جدیدترین مطالب

رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی علیه ایران دست بردارد

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهور اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر علیه منافع ایران دست بردارد.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | روایت رهبر انصارالله از پیشنهادات وسوسه‌انگیز آمریکا به ایران برای عدم حمله به اسرائیل

رهبر انصارالله گفت: پیشنهادهایی به برادران ما در ایران شد تا آنها را از پاسخ دادن منصرف کنند زیرا دشمنان نگران هر موضعی است که به نفع مردم فلسطین باشد. متأسفانه برخی از کشورهای عربی به بهانۀ جلوگیری از تشدید تنش، به‌دنبال ممانعت از واکنش ایران بودند و همسو با کشورهای اروپایی اقدام کردند. پیشنهادات وسوسه‌انگیزی نیز از سوی آمریکا و افراد مرتبط با آن به برادران ایرانی ما ارائه شد تا آنها را از پاسخ‌گویی منصرف کنند.

Loading

افزایش هزینه‌های نظامی جهان در سال 2016

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ | موضوعات

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها:بر اساس تازه‌ترین آمار موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم هزینه‌ نظامی جهان در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۷۰۰ میلیارد دلار بوده که نسبت به ۲۰۱۵ افزایشی ۴ /۰ درصدی داشته است و آمریکا همچنان درصدر است.

موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (Sipri) به تازگی آمار هزینه‌های ‌نظامی در سطح جهان را منتشر کرده است. این موسسه که در سال ۱۹۶۶ تاسیس شد، یکی از معتبرترین منابع  در زمینه تجزیه و تحلیل سیاست ‌نظامی و تجارت جنگ‌افزار محسوب می‌شود. 

بر اساس آمار منتشره، در سال ۲۰۱۶ در سراسر جهان ۱۶۸۶ میلیارد دلار صرف اهداف نظامی شده است. ایالات متحده همچنان در صدر فهرست کشورهایی است که بیشترین میزان هزینه نظامی را داشته‌اند. بودجه نظامی سال ۲۰۱۶ آمریکا ۶۱۱ میلیارد دلار بوده که نسبت به ۲۰۱۵ حدود ۷ /۱ درصد افزایش یافته است.

رده دوم جهانی در اختیار چین است. این ابرقدرت اقتصادی هزینه نظامی خود را نسبت به سال ۲۰۱۵ حدود ۵/ ۵ درصد افزایش داده و به ۲۱۵ میلیارد دلار رسانده است.

بودجه نظامی سال ۲۰۱۶ روسیه نیز ۶۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده که نسبت به سال پیش از آن افزایشی ۶ درصدی داشته است.

عربستان سعودی هزینه نظامی خود را نسبت به سال ۲۰۱۵ حدود ۳۰ درصد کاهش داده، اما با صرف ۶۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برای فعالیت‌های نظامی، در رده‌ چهارم فهرست موسسه سوئدی قرار گرفته است.

در مقابل، هند بودجه نظامی خود در سال ۲۰۱۶ را ۵/ ۸ درصد افزایش داده و به حدود ۶۰ میلیارد دلار رسانده است.

آلمان با ۴۱ میلیارد و یک میلیون دلار، پس از ژاپن و کره جنوبی، مقام نهم را کسب کرده است.

 در حالی که هزینه نظامی در آمریکای شمالی، اروپا، آسیا، اقیانوسیه و شمال آفریقا بالا رفته، کشورهای آمریکای جنوبی و بخش‌هایی از خاورمیانه مخارج خود را در این زمینه کاهش داده‌اند.

رکورد افزایش هزینه نظامی در سال ۲۰۱۵ در اختیار لتونی است (۴۴ درصد) و رکورد کاهش بودجه نظامی به ونزوئلا تعلق دارد (۵۶ درصد).

منبع: ایسنا

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *