جدیدترین مطالب

رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی علیه ایران دست بردارد

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهور اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر علیه منافع ایران دست بردارد.

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی

همزمان با اوج گیری تهدید و تنش‌ها در منطقه و رسیدن بحران غزه به نقطه جوش، قشر‌های مختلف مردم انگلیس بزرگترین تظاهرات علیه حمایت تسلیحاتی نظام انگلیس ازرژیم اسراییل را برابر ساختمان پارلمان انگلیس شکل دادند.

مسلمانان روهینگیا، قربانی سربازگیری اجباری

جوانان مسلمان روهینگیایی قربانی سربازگیری اجباری حکومت نظامیان میانمار هستند. جوانان مسلمان روهینگیایی قربانی طرح جدید سربازگیری اجباری ارتش حکومت نظامیان میانمار برای شرکت در جنگ داخلی شده اند.

Loading

أحدث المقالات

ببینید | جنگ دیپلماتیک ایران و اسرائیل در سازمان ملل

نورنیوز، در گزارشی با عنوان «جنگ دیپلماتیک ایران و اسرائیل رد سازمان ملل» روایت کرد که نشست فوق‌العاده شورای امینت درپی حمله انتقامی ایران به اسرائیل، سومین صحنه نبرد میان تهران و تل‌آویو بود./ نورنیوز

رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی علیه ایران دست بردارد

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهور اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: رژیم اسرائیل باید وادار شود از تکرار هرگونه ماجراجویی نظامی بیشتر علیه منافع ایران دست بردارد.

Loading

رسانه‌ها؛ تعویق اعلام دولت آینده افغانستان و…

۱۴۰۰/۰۶/۱۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: عدم تشکیل دولت طالبان، هشدار استولتنبرگ درباره موازی‌کاری ناتو و اروپا در افغانستان، معیارهای اتحادیه اروپا برای برقراری روابط با طالبان، تاکید اروپایی ها بر رابطه مشروط با طالبان، چین در صف اول برقراری ارتباط با طالبان، تمایل طالبان به مشارکت افغانستان در کریدور اقتصادی چین و پاکستان، تاکید احمد مسعود برادامه مقاومت پنجشیر، درخواست کیم جونگ اون برای اقدام فوری برای مقابله با تغییرات اقلیمی، ناکامی آمریکا و چین در دستیابی به توافق آب و هوایی، واکنش روسیه به درخواست ناتو درخصوص رزمایش زاپاد ۲۰۲۱، آغاز به کار سفیر بحرین در تل‌آویو، سفر رییس پنتاگون به چهار کشور حوزه خلیج فارس، خارج شدن اسناد مربوط به حمله 11 سپتامبر از حالت محرمانگی به دستور بایدن، امضای توافقنامه دفاعی جدید میان  ترکیه و اوکراین، مخالفت چین با گزارش پارلمان اروپا درباره منطقه تایوان، تاکید پوتین بر ادامه مذاکرات پیمان صلح با ژاپن، تلاش روسیه و ژاپن برای ساخت تلسکوپ کهکشانی و گفتگوی مقامات روسیه و اتحادیه عرب درباره برجام از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری تسنیم: درحالی که برخی مقامات ارشد طالبان گفته بودند که دولت آینده افغانستان تا جمعه اعلام خواهد شد، اما اعلام این دولت تا زمان نامشخصی به تعویق افتاده است. «شیرمحمد عباس استانکزی» معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر اعلام کرده بود که جمعه (12 شهریور) دولت جدید افغانستان اعلام خواهد شد.این اظهارات پس از دیدارهای مشورتی 3 روزه طالبان با «ملا هبت‌الله آخوندزاده» رهبر این گروه در قندهار صورت گرفت و قرار بود روز گذشته یک دولت «فراگیر» شامل نمایندگان تمام اقوام، اعلام شود.

خبرگزاری ایلنا: دبیرکل ناتو در خصوص موازی‌کاری اروپا با عملیات این سازمان در افغانستان هشدار داد. «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در خصوص موازی‌کاری اروپا با عملیات این سازمان در افغانستان هشدار دادو گفت که از برنامه‌های اتحادیه اروپا برای ایجاد یک سیاست دفاعی مشترک حمایت می‌کند اما تشکیل هرگونه «نیروی واکنش سریع» که احتمال «موازی‌کاری» با عملیات شرکای ناتو را در پی داشته باشد، قابل قبول نیست.

یورونیوز: مقامات اتحادیه اروپا روز جمعه طی نشستی در اسلوونی مجموعه‌ای از شرایط برای تعیین سطح تعامل اتحادیه با طالبان به عنوان حاکمان جدید افغانستان را مورد بررسی و رایزنی قرار دادند. احترام به حقوق بشر و حاکمیت قانون از جمله مهم‌ترین شرایط مطرح از سوی وزرای خارجه اتحادیه اروپا برای امکان برقراری روابط و تعامل با طالبان عنوان شده است.

آناتولی  ترکیه: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد طالبان را به رسمیت نمی‌شناسیم و منوط به شروط خود با آنها ارتباط برقرار خواهیم کرد.جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست غیررسمی وزیران امور خارجه این اتحادیه شرکت کرد.وی ضمن اشاره به پایبندی وزیران خارجه برای توافق بر سر حمایت از مردم افغانستان، گفت: باید برای حمایت از مردم افغانستان با دولت جدید این کشور مذاکره کنیم. این یک رابطه عملیاتی است و معنای آن به رسمیت شناختن نیست. با توجه به رفتار دولت توسعه خواهد یافت.

دویچه وله: رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر با معاون وزیر خارجه چین تلفنی گفت و گو کرده است. سخنگوی طالبان نیز از بازگشایی سفارت چین در کابل خبر داد. دیروز پس از آنکه عبدالسلام حنفی، رییس دفتر سیاسی طالبان در دوحه پایتخت قطر با معاون وزیر خارجه چین تلفنی صحبت کرد، سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در توییتر نوشت، پکن قصد دارد سفارت خود در کابل را بازگشایی کند و “روابط ما محکم‌تر از قبل خواهد شد”. دولت چین این خبر را تایید کرده است.

خبرگزاری فارس: سخنگوی طالبان گفت: با اتصال کریدور اقتصادی چین و پاکستان”سی‌پک” به افغانستان می توان به اهداف مهم تجاری دست یافت. «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان گفت:  با اتصال کریدور اقتصادی چین و پاکستان”سی‌پک” به افغانستان می توان به اهداف مهم تجاری دست یافت.وی افزود: ما با کمک چین برای بهبود اوضاع اقتصادی و توسعه تلاش می‌کنیم. چین شریک اصلی ما است.مجاهد در ادامه ابراز امیدواری کرد که پاکستان به افزایش تجارت دو جانبه با افغانستان ادامه دهد.

خبرگزاری فارس: فرزند فرمانده جهادی افغانستان گفت: برای ساختن افغانستانی آباد و آزاد و رسیدن به خواسته‌های برحق خود به مبارزه ادامه می‌دهیم. به دنبال انتشار اخباری از سقوط پنجشیر به دست طالبان، احمد مسعود فرمانده جبهه مقاومت در واکنشی گفت که از خواسته‌های برحق دست نمی‌کشد، خسته نمی‌شود و از هیچ تهدیدی هم نمی‌ترسد. شب گذشته برخی از منابع خبری اعلام کردند که پنجشیر به دست طالبان سقوط کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رهبرکره شمالی از مقام‌های کشورش خواست تا فکری به حال مسائل تامین موادغذایی کنند و بر خطر تغییرات آب و هوایی تاکید کرد. توفان‌های سال گذشته بر محصولات حیاتی تأثیر منفی گذاشت و امسال هم چندین هفته خشکسالی و به دنبال آن باران‌های شدید موسمی آسیب وارد کرده است.کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در جریان سخنرانی برای کمیته اجرایی حزب حاکم کمونیست تاکید کرد، تدابیری برای غلبه بر آب و هوای غیر عادی ضرورت دارد و همچنین از مقامها خواست تا با خشکسالی و سیل‌ها مقابله کنند.

خبرگزاری صدا وسیما: چین و آمریکا بر سر تغییرات آب و هوایی به توافق دست نیافتند. گفته می‌شود چین درخواست‌ ارائه تعهدات علنی بیشتر درباره تغییرات آب و هوایی پیش از برگزاری اجلاس اقلیمی سازمان ملل در ماه نوامبر را رد کرده است. براساس این گزارش، مقامات چینی به جان کری فرستاده آمریکا در امور آب و هوا اعلام کرده اند: “چین نقشه راه و طرح‌های خود را برای دستیابی به اهداف اقلیمی اش دارد”. جان کری گفت به دلیل روابط متشنج میان آمریکا و چین، امید‌ برای رسیدن به توافق به منظور مهار گرمایش زمین کمرنگ است.

خبرگزاری مهر : رئیس کمیته روابط خارجی دومای روسیه می گوید ناتو به تعهداتش در قبال روسیه عمل نمی کند و طرف مقابل هم لزومی نمی بیند درباره رزمایش هایی که در خاک خود برگزار می کند؛ مشورت کند.«لئونید اسلاتسکی» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس دومای روسیه، در پاسخ به ادعای ناتو مبنی بر اینکه دولت مسکو باید در مورد رزمایش های نظامی خود در مرز مشترک این کشور با اعضای ناتو شفافیت بیشتری نشان دهد؛ گفت: همکاری مثل یک جاده دو طرفه است. پیمان آتلانتیک شمالی به طور یک جانبه، سطح رابطه خود با روسیه را تنزل داد. این انتخاب آنها است.

الکوثر فارسی: سفیر بحرین در میان مخالفت‌های گسترده مردم، علماء، فعالان مدنی و گروه‌های سیاسی رسماً فعالیت خود را در تل‌آویو آغاز کرد. بحرین پس از امارات دومین کشوری است که سپتامبر 2020 توافق عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل را امضا کرد. در یک سال گذشته، روابط بحرین و اسرائیل افزایش یافت و در تازه‌ترین اقدام نیز رژیم آل خلیفه، «خالد یوسف الجلاهمه» را به عنوان اولین سفیر بحرین در تل‌آویو منصوب و الجلاهمه رسماً فعالیت خود را آغاز کرد.

العالم فارسی: جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: لوید آستین روز یکشنبه به چهار کشور حوزه خلیج فارس از جمله عربستان، قطر، بحرین و کویت سفر خواهد کرد.کربی در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که آستین در این سفر با شرکای منطقه ای ملاقات خواهد کرد و از آنها برای همکاری در خروج آمریکایی ها، افغان ها و سایرین از افغانستان از ایالات متحده تشکر می کند.

اسپوتنیک روسیه: بایدن فرمان از حالت محرمانه خارج کردن اسناد مربوط به حمله 11 سپتامبر را امضا کرد. این دستور در مورد توصیف برخی مواد مرتبط با تروریست های 11 سپتامبر 2001 امضا شد. در این  فرمان آمده است: در آستانه بیستمین سالگرد حادثه 11 سپتامبر، مردم آمریکا شایسته این هستند که تصویری کاملتر از آنچه مقامات آنها در مورد این حملات می دانند داشته باشند . بسیار مهم است که دولت ایالات متحده تا آنجا که ممکن است شفاف باشد و محرمانه بودن فقط برای شرایط خاص باشد.

تی.آر.تی ترکیه: شرکت صنایع الکترونیکی نظامی ترکیه و شرکت دولتی صادرات و واردات اسلحه اوکراین در زمینه مدرن سازی سامانه‌های دفاع هوایی توافقنامه ای امضا کردند. در بیانیه شرکت دولتی صادرات و واردات اسلحه اوکراین آمده است، این توافقنامه در جریان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صنایع دفاعی استانبول به امضا رسیده است.

رادیو چین: کمیسیون امور خارجی کنفرانس مشورت سیاسی خلق چین با صدور اعلامیه ای با گزارش پارلمان اروپا مربوط به منطقه تایوان چین مخالفت کرد. در این اعلامیه آمده است: در دنیا تنها یک کشور به نام چین وجود دارد و تایوان بخش جدایی ناپذیر از خاک چین است و مساله تایوان جزو امور داخلی چین است و بر منافع محوری چین و احساسات ملی مردم چین نیز تاثیر گذار است. کمیسیون امور خارجی پارلمان اروپا اخیرا گزارشی به عنوان «گزارش همکاری و روابط سیاسی اتحادیه اروپا و کشور تایوان» منتشر کرد.

 ان. اچ.کی ژاپن: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تاکید کرده است که تمایل به ادامه مذاکرات پیمان صلح با ژاپن دارد که شامل مسئله چهار جزیره تحت کنترل روسیه که ژاپن نیز ادعای مالکیت آنها را دارد نیز می شود. پوتین در یک مجمع بین المللی اقتصادی که در شهر ولادی وستوک در خاور دور روسیه برگزار شده بود، سخنرانی کرد.او فقدان یک پیمان صلح با ژاپن را امری «بی معنی» دانست و گفت که روسیه هیچ گاه روند منتهی به امضای این پیمان را رد نکرده است.

خبرگزاری ایرنا: شرکت دولتی روس کوسموس روسیه (دست اندر کار امور فضایی) و آژانس تحقیقات هوافضای ژاپن (جاها) توافقنامه ای را برای مشارکت در ساخت تلسکوپ کهکشانی جدید با نام «اسپکتر-اوف» امضا کردند. میخاییل ساچکوف رئیس پژوهشگاه فضاشناسی آکادمی علوم روسیه روز شنبه با اعلام این مطلب به ریانووستی گفت: ژاپن در طرح ساخت تلسکوپ کهکشانی جدید با نام «اسپکتر-اوف» مشارکت می کند. اسپکتوگراف یا طیف نگار بخش مهمی از تلسکوپ فضایی است که با کمک آن تصاویر با رزولوشن (درجه شفافیت) بسیار بالا از اجرام فضایی در کهکشان های دوردست گرفته می شود.

ایران پرس: «سرگئی ورشینین» معاون وزیر امور خارجه روسیه با «حسام زکی» معاون دبیرکل اتحادیه عرب تلفنی درباره برجام گفت وگو کرده اند. ورشینین و ذکی در گفت وگوی تلفنی در خصوص طیف وسیعی از موضوعات دستور کار سازمان ملل مورد علاقه دو طرف تبادل نظر کردند.دو طرف درباره حل و فصل اوضاع بحرانی برخی کشورها و غرب آسیا و شمال آفریقا وبرنامه هسته ای ایران تبادل نظر کرده اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *