جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

پاپ برای نخستین‌بار مراسم پنج‌شنبه مقدس را تنها به زنان اختصاص داد

‌پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در مراسم پنج‌شنبه مقدس قبل از عید پاک، پای ۱۲ زن زندانی را در رُم شست و بوسید. این برای اولین‌بار بود که پاپ ۸۷ ساله، این مراسم سالانه را تنها به زنان اختصاص داد. در این مراسم سنتی، پاپ به طور معمول پای زندانیان را شسته، خشک می‌کند و در مواردی می‌بوسد. در سنت مسیحی، پنجشنبه مقدس یادآور روزی است که مسیح در شام آخر، پای شاگردان خود را شست که نمادی است از ضرورت «خادم بودن رهبر».

لاوروف: طرح صلح اوکراین بی‌نتیجه است

تهران- ایرنا- «سرگئی لاوروف» با بیان اینکه «طرح صلح پیشنهادی اوکراین بی‌نتیجه است»، تصریح کرد: این طرح بر تصورات غیرقابل قبول از جمله عقب‌نشینی مسکو از مناطق تصرف شده، مبتنی است.

Loading

رسانه‌ها؛ تحلیل «فرانسیس فوکویاما» از بحران اوکراین و…

۱۴۰۰/۱۲/۲۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: پیش بینی فوکویاما از آینده بحران  اوکراین، ادامه درگیری ها در اوکراین، هشدار صلیب سرخ درباره فاجعه انسانی در ماریوپل اوکراین، برگزاری مذاکرات بین روسیه و اوکراین، واکنش آمریکا به حمله موشکی روسیه به یک پایگاه ناتو در نزدیکی مرز لهستان، درخواست ژاپن برای تغییر ساختار شورای امنیت، تصمیم دولت آلمان برای خرید جنگنده‌های اف- ۳۵ آمریکا، جهش تجارت سلاح در اروپا، واکنش چین به گزارش‌ها درباره درخواست کمک نظامی مسکو از پکن، پیش بینی ترامپ از اوضاع اوکراین،آزمایش قریب الوقوع موشک قاره پیمای کره شمالی، واکنش ها به انتخابات پارلمانی در آبخازیا، حمایت صربستان از عملیات روسیه در اوکراین، ناآرامی‌ در جزیره «کرس»، دیدار و گفتگوی رئیس‌جمهور ترکیه و نخست‌وزیر یونان، گفتگوی مقامات ارشد آمریکا و چین در رم و طالبان به دنبال مدیریت مدیریت فرودگاه کابل از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): «فرانسیس فوکویاما» مولف و استاد علوم سیاسی میگوید که ارتش روسیه اکنون با احتمال “شکست کامل و آشکار” در اوکراین مواجه است. این فیلسوف آمریکایی، متخصص اقتصاد سیاسی، رئیس گروه توسعه اقتصادی بین‌المللی مدرسه مطالعات پیشرفته بین‌المللی پال ایچ. نیتس دانشگاه جانز هاپکینز و نویسنده کتاب «پایان تاریخ و آخرین انسان» که به خاطر نظریه‌پردازی «پایان تاریخ» مشهور است، به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هشدار داد که «ممکن است پایان کار سریع باشد، هم برای ارتش او و هم برای حاکمیت او بر این کشور که بیش از دو دهه شده است.»

تی .آر.تی ترکیه:  وزارت دفاع اوکراین از نابودی تعداد زیادی از تجهیزات نظامی روسیه خبر داد.ماکسیم کوزیجکی، استاندار لویو در غرب اوکراین اعلام کرد که براثر حملات موشکی روسیه به لویو 35 نفر کشته و 134 تن زخمی شده اند. موشک‌های روسیه مرکز بین المللی صلح و امنیت در لویو را هدف قرار داده اند.از سوی دیگر اولکسی رزینکوف، وزیر دفاع اوکراین نیز در واکنش به حمله موشکی به این مرکز گفت: این یک حمله تروریستی علیه صلح و امنیت در نزدیکی مرزهای ناتو و اتحادیه اروپا است. باید اقدامات مناسب به منظور توقف این روند اتخاذ شود. آسمان (اوکراین را) منطقه پرواز ممنوع اعلام کنید.

دویچه وله: صلیب سرخ جهانی می‌گوید مردم مارپول در مضیقه شدید آب و غذا و دارو به سر می‌برند و اجساد روی زمین افتاده‌اند. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نسبت به وقوع یک فاجعه انسانی در شهر محاصره شده ماریوپل در جنوب اوکراین هشدار داده است. دراین حال  مسکو و کی‌یف از پیشرفت‌های محسوس در مذاکرات خبر دادند. برق نیروگاه چرنوبیل وصل شده و زلنسکی به عیادت مجروحان رفته است.

اسپوتنیک روسیه: دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهور روسیه گفت: مذاکرات روسیه و اوکراین در حال حاضر در جریان نیست و قرار است امروز دوشنبه برگزار شود. پیشتر رویترز به نقل از مشاور ولادیمیر زلنسکی گزارش داده بود که مذاکرات بین فدراسیون روسیه و اوکراین در حال حاضر در جریان است.پسکوف در پاسخ به این سوال که آیا مذاکرات برای امروز یا فردا برنامه ریزی شده است، گفت: “نه، مذاکرات فردا است”.

یورونیوز: حمله موشکی روسیه به یک پایگاه نظامی در نزدیکی مرز لهستان واکنش آمریکا را برانگیخت مقامات اوکراینی می‌گویند که نیروهای روسیه روز یکشنبه یک پایگاه نظامی در غرب اوکراین نزدیک مرز لهستان، منطقه‌ای که تاکنون نسبتا از درگیری‌ها در امان بود، بمباران کردند. طبق اطلاعات اولیه هشت موشک به این منطقه شلیک شد و ۹ نفر در پی این حمله کشته شدند.این پایگاه نظامی در شهر یافوروف و در استان لویو، در حدود ۲۰ کیلومتری مرز با لهستان واقع شده است. این مرکز در سال‌های اخیر به‌عنوان یک مرکز آموزشی برای نیروهای اوکراینی با نظارت مربیان آمریکایی و کانادایی بوده است. نیروهای خارجی اندکی قبل از شروع تهاجم روسیه به اوکراین این پایگاه را ترک کردند.

خبرگزاری فارس:  نخست‌وزیر ژاپن با اشاره به بحران اوکراین و عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دنباس، خواستار تغییر در ساختار شورای امنیت سازمان ملل شد. در ادامه درخواست‌های مقامات کی‌یف برای حذف روسیه از عضویت دائم شورای امنیت سازمان ملل، دولت ژاپن نیز از تغییر در ساختار این شورا حمایت کرد.«فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن امروز (دوشنبه) در جلسه استماع کمیته پارلمانی این کشور گفت که وضعیت اوکراین و اقدامات روسیه به ضرورت اصلاح ساختار شورای امنیت و در نتیجه ایجاد نظم نوین جهانی صحه می‌گذارد.

خبرگزاری ایلنا:  منابع دولتی در آلمان از تمایل این کشور برای خرید جنگنده‌های «اف- ۳۵» خبر دادند.  منابع آگاه اعلام کردند که دولت آلمان می‌خواهد نیروی هوایی خود را به جنگنده‌های رادار‌گریز «اف-‌۳۵» ساخت آمریکا مجهز کند.این منابع امروز -دوشنبه- گفتند که قرار است این جنگنده‌ها از شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» خریداری و جایگزین ناوگان «تورنادو» شوند که بیش از ۴۰ سال از آن استفاده می‌شود. منابع مذکور گفتند که نیروهای مسلح آلمان قصد دارند تا ۳۵ فروند از این جنگنده‌ها را خریداری کنند.جنگنده‌های اف- ۳۵ جدیدترین هواپیمای جنگی جهان است و به دلیل شکل خاص و پوشش بیرونی آن، شناسایی آن برای رادار دشمن دشوار است.

خبرگزاری ایرنا: موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (سیپری) امروز گزارش داد که با وجود کاهش جهانی تجارت تسلیحات در بازه زمانی ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱، صادرات سلاح به اروپا در گرماگرم وخامت روابط با روسیه، جهش یافته است. این موسسه نوشت که گرچه تجارت جهانی سلاح در مقایسه با بازه پنج ساله ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶میلادی، ۵ درصد کاهش یافت ولی صادرات تسلیحات به اروپا ۱۹ درصد افزایش یافت که بیشترین نرخ رشد در مناطق مختلف جهان به شمار می رود. طبق گزارش این موسسه سوئدی، انگلیس، نروژ و هلند بیشترین حجم واردات تسلیحات را به خود اختصاص داده و با وجود تنش در روابط با روسیه، میزان واردات سلاح های سنگین در اوکراین بسیار محدود بوده است.بر اساس این گزارش، آمریکا با افزایش ۷ درصدی سهم خود از این بازار به ۳۹ درصد، کماکان بزرگترین صادر کننده تسلیحات به شمار می رود.

العالم فارسی: سفارت پکن در واشنگتن گزارشها درباره درخواست کمک تسلیحاتی روسیه از چین را رد کرد و آن را نادرست خواند.سفارت چین در آمریکا در واکنش به گزارش رسانه های غربی درباره درخواست سلاح مسکو از پکن تاکید کرد که در حال حاضر مهمترین مساله این است که از خارج شدن اوضاع از کنترل جلوگیری کنیم.سخنگوی سفارت چین در واشنگتن با بیان اینکه اوضاع در اوکراین بسیار نگران کننده است اضافه کرد، هرگز نشنیده ام که روسیه از چین درخواست کمک نظامی کرده باشد.روزنامه آمریکایی فایننشال تایمز روز یک شنبه در گزارش ادعا کرد که یک مقام آمریکایی گفته روسیه از زمان آغاز حمله به اوکراین، از چین درخواست تجهیزات نظامی و دیگر کمک‌ها کرده است.

الکوثرفارسی:رئیس جمهور سابق آمریکا ضمن انتقاد از رویکرد و عملکرد دولت فعلی این کشور، اعلام کرد که شرایط فعلی اوکراین ممکن است زمینه ساز بروز جنگ جهانی سوم گردد.«دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا در جمع هواداران خود در ایالت کارولینای جنوبی اعلام کرد که اوضاع اوکراین می تواند به یک درگیری جهانی تبدیل شود زیرا «کسی نیست» که با رهبری روسیه صحبت کند.ترامپ در این باره گفت: این مسئله می تواند به جنگ جهانی سوم منجر شود، من می بینم که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. زیرا اگر فکر کنید که پوتین متوقف می شود (در اشتباهید) و اوضاع بدتر و بدتر خواهد شد و ما کسی را نداریم که با او صحبت کنیم، قبلاً چنین شخصی را داشتیم، من. هیچکس به اندازه من با روسیه خشن نبود.

خبرگزاری مهر : رسانه های کره جنوبی از آزمایش قریب الوقوع موشک قاره پیمای کره شمالی خبر دادند. منابع خبری کره جنوبی اعلام کردند که دولت این کشور معتقد است که کره شمالی تصمیم دارد یک موشک بالستیک قاره پیما را در این هفته آزمایش کند. منابع ناشناس اعلام کردند که سئول بر این باور است که پیونگ یانگ احتمالا یک موشک بالستیک قاره‌پیما (ICBM) را در همین هفته آزمایش خواهد کرد.

خبرگزاری تسنیم: وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد که انتخابات پارلمانی در آبخازیار را به رسمیت نمی‌شناسد.همچنین در این بیانیه، تمامیت ارضی گرجستان از سوی باکو مورد حمایت قرار گرفته است.روز گذشته انتخابات پارلمانی در منطقه خودمختار آبخازیا انجام گرفت.آبخازیا منطقه ای در کرانه دریای سیاه است که در جنگی که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوری در سال‌های 1992 و 93 میلادی رخ داد از گرجستان جدا شد و در سال 1999 رسماً اعلام خودمختاری کرد.این حرکت، آبخازیا را با تحریم‌های بین‌المللی مواجه کرد. نیروهای نظامی روسیه و گرجستان در سال 2008 بر سر دو منطقه جدایی‌طلب آبخازیا و اوستیای جنوبی درگیری نظامی داشتند و تنش‌ها میان دو کشور در این خصوص همچنان بالا است.

ایران پرس: مردم صربستان درحمایت از عملیات ارتش روسیه در اوکراین به خیابان ها آمدند. مردم صربستان با برپایی راهپیمایی خودرویی در بلگراد پایتخت این کشور، بر همبستگی خود با روسیه تاکید کردند.مردم صربستان در این راهپیمایی خودرویی شعارهایی از جمله “روس ها و صرب ها، تا ابد برادر خواهند بود” سر دادند.

خبرگزاری صدا و سیما: منابع آگاه از برگزاری تظاهراتی در جزیره کرس فرانسه در حمایت از «ایوان کولونا» استقلال طلب فرانسوی خبر دادند.در جریان نا آرامی‌هایی که در حمایت از  «ایوان کولونا» استقلال طلب فرانسوی برگزار شد تظاهر کنندگان با سر دادن شعار‌هایی مانند” دولت قاتل فرانسه ” حمایت خود را از  این استقلال طلب فرانسوی اعلام کردند.در این تظاهرات که به خشونت کشیده شد، نیرو‌های امنیتی با ۲۰۰ تا ۳۰۰ تظاهر کننده‌ای که لباس‌های سیاه بر تن داشتند درگیر شدند.جزیره کُرس یکی از جزایر کشور فرانسه، چهارمین جزیره بزرگ در دریای مدیترانه و همچنین زادگاه ناپلئون اول امپراتور فرانسه‌ است. این جزیره با پیمان ورسای (۱۷۶۸) تحت کنترل فرانسه درآمد و پس از انقلاب فرانسه ضمیمه خاک فرانسه شد. ملی گرایان کُرس از زمان الحاق آن به فرانسه در سال ۱۷۹۶، همواره خواهان استقلال بوده اند.

آناتولی  ترکیه: رئیس جمهور ترکیه در دیدار با نخست وزیر یونان، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و بازتاب جنگ روسیه و اوکراین را مورد بحث و ارزیابی قرار داد. دفتر مطبوعاتی نهاد ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور کشور کریاکیس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان را در کاخ وحدالدین استانبول به حضور پذیرفت. در این دیدار روابط ترکیه و یونان، تحولات ژئوپلیتیک اخیر، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله بازتاب جنگ روسیه و اوکراین مورد بحث و بررسی و بررسی قرار گرفت.

ان. اچ.کی ژاپن: همزمان با ادامه حملات روسیه به اوکراین قرار است امروز دوشنبه مقامات ارشد آمریکا و چین در رم ملاقات کنند.کاخ سفید روز یکشنبه با انتشار بیانیه ای گفت که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا با یانگ جیه چی، دیپلمات ارشد چین برای گفتگو درباره تلاش های جاری با هدف مدیریت رقابت بین آمریکا و چین دیدار خواهند کرد.

رادیو چین: سرپرست وزارت خارجه طالبان گفت: امیدواریم هر چه زودتر با ترکیه و قطر درباره عملیات فرودگاه کابل به توافق برسیم. «امیرخان  متقی»،  با حضور در مجمع دیپلماتیک آنتالیا در ترکیه  ابراز امیدواری کرد که هر چه سریعتر با ترکیه و قطر در مورد مدیریت و عملیات  فرودگاه کابل به توافق برسد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *