جدیدترین مطالب

پیام‌هایی که ایران برای آمریکا ارسال کرد

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: به صراحت گفته شد که تصمیم ایران برای پاسخ دادن به رژیم صهیونیستی قطعی است و پایگاه‌ها و منافع آمریکا در منطقه را هدف قرار نخواهیم داد، مگر اینکه آمریکا بخواهد اقدامی را در حمایت جنگی از این رژیم انجام دهد.

اکثر اسراییلی ها مخالف حمله به ایران هستند

اکثر اسراییلی ها مخالف حمله به ایران هستند

در این افکارسنجی که توسط دانشگاه عبری اورشلیم انجام گرفت، از پاسخگویان پرسیده شد که آیا به نظر آنها، اسرائیل باید به حمله شنبه شب ایران پاسخ دهد؟ ۵۲ درصد گفتند که بهتر است واکنشی نشان داده نشود تا دور کنونی نزاع خاتمه یابد. در عوض ۴۸ درصد پاسخ دادند که اسرائیل باید پاسخ دهد، حتی اگر به معنی گسترش نزاع کنونی باشد.

یک سالگی جنگ داخلی سودان

۱۵ آوریل ۲۰۲۳ صدای تیراندازی و دود ناشی از انفجار در خارطوم پایتخت سودان، بعد از چند هفته تنش میان دو ژنرال قدرتمند کشور، از شروع یک درگیری ویرانگر و فرسایشی خبر داد.

Loading

أحدث المقالات

امضای تفاهم‌نامه کمیته قضایی سه جانبه مقابله با تروریسم میان ایران، عراق و سوریه

تهران – ایرنا – تفاهم‌نامه کمیته سه جانبه قضایی مقابله با تروریسم بین ایران، عراق و سوریه در دومین روز سفر معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه به دمشق برای مقابله با تروریسم به امضا رسید.

آلمان سفیر روسیه را احضار کرد

به گزارش منابع، وزارت خارجه آلمان امروز (پنجشنبه) سفیر روسیه را در رابطه با بازداشت دو تبعه آلمانی احضار کرد.

قدردانی روسیه از مواضع چین / انتقاد مسکو از حضور نظامی غرب در قفقاز

تهران-ایرنا- ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه طی یک نشست خبری ضمن قدردانی از موضع چین در حمایت از روسیه در مذاکرات احتمالی اوکراین به حضور نظامی غرب در منطقه قفقاز جنوبی اشاره کرد و گفت: نظامی سازی این منطقه بیشتر رویایی مسلحانه را تشدید می‌کند.

بیانیه ضد ایرانی آمریکا و متحدانش برای تقویت روحیه رژیم صهیونیستی

لندن – ایرنا – نمایندگان دائم ایالات متحده آمریکا و متحدان این کشور در سازمان ملل متحد، در تداوم تلاش‌های غرب برای دلگرمی و تقویت روحیه رژیم صهیونیستی، پاسخ مشروع ایران به اقدام تجاوزکارانه این رژیم علیه کنسولگری ایران در سوریه را محکوم کردند.

Loading

نگاهی به کتاب «دیپلماسی آب در جمهوری اسلامی ایران»

شورای راهبردی آنلاین – معرفی کتاب: «دیپلماسی آب در جمهوری اسلامی ایران، حل و فصل مناقشات آبی از منظر حقوق بین‌الملل و اسناد دوجانبه و چندجانبه مرزی در جنوب غرب آسیا» عنوان کتابی است که اخیرا منتشر و به بازار عرضه شده است.

یاسمن یگانه، کارشناس ارشد دیپلماسی آب با بیش از یک دهه سابقه در بخش مدیریت آب و فارغ التحصیل دوره دیپلماسی آب از موسسه دلفت هلند و دکتر احسان بخشنده، استاد مدعو دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران (1393-1392)، این کتاب را که حاصل سال‌ها پژوهش و تجربه در حوزه دیپلماسی آب است به عنوان منبعی برای استفاده علاقمندان، پژوهشگران، دانشجویان و‌ به‌ویژه مسئولان حوزه آب و دیپلماسی تهیه و منتشر کرده‌اند تا از آن‌‌ به‌عنوان راهنمایی برای دیپلماسی آب استفاده کنند.

در فصل اول، به موضوع اهمیت آب در مفاهیم بین‌المللی مرتبط با توسعه، از جمله توسعه پایدار و حقوق بشر پرداخته‌‌ می‌شود و نقش آب در تغییرات اقلیمی و اکوسیستم‌های آبی مورد بررسی قرار‌‌ می‌گیرد. در این فصل، همچنین موضوع مهم آب مجازی و نیز اهمیت آب در متون دینی کنکاش‌‌ می‌شود.

در فصل دوم، دیپلماسی آب تعریف و موضوعات مرتبط از جمله مناقشات و منازعات آبی منطقه جنوب آسیا و آسیای مرکزی مورد بررسی قرار‌‌ می‌گیرد.

فصل سوم به موضوع آب از منظر حقوق‌ بین‌الملل اختصاص دارد. در این فصل، پس از مرور مختصر تاریخچه شکل‌گیری حقوق‌ بین‌الملل آب، به مهم‌ترین اسناد حقوقی‌ بین‌الملل در حوزه آب از جمله کنوانسیون‌های مهم سازمان ملل پرداخته‌‌ می‌شود.

در فصل چهارم مهم‌ترین برنامه‌های بین‌المللی در جهت حفظ و صیانت منابع آبی که به‌وسیله سازمان ملل طی سال‌های گذشته اجرا شده‌اند، بررسی شده است.

فصل پنجم، دیپلماسی آب در جمهوری اسلامی ایران را از طریق معرفی ساختار آب‌شناسی ایران بررسی و تحلیل‌‌ می‌کند. این فصل همچنین رودخانه‌های مهم مرزی مشترک بین ایران و همسایگان را مورد بررسی قرار داده و در انتها به بررسی تعاملات و مناقشات ایران با کشورهای همسایه در حوزه رودخانه‌های مرزی مشترک‌‌ می‌پردازد.

پس از نتیجه‌گیری در فصل ششم، پیوست‌‌ها شامل:‌‌ لیست اسناد، توافق‌نامه‌‌ها و یادداشت تفاهم‌های مربوط به رودخانه‌های مرزی ایران، قانون توزیع عادلانه آب، قانون آب و نحوه ملی شدن آن، ترجمه متن کنوانسیون آب سازمان ملل و ترجمه متن کنوانسیون آبراهه‌های سازمان ملل ارائه‌‌ می‌شوند. لازم به ذکر است ترجمه رسمی فارسی کنوانسیون آب و کنوانسیون آبراهه‌های سازمان ملل (ترجمه شده توسط مترجم رسمی قوه قضائیه و وزارت امور خارجه) برای اولین بار در این کتاب ارائه‌‌ می‌شود.

نویسندگان ابراز امیدواری کرده‌اند که با‌‌ بهره‌گیری از تجربیات و مطالب علمی ارائه‌شده در این کتاب، گامی جدید و جدی برای کاهش آثار و تبعات ‌‌کم‌آبی در کشور و منطقه برداشته شود و منابع آبی فرامرزی ایران تحت مدیریت مشترک و کارآمد در قالب توافق‌نامه‌های دو و چندجانبه با کشورهای ساحلی برای نسل‌های بعدی و حفاظت از محیط زیست صیانت و نگهداری شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *