أحدث المقالات

ببینید | این پایگاه نظامی اسرائیل مبدا حمله به ساختمان کنسولگری ایران بود

پایگاه نظامی امنیتی جاسوسی نواتیم اسرائیل یکی از چند هدف مشروع نیروهای انقلاب اسلامی در عملیات «وعده صادق» بود که با خسارات جدی مواجه شد. این پایگاه آشیانه مهم‌ترین پرنده‌های تحت مالکیت اسرائیل از جمله F35،هرکولس C130 و هواپیماهای تجاری و دولتی از جمله بویینگ 707 است. نواتیم در جنوب اسرائیل با فاصله 1100 کیلومتری از خاک ایران قرار دارد. پایگاهی است که مبدا حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق بود. منبع: دانشجو

Loading

رسانه‌ها؛ سفر بشاراسد به امارات و…

۱۴۰۰/۱۲/۲۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: ذوب یخ های روابط بین دمشق و ابوظبی باسفر بشاراسد به امارات، واکنش آمریکا به سفر بشار اسد، مخالفت پلوسی با اعزام نیروهای غربی به اوکراین، تشدید تنش اروپا و روسیه با اخراج بیست دیپلمات روس، قطع دسترسی اوکراین به دریای آزوف، تکذیب تحریم مشارکت روسیه در پروژه‌های هسته‌ای ایران، واکنش رسمی رئیس‌جمهور چین به حمله روسیه به اوکراین، هشدار بایدن به شی نسبت به کمک به مسکو ،گفتگوی تلفنی پوتین و شولتس، تلاش اتحادیه اروپا برای جنایتکار جنگی خواندن روسیه، اعلام زمان حمله چین به تایوان، حضور ناو هواپیمابر چینی در تنگه تایوان، تاکید چین بر پاسخگویی آمریکا درباره آزمایشگاه‌های بیولوژیک در اوکراین، تصویب برقراری روابط با افغانستان از طرف شورای امنیت ،آمادگی طالبان برای آغاز پروژه انتقال گاز «تاپی»، سقوط یک فروند هواپیمای نظامی آمریکا در شمال نروژ و افزایش بهای نفت در بازار جهانی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: پس از سال‌ها قطعی روابط بین دمشق و ابوظبی، بشار اسد به امارات سفر کرد . بشار اسد رئیس جمهور سوریه به امارات عربی متحده سفر و با «محمد بن راشد آل مکتوم» حاکم دبی دیدار و گفت‌وگو کرد. بن راشد در این دیدار، ضمن استقبال از بشار اسد و هیأت همراه وی، ابراز امیدواری کرد که امنیت و صلح در سراسر سوریه برقرار شود و ثبات در این کشور و منطقه حکمفرما گردد. در این دیدار، روابط بین دو کشور و افقهای گسترش همکاری دوجانبه به ویژه در زمینه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری و تجاری بررسی شد.

خبرگزاری مهر: آمریکا به سفر بشار اسد رئیس جمهور سوریه به امارات و دیدار وی با مقامات این کشور واکنش نشان داد. یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: ما از تلاش برای مشروعیت بخشی به اسد عمیقاً ابراز نا امیدی و ناخشنودی می کنیم.وی افزود: واشنگتن تحریم ها علیه سوریه را لغو نکرده و از بازسازی این کشور تا زمان تحقق پیشرفت سیاسی حمایت نخواهد کرد.این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: بلینکن تاکید کرد که ما از عادی سازی روابط با بشار اسد حمایت نمی کنیم. به همکاری با متحدان خود و سازمان ملل برای دستیابی به راهکار سیاسی در سوریه پایبندیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): نانسی پلوسی، رئیس مجلس آمریکا با اعزام نیروهای آمریکایی یا ناتو به اوکراین برای دفاع در برابر حملات هوایی روسیه مخالفت کرد. او با اشاره به این مسئله که اوکراین عضو ناتو نیست، گفت: با این حال، ما آماده‌ایم تا اوکراین را به تجهیزات بسیار پیشرفته‌ای مجهز کنیم.این در حالی است که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین اخیرا در سخنرانی مجازی خود در کنگره آمریکا، بار دیگر خواستار اعلام منطقه پرواز ممنوع شده و گفت: ما برای ارزش‌های اروپا و جهان می‌جنگیم.لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا نیز گفت، منطقه پرواز ممنوع به معنای جنگ با روسیه بوده و واشنگتن قصد چنین کاری را ندارد.

خبرگزاری فارس: در پی تشدید اختلافات روسیه و اروپا، کشورهای حوزه بالتیک و بلغارستان بیست دیپلمات روس را اخراج کردند.وزرای امور خارجه لتونی، استونی و لیتوانی اعلام کردند این سه کشور حوزه بالتیک مجموعاً ده دیپلمات روس را اخراج کرده‌اند.در این میان، لیتوانی چهار دیپلمات روس و لتونی و استونی هر کدام سه دیپلمات روس را از کشور خود اخراج کردند.وزیر امور خارجه لتونی در توضیحی مدعی شد، این اقدام «در ارتباط با فعالیت‌های مغایر وضعیت دیپلماتیک این افراد و در نظر گرفتن خشونت‌های روسیه در اوکراین» انجام گرفته است.هم‌زمان با انتشار این خبر، «خبرگزاری فرانسه» نیز اعلام کرد بلغارستان ده دیپلمات روس را «بابت تخطی از کنوانسیون‌های بین‌المللی روابط دیپلماتیک» اخراج می‌کند.

خبرگزاری ایرنا: وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که این کشور به علت محاصره بندر ماریوپول توسط نیروهای روسیه، دسترسی به دریای آزوف را به صورت موقت از دست داده است.وزارت دفاع اوکراین با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که اشغالگران تا حدی در منطقه عملیاتی دونتسک موفق شدند و در شرایط کنونی، اوکراین را از دسترسی به دریای آزوف محروم کردند.این وزارتخانه در بیانیه خود مشخص نکرده که آیا نیروهای اوکراین دسترسی خود به این دریا را به دست آورده اند یا خیر.

خبرگزاری ایلنا: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: مشارکت روسیه در پروژه‌های هسته‌ای ایران را تحریم نمی‌کنیم. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد واشنگتن مشارکت روسیه در پروژه‌های هسته‌ای ایران را هدف تحریم قرار نخواهد داد. وی تأکید کرد «برجام، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و همه قطعنامه‌های قبلی سازمان ملل همه تعامل روسیه با ایران در خصوص نیروگاه اتمی بوشهر را به رسمیت می‌شناسند. چنین فعالیتی در هیچ‌یک از این برنامه‌ها تحریم نشده‌اند.»

آناتولی  ترکیه:  رئیس‌جمهور چین در تماس با همتای آمریکایی خود اعلام کرد رخدادهای اخیر در اوکراین نشان داد که کشورها نباید به نقطه‌ای برسند که در میدان جنگ با همدیگر رو در رو شوند. شی جین‌ پینگ، رئیس‌جمهور چین با جو بایدن، همتای آمریکایی خود حدود دو ساعت از طریق ویدئو کنفرانس گفت‌وگو کردند.شی در این تماس اظهار داشت: رخدادهای اخیر در اوکراین بار دیگر نشان داد که کشورها نباید به نقطه‌ای برسند که در میدان جنگ با همدیگر رو در رو شوند.

ان. اچ.کی ژاپن: مشاوران جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بیم آن دارند که ممکن است روسیه برای کمک به چین روی آورده باشد. بایدن برای آگاهی از موضع شی جین پینگ همتای چینی خود با او ملاقات کرد. جن ساکی دبیر مطبوعاتی کاخ سفید گفت که بایدن نسبت به ارائه هر گونه کمکی از سوی پکن به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، به شی هشدار داد. او گفت که بایدن جزئیات عواقب و پیامدهایی که ممکن است پشتیبانی چین از روسیه به همراه داشته باشد را تشریح کرد.به گفته مقامات وزارت خارجه چین، شی به بایدن گفت این بحران چیزی نیست که آن ها خواستار آن باشد.

تی .آر.تی ترکیه: ولادیمیر پوتین رئیس دولت روسیه و اولاف شولتس صدراعظم آلمان پیرامون وضعیت اوکراین گفتگو کردند. در این مکالمه تلفنی وضعیت اوکراین مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفته است .پوتین در گفتگو با شولتس ضمن اشاره به اینکه ارتش اوکراین به شهرهای دونتسک و ماکویکا حمله موشکی ترتیب داده و موجب کشته شدن غیرنظامیان شده است اعلام کرد که غرب این جرم جنگی را نادیده می‌گیرد.

دویچه وله: اتحادیه اروپا حملات نظامی روسیه به غیرنظامیان و زیرساخت‌های مدنی را “جنایت جنگی” خواند. رئیس‌جمهوری آمریکا پوتین را یک “دیکتاتور قاتل” نامید و گفت امروز جهان در نبرد میان خودکامگی‌ها و دموکراسی‌ها به سر می‌برد. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که حملات هدفمند روسیه به غیرنظامیان و زیرساخت‌های مدنی “زیان‌مند، انزجارآور و به کلی غیرقابل قبول” و نشانه بارز نقض‌های شدید حقوق انسانی بین‌الملل است.

اسپوتنیک روسیه: زمان حمله چین به تایوان معلوم شد. تارنمای مجله آمریکایی “نیوزویک” در گزارشی با استناد به شماری از اسناد امنیتی روسیه مدعی شده است ، چین تصمیم دارد در پاییز سال جاری میلادی به تایوان حمله کند. دراین حال، جوزف وو وزیر خارجه تایوان گفت نمی تواند در خصوص صحت اسناد امنیتی روسیه که مدعی شده است “شی جین‌پینگ” رئیس جمهوری چین تصمیم دارد در پاییز سال جاری به تایوان حمله کند، اظهارنظر کند.

یورونیوز: تایپه از حضور ناو هواپیمابر چینی در تنگه تایوان خبر داد. وزارت دفاع تایوان ساعاتی پیش از گفتگوی تلفنی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا با شی جین پینگ، همتای چینی‌اش، از حضور یک ناو هواپیمابر چینی در نزدیکی آب‌های ساحلی‌ در غرب این جزیره خبر داد.در بیانیه وزارت دفاع آمده است که یک ناو هواپیمابر چینی روز جمعه از تنگه تایوان که این جزیره را از سرزمین اصلی چین جدا می‌کند، عبور کرده است.خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی در این خصوص یادآور شد که پیام کوتاهی را در تایید این موضوع از سوی وزارت دفاع تایوان دریافت کرده است.

رادیو چین: چین خواستار پاسخگویی آمریکا درباره آزمایشگاه‌های بیولوژیک در اوکراین شد.«جانگ جون» نماینده دایمی چین در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت گفت کشورهای دخیل در برنامه بیولوژیک اوکراین باید به سوالات مطرح‌شده از سوی روسیه پاسخ دهند. او گفت: «هر گونه اطلاعات درباره فعالیت‌های بیولوژیکی-نظامی بایستی باعث نگرانی شده و توجه جامعه بین‌المللی را به خود جلب کند تا بتوان از خسارت‌های جبران‌ناپذیر جلوگیری کرد. در همین زمینه، طرف‌ها بایستی رویکردی مسئولانه اتخاذ کنند.»

الکوثرفارسی: شورای امنیت سازمان ملل متحد برقراری روابط رسمی و پایدار با افغانستان تحت رهبری حکومت طالبان را تصویب کرد.این قطعنامه با 14 رای موافق و یک رای ممتنع روسیه ، به تصویب رسید.این قطعنامه که کلمه «طالبان» را شامل نمی شود، جزئیات ماموریت جدید نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان(یوناما)  را به مدت یک سال دیگر (تا 17 مارس 2023) مشخص می کند. یوناما یا هیات معاونت ملل متحد در افغانستان مجموعه و ائتلاف سیاسی است که در سال 2002 از طرف شورای امنیت به درخواست دولت افغانستان شکل گرفت. هدف این مجموعه کمک به دولت و مردم افغانستان برای تثبیت صلح پایدار در این کشور است.

خبرگزاری تسنیم: وزارت خارجه طالبان اعلام کرد که حکومت جدید برای آغاز به کار و تامین امنیت پروژه انتقال گاز تاپی آمادگی لازم را دارد.«شفیع اعظم» رئیس روابط اقتصادی وزارت خارجه طالبان اظهار داشت که حکومت جدید افغانستان برای آغاز به کار پروژه انتقال گاز «ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند» آمادگی کامل دارد.وی افزود که گفت‌وگوهای فنی درباره پروژه انتقال گاز تاپی انجام شده است و انتظار می‌رود که کار آن در بهار سال آینده آغاز شود.

ایران پرس: یک فروند هواپیمای نظامی آمریکا با 4 سرنشین در شمال نروژ سقوط کرد. شبکه نروژی NRK بامداد شنبه اعلام کرد، این هواپیمای نظامی در شهر “بودو” Bodø این کشور سقوط کرده است. این هواپیما از نوع اوسپری  MV-22 Osprey بوده است.نیروی دریایی آمریکا با تایید سقوط این هواپیما اعلام کرد، این هواپیما به عنوان بخشی از رزمایش ناتو در نروژ در حال پرواز بود.

خبرگزاری صدا و سیما: بهای سبد نفت اوپک با ۹۰ سنت معادل حدود ۸۶ صدم درصد افزایش نسبت به معاملات پیشین، به ۱۰۴ دلار و ۹۶ سنت رسید. بر اساس آمار پایگاه اینترنتی اویل پرایس در معاملات روز شنبه، تا ساعت ۰۸:۰۰ به وقت تهران، بهای نفت در بازار معاملات نفتی جهان افزایشی بود.بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‏‏شیرین وست تگزاس اینترمیدییت‏ برای تحویل در ماه آوریل با یک دلار و ۷۲ سنت معادل حدود یک و ۶۷ صدم درصد، افزایش نسبت به معاملات پیشین، به ۱۰۴ دلار و ۷۰ سنت رسید.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *