جدیدترین مطالب

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

غزه، اوکراین و جایگاه تخریب‌شده اروپایی‌ها در افکار عمومی

اتهام ها درباره اجرای استانداردهای دوگانه، به سرعت و با فراوانی از سوی کشورهای عربی، قدرت‌های در حال ظهور، رقبای جغرافیایی، مقامات سازمان ملل و حتی خود مقامات غربی مطرح شده است. هنگامی که روسیه در سال ۲۰۲۲ با شکستنِ قوانین بین‌الملل به اوکراین تجاوز کرد، اروپایی‌ها تحریم‌های "گسترده و بی‌سابقه" ای را در تجارت، سرمایه گذاری و حتی بایکوت های ورزشی علیه مسکو پیاده کردند. در جریان تلاش لابی بزرگ جهانی، رهبران اروپایی، حمایت از اوکراین را به عنوان دفاع از قوانین و نورم‌های جهانی تصویر کردند. اما در مقابل، بسیاری از رهبران اروپایی به فراخوان آتش‌بس در غزه واکنش منفی نشان داده‌اند و به طور کلی از محکوم کردن نقض قانون بین‌الملل توسط اسرائیل، رویگردان شده اند و به جای آن با حمایت گسترده از اسرائیل، حتی در برابر لحن و ادبیات نسل کشی وزیران اسرائیل سکوت کرده اند. همچنین بلافاصله پس از ۷ اکتبر، اروپایی‌ها به سرعت به تعلیق یا بازبینی در کمک مالی به سازمان‌های غیردولتی فلسطینی پرداختند، هرچند شواهد قابل اعتمادی هم از انحراف مالی یا حمایت از تروریسم وجود نداشت.
Loading

أحدث المقالات

دونالد توسک: اروپا وارد دوران پیش از جنگ شده است

دونالد توسک، نخست وزیر لهستان و رئیس پیشین شورای اروپا می‌گوید که اروپا وارد «دوران پیش از جنگ» شده است و اگر اوکراین از روسیه شکست بخورد، هیچ کس در این قاره نمی‌تواند احساس امنیت کند.

Loading

تحولات افغانستان نماد خیانت آمریکا به متحدانش

۱۴۰۰/۰۶/۱۷ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک فعال رسانه‌ای افغانستان با بیان اینکه تحولات و صحنه امروز افغانستان شاهد مثال گویایی از این است که آمریکا هر کجا لازم ببیند در حق متحدانش خیانت بزرگی مرتکب می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید عیسی حسینی مزاری در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی تصریح کرد: آمریکا در عرصه نظامی و سیاسی در افغانستان با شکست مواجه شد و از آنجا که نمی‌توانست دلیلی برای هزینه و تلفات بیشتری که تحمیل می‌کرد، بیاورد، بی‌توجه به شرایط دولت و مردم در افغانستان، تصمیم گرفت از این کشور خارج شود.

وی با اشاره به خروج غیرمسئولانه آمریکا از افغانستان و عملکرد اشتباه آن در قبال مسائل این کشور اظهار داشت: از ابتدا هم روشن بود که ورود آمریکا به افغانستان، برای منافع مردم این کشور نبود؛ بلکه آن‌ها به دنبال بهره‌گیری از منابع، موقعیت و ثروت‌های این کشور بودند و می‌خواستند با حضور خود در این منطقه، فشارهایی به چین، روسیه، ایران و هند وارد کنند.

وی با اشاره به اهداف اصلی آمریکا از ورود نظامی به افغانستان به بهانه حمله به برج‌های دوقلو افزود: در واقع آن‌ها مباحثی مانند دولت‌سازی، دموکراسی، آزادی بیان و توسعه اقتصادی و سیاسی را پوششی برای این اهداف و دیگر اقدامات خود قرار دادند، اما روشن بود که این کشور به اهداف خود نمی‌رسد؛ در واقع آمریکا در 20 سال گذشته تلاش داشت سلطه‌ای بر عقاید و اندیشه مردم ایجاد کند و به بهانه مبارزه با تروریسم در مقابل مردم قرار گرفت و برای رسیدن به استیلای فرهنگی و فکری، اقدامات زیادی انجام داد.

رئیس خبرگزاری صدای افغان (آوا) گفت: بسیاری از اقداماتی که آمریکا در افغانستان صورت داد، با هدف پیگیری سیاست‌های فرهنگی و فکری خود بود و «ترویج سکولاریسم» و «افراط‌گرایی دینی» به عنوان دو محور اساسی در این راستا مورد توجه قرار گرفت. آن‌ها برای ترویج وهابیت پول‌های گزافی صرف و آن را در برخی ولایات نهادینه کردند، در حالی که پیش از این ما شاهد این تعداد وهابی در افغانستان نبودیم.

حسینی مزاری در عین حال به مبارزات شخصیت‌های حقیقی و حقوقی متعدد در افغانستان علیه آمریکا اشاره کرد و ادامه داد: این تلاش‌ها، سیاست‌های استیلای فکری و فرهنگی آمریکا را با شکست روبرو کرد. ضمن اینکه چین، روسیه و ایران هم به شدت مخالف حضور آمریکا در افغانستان بودند. می‌توان نتیجه گرفت که شکست‌های نظامی و سیاسی و نداشتن دستاورد مشخص و همچنین فشارهای بین‌المللی و اقتصادی و رقابت‌های بین‌المللی، آمریکا را ناچار به خروج از افغانستان کرد.

وی گفت: آمریکا در پی شکست نظامی و سیاسی در افغانستان، تلاش کرد با تغییر رویکرد خود به جنگ سیاسی و امنیتی منافع خود را پیش ببرد؛ اما نمی‌توانست حضور بیشتری در افغانستان داشته باشد، چرا که قادر نبود دلیلی برای هزینه و تلفات بیشتری که باید متحمل می‌شد، بیاورد. به همین دلیل هم بی‌توجه به شرایط دولت و مردم دراین کشور، تصمیم گرفت از این کشور خارج شود.

مدیر مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان افغانستان تأکید کرد: قطعاً آمریکا همچنان اهداف خود را در افغانستان دنبال می‌کند، آن‌ها با این طراحی‌ها و صحنه‌آرایی‌هایی که شاهد آن هستیم، به دنبال حفظ نفوذ خود در منطقه، رصد تحولات آن و ضربه زدن به منافع چین، روسیه و ایران هستند.

حسینی مزاری با بیان اینکه ناتو هم در همراهی آمریکا در افغانستان، شکست‌هایی را تجربه کرد، گفت: کشورهای اروپایی عضو ناتو که در ابتدا یا فریب آمریکا را خوردند و یا آگاهانه با این کشور همراه شدند و به افغانستان آمدند، به سرنوشتی گرفتار شدند که آمریکا هم با آن مواجه است. آن‌ها در ابتدا به خیال منافعی وارد این کشور شدند، اما به محض اعلام خروج آمریکا به سرعت و با کمال میل این کشور را ترک کردند؛ آن هم در شرایطی که وضعیت امروز افغانستان بسیار پیچیده شده است و مردم این کشور به هیچ وجه شرایط مناسبی ندارند.

وی اضافه کرد: سیاست آمریکا در طول تاریخ حیاتش با خیانت همراه بوده است؛ ما از گذشته و در طول تاریخ، همواره شاهد خیانت آمریکا به متحدانش بوده‌ایم. تحولات و صحنه افغانستان هم فضا و بستری مناسب و شاهد مثال گویایی از این است که آمریکا به خاطر منافعش حاضر است به متحدانش خیانت ‌کند. حتی شوروی در سه دهه قبل، دستکم متحدان و عوامل خود را در افغانستان رها نکرد، حتی بعد از اینکه از افغانستان خارج شد باز هم از حکومت نجیب حمایت کرد!

این تحلیلگر مسائل افغانستان ادامه داد: آمریکا حتی نتوانست یک ماه هم از متحدان خود که دولت اشرف غنی و عناصر وابسته‌شان بودند، حمایت کند.

حسینی مزاری با اشاره به اظهارات سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان مبنی بر اینکه آمریکا به نیابت از کسی نمی‌جنگد و ملل منطقه باید ابعاد راهبردی تحولات امروز افغانستان را درک کنند، افزود: آنچه ما در قبال مسائل افغانستان شاهد بودیم، برای همه ملت‌ها، خصوصا ملت‌های خاورمیانه که امروز محل تاخت و تاز غربی‌ها وخصوصا آمریکا هستند، درس بسیار بزرگ و خوبی است.

مدیر مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان افغانستان اظهار داشت: برای آن‌ها که به پشتیبانی غرب متکی هستند مانند عربستان سعودی، این تحولات باید درس بزرگی باشد. آن‌ها باید ببینند که آمریکا در افغانستان چه کرد و با عواملی که در کابل در قدرت بودند، چه رفتاری داشت.

وی در پایان گفت: آن‌ها باید از مردم خود برای ایجاد حاکمیت مستقل و تداوم آن استمداد بجویند و به درستی مولفه‌های قدرت را بشناسند. قطعاً این رویکرد به نفع کشور و ملت‌های خود و ملت‌های منطقه خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *