جدیدترین مطالب

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

أحدث المقالات

چرا بایدن عجله چندانی برای واکنش به کله‌شقی‌های نتانیاهو ندارد؟ / ۳ پیش فرض نادرست بایدن درباره رای‌دهندگان یهودی انتخابات آمریکا

برای اسرائیل باید روشن باشد که وقتی حمایت چاک شومر را از دست می‌دهد، یعنی حمایت کل آمریکا را از دست داده است. با این حساب، همچنان به نظر می‌رسد که دولت بایدن تا حدودی نسبت به اقدامات اخیر دولت نیانیاهو بی تفاوت است و عجله چندانی برای واکنش نشان دادن به بی توجهی، کله شقی و بی اعتنایی وی نسبت به منافع آمریکا ندارد.

نمایشگاہ نسخ قرآنی در پاکستان

همزمان با نیمه دوم ماه مبارک رمضان، نمایشگاه نسخ خطی قرآن کریم با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در پاکستان و مرکز تحقیقات زبان فارسی ایران و پاکستان در اسلام آباد گشایش یافت.

Loading

رسانه‌ها؛ خانه تکانی در موساد و…

۱۴۰۰/۰۸/۲۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: استعفای سه مقام ارشد موساد، ایران هراسی دوباره  نفتالی بنت در نشست سالانه رسانه‌های مسیحی، هشدار اف‌بی‌آی به شرکت‌های آمریکایی درباره هکرهای ایرانی، بیانیه پایانی نشست گفتگوی امنیت منطقه‌ای درباره افغانستان، هشدار  نشست «تروئیکا پلاس» در پاکستان نسبت به فروپاشی اقتصادی افغانستان، رزمایش مشترک آمریکا، اسرائیل، امارات و بحرین در دریای سرخ، انتشار جزئیات بیشتر از ترور  الکاظمی، تمدید تحریم های اتحادیه اروپا  علیه ترکیه، انتقاد اردوغان ازتبدیل شدن یونان به پایگاه آمریکا درمنطقه، پیشنهاد بلاروس به اتحادیه اروپا  برای حل بحران پناهجویان، هشدار پوتین به مرکل درباره تحرکات خطرناک ناتو در دریای سیاه، تکذیب ادعای امریکا درخصوص برنامه ریزی  روسیه برای حمله نظامی به اوکراین، استقبال پکن  از بیانیه مشترک آمریکا و چین در نشست گلاسکو ، همکاری ژاپن و آمریکا برای مقابله با فعالیت های نظامی چین، تشکیل شورای حاکمیتی جدید در سودان و آمادگی مشروط دولت اتیوپی برای مذاکره با جبهه آزادسازی تیگرای از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایلنا: سه مقام ارشد موساد در پی تصمیم‌های سازمانی که توسط رئیس جدید این موساد اتخاذ شده است، از سمت خود استعفا دادند.کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که استعفای این افراد که از جمله بلندپایه‌ترین مقام‌های موساد بوده و درجه‌ای معادل سرلشکری در ارتش داشتند، چند هفته قبل صورت گرفته است.بارنیا ماه ژوئن گذشته به عنوان رئیس جدید موساد جایگزین «یوسی کوهن» شد.

الکوثر فارسی: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بار دیگر به ایران هراسی پرداخت و مدعی شد تهران در صدد نابودی اسرائیل است .«نفتالی بنت» در پیامی از پیش ضبط شده در هفتمین نشست سالانه رسانه‌های مسیحی سازمان مطبوعاتی این رژیم که به صورت مجازی برگزار شد، ادعا کرد: «اینجا در اسرائیل (فلسطین اشغالی)، ما با یک دشمن بسیار آشکار، اسلام ستیزه‌جوی افراطی مبارزه می‌کنیم».وی در ادامه ادعاهایش گفت: وحشتی که از تهران شروع می‌شود به دنبال نابودی اسرائیل، تسلط بر جهان و راندن آن به ورطه تاریک است.

خبرگزاری فارس: اف‌بی‌آی مدعی شده هکرهای ایرانی وب‌سایت‌های مجرمان سایبری را برای یافتن اطلاعات حساس به سرقت رفته از سازمان‌های آمریکایی و خارجی جستجو کرده‌اند که می‌تواند در تلاش‌های آینده برای هک این سازمان‌ها مفید باشد.اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) در توصیه‌نامه‌ای که برای شرکت‌های آمریکایی فرستاده و شبکه «سی‌ان‌ان» می‌گوید به دست آن رسیده، مدعی شده ، هکرهای ایرانی به انجمن‌های دارک-وب علاقه نشان داده‌اند، جایی که کلاهبرداران اینترنتی اطلاعات قربانیان خود مانند ایمیل‌های سرقت شده و پیکربندی‌های شبکه را درز می‌دهند.

خبرگزاری صدا و سیما: شرکت کنندگان در نشست گفتگوی امنیت منطقه‌ای درباره افغانستان در بیانیه پایانی خود  از وخامت اوضاع در افغانستان ابراز نگرانی و بر ضرورت ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه به این کشور تأکید کردند. نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای در هند در بیانیه پایانی خود ضمن ضروری دانستن احترام به حاکمیت افغانستان و مداخله نکردن در امور داخلی این کشور، بر جلوگیری از استفاده از خاک افغانستان به عنوان پناهگاه تروریست‌ها یا محلی برای آموزش و برنامه ریزی عملیات آن‌ها تأکید کرد.سومین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای با حضور با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی ایران، روسیه، چین، هندوستان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و قرقیزستان در هتل آی تی سی دهلی نو پایتخت هند برگزار شد.

یورونیوز: شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان هشدار داد که افغانستان «در آستانه فروپاشی اقتصادی» قرار دارد.او در جریان گفتگو با دیپلمات‌های آمریکایی، روس و چینی در اسلام‌آباد همچنین خواستار از سرگیری کمک‌های مالی و بشردوستانه به افغانستان شد. توماس وست، نماینده جدید ایالات متحده در امور افغانستان نیز در این جلسه حضور داشت. شاه محمود قریشی در بخشی از سخنانش گفت که در صورت بدتر شدن شرایط در افغانستان ظرفیت حکومت طالبان برای اداره امور این کشور «به شدت محدود» خواهد بود.

دویچه وله: آمریکا، اسرائیل، امارات و بحرین برای نخستین بار رزمایش مشترکی در دریای سرخ را آغاز کرده‌اند. این دریا در مسیر آبراهه سوئز قرار دارد. این تمرینات دریایی بر روی گشت و پیگرد و تاکتیک‌های مصادر بر روی عرشه کشتی تمرکز دارد.ناوگان پنجم دریایی ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که یک رزمایش مشترک دریایی را به همراه اسرائیل، امارات متحده عربی و بحرین آغاز کرده‌ است

اسپوتنیک روسیه:کاظم الحاج، کارشناس امور امنیتی و راهبردی عراقی اعلام کرد پهپادهای مهاجم به منزل «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق، ساخت فرانسه است.الحاج در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «دجله» با ذکر مختصات پهپادهای مهاجم با استناد به تصاویر منتشر شده از آن و نیز مهمات نصب شده روی این پرنده‌ها، تصریح کرد که این پهپادها فرانسوی است.در همین حال «حیدر البرزنجی» پژوهشگر و رصدکننده مسائل سیاسی عراق در گفت وگو با شبکه «العهد» عراق از پرواز هواپیماهای آمریکایی بر فراز منطقه سبز بغداد (محل اقامت نخست وزیر عراق)، لحظاتی پیش از سوءقصد پهپادی به منزل الکاظمی خبر داد.

خبرگزاری مهر : با توجه به اختلافات در مدیترانه شرقی، اتحادیه اروپا تحریم‌ها علیه ترکیه را تمدید کرد.تحریم های اتحادیه اروپا علیه ترکیه به اتهام حفاری غیرقانونی در آب های مدیترانه شرقی برای یک سال دیگر تمدید شد.دایره این تحریم‌ها از توقیف دارایی‌های افراد یا شرکت‌های متخلف تا ممنوعیت سفر آنها به اتحادیه اروپا را شامل می‌شود. همچنین شرکت‌های اروپایی از داد و ستد و انتقال وجه به این افراد منع می‌شوند.

آناتولی  ترکیه: رئیس‌جمهور ترکیه ضمن اشاره به تعداد بالای پایگاه‌های آمریکا در خاک یونان، تصریح کرد یونان قایق پناهجویان را سوراخ می‌کند و همه اسناد و مدارک آن موجود است.رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه طی نشست خبری مشترک با ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان در آنکارا در پاسخ به سوالی درباره ادامه فعالیت‌های آمریکا برای ارسال و استقرار تسلیحات نظامی در شهر دده‌آغاچ یونان تصریح کرد: تعداد پایگاه‌های آمریکا در خاک یونان به قدری زیاد است که نمی‌توان شمرد. وقتی تمام این پایگاه‌ها را کنار هم قرار دهیم، چنین تصویری به وجود می‌آید که خود یونان به پایگاه آمریکا تبدیل شده است.

خبرگزاری ایرنا: الگا چوپریس معاون دفتر رییس جمهوری بلاروس، به اتحادیه اروپا برای حل و فصل بحران پناهجویان پیشنهاد برگزاری مذاکره داد. چوپریس روز جمعه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی سراسرس او. ان. ت. بلاروس گفت: سران کشورهای همسایه شامل لهستان و لیتوانی و نیز سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید مذاکرات با سران بلاروس را برای تنظیم نقشه راه برای حل بحران پناهجویان آغاز کنند تا وضعیت متشنج تر نشود.معاون دفتر رییس جمهوری بلاروس، بر لزوم گفت و گوی مقام های کشورش با سران کشورهای همسایه آن و نیز سران اتحادیه اروپا برای رفع پیامدهای منفی بحران پناهجویان و پیشگیری از قربانی شدن انسانها تاکید کرد.

العالم فارسی: رهبران روسیه و آلمان در دو تماس تلفنی مجزا، مسائل پیرامون تنش‌آفرینی آمریکا و متحدانش در دریای سیاه و بحران پناهجویان و تنش‌های مرزی ناشی از آن در اروپا را به بحث گذاشتند. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در دو تماس تلفنی جداگانه مسائل بحران پناهجویان در اروپا را به بحث گذاشتند. پوتین در این تماس تلفنی درباره «ماهیت خطرناک و بی‌ثبات‌کننده اقدامات تحریک‌آمیز نیروهای مسلح ایالات متحده و برخی دیگر از کشورهای عضو ناتو در دریای سیاه» هشدار داد.

خبرگزاری تسنیم: معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، خبر بلومبرگ درباره آماده شدن این کشور برای حمله نظامی به اوکراین را رد کرده و اقدامات احتیاطی را واکنش منطقی به اظهارات جنگ افروزانه مقامات اوکراینی و حضور نظامی آمریکا در دریای سیاه نامید. “دیمیتری پولیانسکی” معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل اخبار برخی رسانه‌های گروهی غربی در این باره که گویا روسیه در حال آماده کردن خود برای حمله نظامی به خاک اوکراین است، را تکذیب کرد.این دیپلمات روس شب گذشته در پاسخ به سئوال خبرنگاران در این خصوص گفت: «چنین ادعایی به هیچ وجه با واقعیت مطابقت ندارد. ما هرگز قصد حمله به اوکراین را نداشته و چنین برنامه‌ای هم نداریم.»

رادیو چین: وزارت امور خارجه چین اعلام کرد: پکن و واشنگتن به بیانیه مشترک تقویت اقدام اقلیمی در دهه 2020 گلاسکو دست یافتند.در نشست خبری پیرامون تغییرات اقلیمی که دیروز  برگزار شد، وانگ ون بین سخنگوی وزارت امور خارجه چین به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. وانگ ون بین گفت:  لندن، چین و ایالات متحده در حاشیه کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل در گلاسکو به «بیانیه مشترک تقویت اقدام اقلیمی در دهه 2020 » دست یافته و آن را منتشر کردند. وی افزود فرآیندهای چندجانبه گرایی توسط چین و آمریکا مطرح شده است.

 ان. اچ.کی ژاپن: کیشیدا فومیئو، نخست وزیر ژاپن و فرمانده ارتش آمریکا در منطقه می گویند که کشورهایشان از نزدیک با یکدیگر همکاری خواهند کرد تا از طریق اتحاد دو کشور برای جلوگیری از تهدیدها و مقابله با آنها آمادگی بیشتری داشته باشند.این درحالی است که چین فعالیت های نظامی خود در منطقه را افزایش داده است.کیشیدا روز پنجشنبه با دریابد جان آکوئیلینو، فرمانده نیروهای آمریکا در آسیا و اقیانوس آرام دیدار کرد.کیشیدا گفت: «ما می خواهیم با افزایش بیشتر همکاری میان ژاپن و آمریکا یک منطقه اقیانوس هند و آرام آزاد و باز را تحقق ببخشیم و برای ثبات منطقه و جامعه بین المللی با یکدیگر همکاری کنیم.»

ایران پرس:  فرمانده ارتش سودان دستور تشکیل یک شورای حاکمیت جدید در این کشور را صادر کرد. تلویزیون دولتی سودان اعلام کرد،  شورای حاکمیتی جدیدی در سودان به فرمان “عبدالفتاح البرهان”  فرمانده ارتش این کشور تشکیل شده است.بر اساس اعلام  تلویزیون دولتی سودان، “البرهان” رئیس شورای حاکمیتی و “محمد حمدان دقلو” ملقب به “حمیدتی”، “شمس الدین الکباشی”، “مالک عقار” و “یاسر العطاء” از اعضای این شورا هستند.کودتای نظامی در سودان درست یک ماه پیش از مهلت تعیین شده برای واگذاری کامل اداره امور این کشور به دولتی غیرنظامی  که می‌ توانست نفوذ و دخالت ارتش سودان را محدود کند، روی داد.

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا): وزارت خارجه اتیوپی از آمادگی مشروط دولت این کشور برای مذاکره با جبهه تیگرای خبر داد. دینا مفتی، سخنگوی وزارت خارجه اتیوپی در سخنانی اعلام کرد که خروج نیروهای جبهه تیگرای از دو منطقه “أمهره” و “عفار” در تیگرای یکی از شروط دولت اتیوپی برای مذاکره با این جبهه است.وی در این باره گفت: جبهه آزادسازی تیگرای باید از این دو منطقه خارج شود تا یک راه حل مسالمت‌آمیز وجود داشته باشد.درگیری دولت اتیوپی با جبهه آزادی‌بخش خلق تیگرای از یک سال پیش آغاز شد و درگیری‌ها در روزهای اخیر سرعت گرفته است .

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *