جدیدترین مطالب

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

آیا مقدمات صلح پایدار در قفقاز فراهم می شود؟

رسول اسماعیل زاده دوزال در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با توجه به تحلیل ها و گزارش ها و موضع گیری های اخیر پیش بینی می شود در صورتی که دو کشور با یک توافق منطقی و مبتنی بر اصول بین المللی و لحاظ منافع همه کشورهای درون قفقازی و همسایگان قفقاز مانع ورود و دخالت قدرت های بیگانه شوند، این توافق پایدار بستر مناسبی برای صلح دائمی در قفقاز خواهد بود.
Loading

أحدث المقالات

وتوی روسیه به نفع پیونگ یانگ؛ قدرت‌های بزرگ باید از خفه کردن کره شمالی دست بردارند

روسیه روز جمعه اعلام کرد که قدرت‌های بزرگ به رویکرد جدیدی در قبال کره شمالی نیاز دارند و ایالات متحده و متحدانش را به تشدید تنش‌های نظامی در آسیا و تلاش برای «خفه کردن» این کشور منزوی متهم کرد.

Loading

سفر ناموفق مکرون به روسیه و شکست تلاش فرانسه در قبال بحران اوکراین

۱۴۰۰/۱۲/۰۶ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه روسیه در جریان تنش‌ها بر سر اوکراین، توانست آنچنان قدرتمند ظاهر شود که رئیس جمهور فرانسه را به مسکو بکشاند، گفت: به نظر می‌رسد رئیس جمهور روسیه در این دیدار اروپا را برای ایفای نقش موثر در خصوص کاهش تنش‌ها در رابطه با اوکراین توانمند و جدی نیافته و به همین دلیل از اهرم پذیرش استقلال دو جمهوری اوکراین استفاده کرد.

دکتر هادی دولت آبادی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی، با اشاره به ابتکار امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه برای سفر به مسکو و تلاش برای ایفای نقش درخصوص بحران اوکراین میان غرب و روسیه، اظهار داشت: بعد از الحاق کریمه، ناتو تهدید روسیه را بیش از پیش جدی گرفته و تلاش می‌کند درصورت عملی شدن الحاق اوکراین به این پیمان، بتواند گامهایی در راستای بازپس گیری کریمه بردارد.

وی به تهدید گسترش ناتو به شرق اروپا برای روسیه و تشدید تهدیدها در این خصوص پرداخت و افزود: سفر مکرون به روسیه قابل تامل و توجه است. فرانسه به عنوان قدرت اصلی سیاسی اتحادیه اروپا که دارای حق وتو در سازمان ملل و شورای امنیت بود، در شرایط فعلی، ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را نیز برعهده دارد. بنابراین باری سنگین بر دوش فرانسه است و باید نقشی در جریان تنش‌ها برسر اوکراین ایفا می‌کرد.

این استاد دانشگاه تهران به اقدام آلمان درخصوص تعلیق اجرای پروژه خط لوله گاز نورد استریم۲ در واکنش به پذیرش استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک اوکراین از سوی روسیه اشاره کرد و ادامه داد: آلمان همواره سیاست‌های خود را با آمریکا هماهنگ می‌کند و مواضع کلی آمریکا را می‌پذیرد. با اینکه آلمان به لحاظ انرژی به روسیه وابسته است، اما هماهنگی با آمریکا را در اولویت خود قرار داده است.

دولت آبادی با یادآوری اینکه مکرون در چارچوب رهبری اتحادیه اروپا، به روسیه سفر کرد، گفت: روسیه توانسته آنچنان قدرتمند ظاهر شود که رئیس جمهور فرانسه را به مسکو بکشاند و مذاکراتی انجام دهند، اما به نظر می‌رسد پوتین در این مذاکرات اروپا را برای ایفای نقش موثر برای کاهش تنش‌ها میان روسیه و آمریکا توانمند و جدی نیافته است.

وی افزود: در واقع روسیه خواست یکی از اهرم‌های خود را بازی کند و این دو جمهوری را که از سال 2014 اعلام استقلال کرده بودند، به رسمیت شناخت. پوتین متعاقبا به بهانه درخواست کمک آنها عملیات نظامی را شروع کرد و از آنجا که اوکراین هنوز عضو ناتو نیست، اعضای آن جز تهدید به تحریم و اعمال آن اقدام دیگری نمی‌توانند انجام دهند.

وی گفت: نکته مهمی که کمتر به آن پرداخته شد نحوه حضور پوتین و مکرون در نشست مطبوعاتی بود. به لحاظ میزبانی، تریبون رئیس جمهور روسیه کنار در خروجی بود که بعد از اینکه پایان کنفرانس را اعلام کرد بدون اینکه منتظر مکرون شود پس از اشاره دست بلافاصله از سالن بیرون رفت و مکرون به تنهایی سالن را ترک کرد. این جریان درخصوص صدراعظم آلمان نیز اتفاق افتاد که نشان دهنده جدی نگرفتن قدرت‌های اروپایی از سوی روسیه است.

 

تلاشی دیپلماتیک در جهت خرید زمان

دولت آبادی تاکید کرد: روسیه از اینکه قدرت خود را به رخ اروپا کشید، خرسند است، چرا که در هر حال اروپای تضعیف شده بیشتر منافع روسیه را تامین می‌کند. در واقع سفر مکرون تنها تلاشی دیپلماتیک در جهت خرید زمان برای حل این بحران و آرام کردن فضا بود؛ اما روسیه به این نتیجه رسید که اروپا نمی‌تواند از آمریکا فاصله‌ بگیرد و نقش موثری درخصوص کاهش تنش‌ها میان ناتو و روسیه ایفا کند.

وی با بیان اینکه مکرون در سفر به مسکو به دنبال بهره‌برداری‌های انتخاباتی و نشان دادن قدرت فرانسه در اروپا و توان میانجی‌گری در مناقشات بود، اضافه کرد: فرانسه تلاش می‌کرد با ایفای نقش «نیروی سوم» منافع خود را در جریان تنش میان روسیه و آمریکا تامین کند، اما علاوه بر تحقیر شدن در نشست مطبوعاتی با پوتین، با پذیرش اعلام استقلال دو جمهوری اوکراین از سوی روسیه، ضربه سختی خورد.

وی با بیان اینکه رقبای انتخاباتی مکرون، گرایشات نزدیک تری به روسیه و اروپای شرقی دارند و عضویت فرانسه در اتحادیه اروپا را در راستای منافعش ارزیابی نمی‌کنند، مواضعی که در تقابل کامل با اهداف مکرون است، ادامه داد: اکنون مکرون تلاش می‌کند از سیاست اعمال تحریمهای جدید علیه روسیه دفاع کند و وجهه خدشه دار شده خود در پی این شکست دیپلماتیک را از این طریق بازیابی کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *