جدیدترین مطالب

رهایمان نکن آمریکا

رهایمان نکن آمریکا

بشیر اسماعیلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: به نظر می‌رسد که آخرین تلاش‌های اسراییل برای نگاه داشتن بی قید و شرط غرب در کنار خود بی نتیجه خواهد ماند و دنیا آنقدر چالش جدید برای تمدن غربی به ارمغان آورده است که دیگر مثل مسأله اسراییل، نخستین اولویت غرب نخواهد بود‌.
Loading

أحدث المقالات

وزیر خارجه روسیه: مسکو از طریق کانال‌های دیپلماتیک به تل‌آویو اطلاع داده که تهران خواهان افزایش درگیری نیست

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه درباره تنش‌های اخیر بین اسرائیل و ایران اظهار داشت: «مسکو از طریق کانال‌های دیپلماتیک به تل‌آویو اطلاع داده که تهران خواهان افزایش درگیری نیست».

Loading

ویتنام در برابر انتخابی سخت میان آمریکا و روسیه

شورای راهبردی آنلاین – رصد: بیشتر کشورهای آسیای جنوب شرقی درباره محکوم کردن حمله نظامی روسیه به اوکراین، یا فراتر از آن، پیوستن به تحریم‌های بین‌المللی و سایر اقدامات مشابه علیه کرملین، با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

وب سایت شورای روابط خارجی آمریکا در یادداشتی نوشت: سنگاپور ضمن پیوستن به تحریم‌های بین‌المللی، حمله به اوکراین را محکوم کرده است. برخی کشورها مانند اندونزی و تایلند، محتاط‌تر بوده و نمی‌خواهند یکی از تامین‌کنندگان اصلی تسلیحات نظامی‌شان را از خود دور کنند، ضمن آنکه تایلند، یکی از مقاصد مهم گردشگری روس‌ها است.

برخی دیگر از کشورها مانند میانمار نیز، به حدی به روسیه وابسته هستند که دولت نظامی حاکم در این کشور از حمله به اوکراین حمایت کرده است. ریچارد ارلیخ در مقاله اخیر آسیا تایمز بر این نکته اشاره می‌کند که کرملین از همراه کردن تایلند با خود بسیار خوشحال است.

اما ویتنام در سخت‌ترین وضعیت در میان کشورهای جنوب شرقی آسیا قرار دارد. ویتنام، علیرغم اینکه یکی از نزدیکترین شرکای استراتژیک ایالات متحده در آسیای جنوب شرقی است و نسبت به چین سوء ظن زیادی دارد، اما همزمان روابط طولانی و عمیقی با روسیه دارد که به دوره جنگ ویتنام بازمی‌گردد. ارتش این کشور به شدت به تجهیزات نظامی روسی وابسته است.

اکنون به نظر می‌رسد که ویتنام بین تمایل خود برای بهبود روابط با ایالات متحده و کشورهای اروپایی و نیاز به حفظ روابط با روسیه به‌ویژه در حوزه واردات تسلیحات نظامی گرفتار شده است. رادیو آسیای آزاد گزارش داده هانوی در حال برنامه ریزی برای برگزاری رزمایش نظامی مشترک با مسکو است. «ریانووستی» خبرگزاری دولتی روسیه نیز اخیرا اعلام کرد که نشست برنامه ریزی اولیه برای رزمایش نظامی به طور مجازی بین رهبران منطقه نظامی شرق روسیه و ارتش ویتنام برگزار شد. ویتنام در پاسخ به این سوال که آیا این تمرینات در حال انجام است یا خیر، پاسخ‌های مبهمی داده است، اما انجام آن‌ها را رد نکرده است.

در شرایط فعلی، برگزاری مانورهای نظامی مشترک، می‌تواند حتی بیشر از رای ممتنع ویتنام به محکوم کردن روسیه در سازمان ملل، پیام مشکل‌ساز ارسال ‌کند. ویتنام نیز مانند تایلند به اخراج روسیه از شورای حقوق بشر سازمان ملل رای منفی داده بود.

از طرفی، همه کشورهای آ سه آن، از جمله ویتنام، در حال برنامه ریزی برای برگزاری نشستی با جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در 12 و 13 می‌هستند. برگزاری رزمایش مشترک یکی از مهم‌ترین کشورهای آسه آن با روسیه در حالی که این نشست برنامه ریزی شده است، تصویر وحشتناکی از آسه آن ارائه می‌دهد.

علاوه بر این، ویتنام حتی ممکن است به دلیل ادامه پیوندهای نظامی خود با روسیه با تحریم‌هایی رو به رو شود. کنگره در سال 2017 قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها را تصویب کرد که براساس آن، هر کشوری را که از روسیه تسلیحات خریداری کند، تحریم می‌کند. این قانون قبلاً علیه ویتنام (یا اندونزی) استفاده نشده بود، اما در شرایط کنونی جنگ اوکراین، تصور اینکه واشنگتن برای سرکوب و تحریم ویتنام اقدام کند، چندان سخت نیست. اگرچه این واقعیت نیز وجود دارد که ویتنام برای استراتژی هند و اقیانوس آرام واشنگتن اهمیت زیادی دارد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *