جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

مسکو: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان نازی ها رفتارهای متفاوتی داشته باشد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در توضیح اظهارات برلین درباره مسئولیت ویژه آلمانی ها در قبال یهودیان، گفت: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان جنایات نازی ها متفاوت رفتار کند.

چرا بایدن عجله چندانی برای واکنش به کله‌شقی‌های نتانیاهو ندارد؟ / ۳ پیش فرض نادرست بایدن درباره رای‌دهندگان یهودی انتخابات آمریکا

برای اسرائیل باید روشن باشد که وقتی حمایت چاک شومر را از دست می‌دهد، یعنی حمایت کل آمریکا را از دست داده است. با این حساب، همچنان به نظر می‌رسد که دولت بایدن تا حدودی نسبت به اقدامات اخیر دولت نیانیاهو بی تفاوت است و عجله چندانی برای واکنش نشان دادن به بی توجهی، کله شقی و بی اعتنایی وی نسبت به منافع آمریکا ندارد.

Loading

سردرگمی و چالش‌های عربستان برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی

شورای راهبردی آنلاین – رصد: عربستان سعودی رویکرد پیچیده‌ای را برای به رسمیت شناختن اسرائیل در پیش گرفته است. این کشور دارای سابقه طولانی همکاری مخفیانه با اسرائیل علیه به‌اصطلاح دشمنان مشترک است.

بروس ریدل در یادداشتی که وب سایت اندیشکده آمریکایی بروکینگز آن را منتشر کرد؛ نوشت: اخیرا سعودی‌ها گفته‌اند به رسمیت شناختن رسمی اسرائیل تنها در صورتی محقق می‌شود که اقدامی برای حل مناقشه فلسطین و ایجاد راه حل دو دولتی وجود داشته باشد. این در حالی است که حاکمان سعودی، از توسعه روابط دیپلماتیک و نظامی بین برخی از نزدیکترین متحدان خود و اسرائیل استقبال و حتی از آن حمایت کرده‌اند.

اگرچه اسرائیل برای روابط پنهانی خود با سعودی‌ها ارزش زیادی قائل است، اما خواهان به رسمیت شناختن خود از سوی عربستان به عنوان راهی برای پایان دادن به انزوای این رژیم در جهان اسلام است. درحالی‌که اسرائیلی‌ها قدرت ریاض را بیش از حد برآورد می‌کنند، تعدادی از کشورهای مسلمان از جمله الجزایر، عراق و پاکستان از الگوی سعودی‌ها در عادی سازی روابط با اسرائیل پیروی نمی‌کنند.

همکاری مخفیانه بین سعودی‌ها و اسرائیلی‌ها به اوایل دهه 1960 باز می‌گردد، زمانی که آن‌ها از سلطنت طلبان یمن علیه دولت جمهوری خواه مورد حمایت مصر و شوروی در صنعا حمایت کردند. سرویس‌های اطلاعاتی عربستان و اسرائیل ارسال سلاح و آموزش به سلطنت طلبان را که در عربستان سعودی مستقر بودند، هماهنگ می‌کردند. روسای موساد و اطلاعات عربستان در جلسه مشترکی در هتل دورچستر لندن با یکدیگر ملاقات کردند. قرارداد اسلو در سال 1993 تماس‌های پشت پرده آن‌ها را تسهیل کرد.

ایران و متحدانش از جمله حزب الله لبنان و انصارالله یمن، دشمنان مشترک اسرائیل و عربستان هستند. بحرین و امارات متحده عربی به عنوان متحدان عربستان سعودی در خلیج (فارس) در سال 2020 اسراییل را به رسمیت شناختند. سعودی‌ها اجازه عبور پروازهای مستقیم از تل آویو به منامه، ابوظبی و دبی از خاک خود را داده اند.

بحرین کشور مهمی برای عربستان سعودی است. این دو کشور توسط گذرگاه ملک فهد به طول 15 مایل به هم متصل می‌شوند. در سال 2011، نیروهای سعودی از این گذرگاه عبور کرد تا به خانواده حاکم سنی کمک کند تا اعتراضات اکثریت جامعه شیعه در جزیره را سرکوب کند. شیعیان بحرین با به رسمیت شناختن اسرائیل مخالفت کرده اند. شیعیان خود عربستان نیز در استان شرقی آن سوی گذرگاه بحرین واقع شده اند.

اگر سعودی‌ها نمی‌خواستند بحرین، اسرائیل را به رسمیت بشناسد، به راحتی می‌توانستند این کار را انجام دهند. چرا که منامه نسبت به خواسته‌های ریاض بی تفاوت نخواهد بود. بنابراین سعودی‌ها از تصمیم بحرین برای دوستی با اسرائیل حمایت کرده اند.

عربستان سعودی دارای جمعیت زیادی از کارگران مهاجر فلسطینی است. مکه و مدینه، شهرهای مقدس اسلام نیز در این کشور قرار دارند. تشکیلات مذهبی عربستان طرفدار قوی حقوق فلسطینیان و خواستار پایتختی فلسطینی در بیت المقدس شرقی است. بنابراین محدودیت‌های قابل توجهی برای ملک سلمان و محمد بن سلمان در عادی سازی روابط با اسرائیل وجود دارد.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده نیز، محدودیت‌های عربستان را درک می‌کند. ضمن آنکه در طول سفر او به جده هیچ موفقیت بزرگی حاصل نشد.

سعودی‌ها معنی پیشرفت در مسئله فلسطین را به طور مشخص تعریف نکرده‌اند و این موضوع به آن‌ها فضایی برای مانور بیشتر در خصوص روابط با اسرائیل را می‌دهد. متأسفانه، هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که واشنگتن نیز موضوع فلسطین را در اولویت قرار دهد. درمجموع، سعودی‌ها برای ادامه روند به رسمیت شناختن اسرائیل، با سردرگمی‌های زیادی مواجه هستند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *