جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

تدابیر جدید دیوان لاهه در رابطه با جنگ در غزه

دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه تدابیر جدیدی اتخاذ کرده که به موجب آن رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

افزایش تمایل آمریکایی‌ها برای مهاجرت

تهران-ایرنا- نتایج یک نظرسنجی جدید نشان داد که ترس از خشونت داخلی و خستگی از سیاست آمریکا، میل شهروندان این کشور به زندگی در کشور دیگری را نسبت به نیم قرن پیش، به طور قابل توجهی افزایش داده است.

Loading

 رسانه‌ها؛ فشار حداکثری، سیاست شکست خورده و ناکام آمریکا و…

۱۴۰۰/۱۱/۰۶ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: اذعان آمریکا به شکست فشار حداکثری  در قبال ایران، مذاکرات جو بایدن با رهبران اروپایی، احتمال تحریم پوتین در صورت تهاجم روسیه به اوکراین، هشدار فرانسه و انگلیس به مسکو درخصوص حمله به اوکراین، درخواست آلمان از آمریکا برای اعطای برخی معافیت‌ها در صورت تحریم روسیه، تاکیدکاخ سفید بر تقویت نیروی نظامی جبهه شرق ناتو، رزمایش جدید ارتش روسیه، هشدار آمریکا به بلاروس در صورت کمک نظامی به روسیه، رونمایی از قانون جدیدی درخصوص رقابت با چین ، استقرار پهپادهای آمریکایی در ژاپن، انتشار بیانیه مشترک چین و ۵ کشور آسیای میانه، هشدار انصارالله یمن به امارات، سفر رئیس اسراییل به امارات ، پایان بحران «الماس آبی» و برقراری دوباره روابط ریاض و بانکوک، نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل درباره افغانستان  و ادامه تظاهرات در سودان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری صدا و سیما: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشستی مطبوعاتی کارزار فشار حداکثری آمریکا علیه ایران را سیاستی شکست خورده و ناکام دانست.  ند پرایس گفت کارزار ”فشار حداکثری“ علیه ایران شکستی خفت بار برای آمریکا بود.وی گفت دولت قبلی ( ترامپ ) مجموعه وحشتناکی از گزینه‌ها برایمان به جا گذاشت. کمپین فشار حداکثری علیه ایران شکستی خفت بار برای آمریکا بود.

تی .آر.تی ترکیه: جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در خصوص بحران فزاینده در مرز روسیه و اوکراین بار هبران اروپایی دیدار و مذاکره کرد.کاخ سفید در اطلاعیه‌ای در این زمینه اعلام کرد: در دیدار بایدن با رهبران اروپایی که از طریق ویدیو صورت گرفت، ضمن اظهار نگرانی عمیق از افزایش تمرکز نظامی روسیه در مرز اوکراین، به حمایت از تمامیت اراضی و حفظ حاکمیت اوکراین تاکید گردید.

اسپوتنیک روسیه: جو بایدن، رئیس‌ جمهور آمریکا تحریم ‌ها علیه شخص ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهور روسیه در صورت “تهاجم” روسیه به اوکراین را منتفی ندانست. جو بایدن در پاسخ به این سوال که آیا امکان اعمال تحریم‌هایی علیه ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهور روسیه را در صورت “تهاجم” نیروهای روسیه به اوکراین ممکن می‌ داند، به خبرنگاران گفت: “بله، این احتمال را رد نمی کنم.”

یورونیوز: امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه روز سه‌شنبه هشدار داد که هزینه حمله به اوکراین برای روسیه «بسیار زیاد» خواهد بود. رئیس‌جمهوری فرانسه که پس از دیدار با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان سخن می‌گفت در عین حال اظهار داشت که روز جمعه با ولادیمیر پوتین، همتای روسی خود گفتگو خواهد کرد. امانوئل ماکرون همچنین تاکید کرد که کشورهای اروپایی در قبال بحران اوکراین «کاملا متحد» و «هماهنگ» هستند. رئیس‌جمهوری فرانسه که به دنبال مذاکره بین روسیه و اتحادیه اروپا بر سر اوکراین است با لحنی انتقادآمیز درباره گفتگوها بین واشنگتن و مسکو گفت: «آیا گفتگوهای بین ایالات متحده و روسیه چیز خوبی است؟ بله؟ این گفتگوها نتیجه مشخصی داشته است؟ من چیزی ندیدم.»

العالم فارسی: انگلیس روسیه را به اعمال سخت‌ترین تحریم‌ها تهدید کرد. نخست وزیر انگلیس گفته در صورت حمله روسیه به اوکراین، مسکو با سخت‌ترین و سنگین‌ترین تحریم‌ها مواجه خواهد شد.بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس  در مجلس عوام این کشور در مورد وضعیت اوکراین خاطرنشان کرد: ما به دنبال ترکیب گفت‌وگو با بازدارندگی هستیم و اینکه چگونه غرب متحد و ائتلاف برای هر گونه تهاجم روسیه به اوکراین از جمله اعمال تحریم‌های اقتصادی سنگین بهایی بسیار بالا را تعیین می‌کنند.وی تصریح کرد، ما توافق کردیم که به هر حمله روسیه به اوکراین، به صورت متحد با اعمال تحریم‌های هماهنگ و شدیدتر از هر کاری که قبلا علیه مسکو انجام داده‌ایم، پاسخ دهیم.

خبرگزاری ایلنا:  بلومبرگ از اصرار دولت آلمان برای اعطای معافیت‌هایی از دولت آمریکا در صورت اعمال تحریم بر روسیه خبر داد. بلومبرگ افزود:  دولت آلمان اصرار دارد که دولت آمریکا در صورت اعمال تحریم‌هایی علیه روسیه در پی تنش‌های اخیر بر سر اوکراین معافیت‌هایی را از دولت آمریکا دریافت کند. بر اساس سندی که بلومبرگ مشاهده کرده است، برلین معتقد است که در صورت اعمال محدودیت‌های آمریکا بر بانک‌های روسیه و جلوگیری از آنها برای معامله با دلار ضروری است برای شرکت‌های انرژی غرب معافیت‌هایی صادر شود تا بتوانند با روسیه معامله کنند.آلمان از خطرهای احتمالی برای تامین منابع انرژی اروپا در صورت تحریم روسیه نگران است.

دویچه وله: کاخ سفید اعلام کرد که ایالات متحده هرگز تقویت نظامی کشورهای جبهه شرق ناتو را در برابر یک تهاجم از سوی روسیه منتفی نمی‌داند. سخنگوی سفید گفت ایالات متحده تقویت نظامی کشورهای جبهه شرق ناتو را در برابر یک تهاجم از سوی روسیه منتفی نمی‌داند. دولت آمریکا احتمال تقویت نیروهای نظامی خود در کشورهای جبهه شرقی پیمان ناتو را در دست بررسی دارد. جن ساکی گفت: «ما هرگز منتفی ندانسته‌ایم که در صورت خطر تهاجم [از سوی روسیه]، کمک‌های بیشتری برای کشورهای عضو ناتو در جبهه شرق اعزام داریم.»

خبرگزاری مهر : در بحبوحه تشدید تنش بین مسکو و کشورهای غربی؛ رزمایش ارتش روسیه با شرکت ۶۰۰۰ نظامی آغاز شد.ارتش روسیه در بحبوحه تشدید تنش با کشورهای غربی، رزمایشی را در منطقه جنوبی با هدف ارزیابی آمادگی رزمی آغاز کرد.مدیر دفتر مطبوعاتی منطقه نظامی جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: در این رزمایش یگان‌های ارتش، نیروی هوایی، نیروهای پدافند هوایی و گروهی از کشتی‌ها و بیش از ۶٠٠٠ نظامی شرکت می‌کنند.برگزاری این رزمایش در حالی است که تنش بین کشورهای غربی و روسیه بر سر مسئله اوکراین به اوج خود رسیده است.

خبرگزاری تسنیم: دولت آمریکا ضمن هشدار به مقامات مینسک در خصوص استفاده خاک بلاروس برای حمله به اوکراین، یادآور شد: بیش از ۸ هزار نظامی آمریکایی در حالت آماده باش هستند تا در صورت تصمیم ناتو برای فعال سازی نیروهای واکنش سریع وارد عمل شوند. “الکساندر لوکاشنکو” رئیس جمهوری بلاروس پیش از این اعلام کرده بود که در صورت هر گونه اقدام تهاجمی کشورهای عضو ناتو علیه روسیه خاک بلاروس به یک پایگاه نظامی بزرگ برای روسیه تبدیل خواهد شد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): آمریکا از قانون جدیدی درخصوص “رقابت با چین” رونمایی کرد.جو بایدن در بیانیه‌ای عنوان داشت که رهبری مجلس نمایندگان آمریکا از قانون جدیدی با هدف افزایش “رقابت با چین” در زمینه‌های اقصادی و امنیت ملی، رونمایی کرد. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا شامگاه روز سه‌شنبه اظهار کرد: مجلس آمریکا امروز گام مهمی به جلو در پیشبرد قوانینی برداشت که زنجیره‌های تامین را قوی‌تر و نوآوری اقتصاد ما را تقویت می‌کند تا در نتیجه در دهه‌های آینده از چین و بقیه جهان پیشی بگیریم.

ان. اچ.کی ژاپن: ژاپن و ایالات متحده قصد دارند برای اولین بار هواپیماهای نظامی بدون سرنشین آمریکا را در یک پایگاه نیروهای دفاع از خود ژاپن مستقر کنند تا در بحبوحه افزایش فعالیت های دریایی چین، نظارت بیشتری بر اوضاع داشته باشند.دو طرف در حال بررسی استقرار حدود هفت پهپاد MQ-9 در پایگاه کانویا متعلق به نیروی دریایی دفاع از خود ژاپن هستند که در استان کاگوشیما در جنوب کشور واقع شده است.انتظار می رود حدود ۱۰۰ پرسنل آمریکایی مسئولیت پرواز و نگهداری از این هواپیماها را بر عهده داشته باشند.

خبرگزاری ایرنا: چین و ۵ کشور آسیای میانه پس از برگزاری اجلاس مجازی، بیانیه مشترکی جهت افزایش همکاری ها منتشر کردند.بیانیه ای مشترک از سوی رهبران  چین و ۵ کشور شرکت کننده در اجلاس مجازی روز گذشته که به مناسبت بزرگداشت سی امین سالگرد ایجاد روابط دیپلماتیک میان چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان برگزار شده بود، منتشر شد. این بیانیه بر لزوم بهبود و افزایش همکاری های مشترک میان این کشورها تاکید می کند.

الکوثرفارسی: انصارالله یمن این بار تهدید کرد نمایشگاه اکسپو دبی را هدف می‌گیرد.  سخنگوی ارتش یمن مورد حمایت انصارالله تهدیدکرد، نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ را که در دبی برپا شده هدف می‌گیرند.سرهنگ یحیی سریع، سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در اشاره به اینکه ارتش احتمالا نمایشگاه معروف بین‌المللی امارات در دبی که تا ۳۱ مارس آینده دایر خواهد بود، هدف می‌گیرد، در توییتر نوشت: اکسپو …با ما احتمالا متحمل خسارت شود توصیه می‌کنیم جهت را تغییر دهید.

رادیو چین: برای اولین بار در تاریخ! رئیس اسراییل به امارات سفر می کند. اسرائیل با صدور بیانیه ای اعلام کرد که به دعوت محمد بن زاید آل نهیان ولیعهد ابوظبی، امارات متحده عربی، اسحاق هرتزوگ روز شنبه 30 ژانویه دیدار رسمی خود از امارات متحده عربی را آغاز خواهد کرد.

خبرگزاری فارس: پایان بحران «الماس آبی»؛ ریاض و بانکوک روابط خود را عادی‌سازی کردند. عربستان سعودی و تایلند پس از سه دهه تنش به دنبال دزدیده شدن جواهرات از یک شاهزاده سعودی، روابط خود را عاد‌ی‌سازی کردند. «پرایوت چان او  چا» نخست‌وزیر تایلند، روز سه‌شنبه و پس از سه دهه تنش در روابط ریاض و بانکوک وارد عربستان سعودی شد.خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، سه‌شنبه، خبر داد که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد این کشور در مراسمی رسمی از نخست‌وزیر تایلند در کاخ «الیمامه» (واقع در ریاض) استقبال کرده است.

آناتولی  ترکیه:  نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل درباره افغانستان فردا برگزار می‌شود. دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغاستان علام کرد که شورای امنیت این سازمان فردا طی نشستی وضعیت افغانستان را بررسی می‌کند. دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) امروز سه‌شنبه با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نشست ویژه‌ای فردا چهارشنبه در شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره وضعیت کنونی افغانستان برگزار خواهد شد.

ایران پرس: پایتخت سودان و دیگر شهرهای این کشور آفریقایی همچنان شاهد تظاهرات مردمی برای پایان حکومت نظامیان در سودان و روی کار آمدن دولت دموکراتیک است.پس از اینکه کودتای نظامی (اکتبر 2021) در سودان با مخالفت مردم این کشور روبه‌رو شد؛ عبدالفتاح البرهان و عبدالله حمدوک، 21 نوامبر 2021 توافق سیاسی برای بازگشت حمدوک به قدرت امضاء کردند که این توافق هم مانند کودتای نظامی در سودان با مخالفت گسترده مردم این کشور روبه‌رو شده است و تظاهرات هفتگی مردم سودان ادامه دارد.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *