جدیدترین مطالب

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

تحمیل قحطی در غزه، جنایت جنگی است

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، رژیم صهیونیستی را مقصر ایجاد بحران انسانی در غزه دانست و تصریح کرد که تحمیل قحطی در این باریکه جنایت جنگی محسوب می‌شود.

اشغالگران بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کردند

تهران – ایرنا – دفتر اطلاع رسانی دولتی در نوار غزه اعلام کرد که براساس اطلاعات به دست آمده، نظامیان رژیم اشغالگر صهیونیستی، بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی پناه گرفته در بیمارستان شفا را قتل عام و بیش از یک هزار آواره دیگر را بازداشت کرده‌اند.

یک فرمانده ارتش اسرائیل: شش ماه است که با حزب‌الله در جنگ هستیم

با تشدید درگیری‌ها در مرز جنوب لبنان با شمال اسرائیل، فرمانده شاخه شمالی ارتش اسرائیل با تأکید بر آمادگی برای ورود فوری این رژیم به جنگ با حزب‌الله در لبنان، «متعهد شد» که ارتش وضعیت امنیتی این منطقه را تغییر دهد.

Loading

پیامدهای توطئه ناامن‌سازی عراق و ضرورت هوشیاری در مقابله با آن

۱۴۰۰/۰۹/۰۲ | خبر تاپ, سیاسی, یادداشت

شورای راهبردی آنلاین – یادداشت: عراق وارد دور جدیدی از تحولات سیاسی، امنیتی و میدانی شده است. برگزاری امن و آرام انتخابات پارلمانی و اعلام نتایج قطعی آن‌که در نگاه کلان در جهت منافع ملی عراق بود، نه‌تنها انتظارات آمریکا را برآورده نکرد؛ بلکه برخلاف تلاش‌های آمریکا و برخی رژیم‌های عربی منطقه برای به شکست کشاندن انتخابات جلوه نمود. حمید خوش‌آیند – کارشناس مسائل منطقه

اگرچه این انتخابات در مرحله اعلام نتایج با حاشیه‌هایی همراه شد، اما کسب اکثریت (53 درصد) کرسی‌های پارلمان توسط گفتمان شیعی و مقاومت، سیاست‌های آمریکا و شرکای آن ازجمله عربستان سعودی، امارات، انگلیس و رژیم صهیونیستی را با شکست مواجه کرد.

شرایطی که هم‌اکنون آمریکا در عراق با آن مواجه است، متأثر از فضایی است که بعد از انتخابات در این کشور شکل گرفته است. واقعیت این است که ایالات‌متحده دست‌خالی از انتخابات عراق بیرون آمد. خروجی میلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری مالی، رایزنی‌های گسترده با نیروهای سیاسی، ماه‌ها کار رسانه‌ای و عملیات روانی پیچیده، تنها به راه‌یابی 9 نفر از لیست اختصاصی و موردحمایت آمریکا به مجلس عراق منجر شد!

آنچه در حال حاضر در عراق می‌گذرد و فضای سیاسی و میدانی این کشور را برای چندمین بار طی سال‌های اخیر مستعد تنش و درگیری کرده است، وضعیتی است که عمدتاً متأثر از سیاست‌های آمریکا در دوره پساانتخابات شکل گرفته است. از فردای انتخابات عراق که شکست ایالات‌متحده در آن کاملاً محرز شده بود، تیم امنیتی بایدن با همراهی سازمان سیا و همکاری برخی سرویس‌های اطلاعاتی در منطقه با به‌روزرسانی برنامه‌های خود، به‌طورجدی توطئه «ناامن‌سازی و بی‌ثبات کردن عراق» را با کارویژه‌های تعریف‌شده در دستور کار خود قرار داده‌اند.

برای اجرای این توطئه، تاکنون دو مسئله قابل‌تأمل در عراق رخ داده است:

نخست، تلاش برای منحرف کردن اعتراضات مسالمت‌آمیز از مطالبات واقعی و به‌حق و تبدیل آن به خشونت و درگیری‌های خیابانی که به ایجاد فضای آشوب در عراق منجر شود. عناصر اطلاعاتی و عملیاتی وابسته به آمریکا حتی از آن بخش از اعتراضات هم که در آن شعارهای ضدآمریکایی و ضد صهیونیستی داده می‌شود در حال بهره‌برداری بوده تا آن را به سکویی برای پیشبرد توطئه ناامن‌سازی عراق تبدیل کنند!

دوم، حمله پهپادهای انتحاری به محل سکونت مصطفی الکاظمی در نوع خود یک اقدام بی‌سابقه و خطرناک است که تاکنون در عراق سابقه نداشته است. بااینکه بلافاصله بعد از سوءقصد نافرجام به نخست‌وزیر عراق، دستگاه تبلیغاتی وابسته به آمریکا تلاش کرد این عملیات را به گروه‌های مقاومت و جمهوری اسلامی ایران ربط دهد، اما با تدابیر صورت گرفته به‌ویژه سفر فرمانده نیروی قدس و رایزنی ایشان با مصطفی الکاظمی، به‌زودی روشن شد که آمریکا متهم درجه‌یک حمله پهپادی به منزل مصطفی الکاظمی است. منطقه سبز بغداد توسط سامانه پدافندی سیرام آمریکا کنترل می‌شود که دائماً روشن بوده و در طول روز نسبت به هرگونه تحرکات هوایی واکنش نشان می‌دهد. جالب است که سامانه مذکور چند روز قبل از حملات پهپادی توسط آمریکا خاموش شده بود!

عراق همچون گذشته از شرایط مناسبی برای ادامه حضور آمریکایی‌ها در این کشور برخوردار نیست؛ بنابراین ناامن‌سازی عراق، توطئه‌ای است که آمریکایی‌ها آن را برای بقای حضور و نفوذ نظامی، سیاسی و امنیتی خود در دو سطح سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در عراق دنبال می‌کنند.

راهبردهایی که آمریکا در عراق دنبال می‌کنند، در دو سطح «ملی» و «منطقه‌ای» دارای پیامدهای مهمی است.

در سطح ملی، می‌تواند آینده سیاسی عراق را به‌خصوص در آستانه تشکیل پارلمان و انتخاب دولت جدید با هرج‌و‌مرج سیاسی و چه‌بسا بی‌دولتی همراه سازد. همچنین می‌تواند باعث بروز درگیری‌های داخلی با ابعاد قومی، قبیله‌ای و مذهبی شود. در قالب ناامن‌سازی عراق، آمریکا از جنگ شیعی – سنی عبور کرده و درصدد کشاندن درگیری به درون گروه‌های شیعه و راه‌اندازی «جنگ شیعی – شیعی» است که برای جامعه عراق و منافع ملی این کشور بسیار خطرناک است.

در جهان کمتر پدیده‌ای به‌اندازه ناامنی و بی‌ثباتی و هرج‌و‌مرج سیاسی باعث احیای بنیادگرایی و تروریسم می‌شود. احیای هسته‌های خاموش و غیرفعال داعش درعین‌حال که یکی از اهداف آمریکا از ناامن‌سازی عراق به‌شمار می‌رود، می‌تواند توجیه مطمئنی برای ابقای حضور آمریکا در عراق محسوب شود. ضمن اینکه یک پیامد خطرناک در سطح ملی برای کشور عراق است.

گسترش ناامنی و بی‌ثباتی در عراق در عرصه اقتصادی نیز خسارت‌بار بوده و به‌طورکلی باعث عقب‌افتادگی پروژه‌های عمرانی و تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی در عراق شده و جذابیت این کشور برای سرمایه‌گذاری خارجی را از بین می‌برد.

علاوه‌بر‌این، گسترش فضای ناامنی در داخل عراق می‌تواند شرایط را برای رویارویی قطب‌های قدرت نه‌تنها در داخل عراق بلکه در منطقه مهیا سازد. آمریکا و عربستان بازندگان اصلی تحولات غرب‌ آسیا هستند، لذا تلاش می‌کنند به هر وسیله ممکن از اتحاد راهبردی تهران – بغداد جلوگیری کنند.

تحرکات امنیتی آمریکا از یک‌سو و انباشت مشکلات و مطالبات سیاسی و اقتصادی مردم از سوی دیگر، جامعه عراق را در مرحله سختی قرار داده است. مردم و گروه‌های مختلف عراقی به‌ویژه جریان‌های شیعی و نیروهای امنیتی و حشدالشعبی بیش‌از‌پیش باید ضمن اتحاد راهبردی و حفظ هوشیاری، با اتخاذ تدابیر هوشمندانه و دقیق، مسیر پیشبرد پروژه‌های ناامن‌ساز را ناهموار و مسدود سازند. ازنظر جمهوری اسلامی ایران نیز هر اقدامی که برهم‌زننده نظم و امنیت و مخل ثبات و آرامش در عراق است، تکمیل‌کننده پازل آمریکا بوده و به‌شدت محکوم است و باید از وقوع آن جلوگیری شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *