جدیدترین مطالب

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

لزوم توجه ویژه به کشورهای حوزه تمدنی ایران و فارسی زبان

اشکان پیرزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: یکی از اصولی که در سیاست خارجی دولت سیزدهم پیگیری می شود تعامل موثر با کشورهای همسایه خصوصا تعامل با کشورهای حوزه تمدنی ایران و کشورهای فارسی زبان بوده است که در دولت های قبل به دلیل عدم اهتمام به این راهبردها، خالق تهدیداتی برای کشور شد.

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

یک گام تا تشکیل کشور فلسطین ؟!

همانطور که از قبل هم قابل پیش‌بینی بود و مقامات آمریکایی هم اعلام کرده بودند، ایالات متحده قطعنامه عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد؛ اقدامی مسجل، اما پرحاشیه برای جو بایدن که خود را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌بیند. در گزارش‌های پیشین «ایران» به این نکته اشاره شده بود که تداوم حمایت‌های سیاسی، دیپلماتیک، نظامی، اقتصادی و تجاری آمریکایی ها از اشغالگران آثار مخربی را برای رئیس جمهور آمریکا به دنبال داشته است تا جایی که آمارها از احتمال شکست او خبر می‌دهند. با این وجود دولت بایدن تصمیم گرفت کماکان به سیاست خود مانند هفت ماه گذشته برای حمایت از رژیم صهیونیستی ادامه دهد.

چشم‌انداز روابط اقلیم کردستان با بغداد

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل عراق گفت: با نزدیک شدن ترکیه به دولت مرکزی عراق، اقلیم کردستان در آینده از بسیاری از ادعاهایی که درباره خودمختاری این منطقه داشته است، فاصله خواهد گرفت و بیشتر به دولت مرکزی وابسته می‌شود.

Loading

أحدث المقالات

تهدید چاد به اخراج نیروهای آمریکایی

همزمان با اینکه دولت چاد نامه‌ای تهدیدآمیز را به وزارت دفاع ایالات متحده مبنی بر خاتمه توافق امنیتی ارسال کرده است، آمریکا در خطر از دست دادن حضور نظامی خود در یک کشور آفریقایی دیگر قرار دارد و این درحالیست که روسیه سعی می‌کند حضور خود را در آفریقا گسترش دهد.

روایت «سی ان ان» از سردرگمی واشنگتن در معادلات جدید میان ایران و اسرائیل

تهران-ایرنا- تارنمای شبکه خبری «سی ان ان» در تحلیلی با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری این کشور در دمشق تاکید کرد: آمریکا کاملا متوجه شد که از این پس، پیش‌بینی این‌که ایران چگونه به تحریکات محسوس طرف مقابل پاسخ می‌دهد، دشوارتر از همیشه شده است.

Loading

رسانه‌ها؛ طرح برجامی جدید آمریکا و…

۱۴۰۰/۰۸/۲۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: افشای جزئیاتی از طرح برجامی جدید آمریکا، سفر  مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران، اظهارات رئیس پنتاگون قبل از سفر به غرب آسیا، فاز جدید تنش‌های پاریس-لندن بر سر بحران پناهجویان، تاکید مرکل بر ادامه همکاری آلمان و اتحادیه اروپا با چین،گام جدید آمریکا و چین برای تنش زدایی، رایزنی تلفنی مقامات بلندپایه امنیتی روسیه و آمریکا، مخالفت فلسطینیان با انتقال وزارتخانه‌های رژیم صهیونیستی به قدس اشغالی، وحشت رژیم صهیونیستی از هرگونه تقابل با حزب‌الله لبنان  درحوزه غیرنظامی، هشدار  اردوغان نسبت به بروز هرج  و مرج و آشفتگی در ترکیه ، تاکید اردوغان بر ادامه  تلاش‌های ترکیه  برای استخراج و انتقال گاز کشف شده در دریای سیاه ، حمایت دوباره ترکیه از جمهوری آذربایجان در مقابل ارمنستان، اظهارات فرستاده ویژه سازمان ملل درخصوص  حضور داعش در افغانستان، دعوت طالبان به اجلاس وزرای خارجه کشور‌های همسایه افغانستان در پاکستان،کشته شدن چندشهروند سودانی در تظاهرات علیه کودتا و دیدار رئیس جمهور سوریه با فرستاده ویژه روسیه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

العالم فارسی: یک مقام ارشد کاخ سفید ایده توافق موقت با ایران را با همتای خود از رژیم صهیونیستی در میان گذاشته است.مقام‌های آمریکایی و صهیونیستی مدعی شده‌اند «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید ایده توافق موقت با ایران با هدف خرید زمان بیشتر در مذاکرات هسته‌ای را با همتای اسرائیلی خودش مطرح کرده است.پایگاه آکسیوس با گزارش این خبر نوشت طرح توافق موقت با ایران، طرحی موقت است و موضع دولت «جو بایدن» کماکان اصرار بر احیای کامل برجام است.طبق گفته مقام‌های آمریکایی، ایده مطرح‌شده از سوی آمریکایی‌‌ها این بود که آمریکا و متحدانش در ازای توقف موقت بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای خود، امکان آزادسازی بخش‌هایی از دارایی‌های مسدودشده ایران را فراهم خواهند کرد و یا اینکه برای مبادلات کالاهای بشردوستانه، معافیت‌های تحریمی صادر خواهند کرد.

الکوثر فارسی: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه آینده برای همکار‌های فنی بین ایران و آژانس به تهران سفر خواهد کرد.هدف از این سفر، گفتگو در خصوص بررسی وضع همکار‌های دو طرف اعلام شده است.

اسپوتنیک روسیه: رئیس پنتاگون اعلام کرد: آمریکا از منافع خود در خاورمیانه و متحدانش در مقابل تهدیدات از طرف ایران دفاع می کند و به ایران اجازه دریافت سلاح هسته ای را نمی دهد.لوید آستین روز پنج شنبه وی به بحران و امارات متحده عربی سفر خواهد کرد، جایی که انتظار می رود مسائل ایران در دستور کار مذاکرات با نظامیان و رهبران سیاسی قرار گیرد. استین گفت: ما از خودمان، متحدان و منافع مان در مقابل تهدیدات از جانب ایران و ماهواره هایشان دفاع می کنیم. ما همانند سابق قاطعانه به ایران اجازه نمی دهیم که به سلاح هسته ای برسد.

خبرگزاری ایرنا: در پی تنش های فزاینده لندن- پاریس در دوره پسابرگزیت از جمله تنش بر سر بحران پناهجویانی که از خاک فرانسه خود را به انگلیس می رسانند، نیروهای پلیس فرانسه اقدام به تخلیه یک اردوگاه ۱۵۰۰ نفری پناهجویان در شمال این کشور کردند. ژرالد درمنن، وزیر کشور فرانسه دستور تخلیه یک اردوگاه بزرگ پناهجویان در شمال این کشور را صادر کرد؛ اقدامی که می تواند موج تازه از پناهجویان را به سمت خاک انگلیس به راه بیاندازد و نگرانی های مقامات لندن در این خصوص را افزایش دهد. وی با اشاره به بحران پناهجویان در کانال مانش با تاکید بر اینکه نباید مقصر را وارونه جلوه داد، گفت: ما قربانی سیاست های اشتباه لندن شده ایم. 

خبرگزاری ایلنا: ‌آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان درخصوص همکاری‌های آلمان و چین گفت: شاید ما در رویکردمان در زمینه شراکت و همکاری خام بوده باشیم. امروزه نگاه نزدیک‌تر و درست‌تری داریم. وی اعلام کرد که آلمان از آغاز در برخی حوزه‌های همکاری با چین ساده‌لوحانه عمل کرده است.وی با اشاره به افرایش تنش‌ها با چین بیان کرد: «از دیدگاه من قطع ارتباط کامل برای‌مان خوب نیست و به ما آسیب خواهد زد.»

 ان. اچ.کی ژاپن: آمریکا و چین محدودیت ها برای خبرنگاران یکدیگر را کاهش می دهند.دولت های آمریکا و چین می گویند توافق کرده اند تا صدور روادید برای خبرنگاران دو کشور را تسهیل کنند.سال گذشته دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا دوره اعتبار ویزای خبرنگاران چینی را محدود کرد و چین کار خبرنگاران بعضی از رسانه های بزرگ آمریکا در آن کشور را ممنوع کرد.یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مورد این تغییر و تحولات گفت: ما از این پیشرفت استقبال می کنیم اما آنرا فقط به عنوان گام های اولیه در نظر می گیریم و کار بسوی گسترش دسترسی و بهبود شرایط برای رسانه های آمریکایی و دیگر رسانه های خارجی در چین را ادامه خواهیم داد.

خبرگزاری تسنیم: دبیر شورای امنیت روسیه و مشاور رئیس جمهوری آمریکا در مسائل امنیت ملی در جریان دومین مذاکراتی تلفنی خود طی ماه گذشته، مسائل مهم در روابط دوجانبه و برخی مشکلات منطقه‌ای و بین المللی را مورد بررسی قرار دادند. “نیکولای پاتروشییف” دبیر شورای امنیت روسیه مذاکرات تلفنی با “جیک سالیوان” مشاور رئیس جمهوری آمریکا در مسائل امنیت ملی داشت.طبق اطلاعات دفتر مطبوعاتی شورای امنیت روسیه، در جریان این رایزنی‌ها که در فضایی سازنده و در چارچوب تلاش‌های دوجانبه برای فراهم سازی مقدمات تماس‌ها در بالاترین سطح انجام شد، نیکولای پاتروشییف و جیکوب سالیوان در خصوص کار مشترک به منظور بهبود جو حاکم بر روابط روسیه و ایالات متحده و تقویت اعتماد متقابل بین مقامات مسکو و واشنگتن توافق کردند.

خبرگزاری فارس: موافقت کابینه رژیم صهیونیستی با انتقال وزارتخانه‌های این رژیم به بخش شرقی قدس اشغالی، با مخالفت فلسطینیان مواجه شد. کابینه رژیم صهیونیستی به نخست وزیری «نفتالی بنت» چند روز پیش با انتقال وزارتخانه‌ها و ادارات این رژیم به شهر اشغالی قدس موافقت و بر اعمال تحریم‌های اقتصادی و مالی شدید علیه وزارتخانه‌هایی که از این تصمیم سرپیچی کنند، تأکید کرد.بنا بر گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی، این تحریم‌ها شامل عدم اعطای مجوز تعمیرات و خرید اثاثیه و تجهیزات برای این ادارات، پرداخت مالیات‌ها و اجاره‌های دو برابری خواهد بود.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): پژوهشکده امنیتی رژیم صهیونیستی اذعان کرد در هرگونه تقابل با حزب‌الله لبنان حوزه غیرنظامی به شدت درگیر خواهد شد.پژوهشکده امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در مطالعه اخیر خود به نقل از یکی از فرماندهان ارتش این رژیم تاکید کرد، مشکلاتی در آمادگی برای مقابله با شرایط اضطراری امنیتی وجود دارند و در هرگونه تقابل احتمالی با حزب‌الله لبنان، حوزه غیرنظامی که شامل زیرساخت‌های اصلی و ساکنان تمامی “اسرائیل” می‌شود، به شدت درگیر خواهد شد.مئیر آلران، سرلشکر تیپ ذخیره در ارتش رژیم صهیونیستی در مطالعه اخیر پژوهشکده امنیت داخلی این رژیم درباره مانور اخیر “جبهه داخلی” که هفته اول نوامبر برگزار شد و نقاط ضعف آن گفت: مشکلاتی در آمادگی برای مقابله با شرایط اضطراری امنیتی وجود دارند.

خبرگزاری مهر : رئیس جمهور ترکیه و رئیس حزب حاکم عدالت و توسعه نسبت به بروز هرج و مرج در این کشور هشدار داد. «رجب طیب اردوغان»، نسبت به شکست حزبش در انتخابات آتی ترکیه و بروز هرج و مرج در این کشور هشدار داد و گفت: اگر مخالفان من در انتخابات بعدی پیروز شود، ترکیه دچار هرج و مرج خواهد شد.رئیس جمهور ترکیه این سخنان را در جلسه روز چهارشنبه حزب حاکم عرالت و توسعه گفت و افزود بازی های حزب اصلی اپوزیسیون جمهوریخواه خلق برای ترکیه مضر است.

آناتولی  ترکیه:  رئیس جمهور ترکیه با بیان این‌که تلاش‌ها برای استخراج و انتقال گاز کشف شده در دریای سیاه ادامه دارد، گفت در این زمینه چهارمین کشتی به ناوگان حفاری کشور ملحق شده است. رجب طیب اردوغان طی اظهاراتی در نشست گروه مجلس حزب عدالت و توسعه از ادامه تلاش‌ها جهت استخراج و انتقال گاز کشف شده در دریاه سیاه به خشکی خبر داد و گفت: در حال حاضر سه کشتی حفاری و دو کشتی اکتشافی در حال فعالیت هستند که به آن‌ها چهارمین کشتی حفاری نیز اضافه شده است.رئیس جمهور ترکیه با اشاره به بحران اقتصادی در کمین کشورهای توسعه یافته گفت: کشورهای توسعه یافته در آستانه بزرگترین بحران اقتصادی پس از جنگ جهانی دوم هستند، بدیهی است که بحران‌های اجتماعی و سیاسی را به دنبال خواهد داشت.

تی.آر.تی ترکیه: چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه بار دیگر تاکید کرد : آذربایجان عزیز تنها نیست و تنها نخواهد ماند. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با عبداللطیف بن رشید الزیانی وزیر امور خارجه بحرین در آنکارا، پایتخت این کشور، کنفرانس خبری مشترک برگزار کرد.مولود چاووش‌اوغلو، در خصوص درگیری ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: آذربایجان عزیز تنها نیست و تنها نخواهد ماند. آذربایجان را تنها نخواهیم گذاشت.

یورونیوز: نماینده ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان با ارائه گزارشی به شورای امنیت اعلام کرد جنگجویان داعش خراسان تقریبا در تمام ۳۴ ولایت افغانستان پخش شده اند و طالبان نتوانسته است جلوی این گروه را بگیرد. این مقام دیپلماتیک نسبت به بروز فاجعه انسانی در افغانستان هشدار داد.دبورا لیونز، نماینده ویژه سازمان ملل در گزارش خود نسبت به رویکرد فراقضایی طالبان در مبارزه با داعش خراسان هشدار داد و اعلام کرد امارت اسلامی متهمان به همکاری با داعش را بدون برگزاری دادگاه بازداشت و اعدام می‌کند. خانم لیونز خواستار توجه بیشتر جامعه جهانی به این مشکل شد.

ایران پرس: وزیر خارجه پاکستان از دعوت طالبان به سومین اجلاس همسایگان افغانستان خبر داد.«شاه محمود قریشی» در نشست کمیته روابط خارجی سنای پاکستان گفت: “در اجلاس آتی همسایگان افغانستان از دولت موقت طالبان دعوت خواهد شد.”پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان در اواسط ماه اوت، پاکستان طرح جدیدی برای مشارکت همسایگان افغانستان ارائه کرد که براساس آن کشورهای شرکت کننده از جمله چین، ایران، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان برای کمک به بهبود اوضاع افغانستان جنگ زده چندین اجلاس برگزار کردند.

خبرگزاری صدا و سیما: سودان چهارشنبه خونینی را پشت سر گذاشت و دست کم ۱۵ تن از شرکت کنندگان در تظاهرات ضد کودتا در سودان کشته شدند.نیرو‌های سودانی در خرطوم و شماری دیگر از شهر‌های سودان با گلوله جنگی به این معترضان شلیک کردند. ده‌ها نفر هم زخمی شدند.

رادیو چین: بشار اسد رئیس جمهور سوریه در دمشق با هیات روسی در راس فرستاده ویژه روسیه در مساله سوریه دیدار کرد. هیات روسی برای حضور در دومین کنفرانس بین المللی درباره بازگشت پناهندگان سوری در دمشق به سر می‌برد.دو طرف در این دیدار ضمن قدردانی از فعالیت های موثر در همکاری، اظهار داشتند که شرایطی مناسب برای بازگشت پناه جویان به شهرها و روستاها ایجاد کرده و برای تسریع آشتی ملی سوریه تلاش خواهند کرد. دو طرف همچنین بر اهمیت امضای توافق‌نامه‌ها و تفاهم نامه های دوجانبه تاکید کردند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *