جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

رسانه‌ها؛ انتخابات پارلمانی لبنان و…

۱۴۰۱/۰۲/۲۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: نتایج اولیه غیر رسمی انتخابات پارلمانی در لبنان ، واکنش دولت آمریکا به انتخابات لبنان، شکست اتحادیه اروپا در توافق بر سر بسته ششم تحریم‌های ضد روسیه، انتقاد شدید اوکراین از کم‌کاری ناتو،تصویب بسته کمک 40 میلیارد دلاری به اوکراین در سنای آمریکا، درخواست رسمی دولت سوئد برای عضویت در ناتو ، واکنش دوباره پوتین به پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو، تکرار مخالفت ترکیه با عضویت هلسینکی و استکهلم در ناتو و حمایت  تلویحی استولتنبرگ ازآنکارا، سفر هیات آمریکایی به مولداوی و گرجستان، اظهارات پوتین در نشست پیمان امنیت جمعی، دیدار و گفتگوی معاون جو بایدن با رئیس جدید امارات متحده عربی، امکان عضویت کامل ایران در سازمان شانگهای در سال 2023، واکنش وزیر جنگ رژیم اسرائیل به مساله بازگشت آوارگان فلسطینی ، افزایش تولید نفت عربستان، مخالفت چین با آمریکا برای کمک به تایوان در جهت گسترش «فضای بین‌المللی» و انتخاب دومین نخست‌وزیر زن فرانسه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری مهر: وزیر کشور لبنان در کنفرانس مطبوعاتی امروز خود اعلام کرد که فهرست مقاومت به ۳۲ کرسی دست پیدا کرده است.«بسام مولوی» نتایج انتخابات پارلمانی لبنان را امروز اعلام  و تاکید کرد: حزب الله و جنبش أمل: ۳۱ کرسی ، جریان «آزاد ملی»؛ ۱۸ کرسی و حزب «القوات اللبنانیه» ۲۰ کرسی راکسب کرده اند. انتخابات پارلمانی ۲۰۲۲ در لبنان، نخستین آزمون واقعی از آرای مردم این کشور پس از اعتراضات گسترده در اکتبر سال ۲۰۱۹ است که طی آن مردم خواستار کنار رفتن طبقه سیاسی حاکم و مبارزه با ظلم و فساد شده بودند. حزب قوات لبنانیه به ریاست سمیر جعجع  و فهرست انتخاباتی جریان ملی آزاد به رهبری میشل عون است.

العالم فارسی: دولت آمریکا در نخستین واکنش خود به انتخابات پارلمانی لبنان اعلام کرد که واشنگتن از برگزاری این انتخابات که در موعد مقرر و بدون وقوع حوادث امنیتی برگزار شده است، استقبال می‌کند.وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای تاکید کرد ما از رهبران لبنان می‌خواهیم که تعهدات خود نسبت به تصویب و اجرای قوانین و اصلاحات برای نجات اقتصاد این کشور را تجدید کنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا):رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که وزرای خارجه این بلوک بر سر بسته ششم تحریم‌ها علیه روسیه به توافق نرسیدند.جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست خبری پس از نشست شورای اتحادیه اروپا در سطح وزرای خارجه در بروکسل، گفت: متأسفانه نتوانستیم بر سر بسته ششم تحریم‌ها به توافق برسیم.وی افزود: «وزرا درباره امکان پرداخت غرامت مالی به کشورها در ازای اعمال تحریم‌ها علیه روسیه صحبتی نکردند». رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد که نمی‌داند توافق بر سر این بسته تحریمی که شامل ممنوعیت واردات نفت روسیه است چقدر طول می‌کشد.

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه اوکراین با انتقاد شدید از پیمان آتلانتیک شمالی در حمایت از اوکراین در جنگ روسیه گفت که ناتو کار اندکی برای اوکراین در این جنگ انجام داده است. «دیمیتری کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین با انتقاد از پیمان آتلانتیک شمالی گفت که ناتو در زمینه جنگ با روسیه، کار اندکی برای اوکراین انجام داده است.وی گفت: «در ابتدای حمله روسیه، این درک وجود داشت که ناتو قدرتمند بوده و می‌تواند اقدام کند و تنها کاری که اتحادیه اروپا می‌تواند انجام دهد این است که به ابراز نگرانی بپردازد اما این جنگ ثابت کرد که چیزها کاملا متفاوت هستند. ناتو به عنوان یک ائتلاف می‌تواند خیلی کم کاری کند، البته اگر نگوییم هیچ کاری».

خبرگزاری ایرنا: سنای آمریکا با اکثریت آرا به پیشبرد بسته کمک ۴۰ میلیارد دلاری به اوکراین رای داد. سناتورها با ۸۱ رای موافق درمقابل ۱۱ رای مخالف به پایان دادن به مباحث مربوطه برای تصویب نهایی این طرح رای دادند و قرار شد رای گیری نهایی همین هفته انجام شود. بسته کمک به اوکراین هفته پیش به آسانی در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد اما به دلیل مخالفت رند پل سناتورجمهوریخواه از ایالت کنتاکی در سنا معطل مانده بود.این سناتور آمریکایی در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز گفت: در واقع خصومتی با اوکراینی ها ندارم و ما می خواهیم آنها پیروز شوند اما کمک ها بیشتر به این کشور در شرایطی که مراقب وضعیت کشور خودمان نیستیم قابل قبول نیست و بهترین کار این است که بایدن به جنگی که علیه صنعت آمریکا به راه افتاده پایان دهد.

تی .آر.تی ترکیه: ماگدالنا اندرسون، نخست‌وزیر سوئد، پس از دیدارهایی که در پارلمان برگزار شد، اعلام کرد که دولت تصمیم گرفت به ناتو درخواست دهد. اندرسون با اشاره به اینکه اکثریت قریب به اتفاق پارلمان از عضویت در ناتو حمایت می‌کنند، گفت این تصمیم مشترکی بود که آنها با حزب اصلی مخالف برای حفظ امنیت و منافع کشور اتخاذ کردند.اندرسون افزود که آنها می‌خواهند برای عضویت به همراه فنلاند درخواست دهند.سائولی نینیستو رئیس جمهور فنلاند در یک سفر رسمی  قرار است امروز به سوئد برود.

الکوثرفارسی:  رئیس‌جمهور روسیه گفت کشورش مشکلی با فنلاند و سوئد ندارد و ورود آن‌ها به ناتو تهدیدی ایجاد نمی‌کند، اما در عین حال افزود چنین اقدامی باعث پاسخ و اقدامات واکنشی می‌شود. رئیس‌ جمهور  روسیه افزود: ناتو از سیاست ژئوپلیتیک خود پا را فراتر گذاشته و سعی می‌کند بر سیاست مناطق دیگر تأثیر بگذارد، این مستلزم توجه ما است. او همچنین گفت که روس‌هراسی دیوانه‌وار در غرب در حال گسترش است.

ایران پرس: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با اعلام اینکه سوئد و فنلاند مواضع خود را در مبارزه با تروریسم روشن نکرده‌اند، مخالفت ترکیه با عضویت این دو کشور در ناتو را تکرار کرد. اردوغان در نشست خبری مشترک با رئیس جمهوری الجزایر، سوئد را “محل گسترش” سازمان‌های تروریستی خواند و افزود که این کشور در پارلمان خود تروریسم را به خدمت گرفته است. رئیس جمهور ترکیه روز جمعه هم در رابطه با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو گفته بود: «ما نظر مثبتی نداریم. کشورهای اسکاندیناوی مانند مهمانخانه سازمان های تروریستی هستند.»

آناتولی  ترکیه: دبیرکل ناتو ترکیه را یک متحد ارزشمند خوانده و اعلام کرد که هرگونه نگرانی امنیتی ترکیه باید رفع شود.ینس استولتنبرگ طی پیامی در توئیتر از تماس تلفنی خود با مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه خبر داده و بر لزوم رفع نگرانی‌های امنیتی ترکیه تاکید کرد.دبیرکل ناتو در پیام خود تصریح کرد که در تماس تلفنی با چاووش‌اغلو تصمیم فنلاند و سوئد برای الحاق به ناتو را مورد بررسی قرار داده‌اند.استولتنبرگ در این پیام نوشت: ترکیه یک متحد ارزشمند بوده و هرگونه نگرانی امنیتی آن باید رفع شود.

خبرگزاری ایلنا: وزارت خارجه آمریکا از اعزام هیاتی دیپلماتیک به مولداوی و گرجستان برای اعلام حمایت واشنگتن از این دو کشور خبر داد. سفر این هیات که «درک شولت» مشاور وزارت خارجه آمریکا سرپرستی آن را برعهده دارد، طی روزهای آینده صورت خواهد گرفت. شولت در جریان سفر به مولداوی که از جمله اهداف احتمالی گسترش حملات روسیه به شمار می‌رود، با مقامات دولتی دیدار و بر «حمایت از دموکراسی، رفاه و امنیت مولداوی» تاکید خواهد کرد. وی در مرحله بعد به گرجستان رفته و با نمایندگان دولت و نمایندگان جامعه مدنی درباره راهکارهای تقویت حمایت آمریکا از این کشور گفت‌وگو می‌کند.

ان. اچ.کی ژاپن: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ابراز امیدواری کرده است که توانایی ها و نفوذ ائتلاف نظامی تحت رهبری روسیه افزایش یابد.پوتین این سخنان را  در نشست سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در مسکو بیان کرد. این نشست با ۳۰ امین سالگرد پیمانی که این ائتلاف را تشکیل داد مصادف شده است. رهبران تمام شش عضو این پیمان در این نشست حضور یافتند. اعضای این ائتلاف روسیه و کشورهای شوروی سابق، بلاروس، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان و ارمنستان هستند.

دویچه وله: کامالا هریس، معاون جو بایدن روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت (۱۶ مه) در راس یک هیئت بلندپایه با شیخ محمد بن‌ زاید آل‌ نهیان، رئیس امارات متحده عربی ملاقات کرد.ترکیب اعضای هیات همراه هریس از اهمیت بالای این ملاقات حکایت دارد. هریس بلندپایه‌ترین مقام آمریکایی است که از زمان روی کار آمدن دولت بایدن به امارات سفر کرده است.

اسپوتنیک روسیه: ولادیمیر نوروف وزیر امور خارجه ازبکستان  دردیدار ژانگ مینگ، دبیرکل سازمان همکاری شانگهای گفت: ایران می تواند از سال 2023  در صورتی که به همه تعهدات خود عمل کند، به عضویت کامل سازمان همکاری شانگهای SCO تبدیل شود. ولادیمیر نوروف و  نوروف و ژانگ مینگ، دبیرکل سازمان همکاری شانگهای درباره موضوعات مربوط به آماده سازی و برگزاری رویدادها در چارچوب ریاست جمهوری در سازمان همکاری شانگهای در تاشکند گفتگو کردند. نوروف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه زمانی ایران به عضویت کامل در می آید، گفت: طرف ایرانی این فرصت را خواهد داشت که در اجلاس سال 2023 به عنوان یک عضو کامل به این سازمان بپیوندد، در صورتی که به تمام تعهداتی که بر عهده گرفته است عمل کند. سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی است که در سال 2001 تأسیس شد. اعضای آن هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان، پاکستان و ازبکستان هستند. کشورهای ناظر در سازمان همکاری شانگهای افغانستان، بلاروس، ایران و مغولستان، کشورهای شریک آذربایجان، ارمنستان، کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا هستند.

خبرگزاری تسنیم: وزیر جنگ اسرائیل در محافل خصوصی از اصرار فلسطینیان بر بازگشت به اراضی خود ابراز نگرانی کرد و گفت که در آینده مساحت رژیم تل آویو کمتر خواهد شد.منابع رسانه‌ای صهیونیست به نقل از «بنی گانتس»، وزیر جنگ رژیم اسرائیل گزارش دادند که او در محافل خصوصی و بسته گفته است که: در سال‌های آتی دولت اسرائیل بین “غدیرا” و “خضیره” محدود خواهد شد.او این اظهارات را در واکنش به کمپین اینترنتی فلسطینی‌ها گفته است که خواهان بازگشت به اراضی اشغالی خود در آینده هستند.گانتس گفته که این مسئله بعید نیست و «معتقدم که اسرائیل کوچک‌تر می‌شود و بین غدیرا خضیره محدود خواهد شد.»

یورونیوز: عربستان سعودی در نظر دارد با افزایش یک میلیون بشکه‌ای ظرفیت روزانه تولید نفت، این رقم را به ۱۳ میلیون بشکه در روز برساند. وزیر انرژی عربستان این استراتژی را هدف پادشاهی سعودی نهایتا تا اوایل سال ۲۰۲۷ اعلام کرد. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی سعودی که در یک کنفرانس در «کشور دوست و همسایه» بحرین شرکت کرده بود گفت: «به احتمال زیاد در اواخر سال ۲۰۲۶ یا اوایل ۲۰۲۷ تولید ما به ۱۳.۲ میلیون تا ۱۳.۴ میلیون بشکه در روز می‌رسد و اگر بازار امکانش را بدهد سطح تولید در همین میزان تثبیت خواهد شد.»

رادیو چین: جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده چندی پیش لایحه ای را امضا کرد که در آن «از وزیر امور خارجه این کشور درخواست شده راهبردی را برای  کمک به بازیابی موقعیت تایوان به عنوان عضو ناظر در سازمان بهداشت جهانی تنظیم کند.» جائو لی جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این مورد گفت که لایحه مربوطه ایالات متحده به طور جدی اصل چین واحد، سه بیانیه مشترک چین و آمریکا، قوانین بین المللی و هنجارهای اساسی روابط بین الملل را به شدت نقض می کند و دخالت آشکار در امور داخلی چین به شمار می‌رود. آمریکا خودخواهانه این لایحه را امضا کرده و چین نارضایتی و مخالفت شدید خود از این اقدام را اعلام می کند.وی خاطرنشان کرد که موضوع تایوان أمور بخشی از امور داخلی چین و اصل چین واحد یک اصل اساسی پذیرفته شده در روابط بین‌المللی است.

خبرگزاری صدا وسیما: الیزابت بورنه دومین نخست‌وزیر زن فرانسه شد. امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه الیزابت بورنه آخرین وزیر کار این کشور را به مقام نخست‌وزیری منصوب کرد.این تصمیم در پی استعفای ژان کستکس، رئیس هیات دولت انجام شد. ادیت کرسون اولین نخست وزیر زن فرانسه در سال ۱٩٩۱ از سوی فرانسوا میتران، رئیس جمهور وقت فرانسه به نخست‌وزیری منصوب شد، اما کمتر از یازده ماه در این مقام باقی ماند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *