جدیدترین مطالب

کارشناسی‌ سیاسی: رژیم صهیونیستی درحال دست و پا زدن است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: رژیم صهیونیستی اگر هر جا عملیات کند بر ضد منافع جمهوری اسلامی در سوریه و یا در هر جای دیگر و یا در داخل کشور ما از سرزمین خودمان پاسخ او را می‌دهیم، به همین دلیل شروع کردند به نهاد‌های بین المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل و به جا‌های دیگر نامه نوشتن و در واقع دست و پا می‌زنند.

دفاع مشروع ایران هیمنه رژیم صهیونیستی را شکست

آیت الله صالحی مدرس رئیس شورای سراسری علمای شیعه افغانستان گفت: دفاع مشروع جمهوری اسلامی ایران در برابر رژیم صهیونیستی اُبهت و هیمنه پوشالی اسرائیل شرارت‌ پیشه و کودک‌کش را شکست.

Loading

أحدث المقالات

کارشناسی‌ سیاسی: رژیم صهیونیستی درحال دست و پا زدن است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: رژیم صهیونیستی اگر هر جا عملیات کند بر ضد منافع جمهوری اسلامی در سوریه و یا در هر جای دیگر و یا در داخل کشور ما از سرزمین خودمان پاسخ او را می‌دهیم، به همین دلیل شروع کردند به نهاد‌های بین المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل و به جا‌های دیگر نامه نوشتن و در واقع دست و پا می‌زنند.

Loading

رسانه‌ها: استقبال واشنگتن از گفت‌وگوی مستقیم با تهران و…

۱۴۰۰/۱۱/۰۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه‌ها: امضای یادداشت تفاهم اتصال شبکه برق عراق با عربستان، فعال شدن حق رای ایران در سازمان ملل، بایدن همچنان در سراشیبی عدم محبوبیت، تمایل الهام علی‌اف به مشارکت ایران در بازسازی قره باغ، پنجمین پرتاب موشکی کره شمالی در اولین ماه سال جاری، استقبال واشنگتن از گفت‌وگوی مستقیم با تهران، دیدار اعضای طالبان با نمایندگان آمریکا و اتحادیه اروپا، واکنش روسیه به آماده‌باش نیروهای آمریکایی، گفتگوی روسای ستاد مشترک ارتش آمریکا و امارات پیرامون حملات حوثی‌ها، ادعای وزیرخارجه انگلیس درخصوص مذاکرات وین، شرط مقتدی صدر برای تشکیل دولت جدید در عراق و مواضع گروه‌های شیعه، تجهیز پایگاه‌های نظامی روسیه در تاجیکستان و قرقیزستان، اعتراضات گسترده هزاران نفری علیه "محدودیت‌های سخت" کووید-۱۹ در پایتخت اتحادیه اروپا، آغاز رزمایش ناتو در دریای مدیترانه و تهدید نیرو‌های مسلح یمن به عملیات در خاک عربستان و امارات از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

خبرگزاری مهر: به نقل از بغداد الیوم، یادداشت تفاهم اتصال شبکه برق عراق و عربستان امروز در ریاض و بین وزارت انرژی عربستان و وزارت برق عراق امضا شد. بر اساس این گزارش، «عبدالعزیز بن سلمان»، وزیر انرژی عربستان و «حمید الغزی»، دبیر هیئت دولت و هماهنگ کننده در شورای هماهنگی عراق به نمایندگی از وزارت برق کشورش این یادداشت تفاهم را امضا کردند. وزیر برق  و نیز وزیر نفت عراق از طریق ویدئو کنفرانس در این نشست حضور داشتند. گفتنی است که روز گذشته حمید الغزی دبیر هیئت دولت عراق اعلام کرده بود که امروز این یادداشت تفاهم به امضا می رسد.

الکوثرفارسی:  آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در نامه‌ای به رئیس مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد، سهمیه جمهوری اسلامی ایران به سازمان ملل پرداخت شده است. بدین ترتیب حق رای ایران که به دلیل عدم پرداخت سهمیه سالانه به حالت تعلیق درآمده بود، دوباره فعال شد. مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران پیش بینی کرده بود سهمیه ایران افزون بر ۱۸ میلیون دلار روز دوشنبه وارد حساب سازمان ملل می‌شود و حق رای تهران باز می‌گردد. کره جنوبی ۱۸ میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران را به عنوان بدهی حق عضویت معوقه تهران به سازمان ملل متحد پرداخت کرده است. این در حالی است که سئول میلیارد‌ها دلار دیگر از دارایی‌های ایران را به دلیل آنچه تحریم‌های آمریکا می‌خواند بلوکه کرده و حاضر به پرداخت آن به تهران نیست.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): در یک نظرسنجی تازه، اکثریت رای‌دهندگان آمریکایی معتقدند که رئیس جمهوری این کشور در میان تنش‌ها با چین و روسیه و مسائل داخلی مانند تورم، توانایی مدیریت مشکلات فزاینده را ندارد. به گزارش ایسنا، به نقل از وب‌سایت روزنامه هیل، میزان محبوبیت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در نظرسنجی جدید “هاروارد کپس – هریس” به ۳۹ درصد کاهش یافته است. ۱۸ درصد رای‌دهندگان ابراز رضایت کامل کردند و ۲۱ درصد دیگر اعلام کردند که تا حدودی از عملکرد وی رضایت دارند. این در حالیست که ۵۳ درصد از رای‌دهندگان عملکرد بایدن را کاملا یا تاحدودی ضعیف ارزیابی کردند.

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور جمهوری آذربایجان روز سه شنبه در دیدار با یک هیات بلند پایه ایرانی در باکو از تمایل به مشارکت  شرکت‌های ایرانی در بازسازی اراضی آزاد شده خبر داد. به نوشته خبرگزاری «ترند نیوز» «الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در دیدار با هیاتی به سرپرستی «رستم قاسمی» وزیر راه و شهرسازی ایران و رئیس مشترک کمیسیون مشترک بین دولتی همکاری های اقتصادی ایران و جمهوری آذربایجان گفت: «مطمئن هستم که شرکت‌های ایرانی در آینده نزدیک فعالیت خود را در اراضی‌های آزاد شده آغاز خواهند کرد.» علی اف چندی قبل نیز در آستانه سال نوی میلادی گفته بود؛ روابط دوستانه و مشارکتی در جریان تماس‌های منظم و تبادل نظر با سایر همسایگان، ایران و گرجستان توسعه بیشتر یافته است. بستر همکاری های چندجانبه هم اکنون در منطقه در حال شکل گیری است و البته این به نفع ماست.

اسپوتنیک روسیه: به گزارش اسپوتنیک به نقل از “رویترز” با استناد به خبر منتشره “یونهاپ”، کره شمالی روز 25 ژانویه (سه‌شنبه) ۲ موشک دیگر، احتمالا از نوع کروز را از سواحل خود به سمت دریا شلیک کرد. این پنجمین آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ در سال جدید میلادی است و در زمانی انجام می‌شود که مذاکرات کره شمالی، با همسایه جنوبی و هم با ایالات متحده متوقف شده و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی وعده داده که ارتش را به پیشرفته‌ترین فناوری‌های نظامی مجهز کند. آزمایش‌های اخیر که بزرگترین برنامه آزمایش موشکی این کشور دست‌کم از سال ۲۰۱۹ میلادی است، نگرانی سازمان ملل را برانگیخته و باعث شده دولت بایدن نیز تحریم‌های جدیدی را وضع کند.

یورونیوز: روسیه روز سه‌شنبه صدور دستور آماده‌باش به هزاران سرباز آمریکایی بر سر بحران اوکراین را محکوم و آن را اقدامی جدید برای «تشدید تنش‌ها» از سوی واشنگتن توصیف کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه گفت: «ما با نگرانی شدید شاهد این اقدامات آمریکا هستیم. چراکه این کار تنها باعث تشدید تنش‌ها می‌شود.» واشنگتن حدود ۸۵۰۰ سرباز را در حالت آماده‌باش قرار داده تا در صورت نیاز در کنار نیروی واکنش سریع ناتو متشکل از ۴۰ هزار نیروی نظامی وارد عمل شوند. غرب مسکو را متهم می‌کند که بیش از ۱۰۰ هزار سرباز را در مرز خود با اوکراین مستقر کرده و یک حمله قریب‌الوقوع کی‌یف را تهدید می‌کند.

خبرگزاری ایلنا: «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که واشنگتن از گفت‌وگوی مستقیم با ایران بر سر توافق هسته‌ای و موضوع‌های دیگر استقبال می‌کند. وی که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، افزود: «برای گفت‌وگوی مستقیم آماده‌ایم.همواره بر این موضع اصرار داشته‌ایم که مذاکره مستقیم با ایران بر سر توافق هسته‌ای و موضوع‌های دیگر، به‌مراتب سازنده‌تر خواهد بود». مواضع پرایس در حالی مطرح شده است که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران پیش از این گفته بود که آمریکایی‌ها مکررا درخواست دارند برای مذاکره ولی ما هنوز به این نقطه در جمع بندی‌های خود نرسیدیم.

آناتولی  ترکیه: اعضای گروه طالبان که به اسلو پایتخت نروژ سفر کرده اند با نمایندگان آمریکا و اتحادیه اروپا دیدار کردند. عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت امور خارجه طالبان در گفت‌وگو با رسانه‌ها از دیدار امیر خان متکی سرپرست وزارت خارجه طالبان به نمایندگان آمریکا و کشورهای اروپایی در اسلو خبر داد. تحولات افغانستان، وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم این کشور محور دیدار های متکی و نمایندگان آمریکا و کشورهای اروپایی بوده است. از سوی دیگر حامد کرزی، رئیس جمهور سابق افغانستان نیز دیدارهای اعضای طالبان در اسلو با نمایندگان آمریکا و کشورهای اروپایی را مهم ارزیابی کرده است. وزارت خارجه طالبان در افغانستان پیشتر طی بیانیه‌ای اعلام کرده بود که دولت این کشور، اعضای طالبان را در 23 تا 25 ژانویه به اسلو دعوت کرده است.

تی .آر.تی ترکیه: ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و ژنرال حمد محمد ثانی الرومیسی همتای اماراتی وی درباره حملات موشکی شبه نظامیان حوثی‌ به امارات متحده عربی تلفنی گفتگو کردند. سخنگوی دفتر ستاد مشترک ارتش آمریکا با اعلام خبر گفتگوی تلفنی میلی و الرومیسی، گفت که علاوه بر گفتگو درباره حملات اخیر حوثی‌ها، آخرین تحولات خاورمیانه نیز مورد رایزنی طرفین قرار گرفته است. وی افزود: رئیس ستاد کل ارتش طی این گفتگوی تلفنی، حملات اخیر حوثی‌ها به امارات را محکوم کرد. سخنگوی ستاد مشترک ارتش آمریکا همچنین از انهدام بسیاری از موشک‌های شلیک شده به ابوظبی با همکاری نظامی آمریکا و امارات خبر داده است. دیروز نیز سخنگوی نیروهای نظامی آمریکا در خاورمیانه گفته بود که ارتش این کشور موفق به رهگیری و انهدام دو موشک در نزدیکی پایگاه هوایی این کشور در امارات شده‌اند.

العالم فارسی:  وزیر امور خارجه انگلیس در ادامه تلاش غرب برای القای حس فوریت ساختگی در ارتباط با مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین، مدعی شد پیشرفت در مذاکرات به اندازه کافی سریع نبوده است. به گزارش رویترز، تراس در اظهاراتی در پارلمان انگلیس گفت: این مذاکرات فوری است و پیشرفت به اندازه کافی سریع نبوده است. ما به همکاری نزدیک با متحدان خود ادامه می‌دهیم، اما مذاکرات به بن‌بست خطرناکی نزدیک می‌شود. وی سپس با انداختن توپ در زمین ایران و بازی مقصرنمایی، افزود: ایران اکنون باید انتخاب کند که آیا می‌خواهد توافقی را نهایی کند یا مسئول فروپاشی برجام (توافق هسته‌ای) باشد. و اگر برجام فرو بپاشد، همه گزینه‌ها روی میز است.

خبرگزاری تسنیم: رئیس جریان الصدر عراق گفت که در دیداری که با رهبران گروه‌های شیعه موسوم به چارچوب هماهنگی داشته، شرط کرده است که تنها در صورت عدم حضور نوری المالکی در دولت ائتلافی، حاضر به ائتلاف با این چارچوب است. «مقتدی الصدر»، رئیس جریان الصدر عراق که در پنجمین انتخابات پارلمانی این کشور با کسب 73 کرسی، بیشترین کرسی را از آن خود کرده، گفت که حاضر به ائتلاف با نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت القانون برای تشکیل دولت جدید نیست.

خبرگزاری ایرنا: پایگاه های نظامی روسیه در تاجیکستان و قرقیزستان در سال جاری به سلاح و تجهیزات نظامی مجهز می شوند. به گزارش روز سه شنبه ایرنا از رسانه تاجیکی «آسیا پلاس»، یک منبع مطلع در پایگاه نظامی روسیه در تاجیکستان گفت که «الکساندر لاپین» فرمانده بخش نظامی مرکزی روسیه از این مساله خبر داده است. لاپین گفت: در سال ۲۰۲۲، در مجموع بخش نظامی بیش از یک هزار و ۳۰۰ قبضه سلاح و تجهیزات نظامی دریافت می کند که تجهیز دو هنگ موشکی ضد هوایی و هفت یگان با نمونه های مدرن را امکان پذیر می کند.

رادیو چین: پلیس بلژیک برای کنترل تظاهرات گسترده در بروکسل علیه محدودیت‌های کووید-۱۹ به استفاده از ماشین‌های آب پاش و گاز اشک آور متوسل شد.  ۵۰ هزار تن از جمله افرادی از فرانسه، آلمان و سایر کشورهای اروپایی در این اعتراضات که در بروکسل، پایتخت اتحادیه اروپا برگزار شد، شرکت کردند. هم‌زمان با اینکه معترضان در خیابان‌های بروکسل راهپیمایی می‌کردند و به شدت با پلیس درگیر شده بودند، فریاد “آزادی” را سر دادند. همچنین ویدئوهای منتشر شده حاکی از آن است که معترضان سیاه پوش به ساختمانی که مخصوص سرویس دیپلماتیک اتحادیه اروپا بود، حمله کردند و شیشه‌های آن را شکستند.

ایران پرس:  رزمایش ناتو در دریای مدیترانه با نام «نپتون استرایک 2022» با مشارکت ناو هواپیمابر آمریکایی «هری ترومن» در دریای مدیترانه آغاز کرد. در بیانیه فرماندهی ناتو آمده است: رزمایش «نپتون استرایک ۲۲» که تا ۴ فوریه ادامه خواهد داشت با انتقال برنامه ریزی شده مدیریت گروه حمله ناو هواپیمابر هری ترومن از ناوگان ششم فرماندهی به نیروهای پشتیبانی ناتو و به طور کلی فرماندهان ناتو به حمله دریایی پایان می یابد. در این بیانیه آمده است که فعالیت‌های جاری در چارچوب پروژه «نپتون» که در سال ۲۰۲۰ راه اندازی شد، بر غلبه بر مشکلات مربوط به ادغام فرماندهی و مدیریت ناو هواپیمابر و گروه آن در ساختارهای ناتو متمرکز است.

خبرگزاری صدا وسیما: ارتش و کمیته های مردمی یمن هشدار دادند مواضع متجاوزان سعودی آمریکایی و هر یک از مزدورانشان در منطقه دیگر جای امنی برای آنان نخواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *