جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

کلید استانبول به چه فردی می‌رسد؟

در استانبول شهر در تصرف تبلیغات انتخاباتی است. از همین حالا دولت اعلام کرده نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی برای روز یکشنبه ممنوع است و پلیس بر سر این موضوع با کسی شوخی ندارد. حکمی که نشان می‌دهد دولت نگران درگیری‌هایی است که امکان دارد میان هواداران گروه‌های مختلف در بگیرد. به ویژه آنکه در روزهای اخیر ویدیویی از مهاجران کرد و ترک تبار ترکیه در بلژیک منتشر شد که نشان می‌داد طرفداران دو طرف منتظر یک جرقه هستند.

آیا ارمنستان توان خروج از پیمان امنیت جمعی روسیه را دارد؟

در حالی که پاشینیان قلباً دوست دارد ارمنستان را به سمت اروپا هدایت کند، اما به‌نظر واقعیت‌های میدانی را درک می‌کند که هیچ مکانیسم آسانی برای خروج ارمنستان از پیمان امنیت جمعی یا اتحادیه اقتصادی اوراسیا وجود ندارد.

Loading

 رسانه‌ها؛ اعلام دکترین جدید نیروی دریایی روسیه و…

۱۴۰۱/۰۵/۱۰ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: سخنرانی پوتین درباره دکترین جدید نیروی دریایی روسیه، آمریکا تهدید اصلی روسیه در دکترین جدید دریایی مسکو،  توجه  روسیه به آب‌های اطراف قلمرو شمالی ژاپن در دکترین  دریایی جدید، تنش میان صربستان و کوزوو، واکنش روسیه به تحولات کوزوو، خیز ناتو برای دخالت در کوزوو، آغاز طرح پلیس هوایی ناتو در حوزه بالتیک ، ورود رئیس مجلس نمایندگان آمریکا  به سنگاپور، هشدار چین به پلوسی درخصوص سفر به تایوان، انتخاب چین به ریاست دوره‌ای شورای امنیت، درخواست «شی جین پینگ» برای رستاخیز بزرگ ملت چین، نشست امروز روسای سه گانه لبنان برای بررسی مناقشه مرزی با رژیم صهیونیستی، انعقاد قرارداد نفتی میان چین وافغانستان، تلاش کشورهای آسیانه میانه برای حضور در بازارهای جنوب آسیا از مسیر افغانستان، هشدار دوباره ترکیه به یونان و نگاهی به تحولات عراق از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

دویچه وله:  پوتین دکترین جدید نیروی دریایی روسیه را اعلام کرد. بر پایه این دکترین، ناوهای جنگی روسیه به سلاح‌های مافوق صوت مجهز می‌شوند و زیرساخت‌های نظامی و تسلیحاتی شبه‌جزیره کریمه توسعه می‌یابند. ولادیمیر پوتین  به هنگام رژه دریایی ناوهای جنگی در سن‌پترزبورگ، دکترین جدید نیروی دریایی روسیه را با امضای خود به اجرا درآورد.

یورونیوز: ولادیمیر پوتین در روز نیروی دریایی روسیه بااعلام دکترین جدید دریایی تاکید کرد: آمریکا اصلی‌ترین تهدید ماست . پوتین که به مناسبت «روز نیروی دریایی» روسیه، در سنت پترزبورگ (شهری بنیان گذاشته شده توسط پتر کبیر و پایتخت پیشین این کشور تا سال ۱۹۱۸ میلادی) سخن می‌گفت، پتر کبیر را برای تبدیل این کشور به یک قدرت دریایی بزرگ و ارتقاء جایگاه جهانی آن ستود.پوتین در سخنرانی خود با اشاره به موشک‌های کروز مافوق صوت زیرکُن (Zircon) روسیه، هشدار داد که از قدرت نظامی کشورش برای شکست هر متجاوز احتمالی استفاده خواهد کرد.

ان. اچ.کی ژاپن: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرده است که آب‌های اطراف چهار جزیره‌ای که تحت کنترل این کشور است و ژاپن نیز ادعای مالیکت آنها را دارد از لحاظ استراتژیکی حائز اهمیت هستند. او وعده داد با استفاده از همه امکانات موجود از این منطقه دفاع کند.پوتین در مراسم جشن روز نیروی دریایی روسیه گفت در این دکترین جدید، مرزها و مناطقی که جزو منافع ملی روسیه محسوب می‌شوند به طور واضح مشخص شده است.مناطقی را که رئیس جمهور روسیه از آنها با عنوان جزایر کوریل یاد می‌کند شامل چهار جزیره تحت کنترل این کشور است که ژاپن ادعای مالکیت آنها را دارد.

خبرگزاری صدا و سیما:  رئیس جمهور صربستان تاکید کرد: کوزوو و قدرت های غربی از ایجاد تنش بپرهیزند.الکساندر ووچیچ همزمان با افزایش تنش‌ها بین صربستان و کوزوو؛ سوگند خورد در صورت حمله به صرب‌های ساکن در کوزوو تا پای جان خواهد جنگید. سخنان رئیس جمهور صربستان در حالی بیان شد که دولت کوزوو آماده اجرای قانون بحث برانگیزی شده است که بر اساس آن صرب‌هایی را که در منطقه مورد مناقشه زندگی می‌کنند ملزم می‌کند پلاک خودرو‌های خود را با پلاک‌های کوزوو جایگزین کنند.

اسپوتنیک روسیه: ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در سخنانی گفت که مسکو از پریشتینا و ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا می خواهد که دست از تحریکات بردارند. ماریا زاخارووا گفت دست از تحریک بردارید. گفتنی است، پریشتینا پایتخت و بزرگترین شهر جمهوری تازه استقلال یافته کوزوو است. وضعیت بسیار دشواری در مرز اداری صربستان و استان خودمختار کوزوو و متوهیا در ارتباط با تصمیم مقامات برای ممنوعیت ورود خودروهای با شماره و اسناد صربی صادر شده در صربستان از ماه اوت ایجاد شده است.

آناتولی  ترکیه:  نیروهای حافظ صلح ناتو در کوزوو موسوم به کیفور(KFOR)  اعلام کرد که اگر ثبات در شمال این کشور در معرض خطر قرار بگیرد، این نهاد آماده است مداخله کند. در این بیانیه با اشاره به اینکه  کیفور برای حفظ آزادی حرکت تمام شهروندان در کوزوو کار می‌کند، آمده است: KFOR در میدان موضع محکم و قابل رویت دارد و  در حال تماس با تمام مخاطبان است.

خبرگزاری ایرنا: هواپیماهای جنگنده آلمان، مجارستان و ایتالیا از امروز (دوشنبه) با آغاز گشت‌ هوایی بر فراز کشورهای حوزه دریای بالتیک، به شکل رسمی اجرای طرح پلیس هوایی ناتو را برعهده می گیرند.این طرح از امروز و نخستین روز ماه اوت اجرایی شد و در جریان آن چهار فرونده JAS-39 با حدود ۸۰ سرباز این ماموریت را از پایگاه هوایی شیائولیای (لیتوانی) و نیز چهار فروند یوروفایتر آلمانی از ایستگاه آنماری در استونی، هدایت خواهند کرد. همچنین یوروفایترهای ایتالیایی مستقر در مالبورک (لهستان) نیز آنها را همراهی می کنند.استونی، لتونی و لیتوانی در سال ۲۰۰۴ به عضویت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) درآمده اند و از آنجا که جت جنگنده در اختیار ندارند، این ائتلاف طرح گشت‌زنی را برای آسمان این کشورها در نظر گرفته است.

 خبرگزاری ایلنا: «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا وارد سنگاپور شد.یک مقام آگاه تایید کرد که پلوسی و هیئت او صبح امروز -‌دوشنبه- وارد فرودگاه سنگاپور شدند. این مقام آگاه نخواست نامش فاش شود. این در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه سنگاپور گفت که پلوسی با «حلیمه بن یعقوب»، رئیس‌جمهوری سنگاپور و «لی هسین لونگ»، نخست‌وزیر سنگاپور و تعدادی از وزرای کابینه دیدار خواهد کرد.

العالم فارسی: وزارت خارجه چین با بیان اینکه سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان نقض حاکمیت پکن خواهد بود، گفت اگر این سفر انجام شود، ارتش چین نیز بیکار نخواهد ماند. در صورتی که اخبار تأیید‌نشده‌ای از صرف نظر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از سفر به تایوان منتشر شده، اما پکن باز هم درباره این اقدام احتمالی هشدار داد. وزارت خارجه چین امروز (دوشنبه) گفت: «سفر احتمالی پلوسی به تایوان نقض حاکمیت ما خواهد بود و بر روابط ما با واشنگتن تأثیر منفی خواهد گذاشت».

خبرگزاری مهر : بر اساس برنامه اعلام شده در وب‌سایت سازمان ملل، در ماه جاری، چین ریاست دوره‌ای نشست‌های شورای امنیت را بر عهده خواهد داشت. در ماه جولای (ماه گذشته) برزیل ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده داشت که در این ماه نشست‌های این شورا درباره موضوعات مختلف از جمله حمله ترکیه به منطقه «دهوک» عراق برگزار و بررسی شد. در ماه ژوئن نیز ریاست دوره‌ای این شورا بر عهده آلبانی بود. نشست دوره‌ای شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام و همچنین گزارش دبیر کل سازمان ملل در این زمینه در دوره ریاست آلبانی برگزار شد.

رادیو چین:  «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین بر ترویج و ارتقاء اتحاد و سختکوشی مردم چین در داخل و خارج برای قدرتمند شدن به منظور رستاخیز ملت چین، تاکید کرد. «شی» که دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و رئیس کمیسیون نظامی مرکزی نیز هست اظهارات فوق را در کنفرانس مرکزی با موضوع اقدامات جبهه متحد ، مطرح کرد.وی با بیان اینکه امسال مصادف است با صدمین سالگرد وضع سیاست جبهه متحد حزب کمونیست چین، بر اهمیت پایبندی درست به توسعه جبهه متحد میهن‌پرستانه تاکید کرد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رئیس جمهوری لبنان خواستار برگزاری نشست با رئیس پارلمان و نخست‌وزیر مکلف این کشور برای بررسی موضوع ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و اراضی اشغالی طی امروز (دوشنبه) شد. دفتر نخست‌وزیری لبنان اعلام کرد که میشل عون، رئیس جمهوری این کشور در تماسی تلفنی با نجیب میقاتی، نخست‌وزیر مکلف لبنان خواستار نشست سه جانبه میان آنها با حضور نبیه بری، رئیس پارلمان شد. این نشست درحالی امروز برگزار می شود که ولید فیاض، وزیر انرژی لبنان اعلام کرد؛ میانجی آمریکا طرح جدیدی را برای ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی ارائه کرده است.

خبرگزاری فارس: وزارت دارایی دولت موقت طالبان از واگذاری قرارداد استخراج نفت قوشقره به یک شرکت چینی خبر داد.وزارت دارایی دولت موقت طالبان اعلام کرد که قرارداد استخراج نفت قوشقره به یک شرکت چینی واگذار شده است. به گفته این وزارتخانه، براساس این قرارداد شرکت چینی اکسوس با همکاری شرکت دولتی نفت و گاز افغانستان نفت قوشقره را استخراج خواهد کرد.این وزارت افزوده که 20 درصد از این قرارداد متعلق به شرکت نفت و گاز افغانستان بوده  و مابقی نیز در اختیار شرکت چینی قرار خواهد گرفت. ولایت‌های سرپل و فاریاب دارای سه چاه نفت به نام‌های قشقری، بازار کمی و زمردسای بوده که بنا به آمار رسمی مقدار ذخایر تثبیت شده این حوزه حدود ۸۷ میلیون بشکه تخمین شده است.

خبرگزاری تسنیم: شرکت‌کنندگان نشست تاشکند درباره افغانستان اظهار داشتند کشورهای آسیای میانه به ویژه ازبکستان در تلاش برای راهیابی به یک دهلیز اقتصادی از افغانستان به جنوب آسیا با هدف دسترسی به بازارهای این منطقه هستند. آنها پس از پایان این نشست به این جمع‌بندی رسیدند که می‌بایست از خاک افغانستان یک مسیر ترانزیتی جدید به جنوب آسیا‌ ایجاد شود.در همین حال، برخی منابع آگاه می‌گویند که ایجاد مرکز تجارتی در دو سوی آمودریا به نفع هر دو طرف خواهد بود؛ هم کشورهای آسیای میانه و هم افغانستان.کارشناسان منطقه‌ای می‌گویند کشورهای شرکت‌کننده در نشست، درباره «ایجاد یک مرکز اقتصادی در دو سوی آمو» به تفاهمی نزدیک شده‌اند که بر اساس آن، این کشورها از راه افغانستان به بازارهای جنوب آسیا راه یابند.

تی .آر.تی ترکیه: خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه در نشست خبری به موضوع یونان و خروج اولین کشتی غلات از اوکراین اشاره کرد. خلوصی آکار گفت: یونان در حال حساب و کتاب علیه ترکیه بوده و بودجه تسلیحاتی‌اش را 5 برابر افزایش داده است. این برای ارتش ترکیه کم، اما برای سیستم دفاعی آنان زیاد است. وی همچنین افزود: بعد از خروج اولین کشتی حامل غلات از اودسا، کشتی‌های بعدی نیز به همین شکل بدون هیچ مشکلی به این روند ادامه خواهند داد.

الکوثرفارسی: منابع عراقی اعلام کردند که چارچوب هماهنگی عراق و جریان صدر برای تظاهرات فراخوان دادند. براساس بیانیه چارچوب هماهنگی عراق مکان تظاهرات در خیابان منتهی به پل معلق در بغداد و در ساعت ۵ عصر امروز خواهد بود. این کمیته از همه مردم عراق و نه یک تشکیلات خاص مرتبط با چارچوب هماهنگی برای شرکت در این تظاهرات دعوت و اعلام کرده است که عراق به همه تعلق دارد.در این بیانیه آمده است که هدف از این تظاهرات دفاع از حکومت و مشروعیت و نهادهای قانونی آن و دموکراسی است و این تظاهرات علیه شخص یا گروه خاصی نیست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *