جدیدترین مطالب

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

در مسکو عدم واکنش سران شورای اروپا به حمله تروریستی در کروکوس را شرم آور خواندند

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد عدم واکنش رهبری شورای اروپا به حمله تروریستی در تالار شهر کروکوس صفحه شرم آور دیگری در تاریخ این سازمان است که بی طرفی سازوکار قانونی و کارشناسی آن را مورد تردید قرار می دهد.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

توقف جنایات اسرائیل و آتش‌بس در غزه؛ مطالبه چهره‌های رسانه‌ای پاکستان

اسلام‌آباد- ایرنا- ۱۲۰ نفر از فعالان حوزه رسانه و چهره‌های پرطرفدار در فضای مجازی در پایتخت پاکستان با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی مردم فلسطین، از سازمان‌های بین المللی خواستند تا با توقف این تهاجم در غزه برای اجرای فوری آتش‌بس نقش‌آفرینی کنند.

Loading

رسانه‌ها؛ هشدار روسیه به وقوع جنگ جهانی سوم  و…

۱۴۰۱/۰۲/۰۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: هشدار روسیه درباره خطر واقعی جنگ جهانی سوم، افزایش گسترده هزینه نظامی کشورهای دنیا، سوئد و فنلاند در یک قدمی ناتو، هشدار آمریکا درخصوص تهدید ضد اطلاعاتی چین، تاکید کیم جونگ اون به تقویت قابلیت هسته‌ای کره شمالی، تصمیم دولت بایدن برای مقابله با پهپاد‌های بیگانه در آمریکا، تهدید هسته ای انگلیس ضد پوتین، اخراج  40 دیپلمات آلمانی از روسیه، برگزاری نشستی با محوریت اوکراین در آلمان، تعهد ارائه کمک مالی آمریکا به ارتش اوکراین از سوی وزیران خارجه و دفاع آن کشور، آماده باش در سرزمین های  اشغالی، ابراز نگرانی چین از تشدید تنش ها در فلسطین، شرط بندی بن سلمان روی «بازگشت ترامپ»، دیدار رئیس جمهور ترکیه با دبیر کل سازمان ملل درباره اوکراین، ترکیه در تدارک حمله به کرکوک و موصل عراق، خروج ناگهانی دولت نیکاراگوئه از «سازمان کشورهای آمریکایی» و خرید توییتر توسط ایلان ماسک از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

 العالم فارسی:  سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به آن که مذاکرات صلح با اوکراین ادامه خواهد یافت، هشدار داد که خطر واقعی جنگ جهانی سوم وجود دارد.لاوروف در گفت و گو با خبرگزاری های روسی از رویکرد کی یف در قبال مذاکرات انتقاد کرد و گفت: حسن نیت محدودیت هایی دارد اما اگر متقابل نباشد به روند مذاکرات کمکی نمی کند.لاوروف همچنین زلنسکی بازیگر سابق را به تظاهر به مذاکره متهم کرد و گفت وی بازیگر خوبی است اما اگر با دقت نگاه کنید و آنچه را که می گوید بخوانید، هزاران تناقض پیدا خواهید کرد.

دویچه وله: بنا بر گزارش سالانه موسسه تحقیقات صلح سیپری، در سال ۲۰۲۱ میلادی کشورهای دنیا مجموعا بیش از دو هزار میلیارد دلار برای تجهیزات نظامی هزینه کرده‌اند.بر اساس این گزارش ایالات متحده آمریکا با ۸۰۱ میلیارد دلار هزینه تسلیحات با فاصله زیاد از سایر کشورها در جایگاه اول کشورهای دنیا ایستاده و چین با هزینه ۲۹۳ میلیارد دلاری در جایگاه دوم قرار دارد.در مقابل پکن هزینه نظامی خود را از سال ۲۰۱۲ حدود ۷۲ درصد افزایش داده است.

خبرگزاری ایرنا: رسانه های منطقه اسکاندیناوی از وجود گزارش هایی درباره ارائه درخواست سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو تا اواسط ماه می(خرداد) خبر دادند.روزنامه فنلاندی «ایلتالهتی» در گزارشی اعلام کرد: استکهلم پیشنهاد کرده هر دو کشور در یک روز تمایل خود به عضویت در ناتو را اعلام کنند و هلسینکی هم این موضوع را پذیرفته است. روزنامه سوئدی «اکسپرسن» به نقل از منابع دولتی، گزارش را تایید کرد.نخست وزیران سوئد و فنلاند، اوایل همین ماه میلادی اعلام کرده بودند که جنگ اوکراین چشم انداز امنیتی منطقه را تغییر داده و آنها خواستار عضویت در ناتو هستند.کرملین درباره پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو هشدار داده و اعلام کرده که در صورت پیوستن این دو کشور به این پیمان نظامی، استحکامات نظامی خود در ناتو را تقویت و تسلیحات اتمی در این منطقه مستقر خواهد کرد.

اسپوتنیک روسیه:  رئیس پلیس فدرال آمریکا اعلام کرد که مقیاس فعلی تهدید سایبری و جاسوسی چین “در طول تاریخ بی‌سابقه” است. کریستوفر رای ، رئیس پلیس فدرال آمریکا گفت: بزرگترین تهدیدی” که آمریکا در حوزه ضداطلاعات با آن مواجه است، جمهوری خلق چین – و خصوصا حزب کمونیست چین – است. او گفت: آن‌ها دارند نوآوری، اسرار تجاری و مالکیت معنوی ما را در مقیاسی هدف قرار می‌دهند که در طول تاریخ بی‌سابقه بوده است. وی افزود، برنامه هکری چین از “مجموع تمامی کشورهای” برجسته عظیم‌تر است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): کره‌شمالی شامگاه دوشنبه رژه‌ای نظامی به مناسبت سالروز تاسیس ارتش خود برگزار کرد که شامل نمایش تازه‌ترین تسلیحات این کشور هسته‌ای بود.هزاران نیروی کره‌شمالی از چندین هفته قبل تمرین‌هایی داشتند و این رژه نظامی در شرایطی برگزار شد که پیونگ‌یانگ ماه گذشته آزمایش موشک‌های بالستیک قاره‌پیما را برای اولین بار از سال ۲۰۱۷ از سرگرفت. این مراسم شامل رونمایی از تازه‌ترین موشک‌های کره‌شمالی از جمله موشک بالستیک قاره‌پیمای هوآسون-۱۷ بود که اولین بار ماه گذشته شلیک آزمایشی داشت.

خبرگزاری صدا و سیما: دولت آمریکا در نظر دارد برای مقابله با تهدیدات پهپادی و انهدام آن‌ها اختیارات بیشتری از کنگره کسب کند. با افزایش خطر فعالیت پهپاد‌ها در آمریکا، کاخ سفید به دنبال تصویب لایحه‌ای برای مقابله با پهپاد‌های بیگانه است و دولت جو بایدن به زودی با ارائه لایحه‌ای به کنگره خواستار آزادی عمل بیشتری برای مقابله با تهدیدات پهپادی خواهد شد. کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد گسترش استفاده از پهپاد‌ها و افزایش شمار پرنده‌های بدون سرنشین خطراتی را برای امنیت عمومی و حریم خصوصی ایجاد کرده است.طی روز‌های اخیر ساختمان کنگره به دلیل مشاهده یک پهپاد بیگانه در آسمان تخلیه شد.

ایران پرس: وزیر دفاع انگلیس با تهدید روسیه، گفت ناتو دارای تسلیحات هسته‌ای است و بریتانیا می‌تواند در صورت لزوم از آن برای محافظت از خود و ناتو استفاده کند و روسیه نباید این را فراموش کند. انگلیس در ادامه حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه، اخیراً آموزش نظامی نیروهای اوکراینی در خاک انگلیس را آغاز کرد. «بن والاس»، وزیر دفاع انگلیس طی اظهاراتی در پاسخ به سؤالات پارلمان گفت: برخی از موشک‌های ما اکنون زیر آب هستند و نیروی دریایی شجاع ما اگر مجبور باشند از بریتانیا و ناتو محافظت کنند، آماده پرتاب سلاح‌های هسته‌ای هستند. بن والاس افزود: این بسیار مهم است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه این را فراموش نکند.

آناتولی  ترکیه:  وزارت امور خارجه روسیه با انتشار اطلاعیه‌ای، 40 دیپلمات آلمانی شاغل در اماکن دیپلماتیک این کشور در روسیه را عنصر نامطلوب اعلام کرد. بر اساس این اطلاعیه‌ای «گزا آندریاس فان‌در گیر» سفیر آلمان در مسکو به وزارت امور خارجه روسیه احضار و این موضوع به وی ابلاغ شده است.پیشتر کشور آلمان 40 دیپلمات روس در این کشور را عنصر نامطلوب اعلام کرده بود.

خبرگزاری مهر :  وزیر دفاع آمریکا امروز در پایگاه آمریکایی «رامشتاین»  آلمان،  میزبان نشستی درباره اوکراین خواهد بود. رئیس پنتاگون در نشستی با محوریت بحران اوکراین با همتایان خود از کشورهای عضو ناتو و همچنین دیگر کشورها، در پایگاه آمریکا در کشور آلمان دیدار و گفتگو خواهد کرد. پنتاگون همچنین درباره نشست وزیران دفاع متحدان و کشورهای شریک آمریکا گفت که حدود ۴۰ دعوتنامه از جمله برای کشورهایی که عضو ناتو نیستند ارسال شده است.کربی همچنین گفت که انتظار نمی‌رود این نشست منجر به تغییر موضع ایالات متحده در اروپا شود، اما آستین امیدوار است که این نشست منجر به ایجاد نوعی چارچوب برای گرفتن تصمیمات خاص در مورد اوکراین شود.

ان. اچ.کی ژاپن: مقامات بلندپایه دولت آمریکا پس از ملاقات با رئیس جمهور اوکراین در کی یف، تامین مالی بیشتر برای ارتش اوکراین را اعلام کردند.آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و لوید آستین وزیر دفاع این کشور ۷۱۳ میلیون دلار به صورت تامین مالی برای ارتش اوکراین و متحدان و کشورهای شریک را وعده دادند.این وزیران می گویند جو بایدن، رئیس جمهور به زودی به طور رسمی نامزد خود برای سمت سفیر در اوکراین را اعلام خواهد کرد. دپیلمات های آمریکایی که پیش از جنگ اوکراین را ترک کرده بودند به تدریج به این کشور بازخواهند گشت.

خبرگزاری تسنیم:  ارتش رژیم صهیونیستی از بیم تکرار حمله راکتی از جنوب لبنان به سوی مناطق شمال فلسطین اشغالی در حال آماده باش قرار گرفته و اکثر مرخصی‌های پرسنل خود را لغو کرده است. رسانه‌های عبری زبان با اعلام این خبر افزودند، اسرائیل از بیم تکرار حادثه یکشنبه شب و بامداد دوشنبه، نیروهای خود را به حال آماده باش در آورده و مرخصی تمامی فرماندهان و مسئولین یگان‌های رصد و اطلاعات را لغو کرده است.شبکه 14 تلویزیون رژیم صهیونیستی هم در این رابطه اعلام کرد، ارتش اسرائیل نگران شلک مجدد موشک از لبنان است.

رادیو چین:  جانگ جون، نماینده دائمی چین در سازمان ملل در جلسه مباحثه علنی شورای امنیت درباره مسایل خاورمیانه و فلسطین از طرف‌های درگیری فلسطین و اسرائیل خواست خویشتندار باشند تا از تشدید تنش و یا حتی از کنترل خارج شدن اوضاع پیش‌گیری شود. نماینده دائمی چین در سازمان ملل بیان کرد: اوضاع فلسطین و اسرائیل با دور جدیدی از تنش مواجه شده است. چین تمام حملات به غیرنظامیان را محکوم می‌کند و با هر گونه عملیات مغایر و ناقض موقعیت تاریخی اماکن مقدس مذهبی مخالف است.

الکوثرفارسی: روزنامه انگلیسی گاردین با اشاره به سرمایه‌گذاری ریاض در یک شرکت متعلق به داماد دونالد ترامپ، از شرط بندی بن سلمان روی بازگشت ترامپ به کاخ سفید خبر داد.«جولیان برگر» سردبیر «سرویس جهانی» روزنامه گاردین یادداشتی با موضوع وضعیت موجود روابط عربستان سعودی با آمریکا و به ویژه محمد بن سلمان ولی‌عهد با جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا منتشر کرد.جولیان برگر نوشت: «به نظر می‌رسد عربستان سعودی با امتناع از کمک به آمریکا برای تنبیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین و با قرار دادن ۲ میلیارد دلار در صندوق سرمایه‌گذاری جدیدی که توسط جرد کوشنر داماد ترامپ اداره می‌شود، روی بازگشت دونالد ترامپ به قدرت سرمایه‌گذاری می‌کند».

تی .آر.تی ترکیه: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار کرد. پس از پایان سفر گوترش به آنکارا، وی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مسکو پایتخت روسیه، و با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در 28 آوریل در اوکراین دیدار خواهد کرد.

خبرگزاری ایلنا: یک منبع سیاسی کُرد از آماده‌سازی ترکیه برای حمله به شهرهای موصل و کرکوک عراق خبر داد. «محمد امین بنجونی»، سیاستمدار کُرد اعلام کرد که ترکیه برای حمله به شهرهای موصل و کرکوک عراق آماده می‌شود.بنجونی گفت: «عملیات اخیر ارتش ترکیه موسوم به قفل پنجه، در حقیقت به عنوان آماده‌سازی برای انجام یک عملیات فراگیر جهت سیطره مجدد بر اراضی عراق انجام شد که انتظار می‌رود این عملیات در سال ۲۰۲۳ آغاز شود».

خبرگزاری فارس: به دنبال اتهام زنی‌های «سازمان کشورهای آمریکایی» علیه انتخابات نیکاراگوئه، دولت این کشور خروج از این سازمان که مقر آن در واشنگتن است را اعلام کرد. دولت نیکاراگوئه دوشنبه شب به وقت تهران  به طور ناگهانی اعلام کرد که از «سازمان کشورهای آمریکایی» خارج شده است. «دنیس مونکادا» وزیر امور خارجه نیکاراگوئه در یک نشست خبری در شهر« ماناگوئه» پایتخت نیکاراگوئه این خبر اعلام کرد. وی گفت که این کشور نماینده دائم خود را در سازمان کشورهای آمریکایی خارج  و ماموریت خود را در آنجا تعطیل کرده است.

یورونیوز: هیات مدیره توییتر با پیشنهاد ایلان ماسک برای خرید شرکت موافقت کرد . صاحب تسلا پیش از این ۴۴ میلیارد دلار برای خرید توییتر پیشنهاد کرده بود. ایلان ماسک با خرید ۹ درصد از سهام توییتر بزرگترین سهامدار این شرکت شد. ماسک که یکی از کاربران فعال توییتر است بارها تاکید کرده بود که توییتر برای تبدیل شدن به یک پلتفرم واقعی برای آزادی بیان باید از بازار بورس شود.این کارآفرین ۵۰ ساله که مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس نیز هست گفته که می‌خواهد با ترول‌ها در توییتر مبارزه کند و پیشنهاد تغییراتی را در سرویس اشتراک توییتر از جمله کاهش قیمت و ممنوعیت تبلیغات ارائه کرده است.این میلیاردر طرفدار ارزهای دیجیتال همچنین پیشنهاد کرده است دوج‌کوین به‌عنوان گزینه پرداخت در توییتر اضافه شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *