جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

متهم شدن مقامات کی یف به نداشتن سرعت کافی در تقویت استحکامات دفاعی خود

اپوزیسیون در کی یف معتقد است که نیروهای مسلح اوکراین و مقامات محلی در بحبوحه نگرانی های فزاینده در مورد حمله احتمالی جدید توسط نیروهای روسیه، استحکامات دفاعی خود را به اندازه کافی به سرعت و کارآمد نمی سازند.

ماکرون پیمان مرکوسور را رد کرد

رئیس جمهور فرانسه توافقنامه تجارت آزاد برنامه ریزی شده بین اتحادیه اروپا و ائتلاف اقتصادی آمریکای جنوبی موسوم به مرکوسور را بسیار بد دانسته و آن را رد کرد.

Loading

 رسانه‌ها؛ لغو بخشی از تحریم های آمریکا ضد ایران و…

۱۴۰۰/۱۱/۱۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: معافیت تحریمی برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، اظهارات نماینده آمریکا در امور ایران درخصوص تضمین برجام، هشدار جمهوریخواهان آمریکا به بایدن در رابطه با برنامه موشکی ایران، نشست اضطراری شورای امنیت درباره کره شمالی، دیدار رؤسای جمهور چین و روسیه، حمایت چین از خواست روسیه برای توقف گسترش ناتو، هشدار اتحادیه اروپا به روسیه درخصوص حمله به اوکراین، ورود نخستین یگان‌ ارتش آمریکا به آلمان، توافق احتمالی برای دیدار پوتین و زلنسکی در ترکیه، تحریم جلسه انتخاب رئیس جمهور عراق از سوی فراکسیون صدر، فروش تسلیحات جدید آمریکا به امارات، عربستان و اردن ، همکاری فرانسه با امارات برای تقویت دفاع از حریم هوایی، استعفای زنجیره ای دستیاران و مشاوران نخست وزیر انگلیس، سفر وزیر امور خارجه آمریکا به آسیا، گفت‌وگوی پاشینیان و علی‌اف درباره حل و فصل بلند مدت مناقشه قره باغ و گزارش بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) درباره وضعیت کنونی این کشور از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: یک مقام دولت آمریکا شامگاه جمعه از بازگرداندن معافیت تحریمی برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران خبر داد. این مقام افزود که مذاکرات فنی که با این معافیت‌ها تسهیل می‌شود در هفته‌های پایانی گفت‌وگوها ضروری است. این مقام وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرد که این معافیت تحریمی نباید به عنوان سیگنالی تلقی شود که واشنگتن به دنبال دستیابی به تفاهمی برای بازگشت به توافقی است که به صورت رسمی با نام برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می شود.دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در راستای سیاست فشار حداکثری، معافیت تحریمی برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران را لغو کرده بود.

خبرگزاری مهر : نماینده آمریکا در امور ایران در تازه ترین ادعاهای خود گفت نظام ایالات متحده به گونه ای است که بایدن نمی تواند رئیس جمهور بعد از خود را به اجرای برجام ملزم کند.رابرت مالی در مصاحبه با شبکه «ام اس ان بی سی» در پاسخ به سوالی مبنی بر اصرار ایران به برخورداری از ضمانت آمریکا برای ممانعت از تکرار بدعهدی های برجامی، مدعی شد که دولت فعلی واشنگتن نمی تواند تضمین کند که دولت بعدی از توافق خارج نخواهد شد.وی در تکمیل این ادعا افزود: این مسئله حقیقت دارد که در نظام ایالات متحده، ما نمی‌توانیم رئیس‌جمهور بعدی را ملزم (به چیزی) کنیم. دولت بعدی تصمیمات خود را خواهد گرفت.

اسپوتنیک روسیه: گروهی از قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا همزمان با مذاکرات وین و رفع برخی تحریم‌ها از سوی دولت بایدن برای تسهیل گفت وگوها، در هراس از شکل‌گیری هر گونه توافق، در نامه ای به رئیس جمهوری دموکرات کشورشان از او خواسته اند بر توانایی های موشک‌های بالستیک ایران تمرکز کند. این قانونگذاران به بایدن هشدار داده اند که دولت آمریکا نتوانسته به چندین تحول اخیر در برنامه موشکی ایران واکنش مناسب نشان دهد.در این نامه که توسط جو ویلسون رئیس کارگروه امنیت ملی کمیته مطالعات جمهوریخواهان نوشته شده، پرتاب ماهواره از سوی ایران با استفاده از فناوری جدید، یک نگرانی مهم تلقی شده است.

ان. اچ.کی ژاپن: شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بحث و تبادل نظر بر سر پرتاب های موشکی اخیر کره شمالی یک نشست اضطراری برگزار کرد. این نشست که پشت درهای بسته برگزار شد، به درخواست آمریکا تشکیل شده بود.کره شمالی تنها در ماه ژانویه هفت پرتاب موشک انجام داده است. لیندا توماس-گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل، بار دیگر بر درخواست از پیونگ یانگ برای «توقف اقدامات بی ثبات کننده خود و بازگشت به میز مذاکره» تاکید کرد.روز یکشنبه، پیونگ یانگ نوعی موشک بالستیک به نام هواسونگ-۱۲ پرتاب کرد. این موشک بردی حدود ۵۰۰۰ کیلومتر دارد و می تواند به گوآم که قلمرو آمریکا است برسد.

رادیو چین: شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین دیروز جمعه در پکن با ویلادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه دیدار کرد و دو طرف درباره روابط دو جانبه و مسایل مهم و بزرگ مربوط به امنیت راهبردی بین المللی بحث و تبادل نظر کردند.شی جین پینگ گفت که در سال ۲۰۱۴ و زمانی که به دعوت پوتین در مراسم افتتاحیه بازی های المپیک زمستانی سوچی روسیه حضور یافته بود و با رییس جمهور روسیه قرار دیدار در بازی های المپیک زمستانی پکن را گذاشته بود، وی ابراز اطمینان کرد که این دیدار در روزهای نخست عید بهار، نیروی حیاتی بیشتری را به روابط دو کشور تزریق خواهد کرد.

دویچه وله: رئیس‌جمهور چین از ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود در پکن استقبال و از درخواست او برای دریافت “ضمانت‌های امنیتی الزام‌آور” حمایت کرد. شی جین‌پینگ گفت، چین در مناقشه روسیه و غرب کنار مسکو خواهد ایستاد.هر دو کشور طی بیانیه‌ای خواستار پایان دادن به گسترش ناتو به شرق اروپا شدند.

آناتولی  ترکیه:  رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد که در صورت اقدام روسیه به اشغال اوکراین، جریان انتقال گاز «شمالی-2» هم تحریم خواهد شد.اورزولا فن درلین در مصاحبه مشترک با روزنامه‌های آلمانی و فرانسوی در ارتباط با گام‌های این اتحادیه در مواجهه با حمله احتمالی روسیه به اوکراین گفت: «اتحادیه اروپا در حال وضع یک بسته تحریم جامع علیه روسیه در صورت اشغال اوکراین توسط این کشور است. بدیهی است که خط انتقال گاز طبیعی جریان شمالی-2 را نباید خارج از این موضوع دانست. وی با اشاره به بسته تحریمی اقتصادی «جامع و محکم» علیه روسیه گفت: محدودیت دسترسی به سرمایه خارجی و کنترل صادرات این کشور در این بسته قرار دارد. آغاز فعالیت خطوط انتقال گاز نیز به رویکرد مسکو بستگی دارد.خط انتقال گاز طبیعی «جریان شمالی-2» حدود 10 میلیارد یورو هزینه برداشته است و طبق برنامه‌ریزی‌ها انتظار می‌رود، سالانه 55 میلیارد مکعب گاز روسیه را از طریق دریای بالتیک به آلمان منتقل کند.

یورونیوز: فرماندهی اروپایی ارتش آمریکا اعلام کرد که نخستین یگان از نیروهای آمریکایی برای تقویت متحدان ناتو در اروپای شرقی و آلمان در بحبوحه استقرار نظامی روسیه در مرز اوکراین، وارد آلمان شد. سخنگوی این فرماندهی در بیانیه‌ای گفت: «سربازان سپاه هجدهم هوابرد آمریکا امروز وارد ویسبادن شده‌اند» و افزود: «آنها در آنجا یک ستاد مشترک عملیات برای پشتیبانی از هزار و ۷۰۰ چترباز آمریکایی که قرار است به لهستان اعزام شوند، تشکیل خواهند داد.»در این بیانیه آمده است: «اینها نخستین گروه از ۲ هزار سربازی هستند که پس از اعلام پنتاگون مبنی بر گسیل نیروهای بیشتر از ایالات متحده به اروپا برای حمایت از متحدان ما در ناتو، وارد اروپا می‌شوند».

تی.آر.تی ترکیه: اردوغان از حصول توافق برای دیدار پوتین و زلنسکی خبر داد.رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه پس از اتمام دیدارهایش در اوکراین در بازگشت به کشور در هواپیما به سوالات روزنامه‌نگاران پیرامون موضوعات مهم روز پاسخ داد.اردوغان اعلام کرد: ما میخواهیم تا زمینه ملاقات در سطح عالی آقایان ولادیمیر پوتین و ولادیمیر زلنسکی روسای دولت روسیه و اوکراین را فراهم سازیم. توافق‌مان با آقای زلسنکی نیز در این راستاست.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): فراکسیون صدر جلسه انتخاب رئیس جمهور عراق را تحریم کرد.رهبر جریان صدر عراق مذاکرات با فراکسیون‌های سیاسی را به حالت تعلیق در آورد و از نمایندگان فراکسیون خود خواست در جلسه انتخاب رئیس جمهور حاضر نشوند. حسن العذاری، رئیس فراکسیون صدر در پارلمان در کنفرانس مطبوعاتی گفت: به دستور مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق مذاکرات با فراکسیون‌های سیاسی درباره تشکیل دولت آتی تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق در می‌آید.

العالم فارسی: وزارت دفاع آمریکا، فروش تسلیحات جدید به کشورهای امارات، عربستان و اردن را تایید کرد.این تسلیحات شامل فروش نزدیک به ۲۴ میلیون دلار قطعات لازم برای ارتقای سیستم دفاع موشکی عربستان، همچنین ۶۵ میلیون دلار تجهیزات برای سیستم‌های ضدهوایی پاتریوت، هاوک و تاد امارات متحده عربی است.پنتاگون با اعلام این خبر مدعی شد حمایت از سیستم‌های ضدهوایی موجود در خاک شرکای آمریکا، توانایی این کشورها برای رفع تهدیدها و آمادگی برای مواجهه با شرایط بحرانی دفاع ضدهوایی را افزایش خواهد داد.

خبرگزاری ایلنا: وزیر دفاع فرانسه، اعلام کرد که کشورش به امارات متحده عربی در تامین امنیت حریم هوایی‌ این کشور که در معرض حملات انصارالله است، کمک خواهد کرد.«فلورنس پارلی» وزیر دفاع فرانسه، اعلام کرد که کشورش به امارات متحده عربی در تامین امنیت حریم هوایی‌ این کشور که در معرض حملات انصارالله است، کمک خواهد کرد.فلورنس پارلی در توییتی اعلام کرد که امارات «در ماه ژانویه در خاک خود، هدف حملات خطرناکی قرار گرفت و فرانسه برای ابراز همبستگی‌ خود با این کشور دوست، تصمیم گرفته پشتیبانی نظامی را به ویژه برای محافظت از حریم هوایی امارات در برابر هر گونه تعرضی ارائه کند».

خبرگزاری صدا و سیما:  در ۲۴ ساعت گذشته پنج نفر از مشاوران و دستیاران بوریس جانسون، رهبر حزب محافظه کار و نخست وزیر انگلیس در اعتراض به عملکرد وی استعفا کردند. در پی بالا گرفتن اعتراض ها به رفتار نخست وزیر انگلیس، موجی از استعفاها در دفتر وی به راه افتاده است. در جدیدترین مورد، صبح امروز النا نازورانسکی (Elena Nazoranski) مشاور ویژه در امور زنان، برابری، فرهنگ و افراط گرایی از مقام خود در دفتر بوریس جانسون استعفا کرد. پیش از وی مارتین رینولدز (Martin Reynolds) منشی شخصی نخست وزیر انگلیس که متهم است با ارسال رایانامه 100 نفر از کارکنان دفتر نخست وزیری را برای برپایی جشن در زمان قرنطینه دعوت کرده بود استعفا داد.

خبرگزاری ایرنا: وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرد «آنتونی بلینکن» وزیر امورخارجه این کشور هفته آینده برای مذاکره با متحدان هند و اقیانوسیه و شرکت در جلسه وزیران امور خارجه ۴ کشور (Quad) به آسیا سفر می کند.وزیر امور خارجه آمریکا با وجود افزایش تنش ها پیرامون اوکراین، به آسیا سفر می کند و تحلیل گران سیاسی معتقدند این سفر نشانگر آن است که منطقه هند-اقیانوسیه حامی آمریکاست و در مقابل گسترش نفوذ چین، واشنگتن را در اولویت قرار می دهد. بدین ترتیب «آنتونی بلینکن» روز دوشنبه واشنگتن را به مقصد استرالیا ترک می کند و از ۹ تا ۱۲ فوریه (۲۰ تا ۲۳ بهمن)  در نشست ها و جلسات چهار کشور (کوآد) یعنی آمریکا، ژاپن، هند و استرالیا شرکت خواهد کرد.

خبرگزاری تسنیم: نخست وزیر ارمنستان در جریان کنفرانس ویدئویی با رئیس جمهوری آذربایجان که با میانجیگری رئیس شورای اروپا برگزار شد، بر اهمیت حل و فصل درازمدت مناقشه قره باغ و انعقاد پیمان صلح بین دو کشور تأکید کرد. “نیکول پاشینیان” نخست وزیر ارمنستان و “الهام علی‌اف” رئیس جمهوری آذربایجان در اواسط ماه دسامبر سال 2021 (اواخر آذر ماه گذشته) در دیدار با “شارل میشل” رئیس شورای اروپادر بروکسل، آمادگی دو کشور برای متعهد بودن به تحقق کامل توافقات سه‌جانبه مربوط به 9 نوامبر سال 2020 و 11 ژانویه سال 2021 بین رهبران روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان درباره برقراری آتش‌بس در منطقه قره باغ را مورد تأیید قرار داده و این اقدام را برای حل و فصل مشکلات در منطقه مهم ارزیابی کردند.

ایران پرس:  بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در گزارشی به نقل از برنامه جهانی غذا اعلام کرد که در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت افغانستان از گرسنگی شدید رنج می‌برند. براساس این گزارش، افزایش نرخ مواد غذایی، افزایش شمار آوارگان داخلی و بحران اقتصادی پس از به قدرت رسیدن دوباره گروه طالبان از عوامل عمده بحران انسانی و افزایش گرسنگی در افغانستان است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *