جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

هشدار درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا در صورت بازداشت ترامپ

تهران- ایرنا- یکی از تحلیلگران شبکه خبری سی‌ ان‌ ان هشدار داد که در صورتی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل نقض حکم دادگاه در خصوص ممنوعیت اظهارنظر علنی و مصاحبه مطبوعاتی درباره شهود، دادستان، کارکنان دادگاه، هیات منصفه و خانواده قاضی، بازداشت و حبس شود، شورش سراسری در ایالات متحده به وقوع خواهد پیوست.

آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد

اسلام‌آباد- ایرنا- آمریکا در ادامه اقدامات یکجانبه خود علیه همکاری‌های دفاعی سایر کشورها و با ادعای طرح تقویت رژیم جهانی منع اشاعه، چهار شرکت خارجی را به اتهام همکاری با پاکستان در حوزه برنامه‌های موشک بالستیک و دوربرد آن تحریم کرد.

ببینید | تصاویر تازه از رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در منطقه نخجوان

برگزاری رزمایش نیروی هوایی جمهوری آذربایجان در حالی انجام شد که پیشتر آیهان حاجی‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه‌ای با انتقاد از اقدامات فرانسه در تسلیح ارمنستان، تاکید کرد: گسترش نظامی‌گری در منطقه به نفع صلح نیست. حملات هوایی به اهداف زمینی از جمله سامانه‌های پدافند هوایی، جنگ الکترونیک، مقابله با پهپادهای انتحاری و عملیات ترابری نیروهای نظامی و تجهیزات نظامی از جمله تمرین‌هایی بود که از سوی نیروی هوایی ارتش جمهوری آذربایجان در جریان این رزمایش با موفقیت به انجام رسید./ایران تایمز

Loading

 رسانه‌ها؛ ترکیه  در مرحله آغاز عملیات نظامی جدید در سوریه  و…

۱۴۰۱/۰۵/۲۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: پرواز گسترده پهپادهای ترکیه‌ در مناطق مرزی سوریه، تاکید  ترکیه بر راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه، واکنش  ترکیه به روند خرید اس-400 از روسیه، رزمایش چین در دریای زرد، آزمایش جدید موشکی  کره‌شمالی ، محکومیت  پرتاب اخیر موشک بالستیک چین از سوی ژاپن و آمریکا،هشدار سفیر چین در واشنگتن به آمریکا در خصوص تایوان،آزمایش موشک قاره‌پیمای جدید آمریکا، هشدار آمریکا به اوکراین، عصبانیت صدر اعظم آلمان از اظهارات محمود عباس درباره «هولوکاست»، میانجی‌‌گری اتحایه اروپا بین صربستان و کوزوو برای کاهش نفوذ روسیه،خبر فاجعه‌بار گازی برای اروپا، نشست ۳ جانبه گوترش، اردوغان و زلنسکی در غرب اوکراین، توافق ایران، ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان برای ایجاد کریدور حمل‌و‌نقل بین‌المللی، برگزاری دومین نشست مجمع اقتصادی سازمان همکاری شانگهای و پایان وضعیت اضطراری در سریلانکا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

الکوثرفارسی:  منابع خبری می گویند ارتش ترکیه برای انجام عملیات نظامی جدید در خاک سوریه آماده می‌شود. نظامیان ترک از طریق بلندگوها در مساجد شهرهای مرزی اطراف شهر جرابلس در ریف حلب به شهروندان هشدار داده  و از آنها خواسته اند منازل  خود را ترک نکنند.. منابع محلی به خبرنگاران سانا در الحسکه و الرقه اعلام کردند که این هشدار ارتش ترکیه همزمان با پرواز گسترده پهپادهای ترکیه‌ای در حریم هوایی شهرهای مرزی و همچنین بسیج گسترده نیروهای ترکیه‌ای در اکثر مناطق مرزی شهرهای الحسکه، الرقه و حلب بوده است. ارتش ترکیه طی روزهای اخیر حملات خود به شهرهای مرزی سوریه را افزایش داده است.

آناتولی  ترکیه:  وزیر امور خارجه ترکیه بر حمایت آنکارا از یافتن راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه تاکید و تصریح کرد که مصالحه برای دستیابی به ثبات و صلح دائمی در این کشور ضروری است. مولود چاووش‌اوغلو در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با ادگارس رینکوویچ، همتای لتونیایی خود در آنکارا اظهار داشت: مخالفان در سوریه به ترکیه اعتماد دارند و هرگز آن‌ها را ناامید نکردیم، اما تاکید داریم که سازش برای دستیابی به ثبات و صلح دائمی در سوریه ضروری است.

تی .آر.تی ترکیه: ریاست صنایع دفاعی ترکیه اعلام کرد : در موضوع خرید اس-400 از روسیه هیچ تحول جدیدی وجود ندارد و روند فعلی در راستای توافق انجام شده اولیه است. دراطلاعیه‌ای که از سوی منابع رسمی ریاست جمهوری در خصوص روند خرید اس-400 منتشر شده، آمده است، در موضوع خرید اس-400 از روسیه هیچ تحول جدیدی وجود ندارد و روند فعلی در راستای توافق انجام شده اولیه است.

خبرگزاری ایلنا:  وزارت امنیت دریایی چین از برگزاری رزمایش‌های نظامی در آب‌های دریای زرد در شرق این کشور طی روزهای ۱۷ تا ۱۹ آگوست خبر داد. وزارت امنیت دریایی چین اعلام کرد که این کشور طی روزهای ۱۷ تا ۱۹ آگوست رزمایش‌های نظامی در آب‌های دریای زرد در نزدیکی سواحل استان «شاندونگ» در شرق این کشور برگزار خواهد کرد. وزارت امنیت دریایی چین تاکید کرده است که  عبور کشتی‌ها در مناطق مذکور در طول رزمایش‌ها ممنوع است.ارتش چین روز گذشته‌ تمرینات نظامی را در پنج منطقه از دریای چین جنوبی در نزدیکی سواحل استان «گوانگدونگ» و روز دوشنبه در نزدیکی جزایر «پنگو» واقع در جنوب تنگه تایوان انجام داد.

خبرگزاری ایرنا:  منابع ارتشی کره جنوبی اعلام کردند کره شمالی دو موشک کروز را اوایل امروز (چهارشنبه) به وقت محلی از شهر ساحلی «اونچون» واقع در غرب این کشور به سوی دریا شلیک کرد. منبع ارتشی کره جنوبی  به جزئیاتی درباره ارتفاع و یا دامنه دو موشک پرتاب شده از سوی کره شمالی اشاره نکرد و تنها درباره شلیک دو موشک کروز از شهر ساحلی غربی کره شمالی خبر داد.این پرتاب‌های موشکی اندکی پس از آغاز رزمایش مشترک چهار روزه آمریکا و کره جنوبی که روز گذشته جهت آمادگی برای آموزش میدانی «اولشی فریدم شیلد» که قرار است از ۲۲ اوت تا اول سپتامبر انجام شود، اتفاق افتاد.

ان. اچ.کی ژاپن: وزیران دفاع ژاپن و آمریکا پرتاب اخیر موشک بالستیک چین را محکوم کردند.هامادا یاسوکازو، وزیر دفاع تازه منتصب ژاپن و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا اقدام چین در روز چهارم اوت که طی آن چند موشک در منطقه اقتصادی انحصاری ژاپن فرود آمد را قویا محکوم کردند. آنها تایید کردند که کشورهایشان با یکدیگر از نزدیک همکاری خواهند کرد و با اقدامی یکپارچه به هر وضعیتی در این منطقه پاسخ خواهند داد.

خبرگزاری صدا و سیما: سفیر چین در واشنگتن، فروش‌ تسلیحات آمریکا به تایوان و سفر رسمی به تایوان یا فعالیت‌های دریایی نزدیک این جزیره را به عنوان اقداماتی تحریک آمیز قلمداد کرد. «کین گانگ»سفیر چین در آمریکا هشدار داد که چین فروش‌های تسلیحاتی آمریکا به تایوان و سفر رسمی به تایوان یا فعالیت‌های دریایی نزدیک این جزیره را به عنوان اقداماتی تحریک آمیز قلمداد خواهد کرد که موجب بی ثبات شدن هرچه بیشتر روابط و جلوگیری از پیشرفت در زمینه دیگر مسائل خواهد شد.کین گانگ گفت اگر واشنگتن پس از سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان خویشتنداری نشان ندهد، دور دیگری از تنش‌ها وجود خواهد داشت – و هیچ گفتگویی در خصوص مسائلی مانند تغییرات آب و هوایی و امنیت هسته‌ای وجود نخواهد داشت.

یورونیوز: فرماندهی نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه از آزمایش یک موشک بالستیک قاره پیمای غیرمسلح خبر داد. این موشک قاره پیما که نام آن «مینیوت‌من ۳» عنوان شده و گفته می‌شود دارای قابلیت حمل سلاح هسته‌ای است از پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ در ایالت کالیفرنیا پرتاب شده است.در بیانیه نیروی هوایی آمده است که این آزمایش یک تمرین معمول نظامی است و در پاسخ به هیچ رویداد کنونی در جهان انجام نشده است. این بیانیه می‌افزاید: موشک بالستیک قاره‌پیما برای نشان دادن آمادگی نیروهای هسته‌ای ایالات متحده و ایجاد اطمینان در خصوص مرگبار بودن و اثربخشی نیروی بازدارندگی هسته‌ای این کشور شلیک شده است.

اسپوتنیک روسیه: آمریکا درباره حمله فاجعه بار روسیه به اوکراین هشدار داد.ایلیا تیمچنکو، ستون نویس نشریه نامبرده هشدار داد که از دست دادن دسترسی به دریای سیاه در جریان عملیات ویژه روسیه، ضربه فاجعه باری به کی‌یف خواهد زد.تیمچنکو در ادامه افزود: ” در صورت وقوع چنین سناریویی، اوکراین به یک “دولت فاقد بیخ و بن” تبدیل خواهد شد. از دست دادن دسترسی به دریای سیاه، ضربه اقتصادی و نظامی فاجعه‌باری به اوکراین وارد می‌کند و آن را به کشوری محصور در خشکی مبدل خواهد ساخت.

خبرگزاری مهر :  صدراعظم آلمان و شماری از وزرا و نمایندگان این کشور اظهارات رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی تا کنون مرتکب 50 هولوکاست علیه ملت فلسطین شده است، محکوم کردند. «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در جریان سفر به آلمان، اشغالگران اسرائیلی را به انجام قتل عام‌هایی علیه ملت فلسطین متهم کرد که در حد و اندازه هولوکاست است. این اظهارات محمود عباس با خشم و عصبانیت مقامات آلمانی مواجه شد.

خبرگزاری تسنیم:  اتحادیه اروپا به منظور کاهش نفوذ روسیه در منطقه، روند میانجی گری بین صربستان و کوزوو برای حل مناقشات بین طرفین را در پیش گرفته است. روزنامه “تاگس اشپیگل” در مطلبی نوشت: بالکان غربی در حال حاضر نمی تواند از کمبود توجه به این منطقه شکایت کند. از زمان آغاز جنگ در اوکراین، اتحادیه اروپا تلاش های دیپلماتیک خود را برای حل و فصل بسیاری از بحران های کوچک و بزرگ در این منطقه تشدید کرده است.جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم اخیرا از آلبین کورتی، نخست وزیر کوزوو و الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان خواسته است تا روز پنجشنبه برای گفتگوهای میانجیگری به بروکسل بیایند.

العالم فارسی:  شرکت گازپروم اعلام کرد قیمت گاز در اروپا به ۲۵۰۰ دلار در هر هزار مترمکعب رسیده و اگر تحریم‌های غربی همچنان تولید و صادرات این شرکت را محدود نگه دارند، این رقم در زمستان از ۴۰۰۰ دلار می‌گذرد. شرکت گازپروم روسیه اعلام کرد کاهش صادرات و تولید گاز آن به‌خاطر تحریم‌های غرب باعث می‌شود، در زمستان پیش رو قیمت گاز در اروپا 60 درصد افزایش‌یافته و به بیش‌از 4000 دلار در هر هزار مترمکعب برسد.جریان گاز روسیه به‌عنوان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده گاز به اروپا در سال جاری میلاد پس‌از بسته شدن یکی از مسیرهای صادراتی به‌دنبال حمله روسیه به اوکراین و همچنین در نتیجه تحریم‌های غربی که باعث به وجود آمدن مشاجراتی درمورد تجهیزات خط لوله نورد استریم 1 شده، کاهش‌یافته و قیمت گاز در اروپا را بالا برده‌است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سازمان ملل اعلام کرد که آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان فردا پنجشنبه به اوکراین سفر می‌کند و در آنجا با روسای جمهور ترکیه و اوکراین دیدار خواهد کرد. استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد، آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان برای دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به اوکراین سفر خواهد کرد. وی افزود که گوترش روز جمعه هم از بندر اودسا در اوکراین در دریای سیاه بازدید خواهد کرد؛ جایی که صادرات غلات بر اساس توافقی با میانجیگری سازمان ملل از سر گرفته شده است.

خبرگزاری فارس: در چارچوب اجلاس کشورهای محصور در خشکی، ترکمنستان، ایران، ازبکستان و قزاقستان در دومین نشست شورای هماهنگی کشورهای شرکت کننده در آوازه، پروتکل الحاقی نهایی و موافقتنامه ایجاد کریدور حمل و نقل و ترانزیتی بین المللی (موافقتنامه عشق آباد) را امضا کردند. این رویداد 11 سال پس از امضای توافقنامه بین دولت‌های ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان رخ داد. پس از آن، قزاقستان، قطر و هند نیز به این توافق پیوستند، در حالی که الحاق پاکستان در حال حاضر در دست بررسی است.

ایران پرس: دومین مجمع اقتصادی سازمان همکاری شانگهای در تاشکند پایتخت ازبکستان آغاز به کار کرده است.در چارچوب این نشست دو روزه، یک برنامه اقدام مشترک به منظور گفتگو در مورد گسترش همکاری‌ها در بخش کشاورزی وهمچنین مطالعه واجرای آخرین فناوری‌ها و روش‌های کشاورزی با هدف افزایش بهره وری، مقاومت به بیماری‌های گیاهی و صرفه جویی در زمینه منابع آب تدوین خواهد شد.این در حالی است که هدف اصلی از برگزاری نشست تاشکند، متمرکز شدن بر مشکلات و چشم اندازهای توسعه تجارت، امور اقتصادی و سرمایه گذاری متقابل و همکاری‌های فرهنگی و بشردوستانه، برای توسعه اقدامات موثر جهت ایجاد روابط گسترده‌تر در فضای سازمان همکاری شانگهای است.

 رادیو چین:  مقامهای سریلانکا اعلام کردند، دولت به وضعیت اضطراری در این کشور پایان داده است. از زمان وقوع حملات تروریستی ۲۱ آوریل گذشته به سه هتل و سه کلیسا در سریلانکا مصادف با عید پاک، مایتریپالا سیریسنا، رئیس جمهور سریلانکا در بیست‌ودوم هر ماه میلادی، وضعیت اضطراری اجرا شده در پی این حملات تروریستی را تمدید کرده است.با این حال دفتر وی برای تاریخ ۲۲ اوت جاری تایید کرده که سیریسنا دیگر برای یک دور جدید این وضعیت اضطراری را تمدید نمی‌کند و به این ترتیب روز پنجشنبه  این وضعیت اضطراری در سریلانکا پایان یافت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *