جدیدترین مطالب

ریاض و اسلام آباد در مسیر توسعه روابط همه جانبه

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در دیدار با مقامات پاکستانی برای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف این کشور از جمله روند خصوصی سازی هواپیمایی ملی و فرودگاه‌ها و همچنین بخش گردشگری اعلام آمادگی کرد.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | اعتراف یک نظامی آمریکایی درباره پایگاه نظامی نابود شده نواتیم اسرائیل توسط ایران

اسکات ریتر، افسر سابق اطلاعاتی تفنگداران آمریکا گفت: پایگاه هوایی نواتیم اسرائیل حفاظت شده ترین نقطه زمین دربرابرحملات موشکی بوده که حتی محافظت شده تر از کاخ سفید و کاخ کرملین است. ایران با پنج موشک آنجا را درهم کوبید و به همه ازجمله آمریکایی‌ها ثابت کرد که هیچ دفاعی دربرابر موشک‌های ایرانی وجود ندارد. منبع: خبرفوری

یک رهبر حماس: معادله جدیدی شکل گرفته است

عزت الرشق عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس تاکید کرد عملیات طوفان الاقصی با تمامی جزئیات آن، یک مرحله (جدید) و نقطه عطف اساسی به شمار می‌آید.

Loading

پیام‌ها و پیامدهای رویارویی ناوهای روسیه و آمریکا در دریای ژاپن

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک کارشناس مسائل شرق آسیا درباره نزدیکی ناو جنگی نیروی دریایی آمریکا و روسیه به یکدیگر در دریای ژاپن گفت: این اقدام از پیچیده شدن اوضاع و تحولات در شرق آسیا حکایت دارد. تحولات نظامی در این منطقه آن‌قدر متعدد و متکثر شده که شاید بتوان گفت برای نخستین بار از دوران جنگ سرد خطر برخورد نظامی میان طرف‌ها در مناطق داغی چون دریای چین جنوبی، تنگه تایوان و دریای ژاپن وجود دارد.

محمدجواد قهرمانی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: «نیروی دریایی روسیه در اعلامیه‌ای اظهار داشت که ناوشکن نیروی دریایی آمریکایی یو اس اس چاف روز جمعه 15 اکتبر در حال ورود به آب‌های سرزمینی این کشور بوده که با هشدارهای متعدد و در نهایتاً با نزدیک شدن کشتی جنگی نیروی دریایی روسیه، ناو آمریکایی مجبور به تغییر مسیر می‌شود.»

وی با اشاره به اینکه اعلامیه روسیه مانور ناوشکن آمریکایی را تخطی آشکار از قواعد بین‌المللی و توافق 1972 مسکو و واشنگتن برای جلوگیری از برخوردهای هوایی و دریایی دانسته است، تأکید کرد: «این دومین بار در ماه‌های اخیر است که روسیه می‌گوید یک کشتی جنگی عضو ناتو را از آب‌های خود بیرون کرده است؛ در ژوئن نیز پس از نزدیکی کشتی بریتانیایی به یکی از بنادر کریمه، روسیه با جدیت تمام و با اقدام به شلیک آتش نسبت به این اقدام واکنش نشان داد. همچنین در نوامبر 2020، روسیه اعلام کرد که ناوشکن آمریکایی یو اس اس مک‌کین را از خلیج پترکبیر دور کرده است- جایی که روسیه آن را قلمرو خود اما آمریکا آن را آب‌های بین‌المللی قلمداد می‌کند.»

وی درباره واکنش آمریکا نیز توضیح داد: «نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام داشت که حرکت ناو این کشور در ادامه عملیات منظم آن و مطابق با قواعد حقوق و عرف بین‌المللی بوده است هرچند نگاهی کلان‌تر به تحولات به‌خوبی ماهیت پیچیده اوضاع را نشان می‌دهد.»

قهرمانی با اشاره به اینکه اتفاق اخیر درزمانی به وقوع پیوست که چین و روسیه در دریای ژاپن در حال برگزاری مانوری نظامی بودند، گفت: «این مانور در ادامه همکاری‌های نظامی گسترده دو کشور در سال‌های اخیر به شمار می‌رود. طی سالیان اخیر دو کشور گشت‌های هوایی مشترکی را در دریای چین شرقی و دریای ژاپن انجام داده‌اند. بااین‌حال آنچه مانور اخیر را از مانورها و همکاری‌های پیشین متمایز می‌سازد این است که برای اولین بار پکن ناوشکن جدید نوع 055 نانچانگ خود را برای تمرینات مشترک اعزام کرد.»

وی ادامه داد: «در کنار این موضوع، به دنبال خاتمه مانور نظامی مشترک چین و روسیه، برای نخستین بار دولت ژاپن تأیید کرد که نیروهای چینی و روسی از تنگه تسوگارو -که دریای ژاپن را به اقیانوس آرام پیوند می‌زند- عبور کردند. اگرچه به گفته ژاپن این امر تخطی از قواعد بین‌المللی نبوده اما هماهنگی‌های رو به افزایش چین و روسیه را به نمایش می‌گذارد.»

این کارشناس درباره حضور آمریکا در منطقه گفت: «آمریکا به‌عنوان یک قدرت فرامنطقه‌ای در حال حاضر تلاش خود برای استقرار نظامی بیشتر در منطقه را گسترش داده و در حال تکمیل فعالیت‌های نظامی در منطقه است. پیمان آکوس میان آمریکا، بریتانیا و استرالیا را می‌توان اوج تلاش‌های این کشور برای همکاری نظامی با متحدان در منطقه آسیا پاسیفیک دانست. در کنار آن، واشنگتن طی سالیان اخیر مانورهای متعددی را در مناطق حساس برای کشورهای منطقه برگزار کرده است.»

وی تأکید کرد که علاوه بر دریای ژاپن، روابط آمریکا و روسیه در حوزه‌ها و نقاط دیگر نیز پرتنش دنبال می‌شود و همین امر زمینه همکاری و نزدیکی بیش‌ازپیش روسیه و چین را به وجود آورده است. بااین‌حال، اگرچه مانور اخیر دو کشور هشداری به ژاپن محسوب می‌شود اما نمی‌توان سطح شراکت دو کشور را هم‌تراز اتحاد آمریکا و ژاپن دانست. فاکتور مهم، فشارهای آمریکا است که در تقویت همکاری نظامی روسیه و چین نقش برجسته‌ای ایفاء می‌کند.

قهرمانی در پایان درباره چشم‌انداز روابط مسکو و واشنگتن با توجه به تنش‌های موجود گفت: «اگرچه حضور ناوشکن آمریکایی در نزدیکی آب‌های سرزمینی روسیه را می‌توان به‌عنوان تلاش این کشور برای آزمودن جدیت روسیه و از سوی دیگر اعلام آمادگی این کشور در برابر مسکو و پکن قلمداد کرد اما این اقدام در کنار سایر تحولات نظامی می‌تواند با افزایش سطح بحران در روابط دو کشور از یکسو و توسعه بیشتر همکاری‌های نظامی چین و روسیه از سوی دیگر همراه شود. در نهایت افزایش سطح بحران در روابط دو کشور می‌تواند هم به برخورد احتمالی و مواجهه بینجامد و هم ممکن است به همکاری منتهی شود. بااین‌حال، روابط آمریکا و روسیه در حال حاضر در چنین شرایطی قرار ندارد.»

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *