جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

ترامپ؛ کسی که می‌تواند آمریکا را نابود کند

تهران- ایرنا- بسیاری از تحلیگران آمریکایی معتقدند، فضای داخلی ایالات متحده شرایط را برای ایجاد یک جنگ داخلی گسترده در این کشور آماده کرده است و ترامپ می‌تواند طی فرایند انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، نقش تعیین کننده‌ای در بروز این جنگ ایفا کند.

شهادت ۱۸ فلسطینی در بمباران غزه

تهران- ایرنا- منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.

ایرلند: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است

تهران- ایرنا- مایکل مارتین معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه ایرلند در جریان یک نشست خبری مشترک با ینس لنارچیچ کمیسر اتحادیه اروپا در امر مدیریت بحران و کمک‌های بشردوستانه به خبرنگاران، گفت: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است.

Loading

چشم‌انداز توافق تجارت آزاد امارات و رژیم صهیونیستی

۱۴۰۱/۰۳/۲۳ | اقتصادی, خبر تاپ, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین-گفتگو: کارشناس مسائل خاورمیانه درباره امضای توافق تجارت آزاد رژیم صهیونیستی و امارات که ۹۶ درصد از حجم تجارت میان دو طرف را پوشش می‌دهد، گفت: «هدف از این ارتباطات تحت لوای اقتصادی، ایجاد یک ائتلاف عبری-عربی در منطقه است و چون مرزهای محور مقاومت تا مرزهای سرزمین‌های اشغالی گسترده شده است و مخاطرات امنیتی برای تل‌آویو دارد این رژیم سعی دارد با ارتباطات سیاسی و امنیتی با امارات و بحرین و حتی مراکش به‌زعم خود این موازنه قوا را به نفع خود تغییر دهد.»

داود احمدزاده در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی تأکید کرد: «امارات بعد از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در آمریکا تحت برنامه‌ای که آمریکایی‌ها به‌ویژه شخص ترامپ برای خاورمیانه عربی طراحی کرده‌ بود، تلاش کرد که مرجعیتی را در حاشیه خلیج‌فارس برای عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل به وجود آورد.»

احمدزاده با اشاره به اینکه این رویکرد آمریکا منجر به قرارداد ابراهیم شد، افزود: «در پی امضای این قرارداد، شاهد ارتباطات سیاسی و اقتصادی گسترده امارات و رژیم اسرائیل به‌ویژه در حوزه‌های امنیتی و نظامی هستیم. البته این ارتباطات سابقه قبلی هم داشت.»

به گفته این کارشناس، اگرچه موتور و پیشگام این حرکت امارات متحده معرفی شد، اما جدا از ابوظبی، عربستان سعودی نیز از مدت‌ها پیش ارتباطات مخفی را با این رژیم برقرار کرده است.

وی در خصوص اهداف این ائتلاف‌سازی نیز توضیح داد: «هدف اصلی این ائتلاف‌‌سازی در منطقه مقابله با جمهوری اسلامی ایران عنوان‌شده است و در این راستا دامن زدن به ایران‌هراسی برای ایجاد ناامنی بیشتر در منطقه در دستور کار این ائتلاف عبری-عربی که از آن به‌عنوان ناتوی عربی نیز یاد می‌شد، قرار گرفت.»

کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: «ضربه زدن به منافع ملی ایران در منطقه ازجمله ایجاد بی‌ثباتی بیشتر در سوریه و عراق و تسلط کامل بر یمن بعد از سرکوب نیروهای حوثی طرفدار ایران از دیگر اهداف این ائتلاف‌سازی بوده است.»

احمدزاده با اشاره به نگاه امنیتی تل‌‌آویو به این قراردادها گفت: «شکست رژیم صهیونیستی در منطقه به‌ویژه از نیروهای مقاومت طرفدار ایران در جنگ‌های قبلی از حزب‌الله لبنان و نیروهای جهادی فلسطینی از یک‌سو و نزدیک شدن ایران به مرزهای سرزمین‌های اشغالی از سوی دیگر، حفره‌های امنیتی این رژیم را به دلیل حضور جبهه مقاومت در لبنان و فلسطین دوچندان کرده است. ازاین‌رو این رژیم با پشتیبانی آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی تلاش دارد با عادی‌سازی روابط با بعضی از کشورهای عربی به‌ویژه امارات متحده عربی و بحرین به‌نوعی به مرزهای ایران نزدیک‌تر شود.»

وی درباره تبعات حضور رژیم صهیونیستی در منطقه نیز توضیح داد: «شرایط حضور رژیم صهیونیستی در منطقه نه‌تنها ازنظر کارشناسان مسائل منطقه‌ای امنیتی را برای کشورهای طرفدار صلح و عادی‌سازی روابط با این رژیم به بار نیاورده، بلکه موجب ناامنی بیشتر و بی‌ثباتی گشته است. از طرف دیگر، با توجه به ادعاهای قبلی رژیم‌های مرتجع عربی به‌خصوص عربستان و امارات در حمایت از حقوق فلسطینیان، عادی‌سازی روابط با تل‌آویو می‌تواند به‌منزله تائید دیدگاه‌های رژیم غاصب صهیونیستی در منطقه ازجمله اشغال دائمی قدس شریف و آوارگی بیشتر فلسطینیان شود.»

احمدزاده در پاسخ به این سؤال که ابوظبی و تل‌آویو چه منفعتی از این ارتباط می‌برند، افزود: «همان‌طور که عنوان شد اهداف اقتصادی این‌گونه قراردادها بیشتر به نفع رژیم اسرائیل است که برای غارت منابع نفتی و گازی این منطقه با هدایت و حمایت کشورهای غربی دست بکار شده است». وی تشریح کرد که تحت لوای بحث‌های اقتصادی، بحث‌های امنیتی و نظامی نیز مدنظر دو طرف است، ولی رژیم صهیونیستی اهداف و منافع بیشتری را در این راستا دنبال می‌کند.

کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص آینده این روند نیز گفت: «امارات یک بازی دوگانه را در منطقه دنبال می‌کند؛ ازیک‌طرف روابطش را با رژیم اسرائیل عادی کرده و از طرف دیگر در ماه‌های اخیر شاهد حضور برخی مقامات امنیتی و نظامی امارات در تهران برای گسترش روابط و حل‌وفصل مشکلات فی‌مابین بین تهران و ابوظبی بودیم.»

احمدزاده تأکید کرد: «آینده روابط ایران و کشورهای حوزه خلیج‌فارس و روابط این کشورها با تل‌آویو بستگی به مؤلفه‌های خاصی دارد.» وی در این رابطه به بحث برجام اشاره کرد و گفت که برجام در این روابط بسیار اثرگذار است.

این استاد دانشگاه توضیح داد: «باید ببینیم که مذاکرات برجام به چه سمت‌و‌سویی خواهد رفت. توافق احتمالی ایران و حل‌وفصل مشکلات و بازگشت مجدد آمریکا به برجام، تأثیر مثبتی در روابط ایران و کشورهای عربی برجای خواهد گذاشت. از همین رو است که رژیم اسرائیل در ماه‌های اخیر تلاش کرده که از هرگونه تلاش ایران و 4+1 برای نتیجه‌بخشی مذاکرات جلوگیری کند.»

به گفته کارشناس مسائل خاورمیانه، همچنین مذاکرات ایران و عربستان با میانجیگری بغداد نیز در جهت دادن به این روابط مهم است؛ زیرا به نظر می‌رسد به‌رغم پیشرانی امارات متحده عربی در ارتباط با رژیم اسرائیل، هنوز مرجعیت سیاسی و امنیتی در منطقه، عربستان سعودی است و ریاض در قالب سیاست‌های خاص خود حاضر به عادی‌سازی کامل روابط به شکل آشکار با رژیم اسرائیل نیست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *