جدیدترین مطالب

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

کنایه یکی از همراهان امیرعبداللهیان به خبرنگاری درباره حمله ادعایی اسرائیل + فیلم

نیویورک – ایرنا- در پی ساقط کردن چند ریز پرنده در اصفهان توسط پدافند هوایی ایران، رسانه هایی که مدعی حمله اسرائیل هستند، در تلاشند تا از «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک به سر می برد، در این باره سوال کنند.

خودسوزی شهروند آمریکایی در مقابل دادگاه ترامپ

تهران- ایرنا- جفری مدری رئیس پلیس نیویورک روز جمعه (به وقت محلی) در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک شهروند آمریکایی در مقابل دادگاه منهتن جایی که قرار است محاکمه کیفری دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در خصوص پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن در آن برگزار شود، خودسوزی کرده است.

Loading

رسانه‌ها؛ هشدار شی به بایدن و…

۱۴۰۱/۰۵/۰۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: پنجمین تماس رهبران چین و آمریکا در بحبوحه تنش بر سر تایوان، اخطار رهبر کره شمالی به کره جنوبی، واکنش مسکو به توسعه ناتو در دریای بالتیک،اعلام تشکیل حزب بزرگ سوم در آمریکا، تصمیم بایدن برای نامزدی در انتخابات ۲۰۲۴، الحاق روسیه به فهرست کشورهای حامی تروریسم در سنای آمریکا، توافق در اتحادیه اروپا بر سر طرح اضطراری گاز، مخالفت مجارستان با تحریم گاز  روسیه، ورود نظامیان آمریکایی به شرق یمن، تحرکات جدید رژیم اسرائیل در جزیره سقطری یمن، اقدام آمریکا به تمدید وضعیت اضطراری در قبال لبنان، رونمایی کاخ سفید از «برجام جدید»، دیدار و گفتگوی بن سلمان و مکرون درباره تحولات منطقه، موافقت آمریکا با فروش جنگنده‌های اف-35 به آلمان، هشدار روسیه در خصوص افزایش تعداد تروریست‌های داعشی در افغانستان، پایان تیرگی روابط ونزوئلا و کلمبیا بعداز سه سال  و ممانعت از ورود سفیر جدید آمریکا به نیکاراگوئه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

یورونیوز: جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین بیش از دو ساعت تلفنی درباره آینده روابط دو کشور گفت‌وگو کردند. این پنجمین گفت‌وگوی بایدن با شی جین پینگ از زمان حضور در کاخ سفید است.این گفت‌وگو در حالی رخ داد که بایدن به‌دنبال یافتن راه‌های جدیدی برای همکاری با این قدرت در حال رشد جهانی و همچنین راهبردهایی برای مهار نفوذ چین در سراسر جهان است.رهبران دو کشور درباره شماری از مسائل جهانی مانند رکود اقتصادی پیش روی جهان، تاثیرات تهاجم روسیه و ادامه همه‌گیری کووید بحث و تبادل نظر کردند.شی در این گفت‌وگو به آمریکا درباره تایوان هشدار داد و آن را «بازی با آتش» توصیف کرد.

ان. اچ.کی ژاپن: رهبر کره شمالی به کره جنوبی علیه یک حمله پیش‌دستانه اخطار داد. کیم جونگ اون رهبر کره شمالی، یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی را متهم کرده است که امکان حمله پیش دستانه به این کشور را رد نکرده است.روزنامه حزب حاکم کره شمالی روز پنجشنبه گزارش کرد که کیم به مناسبت «روزپیروزی» سخنرانی کرد.کیم تاکید کرد که دولت یون از طریق رد نکردن حمله پیش دستانه برای بی اعتبار کردن توان بازدارندگی هسته ای این کشور، قدرت نمایی می کند.او گفت چنین اقدامات خطرناکی سریعا و با نیرویی قدرتمند تنبیه خواهند شد و دولت یون و ارتش او از بین خواهد رفت.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه تاکید کرد که الحاق سوئد و فنلاند به ناتو، وضعیت امنیتی در منطقه بالتیک را پیچیده می‌کند و این منطقه به دریایی تحت سلطه ناتو تبدیل خواهد شد. دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه تاکید کرد که اگر سوئد و فنلاند به ناتو بپیوندند، روسیه قادر به حفاظت از منافعش و تضمین امنیت خود خواهد بود.وی افزود: واکنش روسیه به همه این رویدادها، “ضروری و کافی” خواهد بود و من اطمینان دارم که ما قادر خواهیم بود از منافع خود و کشورمان محافظت کنیم و امنیت کشور و شهروندان روسی را با ابزارهای لازم تضمین کنیم.

اسپوتنیک روسیه: خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خود اطلاع داد اعضای سابق احزاب جمهوری خواه و دموکرات آمریکا از تشکیل حزب بزرگ ثالثی در این کشور خبر داده اند که قرار است رأی دهندگان نگران از “سیستم دو حزبی ناکارآمد آمریکا” را به سوی خود جلب کند. حزب جدید با ادغام سه نیروی سیاسی تشکیل خواهد شد: جنبش نوسازی آمریکا Renew America Movement، حزب رو به جلو Forward Party که توسط نامزد سابق دموکرات ریاست جمهوری اندرو یانگ تأسیس شد و جنبش خدمت به آمریکا Serve America Movement حزب جدید که به نام “پیشرو” Forward نامیده می شود، در ابتدا تحت ریاست مشترک اندرو یانگ، نامزد سابق دموکرات ریاست جمهوری و کریستین ویتمن، فرماندار سابق نیوجرسی، جمهوری خواه سابق خواهد بود.

خبرگزاری ایلنا: کاخ سفید از تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا برای نامزدی در انتخابات ۲۰۲۴ به رغم مخالفت ۷۵ درصدی حامیان دموکرات خبر داد. کاخ سفید اعلام کرد که «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا قصد دارد برای دومین بار در انتخابات ۲۰۲۴ نامزد شود، این در حالی است که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ۷۵ درصد از حامیان دموکرات نمی‌خواهند او را در میان نامزدها ببینند.

ایران پرس: سنای آمریکا به اتفاق آرا قطعنامه غیرالزام‌آوری را تصویب کرد که در آن از آنتونی جی. بلینکن، وزیر امور خارجه خواسته شد تا روسیه را به واسطه اقداماتش در چچن، گرجستان، سوریه و اوکراین که منجر به «کشته شدن تعداد بی‌شماری مردان، زنان و بی‌گناه» شد، به‌عنوان حامی تروریسم معرفی کند.پیش تر پیشنهاد مشابهی در مجلس نمایندگان آمریکا ارائه شده بود، جایی که انتظار می‌رود نانسی پلوسی، رئیس‌ آن حامی قوی تصویب آن باشد. با این حال، طبق قانون آمریکا، اختیار تعیین و معرفی یک کشور به عنوان حامی تروریسم در اختیار وزارت امور خارجه است.

دویچه وله: صرفه‌جویی الزامی گاز در زمستان، دستور کار عاجل وزیران انرژی اتحادیه اروپا بود و نشست بروکسل بر سر کاهش ۱۵درصدی مصرف با اکثریت آرا به توافق دست یافت.طرح اضطراری گاز برای زمستان ۲۰۲۲ که پیشنهاد کمیسیون اتحادیه اروپا بود، در نشست وزیران انرژی اتحادیه به اکثریت آرای موافق دست یافت. چشم‌انداز این طرح، محدودیت و کاهش ۱۵درصدی مصرف گاز در ماه‌های سرد سال و مدیریت وابستگی به گاز صادراتی روسیه است.دولت‌های اروپایی نگران امنیت انرژی و سیستم‌های گرمایشی کشورهایشان هستند. این بیم وجود دارد که گاز پروم در واکنش به تحریم‌هایی که علیه مسکو وضع شده، عرضه گاز مورد نیاز اروپا را معلق کند.

خبرگزاری مهر:  نخست وزیر مجارستان مخالفتش را با موضوع تحریم گاز روسیه بار دیگر اعلام کرد. «ویکتور اوربان» دیروز پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی موضوع «تحریم گاز روسیه» را مورد انتقاد قرار داد و چنین تحریمی را به منزله ایستادن در برابر دیوار عنوان کرد.نخست وزیر مجارستان در اظهارات خود گفت: «اگرچه تا کنون به راه حل‌هایی برای توافق با اتحادیه اروپا در مورد تحریم‌ها علیه روسیه پیدا کرده بودیم، اما اکنون به دیواری به نام تحریم گازبرخورد کرده‌ایم. به نظرم تلاش در این مورد بی فایده است.»مجارستان تا کنون چند بار تأکید کرده است که تحریم انرژی روسیه به مثابه بمب هسته‌ای بوده و از آنجایی که امنیت ملی و منافع این کشور را با مخاطره مواجه خواهد کرد، هرگز مورد موافقت قرار نخواهد گرفت.

العالم فارسی: یک منبع یمنی پنجشنبه شب از ورود یک گروه دیگر از نیروهای آمریکایی به استان المهره در شرق یمن خبر داد.به نوشته پایگاه خبری «وکاله الصحافه الیمنیه»، نظامیان آمریکایی روز سه‌شنبه وارد فرودگاه «الغیضه» در استان المهره شده اند و  شمار آنها مشخص نیست. این پایگاه افزود فرودگاه “الغیضه” یک پایگاه نظامی است که توسط نیروهای انگلیسی و صهیونیستی در سال ۲۰۱۷ به صورت غیر قانونی ساخته شده است.”عبدالملک بدرالدین الحوثی” رهبر جنبش انصارالله یمن نیز ۲۹ اردیبهشت ماه نیز گفته بود که آمریکا پس از اطمینان از مزدورانش در اجرای برنامه ها در حضرت موت و المهره، اکنون به دنبال ساخت پایگاه در این دو منطقه است.

خبرگزاری تسنیم: منابع محلی از ورود مهندسان و خلبانان اسرائیلی برای راه‌اندازی یک باند فرودگاهی ویژه بالگردهای شناسایی و تهاجمی به جزیره سقطری یمن خبر دادند.بر اساس گزارش این منابع، مهندسان و خلبانان خارجی از جمله اسرائیلی‌های وابسته به موسسه اماراتی « خلیفه» برای افتتاح باند ویژه بالگردهای شناسایی و تهاجمی وارد جزیره سقطری  شدند.پیش از این، گزارش‌های خارجی حاکی از گفت‌وگوهای بین رژیم اسرائیلی و کشورهای ائتلاف  سعودی برای ایجاد یک پدافند هوایی منطقه‌ای موسوم به «ائتلاف پدافند هوایی خاورمیانه» بود.

خبرگزاری فارس: «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا بامداد جمعه (به وقت تهران) وضعیت اضطراری در قبال لبنان را تمدید کرد.بایدن در این بیانیه گفته وضعیت اضطراری که رئیس‌جمهور آمریکا از تاریخ اول اوت سال ۲۰۰۷ برای اعلام وضعیت اضطراری در قبال لبنان اعلام کرده بعد از تاریخ اول اوت سال  ۲۰۲۲ نیز کماکان پا برجا خواهد بود. بایدن در ادامه این بیانیه مدعی شده است: «برخی اقدامات معین نظیر ارسال سلاح از سوی ایران به حزب‌الله-که سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته‌ای را شامل می‌شوند- موجب تضعیف حاکمیت لبنان می‌شوند، در ایجاد بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی در منطقه نقش دارند و تهدیدی غیرمعمول و فوق‌العاده در برابر امنیت ملی و سیاست خارجی ایالات متحده پدید می‌آورند.»

الکوثرفارسی: کاخ سفید مدعی شد «برجام جدید» روی میز است.«جان کربی» هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا درباره توافق هسته‌ای مدعی شد: «همچنان متعهد هستیم نظاره‌گر آن باشیم که ایران هرگز به توانمندی‌های نظامی هسته‌ای دست پیدا نکند. رئیس‌جمهور بایدن باور دارد که دیپلماسی بهترین راه پیش رو برای نتیجه گرفتن است.»

رادیو چین: محمد بن سلمان ولیعهد عربستان پنجشنبه شب در کاخ الیزه با امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه دیدار و دو طرف درباره تحولات منطقه‌ای گفت‌وگو کردند. از دیگر محورهای این دیدار می‌توان به روابط دوجانبه ریاض و پاریس اشاره کرد. پیش از این دیدار، برنامه شام کاری رئیس جمهوری فرانسه با ولیعهد عربستان در الیزه خشم فعالان و مدافعان حقوق بشر را در فرانسه برانگیخته و واکنش‌هایی را در طبقه سیاسی در پی داشت. بن سلمان که سفر کوتاه اروپایی خود را با یونان آغاز کرده بود دیشب وارد فرودگاه اولی پاریس شد.

آناتولی  ترکیه:  وزارت امور خارجه آمریکا با فروش 35 فروند جنگنده اف-35 و مهمات مرتبط به ارزش 8.4 میلیارد دلار به آلمان موافقت کرد.آژانس همکاری امنیت دفاعی آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: وزارت امور خارجه تصمیم گرفت با فروش جنگنده‌های اف-35، تجهیزات و مهمات مرتبط به ارزش حدود 8.4 میلیارد دلار به آلمان موافقت کند.

تی .آر.تی ترکیه: روسیه اعلام کرد تعداد شبه‌نظامیان عضو سازمان تروریستی داعش در افغانستان سه برابر بیشتر شده و به شش هزار نفر رسیده است.ضمیر کابلوف نماینده ویژه ولادیمیر پوتین رئیس دولت روسیه در افغانستان، طی یک کنفرانس مطبوعاتی پیرامون وضعیت افغانستان ارزیابی‌هایی به‌عمل آورد.ضمیر کابلوف ضمن ارزیابی اقدامات دولت موقت طالبان در افغانستان گفت: طالبان برای مدیریت کشور هنوز صاحب ایدئولوژی متحدکننده نمی‌باشد.کابلوف افزود: نیروی مخالف در افغانستان که بتواند تعادل نظامی علیه دولت موجود را برقرار کند، وجود ندارد.

خبرگزاری ایرنا:  ونزوئلا و کلمبیا برای از سرگیری روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارتخانه ها بین دو کشور توافق کردند. کارلوس فاریا وزیر روابط خارجی ونزوئلا پنجشنبه شب میزبان آلوارو لیوا وزیر امور خارجه کلمبیا بود. پیش از این گوستاوو پترو اولین رئیس جمهور منتخب چپ کلمبیا، در جریان مبارزات انتخاباتی گفته بود که پس از روی کار آمدن دولت وی روابط دیپلماتیک خود را با ونزوئلا از سر خواهد گرفت.روابط میان دو کشور در سال ۲۰۱۹ پس از آن که ایوان دوکه رئیس جمهور وقت کلمبیا از انتخاب مجدد نیکلاس مادورو همتای ونزوئلایی خود امتناع کرد، قطع شد.

 خبرگزاری صدا و سیما: دولت نیکاراگوئه به هوگو رودریگز  سفیر جدید آمریکا اجازه ورود نداد. دنیس مونکادا وزیر امور خارجه نیکاراگوئه با ارسال نامه‌ای برای آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود نوشت دولت نیکاراگوئه با استفاده از اختیارات قانونی و در اجرای حق حاکمیت ملی خود فورا اجازه ورود هوگو رودریگز به خاک این کشور را سلب می‌کند.دولت نیکاراگوئه اظهارات دیروز رودریگز در برابر کمیسیون روابط خارجی سنای آمریکا را مداخله جویانه و عاری از احترام دانسته است.  رودریگز در کمیسیون روابط خارجی سنای آمریکا، رئیس جمهور نیکاراگوئه را  دیکتاتور خوانده بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *