جدیدترین مطالب

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

ادامه تظاهرات سراسری حمایت از غزه در جهان

تظاهرکنندگان اردنی که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن را برای اعلام حمایت از مردم مظلوم غزه محاصره کرده اند، شعار می‌دهند: نه سفارت می‌خواهیم و نه سفیر… برو بیرون‌ ای خوک.

Loading

أحدث المقالات

تحولات اوکراین|امکان گفتگو با روسیه در نشست صلح سوئیس

عدم تمایل برخی کشورها به شرکت در اجلاس اوکراین، گلایه زلنسکی از توجه جامعه جهانی به غزه به‌جای اوکراین، خالی شدن انبارهای سلاح کانادا، درخواست از آمریکا برای رفع نیازهای ارتش اوکراین و ارسال پاتریوت و گلوله توپ، از مهمترین رویدادهای جنگ هستند.

Loading

رسانه‌ها؛ واکنش دوباره پوتین به حضور ناتو در مرزهای روسیه و…

۱۴۰۰/۰۹/۱۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: موضع رئیس‌جمهور روسیه در خصوص عضویت اوکراین در ناتو، ارسال محموله‌ دیگری از اس ۴۰۰ به ترکیه، دعوت روسیه از کره جنوبی جهت سرمایه گذاری در جزیره های کوریل، تحریم های جدید آمریکا ضد چین، تحریم  بازی‌‌های المپیک زمستانی پکن از سوی انگلیس،آغاز بکار دولت جدید آلمان و چالش‌های پیش‌رو، دیدار مورا و گروسی درباره مذاکرات برجامی ، حضور فرستاده ویژه واشنگتن در امور ایران در مذاکرات احیای برجام، دیدار ولیعهد عربستان و امیر قطر، برگزاری شانزدهمین کنفرانس اتحادیه پارلمان‌های کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در ترکیه، انتشار اطلاعات جدید درباره حمله به پایگاه عین الاسد آمریکا در عراق، برگزاری رزمایش ضدایرانی رژیم صهیونیستی و آمریکا،  لغو محرومیت ژنرال «خلیفه حفتر» برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری لیبی، هشدار مقتدی صدر درباره بازگشت تروریسم به عراق، افزایش قیمت گاز در اروپا و پرتاب پنج  ماهواره چین به فضا به طور همزمان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: رئیس‌جمهور روسیه عضویت اوکراین در ناتو و استقرار نیروهای این ائتلاف در این کشور را تهدیدی برای امنیت ملی مسکو دانسته و گفت نگرانی‌های روسیه در این‌باره باید شنیده شود.«ولادیمیر پوتین» گفت که روسیه ایده‌هایی را برای پیگیری مذاکراتش با «جو بایدن» همتای آمریکایی خود درباره بحران اوکراین ظرف یک هفته به واشنگتن ارسال خواهد کرد.پوتین در گفت‌وگو با خبرنگاران توضیح داد: «ما توافق کردیم که این بحث را ادامه دهیم و این کار را به صورت اساسی انجام خواهیم داد. ما در آینده نزدیک ایده‌های خود را تبادل خواهیم کرد. روسیه ایده‌های خود را به معنای واقعی کلمه در روزهای آینده ترسیم خواهد کرد، ظرف یک هفته ما این را به طرف آمریکایی می‌دهیم تا ملاحظه کنند».

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سخنگوی کاخ کرملین گفت، روسیه قصد دارد یک محموله دیگر از سامانه‌های دفاع موشکی اس-۴۰۰ را به ترکیه ارسال کند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در مصاحبه شبکه تلویزیون یونان (ANT۱) در پاسخ به اینکه آیا مسکو قصد دارد سامانه اس-۴۰۰ دیگری در اختیار ترکیه قرار دهد، گفت: ما درک خاصی از شرکای ترکیه‌ای خود داریم و امیدواریم. بله، امیدواریم.  پسکوف در پاسخ به اینکه منافع خاص کشورش از ارائه این سامانه‌ها به ترکیه با وجود نگرانی‌های آمریکا چیست، گفت: همه ما می‌دانیم که ایالات متحده دوست دارد این بازی تحریم را انجام دهد، گرچه می‌دانیم که آنها هرگز به اهداف خود نرسیده‌اند. آنها هرگز نتوانسته‌اند کاری کنند که حتی یک کشور دیدگاه خود را تغییر دهد.

 ان. اچ.کی ژاپن: روسیه از کره جنوبی دعوت کرده است تا در پروژه منطقه تعرفه آزاد در جزایری که آن ها را جزایر کوریل می خواند سرمایه گذاری کند. این جزیره ها شامل چهار جزیره است که در کنترل روسیه است اما ژاپن ادعای مالکیت آنها را دارد و آنها را قلمروی شمالی خود می خواند. ژاپن می گوید این جزیره ها پس از جنگ جهانی دوم بطور غیرقانونی تصرف شده اند.

خبرگزاری مهر : مجلس نمایندگان آمریکا به ممنوعیت ورود همه کالاهای تولیدی از مبدا سین کیانگ چین به دلیل نگرانی از کار اجباری رأی داد. مجلس نمایندگان آمریکا اواخر روز چهارشنبه لایحه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن همه کالاهایی که از مبدا منطقه سین کیانگ چین می‌باشند، ورودشان به آمریکا ممنوع خواهد بود.نمایندگان مجلس آمریکا تصویب این لایحه را به دلیل نگرانی از کار اجباری در این منطقه از چین عنوان کرده اند!

آناتولی  ترکیه:  نخست وزیر انگلیس اعلام کرد بازی‌های المپیک پکن را تحریم دیپلماتیک خواهند کرد. بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس اعلام کرد هیچ مقام رسمی از این کشور در مراسم المپیک پکن شرکت نخواهد کرد و آن را تحریم دیپلماتیک خواهد کرد.وی در نشست هفتگی پرسش و پاسخ در پارلمان این کشور به سوالی مبنی بر اینکه آیا کشورش با توجه به نقض حقوق بشر از سوی چین علیه ترک‌های اویغور در بازی‌های المپیک چین شرکت خواهد کرد یا نه پاسخ داد.جانسون اظهار داشت که دولتش در خصوص ابراز نگرانی‌های خود نسبت به نقض حقوق بشر در چین تردید نمی‌کند.

خبرگزاری تسنیم: وزیر امور خارجه جدید آلمان امروز و چند ساعت بعد از تحویل گرفتن این مقام در اولین سفر کاری خود به فرانسه می‌رود و صدر اعظم هم روز جمعه راهی پاریس خواهد شد.دولت جدید آلمان به محض تحویل گرفتن قدرت از دولت قبلی، کار خود را آغاز کرده است.”اولاف شولتز” که دیروز به عنوان صدر اعظم جدید آلمان انتخاب شد روز جمعه در اولین سفر خارجی خود به پاریس سفر می کند.شولتز بعد از سفر به پاریس به بروکسل سفر خواهد کرد تا برای اولین بار به عنوان صدر اعظم آلمان در نشست اتحادیه اروپا شرکت کند.

یورونیوز: دولت جدید آلمان با چالش‌های متعددی از جمله همه‌گیری کرونا و تبعات اقتصادی آن روبرو است.ائتلاف احزاب سوسیال دموکرات، سبز و دموکرات آزاد احتمالا برای اجرای شماری از وعده‌های انتخاباتی این احزاب از جمله افزایش حداقل دستمزد، افزایش سن رای و قانونی کردن ماری‌جوآنا با دشواری چندانی روبرو نخواهد شد. اما حفظ انسجام این ائتلاف سه گانه همزمان با مقابله با همه‌گیری کرونا، کمک به احیای اقتصادی آلمان و اتخاذ رویکردی سرسختگیرانه‌تر در قبال مسکو و پکن از جمله چالش‌های پیش‌روی اولاف شولتس و همکارانش است.

خبرگزاری ایلنا:  رئیس کمیسیون مشترک برجام در آستانه از سرگیری مذاکرات وین با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، دیدار کرد. وی پس از این دیدار در توئیتی نوشت: «در آستانه نشست کمیسیون مشترک برجام، مذاکرات سازنده‌ای با رافائل گروسی مدیرکل آژانس داشتم. نظارت آژانس بر پایبندی ایران به تعهدات خود، عاملی کلیدی در مذاکرات وین است».

دویچه وله: فرستاده ویژه واشنگتن در امور ایران، در راس هیاتی برای حضور در مذاکرات احیای برجام، به وین سفر می‌کند. وزارت خارجه آمریکا می‌گوید امیدوارست تهران بداند بازگشت به تعهدات چه برای مردم همراه خواهد داشت. گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه ۱+۴ در وین، پنجشنبه ۹ دسامبر از سر گرفته می‌‌شوند. مذاکرات پس از یک وقفه شش روزه به جریان می‌افتد و این در حالی است که کشورهای غربی از پیشنهادهای تهران در هفته گذشته، ابراز سرخوردگی و شگفتی کرده‌اند.

خبرگزاری صدا و سیما: محمد بن سلمان در چارچوب سفر دوره‌ای به منطقه خلیج فارس به دوحه رفت و با امیر قطر دیدار کرد. دو طرف درباره امنیت خلیج فارس و ثبات منطقه تبادل نظر کردند. ولیعهد عربستان در حالی به منطقه سفر کرده است که اجلاس سالانه سران کشورهای خلیج فارس این ماه در ریاض برگزار خواهد شد.این نخستین بار از زمان محاصره اقتصادی قطر در سال ۲۰۱۷ است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به قطر سفر کرده است.

تی.آر.تی ترکیه: شانزدهمین کنفرانس اتحادیه پارلمان‌های کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی İSİPAB در ترکیه برگزار می‌شود.کنفرانس با میزبانی مصطفی شنتوپ رئیس مجلس ملی کبیر ترکیه و در روزهای نهم و دهم دسامبر در استانبول برگزار خواهد شد.کنفرانس که حدود 38 هیئت از اعضای İSİPAB، کشورهای ناظر و پارلمان‌های نهادها در آن شرکت خواهند کرد، در قصر دولماباغچه برگزار خواهد شد.

خبرگزاری ایرنا: ارتش آمریکا که تاکنون حاضر به پذیرفتن خسارت سنگین حملات موشکی ایران به پایگاه عین الاسد آمریکا در عراق نبود، پس از ۲۳ ماه در گزارشی که از سوی شبکه یو اس تودی منتشر شد، اعلام کرد که به ۳۹ نفر دیگر از زخمی های این حادثه مدال افتخار اعطا می کند.ارتش ایالات متحده به ۳۹ سرباز این کشور که در حملات پایگاه عین الاسد مجروح شدند، اطلاع داد که واجد شرایط دریافت مدال افتخار و حقوق مربوطه هستند.برای جلب نظر ترامپ، پنتاگون نیز در آن زمان گزارش دقیق و واقعی از خسارت وارده به پایگاه و شمار مجروحان ارایه نکرده بود.

العالم فارسی: رژیم صهیونیستی در ادامه دست و پازدن‌ها برای مانع‌تراشی در مسیر مذاکرات وین، در صدد است تا به طور مشترک با ایالات متحده رزمایشی ضدایرانی بر فراز دریای مدیترانه برگزار کنند. در حالیکه در هفته‌های اخیر، اخبار مربوط به تلاش صهیونیست‌ها برای مانع‌تراشی در مسیر مذاکرات «وین» برای «لغو تحریم‌ها» و احیای برجام به شدت افزایش یافته است، گزارش‌های جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها تلاش دارند برای وحشت‌پراکنی، رزمایشی ضدایرانی با شرکای آمریکایی خود برگزار کنند.«بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا قصد دارند امروز (پنجشنبه) درباره برگزاری یک رزمایش رایزنی کنند.

ایران پرس: دادگاه استیناف طرابلس پس از صدور حکم بازگشت «سیف‌الاسلام قذافی» پسر «معمر قذافی» دیکتاتور پیشین لیبی به مبارزات انتخابات ریاست جمهوری، محرومیت ژنرال «خلیفه حفتر» را نیز لغو کرد. با لغو این محرومیت، خلیفه حفتر فرمانده نیروهای شرق لیبی نیز مانند سیف الاسلام قذافی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری این کشور رقابت خواهد کرد.کمیساریای انتخابات لیبی سه هفته پیش رد صلاحیت 25 نفر از جمله سیف الاسلام القذافی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور را رد کرده بود که دادگاه تجدید نظر اعتراض او به حذف نامش از فهرست نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و بازگشت به مبارزات انتخاباتی را پذیرفت.

الکوثرفارسی:  رهبر جریان صدر عراق درباره بازگشت تروریسم به عراق هشدار داد و گفت، این مساله نشان دهنده بحرانی شدن اوضاع سیاسی عراق است. مقتدی صدر رهبر جریان صدرعراق  درسخنانی تأکید کرد ،سلاح‌ها باید منحصرا در دست دولت عراق باشند و برای انحلال عناصر مسلح  رها و آزاد نیز باید اقدام جدی صورت بگیرد.

اسپوتنیک روسیه: قیمت گاز در اروپا به بیش از 1200 دلار در هر هزار متر مکعب رسید. بر اساس داده های بورس ICE، برای اولین بار از ماه اکتبر، قیمت های پیش خرید گاز در اروپا از 1200 دلار در هر هزار متر مکعب فراتر رفته و تقریباً 8 درصد رشد کرد.قیمت پیش خرید گاز برای ماه ژانویه در شاخص TTF هلند، معتبرترین هاب اروپا، در معاملات ابتدای امروز 1145 دلار بود و رشد پایدار 1.5-3٪ را نشان می داد، سپس به شدت جهش کرد و به 1225.6 رسید که 9.4 درصد بیشتر از قیمت تخمینی روز قبل – 1120.3 دلار است.

رادیو چین: چین 5 ماهواره را همزمان به فضا فرستاد.موشک CERES-1 Y2 از «مرکز پرتاب ماهواره جیو چوان» در استان «گان سو» به فضا پرتاب شد.این موشک همزمان حامل پنج ماهواره کوچک بود که آنها را در مدار برنامه ریزی شده خود قرار داد. این دومین ماموریت موفق مجموعه موشک‌های CERES-1 محسوب می‌شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *