جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

Loading

رسانه‌ها؛ آلمان به دنبال ایجاد «اقتصاد هیدروژنی» و…

۱۴۰۱/۰۶/۰۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: سفر شولتس به کانادا برای تامین منابع جایگزین گاز روسیه، هشدار بلژیک درخصوص زمستان بسیار سخت برای  اروپا، تلاش اردوغان برای انجام دیدار پوتین و زلنسکی در آینده نزدیک ، دوبرابر شدن واردات نفت ترکیه از روسیه، هشدار روسیه به ناتو درباره عواقب نادیده گرفتن خطوط قرمز، اظهارنظر مقام آمریکایی درباره احیای برجام، ناراحتی رژیم صهیونیستی از احیای احتمالی برجام، سفر لاپید به آلمان با محوریت برنامه هسته‌ای ایران، هراس صهیونیست‌ها از قدرت پهپادی ایران، تشدید جنگ داخلی در صحنه سیاسی رژیم  اسرائیل، تنش جدی در روابط تل آویو و قاهره پس از جنگ سه‌روزه، رزمایش یگان‌های ضد زیردریایی چین درآبهای چین شرقی، آغاز بزرگترین رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی و واکنش کره شمالی، سفر رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به ترکیه، سفر هیات طالبان به روسیه برای رایزنی درباره واردات نفت و غلات به افغانستان و ورود  نظاميان انگلیسی به فرودگاه الغیضه در يمن، از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: «اولاف شولتس» صدر اعظم آلمان تحت فشارها برای کاهش وابستگی به گاز روسیه و یافتن منابع انرژی جایگزین راهی کانادا شد. شولتس با افزایش فشارها در آستانه بحران انرژی در فصل زمستان، قصد دارد در این سفر قرارداد زنجیره های تامین هیدروژن را امضا کند.شولتس و «روبرت هابک» وزیر اقتصاد آلمان در این سفر با هیاتی از مقامات و رهبران تجاری همراهی می شوند و این قرارداد را که هدف آن ایجاد زنجیره های تامین هیدروژن است به عنوان بخشی از تلاش های برلین برای انتقال سریع به انرژی های تجدیدشدنی امضا می کنند. صدر اعظم آلمان گفت که یک پروژه اولویت‌دار که دو کشور می‌خواهند روی آن همکاری نزدیک داشته باشند، ایجاد «اقتصاد هیدروژنی» است.

خبرگزاری مهر :  نخست وزیر بلژیک در سخنانی گفت که زمستان بسیار سختی در انتظار سراسر اروپا خواهد بود.«الکساندر دی کرو» گفت: برخی بخش‌ها به دلیل افزایش قیمت‌های انرژی با دشواری‌های خطرناکی مواجه هستند. وی همچنین افزود: بزرگترین خطر پیامدهای جنگ اوکراین فروپاشی همبستگی اروپا است که به افزایش قیمت انرژی منجر خواهد شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس جمهور ترکیه از تصمیم کشورش برای برگزاری دیداری میان روسای جمهور روسیه و اوکراین با هدف پایان دادن به جنگ میان دو کشور خبر داد.رجب طیب اردوغان در سخنرانی پس از نشست کابینه اعلام کرد که کشورش به دنبال برگزاری دیدار میان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین است.وی خاطرنشان کرد که پرونده جنگ اوکراین را در دیدار با همتای خود در شهر سوچی روسیه در ۵ اوت به همراه پرونده‌های دیگر مورد بررسی قرار داده است.رئیس جمهور ترکیه همچنین اشاره کرد که هفته گذشته با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در شهر لویو اوکراین نشستی سه جانبه داشته است.

دویچه وله: بر اساس آمار منتشرشده از سوی رفینیتو (Refinitiv) شرکت آمریکایی که در زمینه پردازش و تحلیل آمار اقتصادی فعالیت می‌کند، صادرات نفت روسیه به ترکیه در سال جاری بیش از دو برابر افزایش یافته است. ترکیه از تحریم روسیه خودداری کرده و از ابتدای سال ۲۰۲۲ واردات نفت از روسیه را در مقایسه با مدت مشابه سال پیش، دو برابر کرده است. این کشور با کاهش واردات نفت از دیگر کشورها اکنون نفت ارزان‌تری از روسیه دریافت می‌کند.

اسپوتنیک روسیه: معاون وزیر امور خارجه، سیاست ناتو در نادیده گرفتن “خطوط قرمز” را بسیار خطرناک خواند.سرگئی ریابکوف اظهار داشت که سیاست مخرب ناتو در نادیده گرفتن “خطوط قرمز” ترسیم شده توسط مسکو بسیار خطرناک است.معاون وزیر امور خارجه روسیه در گفتگو با نشریه “ایزوستیا” گفت: روند مخرب کشورهای ناتو برای نادیده گرفتن خطوط قرمز ما و کشاندن به رویارویی با روسیه در اوکراین، ایجاد تعادل در آستانه درگیری مسلحانه مستقیم، بسیار خطرناک است. بدیهی است که این امر مملو از تشدید بیشتر تا درگیری نظامی قدرت های هسته ای با عواقب وخیم است.

یورونیوز: ایالات متحده آمریکا تاخیر در پاسخ به اروپا بر سر توافق هسته‌ای ایران را رد کرد و گفت که «هنوز مسائلی باقی مانده» که باید برطرف شود. واشنگتن با این حال گفت که نسبت به دو هفته پیش به توافق نزدیک‌تر شده‌اند.ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: « به نظر می‌رسد ایران برخی از خواسته‌ها را کنار گذاشته و این موضوع باعث دلگرمی است.»وی تاکید کرد که نسبت به دو هفته پیش به توافق نزدیک‌تر شده‌اند.

آناتولی  ترکیه:  نخست وزیر اسرائیل گفت که به توافق هسته‌ای با ایران پایبند نخواهد بود و برای جلوگیری از دستیابی تهران به توانمندی هسته‌ای دست به هر کاری می‌زند.یائیر لاپید در گفتگوی تلفنی با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه با محوریت مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: ما به توافقی که در نتیجه مذاکرات هسته‌ای با ایران به دست خواهد آمد پایبند نخواهیم بود.

خبرگزاری ایلنا:  نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای رایزنی درباره برنامه هسته‌ای ایران به آلمان می‌رود. رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که این سفر طی دو هفته آینده انجام می‌شود.این سفر در حالی انجام می‌شود که پایگاه «اکسیوس» به نقل از چندین مقام‌های آمریکایی و رژیم صهیونیستی گزارش داد که دولت ایالات متحده طی روزهای اخیر تلاش کرده است به اسرائیل اطمینان دهد که با دادن امتیازهای جدید به ایران، موافقت نکرده و توافق هسته‌ای در آینده نزدیک حاصل نخواهد شد.

الکوثرفارسی: یک اندیشکده امنیتی رژیم صهیونیستی در گزارش خود برنامه پهپادی ایران را خطرناک ترین تهدید برای این رژیم توصیف کرد. اندیشکده «مؤسسه مطالعات امنیت داخلی اسرائیل» در گزارشی با اشاره به استفاده حماس، حزب‌الله و دیگر گروه‌های مقاومت از پهپاد علیه اسرائیل و متحدان آن در منطقه نوشت؛ پهپادها از پدیده‌ای حاشیه‌‎ای به تهدیدی فزاینده برای تل‌آویو تبدیل شده‌اند.این نهاد امنیتی صهیونیستی پرواز پهپادهای حزب الله به سمت میدان گازی مورد اختلاف «کاریش» در دریای مدیترانه در ماه جولای را یادآور شد و افزود: «این نخستین بار نیست که از پهپادها علیه اسرائیل استفاده می‌شود. حزب‌الله در جنگ دوم لبنان در سال 2006 نیز پهپادهایی فرستاد.

خبرگزاری تسنیم: بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی حمله شدید اللحنی را علیه کابینه فعلی به ریاست یائیر لاپید انجام داد و او را عامل اصلی بحران اقتصادی حال حاضر این رژیم معرفی کرد. نتانیاهو در تویتی که امروز منتشر کرد، کابینه یائیر لاپید را به باد انتقاد گرفته و تاکید کرد، سیاست‌های این ائتلاف باعث شد سفره مردم روز به روز گران تر شود، بانک‌ها نرخ بهره را افزایش و قیمت مسکن نیز سرسام آور گردد. به زعم نتانیاهو که خود را برای انتخابات پیش رو آماده می‌کند، کابینه لاپید هیچ‌‌ ایده‌ای برای خروج از این بحران در اختیار ندارد و بدبختانه نمی‌داند چگونه اسرائیل را باید بحران‌های اقتصادی‌اش برهاند.موعد انتخابات کنست رژیم صهیونیستی که برای پنجمین بار پیاپی به شکلی زودهنگام برگزار می شود، نوامبر آینده اعلام شده است.

خبرگزاری فارس: رسانه‌های عبری اذعان دارند که روابط بین مصر و رژیم صهیونیستی بعد از جنگ سه روزه اخیر علیه غزه و بدعهدی‌های تل‌آویو، دچار تنش جدی شده است. روابط مصر و رژیم صهیونیستی در سایه، وقایع اخیر در نوار غزه و جنگ سه‌روزه اخیر که به شهادت بیش از ۴۸ فلسطینی و مجروحیت صدها تن و تخریب گسترده زیرساخت‌های غزه منجر شد، دچار چرخش‌های غیرعادی می‌شود که با تنش‌های زیادی همراه است. این امری است که تحلیلگران و ناظران سیاسی بر آن صحه می‌گذارند.حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه از عصر (جمعه / ۱۴ مرداد) تحت عنوان «سپیده دم» آغاز شد و سه روز به طول انجامید که در نهایت پس از کش‌وقوس‌های فراوان با میانجیگری مصر به آتش‌بس منجر شد. دور جدید تنش میان صهیونیست‌ها و جنبش جهاد اسلامی، از بازداشت «بسام السعدی» از سران ارشد این جنبش‌  در کرانه باختری آغاز شد و میانجی‌گری مصر برای پایان دادن به این تنش‌ها به جایی نرسید.

ایران پرس:  در بحبوحه تنش چین با جزیره تایوان، نیروهای مسلح چین تمرینات ضد زیردریایی را با مهمات واقعی در دریای «چین شرقی» انجام دادند. شناورهای «ژیاکسینگ» و «شیان» در این تمرین به عنوان بخشی از ناو گروه به همراه کشتی‌های دیگر تمرین‌های عملی را با مهمات واقعی در منطقه تعیین‌ شده در دریای چین شرقی انجام دادند. فرماندهی شرقی ارتش چین پیشتر سلاح‌های ضد زیردریایی، ضد هوایی و ضد موشکی را برای حمله به اهداف در دریا مستقر کرده بود.از ابتدای ماه اوت، نیروهای مسلح چین یک سری رزمایش‌ها را در امتداد سواحل این کشور همزمان با افزایش تنش فزاینده در تنگه تایوان انجام داده‌اند که ناشی از سفر «نانسی پلوسی»  رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان است.

خبرگزاری ایرنا: آمریکا و کره جنوبی بعد از ۵ سال، اولین رزمایش بزرگ مشترک خود را در بحبوحه افزایش تنش ها با کره شمالی آغاز کردند. تارنمای هیل نوشت: رزمایش های آمریکا و کره جنوبی در پنج سال گذشته و به دنبال تلاش های دولت دونالد ترامپ برای خلع سلاح هسته ای کره شمالی متوقف شده بود.این رزمایش تحت عنوان «سپر آزادی اولچی»  (Ulchi Freedom Shield)از روز دوشنبه آغاز شده و تا اول سپتامبر (۱۰ شهریور) ادامه دارد و بزرگترین رزمایش بین واشنگتن و آمریکا از سال ۲۰۱۷ تاکنون محسوب می شود.به نوشته هیل، هیچ یک از دو کشور جزییات این رزمایش را منتشر نکرده اما نسخه های قبلی این رزمایش با شرکت ده ها هزار نیرو و هواپیما، تانک و ناوجنگی انجام شده است.

ان. اچ.کی ژاپن: کره شمالی ضمن محکوم کردن مانورهای نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی، آنها را رزمایشی توسط نیروهای متخاصم خوانده و این کشورها را تهدید به پاسخ نظامی متقابل کرده است.طبق برنامه قرار است این مانورهای دوره‌ای، بر اساس سناریویی با فرض وقوع وضعیت اضطراری در شبه‌جزیره کره، از روز دوشنبه هفته جاری تا اول سپتامبر برگزار شوند.وبسایت «کمیته وحدت صلح‌آمیز سرزمین پدری کره شمالی» مقاله‌ای درباره این مانورها منتشر کرد.در این مقاله این مانورها رزمایشی بر اساس فرضیه تهاجم به کره شمالی توصیف شده‌، و آمده است که این مانورها اوضاع در این شبه‌جزیره را به خطر می‌اندازند.

تی .آر.تی ترکیه:  محمود عباس، رئیس‌ رام الله به دعوت رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه برای دیدارهای رسمی واردآنکارا شد.  سفر محمود عباس 3 روز به طول خواهد انجامید.فائد مصطفی سفیر فلسطین در آنکارا گفت که عباس با رئیس جمهور اردوغان برای گفتگو در مورد روابط دوجانبه دیدار خواهد کرد.

رادیو چین:  وزارت امور خارجه دولت موقت افغانستان اعلام کرد که هیات نمایندگی این کشور در مسکو در حال رایزنی با مقامات روسیه پیرامون واردات کالا از این کشور است و پیش‌بینی می‌شود این هیات همچنین با طرف روسیه درباره تجارت کالا به کالا و واردات نفت و گندم مشورت کند.«ذاکرالله جلالی» دیپلمات دولت موقت افغانستان اظهار داشت که طی روزهای گذشته، هیات نمایندگی دولت موقت افغانستان با موفقیت درباره مسایل فنی برای حمل و نقل کالا با مقامات روس مشورت کرده است.

خبرگزاری صدا و سیما: نظامیان انگلیسی در ساعات گذشته وارد فرودگاه الغیضه در استان المهره یمن، هم مرز با کشور عمان شدند. منابع آگاه اعلام کردند که نیرو‌های جدید انگلیسی وارد فرودگاه مدنی الغیضه شدند. نیرو‌های انگلیسی از ابتدای سال ۲۰۱۸ به همراه نیرو‌های آمریکایی این فرودگاه را تصرف کرده و آن را پایگاه خود در دریای عرب در شرق یمن قرار داده بودند.این منابع تاکید کردند: تداوم هجوم نیرو‌های خارجی به المهره در چارچوب جاه طلبی‌ها و طمع ورزی‌های آن‌ها در تسلط بر مناطق نفت و گازی است که به دور از رویارویی با نیرو‌های صنعا، صورت می‌گیرد. دو گروه از نیرو‌های آمریکایی نیز اوت امسال وارد فرودگاه الغیضه شدند. فرودگاه الریان از سال ۲۰۱۶ به یک پایگاه نظامی آمریکا تبدیل شده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *