امورخارجه آمریکا مدعی شد که چین با تامین قطعات کلیدی تسلیحات روسیه، به جنگ در اوکراین دامن زده و بزرگترین تهدید را علیه امنیت اروپا از زمان جنگ سرد ایجاد کرده است.

واکنش عراق به حادثه اخیر اصفهان: تنش اخیر نباید باعث منحرف شدن نگاه‌ها از اتفاقات غزه شود

وزارت خارجه عراق نسبت به اقدام تخریبی در اصفهان و خطرات تنش نظامی در منطقه هشدار داد. وزارت خراجه عراق تاکید کرد: این تنش نباید باعث منحرف شدن نگاه‌ها از اتفاقات غزه و ویرانی و کشته شدن مردم بی‌گناه در آن باریکه شود.

Loading

داعش در پازل امنیتی آمریکا

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: از زمان قدرت گرفتن طالبان در افغانستان و باتوجه به خلاء امنیتی ایجاد شده، فعالیت‌های تروریستی داعش در این کشور روندی افزایشی داشته است. محمد جلالی فرد و محمدرضا فرهادی – تحلیلگران مسائل منطقه

خصلت گروه‌های تروریستی این است که اولاً حالت تلماسه‌ای دارند؛ یعنی هسته‌های خود را سریعا برای اجرای عملیات تروریستی سازمان‌دهی می‌کنند و ثانیاً حالت مک دونالدی دارند؛ یعنی باتوجه به شرایط به وجود آمده در مکان‌های مختلف سریعاً رشد و اقدام به تاسیس پایگاه‌های نظامی می‌کنند.

این دو ویژگی در افغانستان کاملا مشهود است و داعش از این وضعیت استفاده حداکثری کرده و اقدامات خود را برپایه مسائل و مشکلات کنونی این کشور بنا نهاده است. باتوجه به اقدامات تروریستی داعش و اقدام اخیر آن‌ها در منطقه هرات توجه به نکات زیر ضروری است:

  • داعش در مقطعی تمرکز عملیاتی خود را بر روی شیعیان قرار داده بود و با ادعاهای واهی همچون دشمن دور و نزدیک، اقدامات خود را توجیه می‌کرد؛ اما در مقاطع اخیر برخی اقدامات تروریستی داعش علیه سایر اقلیت‌های دینی در افغانستان صورت گرفته و این نشان می‌دهد که شعارهای این گروه بر مبنای جنگ با شیعه کاملا دروغین است و از نظر این گروه هرکس خارج از دایره داعش باشد، مورد حمله قرار می‌گیرد.
  • داعش به عنوان یک کارت بازی در دست آمریکا در افغانستان یفای نقش می کند و این امر را می‌توان در راهبرد کلی آمریکایی‌ها مبنی بر بی‌ثبات‌سازی در سطح منطقه‌ای تعریف کرد. داعش از یک سو به عنوان تهدید برای طالبان ایفای نقش می‌کند و از سوی دیگر به عنوان تهدیدی برای ایران، روسیه و حتی چین تلقی می شود. در کنار این دو گزاره، داعش به عنوان ابزاری برای دخالت‌های بیشتر آمریکا در افغانستان به بهانه‌ی مبارزه با تروریسم است.
  • بیشتر توان داعش در افغانستان بر مسئله ایجاد چالش امنیتی برای طالبان قرار گرفته است، زیرا این گروه معتقد است که با فشارهای اعمال شده بر طالبان در این عرصه به دو نتیجه خواهد رسید: الف) طالبان را در حوزه‌های مختلف جغرافیایی درگیر مسائل امنیتی می‌کند و تمرکز آن را در حوزه‌های مختلف بهم می‌ریزد؛ ب) تکثر فعالیت‌های جغرافیایی شرایط را برای عدم مقابله طالبان با آنهاکاهش می‌دهد. درنتیجه این دو مورد فشارهای داخلی و خارجی بر روی طالبان در جهت استقرار امنیت تشدید می‌یابد و همین عاملی در جهت ضربه زدن به طالبان می‌شود.
  • طالبان در مقطع یک ساله کنونی بیشترین درگیری‌ها را با داعش داشته و حضور و نفوذ این گروه را در افغانستان برای خود مفید نمی داند. حسب همین شرایط است که داعش نیز تمام تمرکز خود را بر روی اقدامات امنیتی و تخریبی در افغانستان قرار داده است.
  • داعش در اقدامات خود در افغانستان از تاکتیک عملیات با مقیاس کوچک استفاده می‌کند، یعنی به دنبال ضربه زدن و انجام اقداماتی است که بیشترین حجم تخریبی و تلفات انسانی را در پی داشته باشد. به همین منظور تمرکز فعالیتی داعش بر روی اماکنی همچون مساجد است که محل تجمع و حضور حداکثری افراد است.
  • خطر اقدامات امنیتی داعش فعلا به افغانستان محدود می‌شود و این احتمال وجود دارد که این نوع عملیات‌ به سایر مناطق همچون آسیای مرکزی و شبه قاره نیز کشیده شود. در این راستا داعش به دنبال بسط حوزه جغرافیایی و فکری خود به مناطقی خارج از افغانستان است که بتواند از طریق این گزاره نفوذ امنیتی و گزاره تخریبی خود را تقویت کند.
  • داعش با این گونه اقدامات در پی آن است که این پیام را به افکار عمومی انتقال دهد که گرچه حوزه حکومتی آن از بین رفته، اما حوزه عملیاتی و ماموریتی آن همچنان پابرجاست. یعنی همان عملیات‌ انتحاری با هدف قراردادن اجتماعات بدون توجه به مکان عملیاتی. در واقع داعش این گزاره را القا می‌کند که توان عملیاتی آن محدود به چند حوزه نیست و می‌تواند در حوزه‌های مختلف عملیات کند. البته باید توجه داشت که شرایط موجود در افغانستان این فضا را برای داعش فراهم کرده است، وگرنه این گروه از چنان توان عملیاتی برخوردار نیست.

 

ارزیابی نهایی

داعش در پی آن است که حوزه‌های ماموریتی و عملیاتی خود را در نقاط مختلف منطقه و حتی فرامنطقه‌ای گسترش دهد و مترصد است این امکان را با انجام عملیات‌ انتحاری فعلی در افغانستان فراهم کند. همه‌ی این موارد نشان دهنده آن است که عواملی در پشت پرده و به صورت سازمان دهی شده حمایت‌های مختلفی را از این گروه به عمل می‌آورند که شرایط را برای احیای فعالیت‌های داعش فراهم کنند. حمایت‌هایی که آمریکایی‌ها در این زمینه از داعش انجام می‌دهند، برای رسیدن به چند هدف است که مهمترین آن ایجاد بی ثباتی در افغانستان و سپس تعمیم آن به کشورهای پیرامونی است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *