جدیدترین مطالب

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

Loading

أحدث المقالات

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها/ هفت پیامد تقابل نظامی اسرائیل-ایران و پنج پیشنهاد برای ثبات و امنیت خاورمیانه

سید حسین موسویان دیپلمات بازنشسته و تحلیل گر ارشد سیاست خارجی در مقاله ای برای شورای سیاست خاورمیانه آمریکا نوشت: آرام کردن اوضاع بحرانی غرب آسیا نیازمند روش‌های خلاقانه تر و ابتکارهای بیشتر قدرتهای منطقه ای وجهانی بویژه آمریکا است‌ . اتخاذ سیاستهای غیر مسئولانه و نامتوازن آنها می تواند منطقه غرب آسیا را به مدت طولانی دچار بی ثباتی کرده و بحران‌های آن را بیش از پیش دچار بن بست کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: خواهان افزایش تنش‌ها در منطقه نیستیم

نیویورک – ایرنا- سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پی پاسخ تنبیهی ایران به اسرائیل با عنوان عملیات نظامی «وعده صادق» بار دیگر بر حمایت از تل آویو تاکید کرد اما در عین حال گفت که واشنگتن در حال گفتگو با متحدان و شرکاری خود برای کاهش تنش هاست و خواهان افزایش و تشدید تنش نیستیم.

ای. بی. سی نیوز: نشست کابینه جنگی اسرائیل بدون تصمیم‌گیری نهایی پایان یافت

تهران- ایرنا- شبکه ای. بی. سی نیوز سه‌شنبه شب به نقل از یک منبع آگاه نوشت که نشست کابینه جنگی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل درباره حمله تنبیهی ایران علیه نتانیاهو بدون تصمیم‌گیری نهایی پایان یافت.

Loading

رسانه‌ها؛ اعلام حمایت کُردهای عراق از طرح العامری برای گفتگوی ملی و…

۱۴۰۱/۰۵/۲۴ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه‌ها: حمله پهپادی به پایگاه غیرقانونی آمریکایی «التنف» در جنوب سوریه، ورود کشتی‌های جنگی چین به آب‌های سرزمینی ژاپن، اعلام حمایت کُردهای عراق از طرح العامری برای گفتگوی ملی، واکنش وزارت دفاع چین به سفر هیات آمریکایی به تایوان، شکست تلاش‌های آلمان برای واردات گاز از قطر، حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به حومه طرطوس و دمشق، رد و بدل شدن نامه‌ بین پوتین و کیم، استفاده داعش از تسلیحات آمریکایی در ۹۰درصد از عملیات‌های تروریستی، واکنش عجیب سخنگوی کاخ سفید به کاهش شدید محبوبیت بایدن، سفر پادشاه مالزی به ترکیه، درخواست طالبان از ایران، اذعان اتحادیه اروپا به وجود استانداردهای دوگانه در قبال اوکراین و فلسطین، رایزنی معاون وزیر خارجه قطر با گروسی پس از سفر به تهران و توافق سودانی ها برای تشکیل دولت غیرنظامی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری فارس: صبح امروز (دوشنبه) پایگاه آمریکایی «التنف» در مرز سوریه و عراق با پهپادهای انتحاری مورد حمله قرار گرفت. ائتلاف بین‌المللی موسوم به ائتلاف ضد داعش با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، نیروهای ائتلاف به همراه گروه تروریستی«مغاویر الثوره» با حمله پهپادی امروز مقابله کرده است. ائتلاف مدعی شد، حمله مذکور خسارات جانی و مالی نداشته است. «صابرین نیوز» هم در همین ارتباط به نقل از یک مقام امنیتی گزارش کرد، تعداد زیادی پهپاد بال ثابت بمب‌گذاری شده، پایگاه مذکور را هدف گرفته‌اند. آمریکا طی یک دهه از جنگ علیه سوریه به بهانه مقابله با تروریسم و داعش از شبه نظامیان جدایی طلب حمایت کرده و مناطق نفت‌خیز سوریه را اشغال کرده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ‌آمریکا به صراحت گفته بود که حضور نظامیان آمریکا در سوریه به سبب چاه‌های نفت است. علاوه بر نفت و گازوئیل، آمریکایی‌ها همچنین به طور هفتگی مقادیر هنگفتی از گندم و غلات سوریه را برای مصارف نظامیان خود در عراق قاچاق می‌کنند که بارها رسانه‌ها اقدام به انتشار خبر آن کرده‌اند.

آناتولی  ترکیه:  فرماندهی گارد ساحلی ژاپن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دو فروند شناور گارد ساحلی چین، مرز دریایی دو کشور در دریای چین شرقی را نقض کرده‌اند. براین اساس، کشتی‌های جنگی چین وارد آب‌های ساحلی اطراف جزایر «سنکاکو» که توکیو و پکن بر سر حاکمیت آنها اختلاف دارند، شده‌اند. کشتی‌های جنگی چین پس از ورود شناورهای گارد ساحلی ژاپن به منطقه و هشدارهای صادر شده، منطقه مذکور در ایالت اوکیناوا را ترک کرده‌اند. از سوی دیگر رسانه رسمی ژاپن نیز اعلام کرده که کشتی‌های جنگی چین در طول سالجاری 17 بار مرزهای دریایی دو کشور را نقض کرده‌اند. گفتنی است جزایر سنکاکو در دریای چین شرقی قرار دارد و هر یک از کشورهای چین و ژاپن حاکمیت آنها را متعلق به خود می‌دانند.

خبرگزاری ایرنا: رئیس ائتلاف الفتح عراق در دومین مرحله رایزنی های خود با نخست وزیر دولت محلی و سران احزاب دموکرات و اتحادیه میهنی و دیگر احزاب کُرد در اقلیم کردستان این کشور درباره طرح خود برای آغاز گفتگوی ملی به منظور از گذر از بحران سیاسی این کشور تبادل نظر کرد که با حمایت آنها روبرو شد. نخست وزیر دولت محلی اقلیم کردستان عراق بر حمایت همه جانبه خود از مذاکرات و گفت و گوها بر اساس اصل پذیرش طرف مقابل و افزایش اعتماد بین همه اجزای ساختار سیاسی عراق تاکید کرد و گفت که اجزای سیاسی عراق دارای منافع مشترک هستند و می توانند مبنای خود را نزدیکی و حل مشکلات قرار دهند. مسروز بارزانی همچنین تاکید کرد که اجرای قانون اساسی به نفع همه است و عراق را در مسیر پیشرفت، آسایش و رفاه قرار می دهد. مسروز بارزانی پس از این این دیدار در توییتی نوشت: دیدار با هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح در زمان مناسب انجام شد. وی افزود: ما بایاید اعتماد بین همه طرف های عراقی را بازیابی کنیم و یکدیگر را بپذیریم و گفت وگوهای هدفمندی را برای مقابله با چالش های عدیده کشور آغاز کنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): «وو کیان» سخنگوی وزارت دفاع چین در بیانیه‌ای عنوان داشت: «این سفر شروط سه بیانیه رسمی میان چین-ایالات متحده و اصل “چین واحد” را به شدت نقض می‌کند. این سفر همچنین حاکمیت و تمامیت ارضی چین را نقض می‌کند. علاوه بر آن، این سفر سیگنال اشتباهی به نیروهای جدایی‌طلبی که از استقلال تایوان حمایت می‌کنند، می‌فرستد؛ نیروهایی که صلح و ثبات را در تنگه تایوان تخریب می‌کنند.» در ادامه این بیانیه آمده است: «پکن به واشنگتن و تایپه هشدار می‌دهد که استفاده آن‌ها از این جزیره (تایوان) برای کنترل چین با شکست مواجه می‌شود.» سخنگوی وزارت دفاع چین در ادامه عنوان داشت: «ارتش آزادی‌بخش خلق چین رزمایش‌های مشترکی را با حضور شاخه‌های مختلف نظامی به عنوان عاملی بازدارنده در تبانی تایوان-آمریکا سازماندهی کرد.»

خبرگزاری صدا و سیما: رسانه‌های آلمانی اعلام کردند تلاش‌های برلین برای دستیابی به توافق واردات گاز از قطر به منظور کاهش وابستگی به گاز روسیه، با شکست روبرو شد. روزنامه دی وی ان (DWN) ضمن اعلام این مطلب افزود: روبرت هابک پس از دیدار با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در مارس گذشته، اعلام کرده بود قطر حاضر است گاز به آلمان صادر کند، اما هفته گذشته از این که قطر تمایل ندارد پیشنهاد خوبی به آلمان بدهد گلایه کرد. در همین چارچوب، این روزنامه اعلام کرد: شرکت اِنی ایتالیا پس از عقد قرارداد‌های گازی جدید با الجزایر، کنگو و مصر به طرح شمال شرقی قطر پیوسته است. آلمان در پی کاهش چهار پنجم صادرات گاز روسیه به این کشور از طریق خط لوله نورداستریم به دنبال پیدا کردن منابع دیگر برای واردات گاز است.

خبرگزاری ایلنا: جنگنده‌های رژیم صهیونیستی شامگاه یکشنبه نقاطی در حومه دمشق و نزدیکی بندر طوطوس را هدف حمله موشکی قرار دادند. هم‌زمان، برخی منابع از شنیده شدن صدای انفجار در نزدیکی طرطوس خبر داده‌اند. در پی این حمله موشکی، پدافند هوایی ارتش سوریه با تهاجم موشکی رژیم صهیونیستی مقابله کرده و اکثر موشک‌های متخاصم را سرنگون کرد. به گزارش سانا، یک منبع نظامی اعلام کرد که حدود ساعت ۲۰ و ۵۰ دقیقه شامگاه یکشنبه، دشمن اسرائیلی اقدام به شلیک چند فروند موشک از سمت جنوب شرق بیروت کرد و نقاطی در حومه دمشق را هدف قرار داد. این تجاوز با تجاوز دیگری از سمت دریا همزمان شده است که نقاطی در جنوب استان طرطوس را هدف قرار داد. پدافند هوایی ارتش با موشک‌های متجاوز مقابله و تعدادی از آنها را ساقط کرد. این منبع افزود که این تجاوز منجر به شهادت سه نظامی، وجراحت سه نفر دیگر و وقوع خسارات مادی شد.

یورونیوز: رسانه‌ دولتی کره‌شمالی روز دوشنبه ۱۵ اوت (۲۴ مرداد) گزارش داد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در نامه‌ای به کیم‌جونگ اون، رهبر کره شمالی گفته است که دو کشور «روابط دوجانبه سازنده‌ای را با تلاش مشترک گسترش خواهند داد.» طبق گزارش خبرگزاری مرکزی کره (KCNA)، پوتین در نامه خود به کیم به مناسبت «روز آزادی کره» گفت که روابط نزدیک‌تر به نفع هر دو کشور است و به تقویت امنیت و ثبات شبه‌ جزیره کره و منطقه شمال شرق آسیا کمک می‌کند. طبق این گزارش، کیم در مقابل نامه‌ای برای پوتین ارسال کرده و گفته است که دوستی روسیه و کره‌شمالی در جنگ جهانی دوم با پیروزی بر ژاپن که شبه جزیره کره را اشغال کرده بود شکل گرفت.

خبرگزاری مهر: شاهین العبیدی، کارشناس امنیتی تاکید کرد که ۹۰ درصد قربانیان تروریسم در استان دیالی عراق با سلاح‌های آمریکایی انجام شده است. العبیدی گفت: درصد وابستگی تروریست‌های داعش به سلاح‌های آمریکایی برای حمله به اهداف غیرنظامی یا امنیتی، چه در دیالی و چه در بقیه استان‌ها افزایش پیدا کرده، است. العبیدی افزود: ۹۰ درصد قربانیان تروریسم عراق به ویژه در مناطق آزاد شده توسط سلاح‌های آمریکایی به ویژه تک تیراندازها که در حال حاضر ۶۰ درصد از کل قربانیان را تشکیل می‌دهند، کشته شدند. وی خاطرنشان کرد: استفاده داعش از تسلیحات آمریکایی و راه‌های رسیدن تجهیزات به هسته‌های خفته این گروه تروریستی، همگی سؤالاتی است که یافتن پاسخ آن نیازمند تحقیق است، زیرا اسرار بسیاری را در صحنه امنیتی عراق فاش خواهد کرد.

خبرگزاری تسنیم: کارین ژان پیر سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید در واکنش به نظرسنجی اخیر در مورد کاهش شدید محبوبیت بایدن با لحنی آرام گفت: خودمان این موضوع را می دانیم!  وی در واکنش به این موضوع که از سوی خبرنگار ای‌بی‌سی مطرح شد، اظهار کرد: قبلا این موضوع را شنیده بودیم و خودمان می دانستیم. ما آنچه را که در حال حاضر مردم آمریکا حس می کنند، درک می کنیم. ژان پیر تاکید کرد تورم و افزایش هزینه های زندگی، اولویت های شماره یک کاخ سفید هستند طوری که در نهایت قانون کاهش تورم پس از تصویب در سنا، روز جمعه در مجلس نمایندگان نیز به تصویب رسید.

تی .آر.تی ترکیه: سلطان عبدالله رعایه الدین المصطفی بالله شاه، پادشاه مالزی، به دعوت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، امروز 15  آگوست به ترکیه سفر می‌کند.بر اساس اطلاعیه مرکز ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه، تماس‌های سطح بالا در چهارچوب روابط در حال توسعه سریع با مالزی بر اساس دوستی، اعتماد متقابل و منافع مردم شتاب بیشتری گرفت.در همین راستا اسماعیل صبری یعقوب نخست وزیر مالزی در ماه جولای به ترکیه سفر کرد و به همین مناسبت روابط دو کشور به سطح «مشارکت راهبردی جامع» ارتقا یافت.سفر مذکور سلطان عبدالله شاه با ملکه تونکو عزیزه امینه میمونه اسکندریه اولین سفر بعد از 30 سال در سطح رئیس دولت از مالزی به ترکیه خواهد بود.

اسپوتنیک روسیه: در دیدار امروز علیرضا بیکدلی، معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان خارج از کشور با مولوی امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان مسائل کنسولی، رفع مشکلات و موانع و ارائه تسهیلات به اتباع افغانستان برای سفر به جمهوری اسلامی ایران و همچنین اعطای ویزای دو بار ورود زیارتی اربعین برای شیعیان افغانستان که موفق به اخذ ویزای عراق می‌شوند، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. حافظ ضیا احمد، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه و دستیار رئیس روابط عمومی طالبان روز یکشنبه در توییتی نوشت: متقی از طرف ایرانی به خاطر اعطای جایگاه افغان‌ها در کشورش تشکر کرد. وزیر امور خارجه همچنین از مقامات ایرانی خواست برای تجار، کارگران و مهاجران افغانستانی که جویای کار در ایران هستند روادید ارائه کنند.رادیو چین: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای در پاسخ به این سوال که چرا بروکسل بسیار بیشتر مایل به حمایت از مردم اوکراین بوده تا کمکش به مردم نوار غزه اعتراف کرد که استانداردهای دوگانه به روابط بین الملل تسری یافته است و کلید حل مناقشه خاورمیانه در دست اتحادیه اروپا نبوده و در این زمینه انگشت اتهام را به سمت آمریکا نشانه گرفت. جوزپ بورل در مصاحبه‌ای به نشریه “ال پایس” گفت: ما اغلب به دلیل استانداردهای دوگانه مورد انتقاد قرار می‌گیریم. اما سیاست بین‌الملل تا حد زیادی در بردارنده اعمال استانداردهای دوگانه است. ما از معیارهای یکسانی را نسبت به همه مشکلات اعمال نمی کنیم.

العالم فارسی: بنابر گزارش روزنامه “الخلیج آنلاین”، محمد بن عبدالعزیز الخلیفی با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره روابط و همکاری دوجانبه بحث و گفت وگو کرد. برپایه این گزارش، الخلیفی و گروسی علاوه بر بررسی روابط دوجانبه، بر نقش مهم آژانس بین المللی انرژی اتمی به ویژه تقویت تلاش ها برای منع اشاعه هسته ای تحت هدایت آژانس تاکید کردند. گفت وگوی تلفنی الخلیفی و گروسی پس از آن صورت می گیرد که معاون وزیر خارجه قطر دو روز پیش با حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه و علی باقری کنی معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در تهران دیدار کرد. الخلیفی سپس در توئیتی نوشت که در این دیدار با باقری کنی درباره آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی و به ویژه آخرین تحولات مربوط به بازگشت طرف ها به تعهدات خود در برجام با معاون وزیر خارجه ایران گفت و گو کرده است.

الکوثرفارسی: ائتلاف «آزادی و تغییر- گروه توافق ملی» سودان، از اجماع نیروهای سیاسی، غیر نظامی و اجتماعی بر 4 محور اصلی برای دوره انتقالی خبر دادند. « منی مناوی» رئیس کمیته ارتباطات سیاسی گروه توافق ملی اظهار کرد:« نیروهای سودانی بر 4 محور اصلی که عبارتند از: پیش نویس اعلامیه سیاسی، اعلامیه قانون اساسی برای دوره انتقالی، معیارهای انتخاب نخست وزیر دولت غیرنظامی، و وظایف دولت انتقالی به توافق رسیدند». وی افزود: برجسته ترین احزاب شرکت کننده در مذاکرات اصلی، نیروهای آزادی و تغییر – توافق ملی، دستور صوفی، شورای کلیساهای سودان، جنبش مردمی شمال ، حزب کنگره ملی، حزب اتحاد دموکراتیک و کمیته های مقاومت هستند. نیروهای آزادی و تغییر – گروه توافق ملی با بخش نظامی سودان متحد هستند و از تصمیمات « عبدالفتاح البرهان»، رئیس ستاد ارتش حمایت می کنند و نماینده نهادهای سیاسی و جنبش های مسلحانه هستند که خواستار گفتگو و اجماع پیرامون مسائل ملی می باشند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *