جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

فلسطین در کانون بحث دیپلماتیک در سفارت ایران در مسکو

مسکو- ایرنا- مسائل فلسطین و منطقه در کانون بحث دیپلماتیک با حضور میخائیل باگدانوف نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و تعدادی از سفیران کشورهای اسلامی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو بود.

مکرون: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم

تهران- ایرنا- امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در مراسم به آب اندازی سومین زیردریایی دیزلی برزیل به نام «تونِلِرو» که طراحی آن توسط فرانسه انجام شده است، گفت: به برزیل برای تولید زیردریایی هسته‌ای کمک می‌کنیم.

Loading
دکتر خرازی در همایش بین‌المللی 30 سالگی استقلال قزاقستان:

ریشه بحران‌های مختلف در منطقه متلاطم ما مداخلات خارجی است/ طرح دیدگاه‌های ایران در خصوص بحران‌های سوریه، یمن و افغانستان و تروریسم

شورای راهبردی آنلاین: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با تاکید بر اینکه ریشه بحران‌های مختلف در منطقه متلاطم غرب آسیا مداخلات خارجی است، دیدگاه‌های ایران را برای حل‌وفصل بحران‌های سوریه، یمن و افغانستان و تروریسم ارائه داد.

دکتر سیدکمال خرازی امروز با سخنرانی مجازی در همایش بین‌المللی «30 سال استقلال: رهبری، توسعه پایدار و پیشرفت» قزاقستان شرکت کرد که در آن شخصیت‌های برجسته بین‌المللی همچون بان کی مون، دبیرکل سابق سازمان ملل و رئیس اندیشکده رشد سبز جهانی، عبدالله گل، رئیس جمهور سابق ترکیه، یان کوبیس، دبیرکل سابق OSCE (سازمان همکاری و امنیت در اروپا) و فرستاده ویژه سازمان ملل در امور لیبی، بینالی ئیلدریم، نخست وزیر سابق ترکیه، جیمز بیکر، وزیر خارجه سابق آمریکا، گرهارد شرودر، صدراعظم اسبق آلمان و همچنین مقامات قزاقستان مشارکت داشتند.

وی با تبریک فرا رسیدن سی‌امین سالگرد استقلال این کشور و ابلاغ پیام دوستی ملت ایران تصریح کرد: اجرا و پیشبرد برخی راهبردها و ابتکارات مهم قزاقستان در عرصه داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی طی سه دهه گذشته حاکی از هوشمندی، درایت و مسئولیت‌پذیری دولت و ملت سرافراز قزاقستان است.

وی تصریح کرد: این تلاش‌ها دستاوردهای مهمی را چون توسعه پایدار، ثبات، پیشرفت اقتصادی و روابط مبتنی بر احترام متقابل با همسایگان، منطقه و دیگران، به همراه داشته است.

رئیس شورا با خاطرنشان کردن اینکه «ایران در زمره نخستین کشورهایی بود که استقلال جمهوری قزاقستان را به رسمیت شناخت و همواره در کنار دولت و ملت قزاقستان بوده و خواهد بود»، تاکید کرد: نوع نگاه ایران از ابتدا به جایگاه قزاقستان و نقش آن به عنوان کشوری پیشرو و مؤثر در تحولات منطقه بوده است.

وی با بیان اینکه «بدون تردید با توجه به وجود اراده متقابل و ظرفیت وسیع همکاری در حوزه‌های مختلف، می‌توان به تقویت هر چه بیشتر روابط و تحکیم مناسبات بین دو کشور امیدوار بود»، تصریح کرد: البته وجود برخی موانع به ویژه تحریم‌های غیرقانونی اولیه آمریکا علیه ایران و تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه شرکای تجاری ایران، مانع بهره‌برداری از همه ظرفیت‌های موجود بوده، لذا لازم است با رایزنی مقامات دو دولت و سازمان‌های مربوطه، راهکارهای مناسب جهت رفع موانع و تقویت همکاری‌ها جستجو گردد.

دکتر خرازی گفت: منطقه متلاطم ما شاهد بحران‌های مختلفی است که ریشه در مداخلات خارجی دارد. بدون تردید یافتن راهکارهای سیاسی برای آن‌ها مستلزم وجود اراده قاطع در طرف‌های ذیربط و کنشگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، رایزنی مشترک و همکاری جمعی در منطقه است.

رئیس شورا مهم‌ترین موضوع بحرانی در منطقه خاورمیانه را مسئله فلسطین توصیف و تصریح کرد: حل این بحران جز با توسل به اصل اساسی دموکراسی یعنی مراجعه به افکار عمومی تمامی ساکنان اصلی و آوارگان فلسطینی اعم از مسلمان، یهودی و مسیحی برای تعیین سرنوشت خود و پذیرش آن از سوی جامعه بین‌المللی ممکن نخواهد بود.

وی با اشاره به بحران‌ سوریه و نقش مثبت قزاقستان در کمک به برقراری «روند آستانه» در جهت یافتن راهکار سیاسی برای آن تصریح کرد «با خروج نیروهای خارجی که به‌صورت غیرقانونی وارد این کشور شده‌اند و حاکمیت دولت سوریه بر تمامی خاک این کشور، چشم‌انداز امید بخشی برای برقراری ثبات و امنیت، ایجاد آرامش برای ملت سوریه و بازسازی اقتصادی این کشور» فراهم خواهد شد.

دکتر خرازی بحران یمن را جنگی «بدون نتیجه و پر هزینه» توصیف کرد که «طی  6  سال و نیم گذشته، منجر به ویرانی و وارد آمدن خسارات جانی و مالی فراوان شده» و اکنون «به مرحله حساسی رسیده است» و افزود: زمان آن رسیده است که با فشار جامعه بین‌الملل و تلاش سازمان ملل متحد و کنشگران منطقه‌ای، محاصره یمن رفع و با برقراری آتش بس و تسریع در رساندن غذا و دارو، به رنج شدید ملت یمن پایان داده شود و براساس اصل بنیادین دموکراسی «هر نفر یک رأی» حکومتی مردمی بر این کشور حاکم گردد. جمهوری اسلامی ایران ضمن حمایت از ملت یمن، از هر گونه کمک و تلاش در این زمینه دریغ نخواهد کرد.

رئیس شورا با اشاره به شکست آمریکا در افغانستان پس از 18 سال اشغال و نهایتاً خروج بی‌برنامه و فرار آن و متحدانش از آن کشور گفت: شرایط سخت و دشواری برای مردم ایجاد شده و متأسفانه زمینه را برای گسترش تروریسم و افراط گرایی در این کشور فراهم کرده که می‌تواند منطقه را در معرض خطر جدی قرار دهد.

وی افزود: تنها راه حل این بحران شکل گیری دولتی فراگیر در این کشور است، به‌طوری‌که مورد شناسایی جامعه بین‌الملل قرار گیرد و با همکاری دیگر کشورها به ویژه همسایگان، زمینه رفع مشکلات و بازسازی اقتصادی و تأمین امنیت و رفاه ملت افغانستان را فراهم گردد. در این راستا رایزنی‌های منطقه‌ای ضروری و راهگشا خواهد بود. همان­طور که اخیراً اجلاس وزرای خارجه همسایگان افغانستان در تهران برگزار شد و قرار است دور بعدی آن در پکن برگزار شود.

دکتر خرازی همچنین «مبارزه با تروریسم و تأمین امنیت منطقه» را از دیگر موضوعات مهم برای کشورهای منطقه خواند و گفت: به اعتقاد ما مبارزه با پدیده تروریسم مستلزم اراده مشترک و همکاری جمعی کشور‌های منطقه می‌باشد، زیرا بدون همکاری مشترک، تامین امنیت و ایجاد ثبات و توسعه پایدار در منطقه، امری ناشدنی و غیرممکن خواهد بود. جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با کشورهای منطقه در این زمینه آمادگی کامل داشته و از آن استقبال می‌نماید.

متن کامل این سخنرانی را با کلیک روی این لینک دریافت کنید.

ویدئوی سخنرانی را اینجا ببینید

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *