أحدث المقالات

همه چیز درباره ویزای دورکاری در اسپانیا؛ چرا طرح دولت مادرید چندان با استقبال مواجه نشد؟

یک سال پس از راه‌اندازی ویزای ویژه کارگران دورکار توسط اسپانیا برای جذب استعدادهای تجاری خارجی به این کشور، این طرح چندان مورد استقبال قرار نگرفته و با موفقیت محدودی رو به رو شده است.

تلگرام در اسپانیا رفع فیلتر شد

دیوان عالی اسپانیا که دستور مسدود شدن موقت تلگرام را صادر کرده بود، این حکم را لغو کرد. با لغو حکم قبلی، کاربران اسپانیایی می‌توانند به فعالیت خود در تلگرام ادامه بدهند.

بوئینگ در بحبوحه رسوایی گسترده مربوط به ایمنی هواپیماها، مدیرعامل خود را برکنار می‌کند

در پی بحران گسترده ایمنی که با از جا کنده شدن بخشی از بدنه هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس در دی ماه گذشته تشدید شد، دیوید کلهون، مدیرعامل بوئینگ، تا پایان سال جاری کناره‌گیری خواهد کرد.

Loading

چشم‌انداز «شیوه جدید حکمرانی» در امارات

۱۴۰۰/۰۷/۱۴ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا با بیان اینکه تغییر چند وزیر و ارائه دیدگاه‌های کلی نمی‌تواند چشم‌انداز روشنی از وضعیت 50 سال آینده امارات ارائه دهد، گفت: تسلط رژیم صهیونیستی بر سیستم امنیتی، مالی و اقتصادی امارات و بهره‌گیری از آن به‌عنوان محل پول‌شویی، قاچاق و مفاسد مالی دیگر و رواج نژادپرستی، وضع آینده این کشور را بسیار تاریک و پر ابهام نشان می‌دهد.

0سید صباح زنگنه در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به تصویب اصول «شیوه جدید حکمرانی» دولت امارات برای ۵۰ سال آینده هم‌زمان با تشکیل کابینه جدید در این کشور اظهار داشت: طبیعتاً دولت‌ها آینده‌نگری می‌کنند و برای آینده خود تصمیماتی می‌گیرند تا اصول و مبانی را برای مردم، سرمایه‌گذاران خارجی و یا دیگر بازیگران منطقه‌ای و جهانی تعریف کنند که حکایت از بلندپروازی و برنامه‌ریزی برای آینده دارد.

وی با بیان اینکه آنچه تاکنون امارات با عنوان روش جدید حکمرانی خود مطرح کرده، صرفاً بیان کلیاتی درباره ساختارهای داخلی، بدون روشن کردن ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن است، گفت: برنامه‌هایی با این اهداف جاه‌طلبانه، باید ابعاد متعددی را روشن کند. باید در نظر داشت امارات در شرایط کنونی با چالش‌های متعددی روبروست که حل آن‌ها ارتباط مستقیمی با دستیابی به اهداف توسعه‌ای آن‌ها دارد؛ ازجمله اینکه ما در این کشور شاهد حکومتی با گرایش‌های فکری متصلب و نبود حق آزادی بیان روبرو هستیم.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: آنچه در خصوص مسائل اجتماعی و حکمرانی دولتمردان امارات می‌دانیم این است که همچنان سمت‌های حاکمیتی تنها میان چند خانواده می‌چرخد. باید دید آیا در آینده هم این رویه ادامه خواهد داشت یا به دنبال فضای باز مشارکتی خواهند بود. آیا برای تعیین اعضای شورای مشورتی به انتخابات روی خواهند آورد و یا به وضعیت موجود و انتصاب اعضای این شورا ادامه می‌دهند.

زنگنه اضافه کرد: در حوزه اقتصادی، با اینکه دربرنامه‌های جدید سعی شده بر عرصه‌هایی مانند گردشگری و حمل‌ونقل تمرکز شود، اما امارات باید بتواند اقتصاد خود را از نفت و صادرات آن مستقل کند. نمی‌توان باوجود چنین مسائلی، نسبت به دستیابی به آنچه سران امارات در مسیر توسعه دنبال می‌کنند خوش‌بین بود.

 

چالش‌ها در مسیر اجرای برنامه 50 ساله

صباح زنگنه تأکید کرد: امارات برای تحقق برنامه 50 ساله خود باید دخالت نظامی خود را در کشورهای مختلف ازجمله تهاجم به یمن، لیبی و افغانستان پایان دهد، به ساخت جامعه خود بپردازد و رویکرد همکاری با دیگر کشورها را در پیش گیرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به حضور پرشمار اعضای خاندان آل نهیان و آل مکتوم در دولت جدید، افزود: مقامات امارات باید راه را برای حضور دیگر افراد در قدرت باز بگذارند و نحوه گزینش افراد برای ورود به قدرت مهم است. اگر همین مکانیسم و سازوکار قبلی ادامه یابد، سیاست‌ها هم در همان حدود باقی خواهد ماند.

صباح زنگنه ضمن تشریح سیاست‌های فرهنگی امارات، ازجمله تلاش برای گسترش زبان انگلیسی به‌جای زبان عربی، تغییر ترکیب جمعیت خود با اهداف خاص، تأکید کرد: اگر امارات همچنان با حضور رژیم صهیونیستی در بافت امنیتی خود، به‌عنوان ابزاری در اختیار این رژیم و ساختاری برای حضور آن در منطقه ایفای نقش کند، با چالش‌های متعدد امنیتی مواجه خواهد شد. همه این‌ها در وضعیت امارات در 50 سال آینده و تحقق اهداف توسعه‌ای آن نقش دارند.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا به برخی اخبار منتشر شده در خصوص چشم‌انداز روابط اقتصادی تریلیون دلاری از سوی امارات و رژیم صهیونیستی اشاره کرد و افزود: قطعاً نمی‌توان به تحقق این ایده‌ها امیدی داشت. به‌هرحال امارات که از مصر با 100 میلیون نفر جمعیت یا حتی  از اردن نمی‌تواند جلوتر رود. اسرائیل 40 سال است که با تبلیغات، فشار، حمایت و همیاری همه قدرت‌های بزرگ با مصر ارتباط برقرار کرده است. وعده‌های متعددی به مصر داده شد، اما تغییر چندانی در اوضاع اقتصادی آن حاصل نشد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: تسلط بر سیستم امنیتی، مالی و اقتصادی امارات و بهره‌گیری از آن به‌عنوان محل پول‌شویی، قاچاق و مفاسد مالی دیگر و رواج نژادپرستی در امارت وضع این کشور را بسیار تاریک و پر ابهام نشان می‌دهد و این سیاست، امارات را با اغلب کشورهای همسایه‌اش درگیر خواهد کرد. قطعاً در این وضعیت آنچه با عنوان برنامه 50 ساله عنوان می‌کنند چشم‌انداز مبهمی دارد.

صباح زنگنه اضافه کرد: امارات باید جایگاه خود را تعریف کند و روشن سازد که آیا می‌خواهد به سمت صلح، همکاری و همبستگی گام بردارد و یا به استفاده از ابزارهای نظامی روی آورد. این مسائل بر موفقیت این چشم‌انداز و بلندپروازی تأثیر خواهد داشت.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *