جدیدترین مطالب

پایان دو دهه همکاری کرملین و کاخ سفید

پایان دو دهه همکاری کرملین و کاخ سفید

حمیدرضا جوادی قلعه و سعید محمدی کاوند در یادداشت مشترکی برای دیپلماسی ایرانی می نویسند: مقامات کرملین چه در طول این ۲۲ سال و چه در زمانی که روسیه از انتقال رهبران داعش از سوریه، لیبی و سایر نقاط غرب آسیا تحت چتر حمایتی آمریکا به افغانستان هشدار می‌داد باید می‌دانستند که تروریسم و ادعای مبارزه با آن تنها یک کارت بازی در دستان مسئولان کاخ سفید است.
Loading

أحدث المقالات

مسکو: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان نازی ها رفتار متفاوتی داشته باشد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در توضیح اظهارات برلین درباره مسئولیت ویژه آلمانی ها در قبال یهودیان، گفت: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان جنایات نازی ها متفاوت رفتار کند.

Loading

پیامدهای تنش گازی اروپا – روسیه

شورای راهبردی آنلاین – رصد: نقش روسیه در بحران گازی اروپا باید زنگ خطری برای اروپایی‌هایی باشد که ترجیح می‌دهند تهدید ناشی از رژیم تجدیدنظرطلب ولادیمیر پوتین را کم‌اهمیت جلوه دهند. ازآنجایی‌که روسیه آشکارا از انرژی به‌عنوان اهرم فشار علیه اروپا بهره می‌برد، اکنون درخواست‌ها از اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی به انرژی روسیه و ارزیابی مجدد روابط خود با مسکو افزایش یافته است.

وب‌سایت شورای آتلانتیک آمریکا در یادداشتی نوشت: اورسلا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در سخنرانی اخیر خود در پارلمان اروپا هشدار داد؛ اتحادیه اروپا «آسیب‌پذیر» است، زیرا 90 درصد گاز موردنیاز خود را به‌ویژه از روسیه وارد می‌کند. در همین حال، آنالنا بائربوک، رئیس مشترک حزب سبز آلمان نیز از برلین خواست در برابر فشار کرملین برای تائید خط لوله جنجالی نورد استریم 2 مقاومت کند.

این اظهارات صراحتاً بر استفاده کرملین از انرژی به‌عنوان یک سلاح ژئوپلیتیکی اشاره دارند، چیزی که منتقدان نورد استریم 2 نیز چندین سال است درباره آن هشدار داده‌اند. این اظهارات همچنین نشان می‌دهد سیاست‌گذاران اروپایی در قبال سیاست‌های خصمانه روسیه کوتاه آمده‌اند.

در طول دو دهه اول پس از پایان جنگ سرد، روابط بین روسیه و غرب اغلب پرتنش بود. این تنش‌ها در سال 2014 که پوتین کریمه را تصرف و به شرق اوکراین حمله کرد، تشدید شد. اکنون نیز مسکو از همه ابزارها ازجمله حملات سایبری به نهادها و زیرساخت‌های کلیدی غرب بهره می‌برد.

پوتین اکنون در آستانه یک اقدام استراتژیک بزرگ است. او به دنبال کسب تأییدیه نظارتی و آغاز انتقال مستقیم گاز طبیعی به آلمان از طریق خط لوله جدید گاز نورد استریم 2 است. این خط لوله استراتژیک تسلط روسیه بر بازارهای انرژی اروپا را دوچندان خواهد کرد.

ساخت خط لوله نورد استریم 2 تکمیل شده است، اما هنوز به دلایل امنیتی و زیست‌محیطی مجوز رسمی دولت آلمان برای شروع کار را دریافت نکرده است. کنگره ایالات متحده و اکثر رهبران اتحادیه اروپا بر این باورند که نورد استریم 2 یک سلاح ژئوپلیتیکی است که در پوشش یک پروژه اقتصادی پنهان شده است، اما منافع تجاری آلمان و نفوذ روسیه باعث شده است تا صدای مخالفان آن به‌جایی نرسد.

مالکیت روسیه بر پروژه نورد استریم 2 از طریق یکی از شرکت‌های تابعه گازپروم با مقررات اتحادیه اروپا مغایرت دارد و ممکن است مانع صدور گواهینامه شود؛ اما پوتین به‌جای منتظر ماندن برای صدور تائیدیه، اوضاع را در دست خود گرفته است. از تابستان 2021، روسیه از تأمین تقاضای فزاینده گاز در سراسر اروپا خودداری کرده است. این اقدام باعث کاهش شدید عرضه شده است که درنتیجه آن، قیمت‌ها به بالاترین حد خود رسیده و حجم ذخیره‌سازی منابع گازی نیز به کمترین حد خود رسیده است.

علیرغم درخواست‌های اروپا از روسیه برای کاهش بحران گاز، پوتین و دیگر مقامات ارشد کرملین پیشنهاد‌ها برای افزایش ارسال گاز از طریق شبکه ترانزیت اوکراین را رد کرده‌اند. در عوض، آن‌ها آشکارا اعلام کرده‌اند که این بحران تنها با صدور گواهینامه نورد استریم 2 کاهش می‌یابد. منتقدان می‌گویند اگر چنین تاکتیک‌هایی کارساز شود و آغاز به کار خط لوله که مقررات آلمان و اتحادیه اروپا را نیز دور می‌زند، تصویب شود، کنترل پوتین بر تأمین گاز اروپا بیشتر شده و اصول مبتنی بر قوانین بازارهای انرژی این قاره تضعیف خواهند شد.

مهم‌تر از همه، صدور گواهینامه نورد استریم 2 همچنین به روسیه اجازه می‌دهد تا مسیر ترانزیت گاز اوکراین را به‌طورکلی دور بزند. مخالفان نورد استریم 2 مدت‌هاست استدلال می‌کنند که هدف اصلی این خط لوله حذف وابستگی روسیه به شبکه ترانزیت گاز اوکراین است تا دست کرملین در جنگ هیبریدی خود علیه اوکراین را بازتر کند. درحالی‌که آخرین اقدامات گازی پوتین باید همه رهبران اتحادیه اروپا را در مورد خطرات ناشی از روسیه آگاه کند، همچنین باید به آن‌ها یادآوری کند که اوکراین همچنان درخطر جدی قرار دارد.

در هفت سال گذشته، روسیه، کریمه و بخش اعظم منطقه دونباس در شرق اوکراین را اشغال کرده است، جایی که نیروهای اوکراینی و کرملین همچنان درگیر یک جنگ خونین هستند.

درنتیجه اقدامات پوتین، اروپایی‌های بیش از گذشته روسیه را یک همسایه متخاصم می‌دانند. آن‌ها اکنون باید قاطعانه برای دفاع از اروپا و ارزش‌های خود اقدام کنند.

در کوتاه‌مدت، این به معنای اجرای دقیق مقررات انرژی اتحادیه اروپا در رابطه با خط لوله پوتین است، درحالی‌که همراه با ایالات‌متحده باید تحریم‌هایی را نیز علیه روسیه اعمال کنند. با نگاهی به آینده، اروپا باید در مورد روابط خود با مسکو تجدیدنظر کند تا قرار گرفتن در معرض اقدامات غیردوستانه روسیه را محدود کند.

آینده اروپا در خطر است. روسیه قصد دارد قاره‌ای ایجاد کند که در آن قدرت را در اختیار خود داشته باشد؛ اما این به‌سادگی میسر نیست چراکه اصول اساسی اتحادیه اروپا را به چالش می‌کشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *