جدیدترین مطالب

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

شادی زائران حرم حضرت زینب از اقدام تنبیهی

زائران در حرم حضرت زینب (س) در شهر دمشق با پخش نقل و شیرینی پاسخ تنبیهی ایران را تبریک گفتند و اعلام کردند ۷۵ سال است که در انتظاریم، حمله موشکی ایران لبخند را بر لب‌های مظلومان نشاند.

Loading

أحدث المقالات

امیرعبداللهیان: ریزپرنده‌های ساقط شده در اصفهان خسارت جانی و مالی نداشته‌اند

نیویورک – ایرنا-«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دیدار با سفرای کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی با تبیین تحولات اخیر در منطقه، در واکنش به ساقط شدن چند ریز پرنده توسط پدافند هوایی ایران در اصفهان گفت: حامیان رسانه ای اسرائیل در تلاشی مذبوحانه سعی داشند از شکست مجددشان پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگنمایی کنند.

ببینید | پاسخ جالب همراه امیرعبداللهیان به سوال خبرنگار درباره حمله اسرائیل به ایران!

ویدیوی جالبی که امروز در رسانه‌های نزدیک به اسرائیل پربازدید شده را ببینید. خبرنگاری در نیویورک از امیرعبداللهیان می‌پرسد «درباره “حمله” شب گذشته نظری ندارید؟» که یکی از همراهان وزیر امور خارجه در جواب، به کنایه می‌گوید «چه حمله‌ای؟»/بیسیمچی

Loading

نقش آمریکا و متحدانش در تحولات کنونی افغانستان

شورای راهبردی آنلاین – رصد: عاقبتی که در افغانستان مشاهده می‌شود، نباید غافلگیر کننده باشد، حتی اگر به شکلی شوک‌آور رخ داده باشد. به‌طور کلی، در سیاست خارجی و به‌طور خاص، در مداخلات نظامی خارجی ضروری است که اهداف و ظرفیت تحقق آن اهداف مشخص باشد. در افغانستان، آمریکا و متحدانش در هر دو مورد کوتاهی کرده‌اند.

سر سیمون فریزر، دیپلمات سابق بریتانیایی در یادداشتی که در وب‌سایت اندیشکده چتم هاوس منتشر شد، نوشت: این برای آمریکا و نزدیک‌ترین متحدانش یک بداقبالی جدی است، اما یک فاجعه راهبردی محسوب نمی‌شود. تهدید تروریسم افزایش می‌یابد اما درباره اهمیتش اغراق شده است و می‌توان تا حدودی از راه‌های دیگر آن را برطرف کرد.

افغانستان منبع خطر است اما مشکل راهبردی درجه اول نیست. شایستگی و اعتبار جو بایدن به عنوان یک انترناسیونالیست لیبرال آسیبی جدی دیده است، اما از نظر بیشتر آمریکایی‌ها او در مورد مسئله بزرگ- خروج- حق دارد. مداخله افغانستان-برخلاف مداخله بعدی در عراق- به عنوان اقدامی برای دفاع از خود در پی یک تروریسم بین‌المللی، مشروع و موجه بود؛ اما احتمال تغییر قواعد و الزامات همیشه وجود دارد.

درسی که در اینجا وجود دارد، درسی آشنا است. باید درباره این که یک مداخله به کجا می‌انجامد، واقع بین بود. این مأموریت در مقیاسی بود که متحدان آمریکا و ناتو نمی‌توانستند امیدوار باشند برای انجام آن در کشوری فراخ و ناهموار، مملو از فساد و جناح‌های مسلح و واقع شده در بخشی حساس از جهان و برخوردار از منابع مالی کافی، سپس مداخله عراق در سال 2003 باعث پراکندگی بیش از حد نیروها و تضعیف مشروعیت و اعتماد شد.

سیاست در دهه گذشته تحت تأثیر رهبران نظامی قرار گرفت که در خصوص دستاوردهایی که ممکن بود با صرف منابع بیشتر رسیدن به آن‌ها ممکن شود، مبالغه می‌کردند. سیاستمداران آمریکا و انگلیس در حالی که تعهد خود را در بوق و کرنا کرده بودند، بی ‌سر و صدا به دنبال راهی برای خروج در شرایطی بودند که حمایت عمومی از صرف هزینه جانی و مالی در افغانستان رو به کاهش گذاشت.

خروج از افغانستان که در مقطعی اجتناب ناپذیر بود، می‌توانست با مهارت بیشتری انجام شود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *