جدیدترین مطالب

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

هدف نهایی اسرائیل از تجاوز به ساختمان کنسولگری ایران

رضا مقاتلی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اقدام استراتژیک ایران در عدم شتابزدگی در اتخاذ تصمیماتش را می توان از دیدگاه عقلانیت و از منظر منافع ملی شایسته ی حمایت جمعی دانست و بر تلاش ها برای عدم قرار گرفتن در زمین و طراحی شطرنجی اسرائیل و کابینه ی جنگ طلب نتانیاهو مراقبت جدی کرد.

به روایت یک چوپان دروغگو

رژیمِ صهیونیستی در یکی از آخرین حملاتِ خود، مسجدِ فاخُورِه در شمالِ غزه را هم، تخریب کرد.

تحلیلی بر اهمیت و جایگاه تدابیر دیوان لاهه در قبال جنگ غزه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: دیپلمات پیشین کشورمان گفت: دیوان دادگستری بین‌المللی در لاهه، اوایل فروردین ماه تدابیر جدیدی اتخاذ کرد که به موجب آن، رژیم صهیونیستی ملزم به انجام اقدامات لازم و موثر جهت همکاری با سازمان ملل بدون هرگونه تاخیر است.

«وعده صادق» پاسخ مشروع ایران به تجاوزات صهیونیست‌ها بود

سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد.

هیچ کشور‌ی اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است

کریمی کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به عملیات تنبیهی وعده صادق گفت: هیچ کشوری اینگونه عملیاتی بر روی فضای اسرائیل نداشته است،این عملیات ، وزن ژئوپلوتیک ایران در محیط خاورمیانه و حتی در محیط جهانی را افزایش داد و توان بازدارندگی ایران را بالا برد.

Loading

أحدث المقالات

نعیم قاسم: ایران به همه اهداف خود در عملیات «وعده صادق» رسید

معاون دبیر کل حزب‌الله با بیان اینکه رژیم صهیونیستی قادر به محافظت از خودش هم نیست و بدون حمایت‌های کشورهای استکباری لحظه‌ای دوام نمی‌آورد تاکید کرد ایران در عملیات «وعده صادق» به همه اهدافی که مشخص کرده بود رسید.

درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با تاکید بر اینکه تنها راه جلوگیری از گسترش فاجعه در منطقه غزه، برقراری آتش بس فوری و گسترده است، از شورای امنیت خواست تا موضوع تحریم اسرائیل را فوراً بررسی کند و بودجه آژانس آنروا نیز دوباره تامین شود.

Loading

چالش‌های جدید ترکیه در سوریه

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا با بیان اینکه ترکیه بدون درگیری از سوریه خارج نخواهد شد، گفت: به نظر می‌رسد ادبیات تهدیدآمیز آقای اردوغان نسبت به سوریه، بیشتر در واکنش به اراده دمشق برای آغاز دور جدیدی از مبارزات برای آزادسازی مناطق تحت اشغال تروریست‌ها و نیروهای ترکیه باشد.

سعد الله زارعی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به اظهارات اردوغان مبنی بر اینکه ترکیه دیگر در مقابل مناطقی از سوریه که در آن درگیری‌هایی علیه نیروهایش وجود دارد، صبری ندارد و تصمیم گرفته‌ تا تهدیدها در این منطقه را از بین ببرد، خاطرنشان کرد: این اظهارات رئیس جمهور ترکیه که در پی کشته شدن دو نیروی پلیس ترکیه در سوریه مطرح شده، در واقع خطاب به کردها و درباره آن‌ها نیست، بلکه اولتیماتومی خطاب به دولت سوریه است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با تشریح عملیاتی که ترکیه تاکنون در خاک سوریه انجام داده است، اضافه کرد: بر اساس ارزیابی‌هایی که صورت گرفته، ترکیه در سوریه نزدیک به 20 هزار نیروی نظامی، انواع امکانات، تجهیزات، پایگاه‌ها و پادگان‌ها را دارد. اردوغان هیچ گاه برای اقداماتش علیه کردها از دولت مرکزی سوریه مجوزی نگرفته و دنبال مجوز نبوده است.

زارعی با بیان اینکه ارتش سوریه تجهیزات و نیروهای بیشتری به حومه جنوبی ادلب اعزام کرده و همزمان با آن مواضع تروریست‌ها را در محورهای «جبل زوایه» در حومه ادلب هدف قرار داده است، در خصوص علل تهدیدات اخیر اردوغان علیه سوریه، تاکید کرد: ارتش سوریه در حال برنامه‌ریزی برای دور جدیدی از اقدامات خود جهت آزادسازی مناطق تحت اشغال است و به نظر می‌رسد طی هفته‌های آینده عملیات نظامی ارتش سوریه در منطقه ادلب و اطراف آن آغاز شود و گسترش یابد.

وی افزود: در این شرایط یکی از نیروهایی که مورد خطاب ملت، دولت و ارتش سوریه قرار می‌گیرد، نیروهای متجاوز ترکیه است که بدون اجازه دولت دمشق در مناطقی از خاک سوریه مستقر شده است. آن‌ها در این مناطق نیرو پیاده کرده و برای خود حاکمیتی ایجاد کرده‌اند و بر مبنای آن، حتی به شهروندان سوریه امر و نهی و به زبان ترکی به آن‌ها تحکم می‌کنند. ترکیه با تلاش برای تغییر بافت جمعیتی این مناطق، در بسیاری از مسائل فرهنگی – اجتماعی ساکنان آن مداخله کرده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: طبیعتاً این نیروها باید سوریه را ترک کنند. آقای بشار اسد نیز صراحتا اعلام و تاکید کرده که باید همه نیروهای متجاوز، شامل آمریکا و دیگر نیروهای خارجی، خاک سوریه را ترک کنند. در این شرایط آقای اردوغان برای اینکه از چنین اقدامی جلوگیری کند، پیش‌دستی کرده و با ادبیاتی تهدید آمیز می‌گوید طاقت ترکیه تمام شده است!

زارعی ادامه داد: اگر طاقت ترکیه نسبت به این شرایطی که در 10 سال گذشته برای سوریه ایجاد کرده است، تمام شده، می‌تواند خاک سوریه را ترک کند و به کشور خود برگردد؛ چرا که طبق حقوق بین‌الملل سوریه را اشغال کرده است!

وی اضافه کرد: بنابراین به نظر می‌رسد این مواضع بیشتر در واکنش به اراده دولت و ارتش سوریه برای آغاز دور جدیدی از مبارزه علیه تروریست‌های مستقر در شمال سوریه و آزادسازی این مناطق باشد.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا ضمن تاکید بر عزم دولت سوریه برای آزادسازی مناطق تحت سیطره نیروهای خارجی و همچنین تروریست‌ها، به ارائه یادداشت ریاست جمهوری ترکیه به پارلمان این کشور برای تمدید اجرای عملیات نظامی در سوریه و عراق برای دو سال دیگر اشاره کرد و گفت: برای ترکیه حفظ مناطقی از خاک سوریه که در اشغال خود درآورده است، بسیار اهمیت دارد. با اینکه این کشور در آستانه برگزاری انتخابات، چالش‌های اقتصادی را تجربه می‌کند، اما قطعا بدون درگیری، از سوریه خارج نخواهد شد.

زارعی با اشاره به دیدار اخیر بشار اسد از روسیه، سفر هیئت روسی به دمشق و ارسال تجهیزات و مهمات از روسیه به سوریه، افزود: مقامات ترکیه نیز ادعا کرده‌اند اگر مذاکرات اردوغان با سران آمریکا و روسیه نتیجه ندهد، ترکیه اقدام نظامی خود در شمال سوریه را آغاز خواهد کرد. به نظر می‌رسد در هفته‌های آینده شاهد درگیری نظامی ترکیه و سوریه در این مناطق باشیم و احتمال بروز این درگیری نظامی کم نیست.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *