جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

ادعای بولتون: پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است  

«جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا مدعی شد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر (آبان) نقش کلیدی در پایان دادن به جنگ اوکراین دارد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه احتمالا منتظر نتایج این انتخابات است.

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.
Loading

رسانه‌ها؛ تنش در روابط آلمان و اوکراین و…

۱۴۰۰/۱۱/۰۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: احضار سفیر آلمان به وزارت خارجه اوکراین، ورود اولین «بسته امنیتی» آمریکا به کی‌یف،آمادگی روسیه برای تحرکات نظامی و اطلاعاتی آمریکا، استقرار ۱۲۰ هزار نظامی اوکراینی در نزدیک مرز روسیه ، تکذیب استقرار پایگاه نظامی روسیه در ونزوئلا ، سفر وزیر دفاع بریتانیا به روسیه، انتقاد صریح پکن از رویکرد ضدچینیِ آمریکا، بازگشت حق رای ایران در سازمان ملل، انتشار اسناد محرمانه کاخ سفید درباره حمله به کنگره، نگرانی شدید رژیم صهیونیستی از حوادث جدی علیه نظامیانش، جزئیات تازه از نشست طالبان در اسلو، انتخابات در جمهوری ترک قبرس شمالی و گذشت ۲ سال از برقراری منع رفت و آمد در ووهان چین از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

دویچه وله: وزارت خارجه اوکراین به دلیل مخالفت آلمان با ارسال تسلیحات به این کشور و همچنین اظهارات جنجالی فرمانده نیروی دریایی آلمان، سفیر این کشور در کی‌یف را احضار کرد.وزارت خارجه اوکراین اعلام کرد که مقام‌های دولت این کشور در گفت‌وگو با آنکا فلدهوزن، سفیر آلمان در اوکراین، به صراحت اعلام کرده‌اند که اظهارات فرمانده نیروی دریایی آلمان ”کاملا غیرقابل قبول” است. اشاره وزارت خارجه اوکراین به سخنان کای-آخیم شونباخ، فرمانده نیروی دریایی آلمان است که روز جمعه در جریان سفر به هند، نگرانی کشورهای غربی درباره حمله روسیه به اوکراین را ”بیهوده” توصیف کرد.

اسپوتنیک روسیه: فرمانده نیروی دریایی آلمان از خطر وقوع یک جنگ قاره ای در عرض 10 تا 20 سال خبر داد.دریادار کای آخیم شیونباخ، فرمانده نیروی دریایی آلمان اعلام کرد جنگ قاره ای بعدی ممکن است در چند دهه آینده باشد. دریادارشیونباخ طی کنفرانسی در مؤسسه مطالعات دفاعی منوهار پاریکار هند گفت: “فکر می‌کنم یک جنگ (قاره‌ای) رخ خواهد داد، شاید نه در دو یا سه سال آینده، بلکه در 10 تا 20 سال آینده”.فرمانده نیروی دریایی آلمان در این رابطه خاطرنشان کرد که به نظر او، مشارکت های دوجانبه “هیچ معنایی ندارد”. شونباخ گفت: کشورها باید “اتحادیه های تنگاتنگ تر و نزدیکتری” ایجاد کنند.

یورونیوز: «کریستینه لامبرشت»، وزیر دفاع آلمان می‌گوید این کشور قصد ندارد به اوکراین تسلیحات ارسال کند. اظهارات وزیر دفاع آلمان بعد از آن منتشر می‌شود که چندین کشور اروپایی، از جمله بریتانیا پیشتر به صورت رسمی تایید کردند که به کی‌یف برای مقابله با تهدید روسیه کمک می‌کنند و تجهیزات نظامی به این کشور می‌فرستند.با بالا گرفتن تنش‌ها در مرز اوکراین و روسیه تلاش‌های کشورهای غربی برای کمک به کی‌یف افزایش یافته است. وزارت امور خارجه آمریکا به چند کشور حوزه بالتیک و همچنین بریتانیا اجازه داده که تسلیحات آمریکایی را که در انبارهای خود دارند به اوکراین تحویل دهند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: روسیه پیش‌بینی تحریکاتی از جمله تحریک نظامی از سوی آمریکا و اوکراین را دارد. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در کانال تلگرامی خود نوشت: پیش‌بینی تحریکاتی – چه اطلاعاتی و چه نظامی – را از سوی آمریکا و اوکراین که توسط واشنگتن رهبری می‌شود، می‌کنیم. ممکن است آن‌ها واقعا دست به چنین کاری بزنند، خصوصا که تجربه زیادی دارند.

خبرگزاری فارس: اوکراین ۱۲۰ هزار نظامی نزدیک روسیه مستقر کرده است.دولت خودخوانده دونتسک می‌گوید حدود سه ماه است که ۱۲۰ هزار نظامی اوکراینی در خط تماس بین دو طرف مستقر شده و هر روز تجهیزات نظامی بیشتری دریافت می‌کنند. «دنیس پوشیلین» رئیس جمهوری خودخوانده «دونتسک» گفت حضور حدود ۱۲۰ هزار نظامی اوکراینی در نزدیکی خط تماس در دنباس مشاهده می‌ شود که دائماً تجهیزات نظامی در حال منتقل شدن به آنهاست.

خبرگزاری ایرنا: «سرگئی ملیک باغداساروف» سفیر روسیه در ونزوئلا، امکان استقرار پایگاه نظامی روسیه در این کشور را رد کرد.باغداساروف روز یکشنبه در گفت و گو با کانال یوتیوب روسی سالاویو لایو گفت: آنچه که مربوط به استقرار پایگاههای نظامی روسیه می شود، کافی است به قانون اساسی ونزوئلا نگاه کنید که در آن گفته شده است که نباید پایگاه های نظامی خارجی در این کشور مستقر شود. سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه که مذاکره کننده ارشد هسته ای و موشکی این کشور است و سرپرستی هیات مذاکره کننده با امریکا در مساله امنیت راهبردی را  برعهده داشت، پیشتر امکان استقرار موشک های روسی در ونزوئلا و کوبا را برای پاسخ به اقدام های برتری جویانه نظامی آمریکا را بعید ندانسته بود.

خبرگزاری ایلنا:  وزیر دفاع بریتانیا به منظور گفت‌وگو بر سر بحران کنونی اوکراین به مسکو سفر خواهد کرد. انتظار می‌رود «بوریس جانسون» نخست‌وزیر بریتانیا از «بن والاس» وزیر دفاع این کشور بخواهد تا به منظور گفت‌وگو با مسکو به این کشور سفر کند. ‌ نخست‌وزیر باید پذیرش دعوت‌نامه «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه، مبنی بر مذاکره بر سر موضوعات امنیتی، را به والاس اطلاع دهد.

رادیو چین: نمایندگی دائم چین در سازمان ملل چندی پیش در پایگاه اینترنتی رسمی خود مقاله‌ای تحت عنوان «فهرست واقعیات درباره بازسازی رهبری آمریکا در سازمان ملل» را منتشر کرده و در آن به اقدامات نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در سال ۲۰۲۱ از جمله اتهام زنی مکرر و بی دلیل علیه چین پرداخته است.«جانگ جون» نماینده دائم چین در سازمان ملل در این باره در جمع خبرنگاران اعلام کرد: آمریکا جلوگیری از نفوذ چین را به عنوان وظیفه و دستاورد اصلی خود در سازمان ملل تلقی کرده که بسیار پوچ، خنده دار و غیر منطقی است.در مقاله یاد شده آمده است: خدمات چین برای صلح و توسعه جهان و حمایت این کشور از سازمان ملل و کمک آن به دیگر کشورها برای همه جهانیان آشکار است.

العالم فارسی: کره جنوبی ۱۸ میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران را به عنوان بدهی حق عضویت معوقه تهران به سازمان ملل پرداخت کرده است. مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تایید کرد که بدهی معوقه ایران به سازمان ملل پرداخت شده است و به محض وصول در نیویورک؛ حق رای کشورمان باید طبیعتا در آغاز هفته [دوشنبه] بازگردد.

خبرگزاری صدا و سیما: اسناد محرمانه کاخ سفید درباره حمله طرفداران ترامپ به کنگره منتشر شد. کمیته منتخب مجلس نمایندگان آمریکا به تحقیق و تفحص خود درباره حمله طرفداران دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به ساختمان کنگره در روز ششم ژانویه دو هزار و بیست و یک ادامه می‌دهد.امروز امکان دسترسی این کمیته به اسناد کاخ سفید فراهم شد که مربوط به روز واقعه مذکور است. آرشیو ملی آمریکا این اسناد را منتشر کرده است. این در حالی است که ترامپ ماه‌ها تلاش کرد مانع از آن شود که این اسناد در اختیار کمیته تحقیق و تفحص قرار بگیرد.

خبرگزاری مهر : رسانه های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که «آویو کوخاوی» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی به دنبال وقوع چند حادثه جدی در ارتش این رژیم نگرانی زیاد خود را ابراز کرده است.شبکه ١٢ رژیم صهیونیستی اعلام کرد: کوخاوی به شدت دچار نگرانی شده است چرا که در طی مدت ۲ هفته ۲ اتفاق شدید باعث به هلاکت رسیدن ۲ فرمانده در تیپ نخبگان ارتش اسرائیل و همچنین ۲ خلبان شده است.طبق این گزارش، این حوادث نشان دهنده این است که ارتش باید تغییرات عمیقی در نحوه عملکرد بسیاری از یگان‌های خود ایجاد کند.

خبرگزاری تسنیم: هیئت طالبان در سفر ۳ روزه به اسلو قرار است با مقامات اتحادیه اروپا، آمریکایی و عرب و همچنین شماری از نمایندگان جامعه مدنی افغانستان دیدار کند. «امیرخان متقی» وزیر خارجه طالبان در نخستین سفرش به اروپا در رأس هیئتی بلندپایه برای سفری 3 روزه به اسلو پایتخت نروژ سفر کرده است و قرار است در این دیدار با مقامات نروژ، اتحادیه اروپا، مقامات آمریکایی و عرب، شماری دیگری از کشورهای اروپایی و همچنین شماری از نمایندگان جامعه مدنی افغانستان دیدار کند.یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا درباره جزئیات این نشست به «خبرگزاری فرانسه» گفت که در دستورکار نشست «تشکیل یک نظام سیاسی نماینده، پاسخ فوری به بحران‌های انسانی و اقتصادی، نگرانی‌های امنیتی و مبارزه با تروریسم، و حقوق بشر به‌ویژه آموزش دختران و زنان» قرار دارد.

تی .آر.تی ترکیه: مردم جمهوری ترک قبرس شمالی فردا به پای صندوق‌های رای می‌روند.در جمهوری ترک قبرس شمالی که آخرین انتخابات پارلمانی آن در 7 ژانویه 2018 برگزار شد، مردم در انتخابات زودهنگام پس از 4 سال آرای خود را به صندوق خواهند ریخت.203 هزار و 792 رای دهنده ثبت نام شده می‌توانند در 763 صندوق رای مستقر شده رای دهند.

ایران پرس: منابع فرانسوی از حمله موشکی به یک پایگاه نظامی فرانسه در  کشور مالی خبر دادند.پایگاه نظامی فرانسه در منطقه “گائو” Gao در شمال مالی هدف حمله موشکی قرار گرفته است. از خسارت و تلفات احتمالی این حمله موشکی هنوز گزارشی منتشر نشده است. روابط مالی و فرانسه طی چند ماه گذشته پرتنش بوده است.مردم مالی در ماه های اخیر بارها علیه حضور نظامی فرانسه در کشورشان تظاهرات کرده‌ اند.

ان. اچ.کی ژاپن: روز یکشنبه مصادف با دومین سالروز برقراری منع کامل رفت و آمد در شهر ووهان چین به منظور تحت کنترل درآوردن شیوع ویروس کرونا است. منع رفت و آمد در ووهان در استان هوبه چین پس از تایید اولین شیوع این ویروس در جهان برقرار شد و برای ۲ ماه و نیم ادامه داشت. دولت چین به منظور جلوگیری از گسترش ویروس کرونا خط مشی «ابتلا صفر» را در پیش گرفته است. این خط مشی شامل آزمایش های گسترده پی سی آر و برقراری منع رفت و آمد در مناطقی می شود که در آنها مبتلایانی شناسایی شده اند.

 

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *