جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

بحران در بزرگترین شرکت آب‌وفاضلاب انگلیس

لندن – ایرنا – بزرگترین شرکت آب و فاضلاب انگلیس موسوم به «تمز واتر» در پی انصراف سهام‌دارانش برای تزریق ۵۰۰ میلیون پوند کمک اضطراری برای نجات این شرکت، با خطر ورشکستگی روبه‌روست.

Loading

رسانه‌ها؛ تجربه تورم بی‌سابقه در اروپا در آستانه زمستانی سرد و …

۱۴۰۱/۰۴/۲۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه‌ها: اعتراض سفیر ایران به رای صادره علیه حمید نوری شهروند ایرانی زندانی در سوئد، تورم بی‌سابقه در اروپا به واسطه جنگ اوکراین، احتمال جیره‌بندی انرژی در اروپا در زمستان، بیانیه مشترک آمریکا – عربستان با چاشنی ضدایرانی، عزم عراق برای دور ماندن از ائتلاف نظامی تنش‌زا در منطقه، تمجید نخست وزیر رژیم صهیونیستی از اقدام سازشکارانه عربستان و تازه‌ترین خبر اروپایی‌ها درباره مذاکرات احیای برجام از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه‌ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده‌ای از آن‌ها را مرور می‌کنیم.

فارس: احمد معصومی فر، سفیر ایران در استکهلم در واکنش به رای صادره علیه حمید نوری شهروند ایرانی زندانی در سوئد گفت: سیستم حقوقی سوئد صلاحیت رسیدگی به این پرونده را ندارد، زیرا اعمال صلاحیت بین المللی به وجود جرم بین‌المللی بستگی دارد.

خبرگزاری صداوسیما: نرخ تورم در کشور‌های حوزه یورو ۸.۶ در ماه خرداد اعلام شد که این رقم از سال ۱۹۹۷ میلادی یعنی زمان ثبت پول واحد اروپایی تاکنون بی سابقه بوده است. از سوی دیگر ارزش یورو نیز در برابر دلار، در پایین‌ترین سطح خود در بیست سال اخیر قرار گرفت. در عین حال اختلاف نرخ تورم بین اعضای حوزه یورو به رقم بی‌سابقه ۱۶.۲ درصد رسیده است که نسبت به ماه قبل این اختلاف ۲ درصد افزایش یافته است. عامل اصلی این افزایش تورم، بحران انرژی است که از زمان جنگ ایجاد شده و کشور‌های همپیمان تلاش کردند تا مسکو را مجازات کنند و مقامات روسیه نیز در اقدامی تلافی جویانه جریان گاز را یا قطع کردند و یا کاهش دادند. برخی مقامات اروپایی می‌گویند اتفاقات جدید برای ثبات اتحادیه اروپا و نظم جهانی، یک تهدید محسوب می‌شود.

ایرنا: «بن ون بوردون» مدیرعامل شرکت نفتی شل در اظهاراتی ضمن هشدار نسبت به کمبود گاز در زمستان پیش رو تاکید کرد با روند کنونی احتمالا اروپا مجبور به جیره‌بندی مصرف انرژی می‌شود.

خبرگزاری صداوسیما: دولت‌های واشنگتن و ریاض در بیانیه‌ای مشترک ضمن تکرار ادعاهای ضد ایرانی، گفتند که آمریکا از عربستان سعودی حمایت نظامی می‌کند و این کشور عربی نیز متعهد به حفظ تعادل بازار جهانی نفت شد.

خبرگزاری صداوسیما: جنبش انصارالله یمن با صدور بیانیه‌ای سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به سرزمین‌های اشغالی و عربستان را به شدت محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: سفر بایدن به منطقه با هدف خدمت به منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی و به زیان امنیت و ثبات منطقه انجام می‌شود. این سفر در چارچوب هدف قرار دادن حق ملت‌های منطقه برای کسب آزادی، استقلال و ثبات و مصادره آن صورت می‌گیرد.

تسنیم: مصطفی الکاظمی لحظاتی پیش در کنفرانس مطبوعاتی پیش از سفر به عربستان برای شرکت در نشستی که جوبایدن رئیس جمهوری آمریکا و سران کشورهای حاشیه خلیج فارس و چند کشور عربی دیگر حضور خواهند داشت، اظهار داشت : عراق هرگز جزء هیچ محور نظامی نخواهد شد. الکاظمی افزود: هرگز نخواهیم پذیرفت که عراقی به مکانی تبدیل شود که از آنجا کشورهای منطقه مورد تهدید قرار گیرد.

ایرنا: تارنمای فاکس نیوز گزارش داد: اولین دیدار جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در شبکه‌های اجتماعی طوفان به پا کرد به طوریکه بایدن با موج انتقادهای گسترده روبرو شد.

خبرگزاری صداوسیما: روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به اختلاف نظر‌ها بین مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت که اگرچه کابینه این رژیم با هرگونه توافق با ایران مخالفت است، اما مقامات ارتش اسرائیل و سازمان‌های اطلاعاتی آن معتقدند که این توافق می‌تواند به نفع صهیونیست‌ها باشد. این گزارش در ادامه مدعی شد که مقامات نظامی اسرائیل می‌گویند هر توافقی با ایران بهتر از وضعیت موجود خواهد بود و باعث می‌شود فعالیت‌های هسته‌ای ایران در همین سطح متوقف شود. اما از سوی دیگر، مقامات اطلاعاتی این رژیم که اطلاعات دقیقی از عملیات‌های موساد دارند، می‌گویند که سران موساد متقاعد شده‌اند که هیچ راهی جز تحریم‌های اقتصادی، فشار دیپلماتیک و کارزار خرابکاری مانع پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران نخواهد شد؛ بنابراین توافق هسته‌ای باید لغو شود.

تسنیم: نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی از اولین گام حکومت سعودی برای عادی‌سازی روابط خود با اشغالگران قدس خبر داد. یائیر لاپید نخست وزیر موقت رژیم صهیونیستی از موافقت رسمی حکومت سعودی با عبور هواپیماهای رژیم صهیونیستی از آسمان عربستان تمجید کرد. وی به صراحت اعلام کرد که این اقدام اولین گام سعودی برای عادی سازی روابط با اسرائیل است.

ایلنا: خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد اروپایی اعلام کرد که مذاکرات در خصوص احیای توافق هسته‌ای به پایان خود نزدیک شده، اما مشخص نیست که در این گفت‌وگوها توافقی حاصل می‌شود یا خیر. این مقام اروپایی افزود که مذاکرات در حال حاضر در مرحله بسیار بسیار پیشرفته قرار دارد.

فارس: اردوغان: رئیس جمهور ترکیه شامگاه جمعه در سخنرانی گفت که در حالی که مراکز قدرت سیاسی و اقتصادی جهان در حال بازسازی شدن است، اجازه نمی‌دهیم که ترکیه خارج از بازی قرار بگیرد.

ایرنا: به نقل از روزنامه آمریکایی «دیفنس‌نیوز»، مجلس نمایندگان آمریکا به عنوان بخشی از لایحه اختیارات دفاع ملی، این هفته تصویب کرد تا ۱۰۰ میلیون دلار برای آموزش استفاده از هواپیماهای آمریکایی، به خلبانان اوکراینی اختصاص داده شود.

فارس: گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان گفت: دادگاه لاهه باید جنایت جنگی نظامیان انگلیس و نیروهای خارجی در افغانستان را بررسی و عاملان آن را محاکمه کند. پیش از این بی‌بی‌سی گزارشی در خصوص جنایت جنگی نیروهای ویژه انگلیس در زمان جنگ ناتو در افغانستان منتشر کرده است. براساس تحقیقات این شبکه انگلیسی، مأموران ویژه‌ ارتش انگلیس «SAS» در زمان جنگ افغانستان بارها زندانیان و مردان غیرمسلح را به قتل رسانده و مرتکب جنایت جنگی در این کشور شدند.

مهر: شیخ نعیم قاسم ضمن هشدار درباره پیامدهای عدم تشکیل دولت جدید لبنان، گفت: وقتی ارتش توانست با اسرائیل مقابله کرده و از لبنان دفاع کند، آن زمان بگذارید با ما درباره سلاح حزب الله بحث کنند. شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی تاکید کرد: توانایی‌های حزب توسعه یافته و رژیم صهیونیستی (دشمن) در برخی جاها عقب‌نشینی کرده است.

فارس: چین در ساعت ۶:۵۷ صبح (به وقت پکن) امروز دو ماهواره جدید سنجش از دور با وضوح بالا را از مرکز پرتاب ماهواره «تای‌یوان» در استان شانشی در شمال چین به فضا پرتاب کرد. جفت ماهواره Siwei ۰۳ و ۰۴ توسط یک موشک حامل Long March-۲C به فضا پرتاب شدند و وارد مدار برنامه ریزی شده شدند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *