جدیدترین مطالب

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

ریزپرنده‌های ساقط شده هیچ خسارتی برجا نگذاشتند

وزیر امور خارجه در واکنش به ساقط شدن چند ریزپرنده توسط پدافند کشورمان در اصفهان گفت: حامیان رسانه‌ای رژیم صهیونیستی در تلاشی مذبوحانه سعی داشتند از شکست مجددشان، پیروزی بسازند و این موضوع را بزرگ‌نمایی کنند.

عضویت فلسطین در سازمان ملل مانع آزادی اسرائیل برای کشتار است

کارشناسان روابط بین الملل می‌گویند: اسراییلی‌ها با هرگونه هویت یابی دولت فلسطینی مخالفند، زیرا امروز از آزادی عمل برای کشتن، تخریب و نابودکردن برخوردارند در حالیکه اگر فلسطین عضو سازمان ملل شود در آن شرایط هرگونه اقدام تهاجمی اسراییل می‌تواند آثار و پیامد‌های پرمخاطره‌ای را بوجود بیاورد.

گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مسکو

مراسم گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سفرا و شخصیت‌های سیاسی بیش از ۸۰ کشور جهان و نیز مقامات بلندپایه دفاعی و مدیران اندیشکده‌های راهبردی روسیه در مسکو برگزار شد.

Loading

أحدث المقالات

بامداد بی‌رمق

بامداد بی‌رمق

در شرایطی که موضوع واکنش احتمالی و حمله متقابل اسرائیل به ایران و سناریوهای مختلف آن، نُقل محافل کارشناسی و رسانه‌ای بود، صبح دیروز (جمعه) پدافند هوایی کشور حمله چند ریزپرنده در آسمان اصفهان را خنثی کرد. در همان دقایق اولیه این حمله عنوان شده بود که اهدافی در پایگاه‌های شکاری اصفهان و تبریز مد نظر بوده‌اند، اما ایسنا می‌گوید که اخبار غیررسمی در رابطه با حمله موشکی یا پهپادی، تأیید نمی‌شود. شبکه خبری المیادین هم به نقل از منابع ایرانی تصریح کرد که هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است.

هشدار درباره وقوع شورش سراسری در آمریکا در صورت بازداشت ترامپ

تهران- ایرنا- یکی از تحلیلگران شبکه خبری سی‌ ان‌ ان هشدار داد که در صورتی که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به دلیل نقض حکم دادگاه در خصوص ممنوعیت اظهارنظر علنی و مصاحبه مطبوعاتی درباره شهود، دادستان، کارکنان دادگاه، هیات منصفه و خانواده قاضی، بازداشت و حبس شود، شورش سراسری در ایالات متحده به وقوع خواهد پیوست.

آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد

اسلام‌آباد- ایرنا- آمریکا در ادامه اقدامات یکجانبه خود علیه همکاری‌های دفاعی سایر کشورها و با ادعای طرح تقویت رژیم جهانی منع اشاعه، چهار شرکت خارجی را به اتهام همکاری با پاکستان در حوزه برنامه‌های موشک بالستیک و دوربرد آن تحریم کرد.

Loading

رسانه‌ها؛ خروج از عراق در دستور کار آمریکایی ها و…

۱۴۰۰/۰۵/۰۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: توافق احتمالی بغداد-واشنگتن بر سر مأموریت نظامیان آمریکایی، تغییر مأموریت های رزمی آمریکا در عراق  به مأموریت مستشاری، تاکید روسیه و سازمان ملل بر ادامه کار کمیته قانون اساسی سوریه، همکاری داعش و آمریکا به روایت روس ها،نارضایتی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها از توافق آلمان و آمریکا در زمینه نورد استریم-۲، نخستین سفر رسمی «شی جینپینگ» به منطقه خودمختار تبت، واکنش بایدن به اعمال تحریم‌ها علیه کوبا، ادامه فرایند تحقیق پیرامون حمله هواداران دونالد ترامپ به کنگره آمریکا، واکنش رئیس سیا به پیشروی طالبان در افغانستان، عضویت رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا، دردسرهای برنامه جاسوسی اسرائیلی برای امارات، تحقیق درباره جرائم سازمان‌یافته رژیم صهیونیستی در سازمان ملل، تاکید مرکل بر داشتن روابط عالی با ترکیه، دیدار  دیپلمات بلندپایه آمریکا با رئیس جمهور کره جنوبی و مخالف چین با بازدید کارشناسان از آزمایشگاه‌های ووهان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

رادیو چین: روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که ایالات متحده و عراق به زودی با انتشار بیانیه مشترکی اعلام خواهند کرد که نیروهای نظامی آمریکا تا پایان سال جاری از عراق خارج خواهند شد؛ با این حال، ایالات متحده قرار نیست که نیروهای خود را به طور کامل از عراق خارج کند. فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق گفته که کشورش در حال حاضر به اندازه کافی نیروی نظامی دارد اما هنوز در زمینه اطلاعات، آموزش نظامی و پشتیبانی هوایی هنوز نیازمند کمک آمریکاست.

خبرگزاری فارس: یک نشریه آمریکایی به نقل از افراد مطلع نوشت، تعداد نیروهای آمریکایی در عراق تغییر چندانی نخواهد کرد و از مأموریت رزمی به مأموریت مستشاری تغییر می‌کند.نشریه «پولیتیکو» به نقل از یک مقام آمریکایی و دو فرد مطلع نوشت، پایان مأموریت رزمی آمریکا از عراق به معنی خروج از این کشور نخواهد بود.پولیتیکو به نقل از این افراد نوشت، در برنامه‌ای که قرار است روز دوشنبه منتشر شود، بحث خروج از خاک عراق مطرح نیست بلکه شماری از نظامیان آمریکایی به حضور خود ادامه خواهند داد.

خبرگزاری ایرنا: «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه و «گئیر پدرسون» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه بر ادامه کار کمیته قانون اساسی سوریه بدون دخالت خارجی تاکید کردند. در این دیدار که پنجشنبه شب در مسکو انجام شد دو طرف یک نظر کلی در مورد لزوم ادامه کار کمیته قانون اساسی بدون پیش شرط و دخالت خارجی ابراز کردند که بستری منحصر به فرد برای گفت و گوی مستقیم بین سوریه و اقدام مهمی برای ایجاد اعتماد بین گروههای سوری است.

خبرگزاری صدا و سیما: وزارت امورخارجه روسیه اعلام کرد اسناد و مدارک محکمی از همکاری آمریکا با داعش در اختیار دارد که می‌توان آنها را به نهاد‌های بین المللی ارائه نمود. ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه گفت: مسکو اسناد و مدارک زیادی در دست دارد که حاکی از همکاری نزدیک آمریکا و داعش است. زاخارووا گفت: این اسناد و مدارک بسیار روشن و محکم هستند و می‌توان آنها را به نهاد‌های بین المللی، همچون سازمان ملل متحد ارائه نمود.

خبرگزاری ایلنا: پولیتیکو گزارش داد که سیاستمداران جمهوری‌خواه و دموکرات از توافق میان آلمان و آمریکا در زمینه نورد استریم-۲ ناراضی هستند. پولیتیکو افزود که این دو حزب «جو بایدن»، رئیس‌جمهوری آمریکا را به «امتیازدهی به روسیه» متهم کرده‌اند. بنا به گزارش پولیتیکو، توافق میان آمریکا و آلمان که جزئیات آن بناست اعلام شود سیاستمداران دو جمهوری‌خواه و دموکرات را در کنگره راضی نکرده و دو طرف طی روزهای اخیر بارها نارضایتی خود را نسبت به آن ابراز کرده‌اند.

خبرگزاری مهر : رئیس جمهور چین روزهای بیست و یکم و بیست و دوم ژوئیه از منطقه خودمختار تبت دیدن کرد. خبرگزاری رسمی چین (شینهوا) در گزارشی اعلام کرد که «شی جی نپینگ» رئیس جمهور چین در نخستین سفر رسمی خود در مقام رهبر این کشور روزهای بیست و یکم و بیست و دوم ژوئیه (سی اُم و سی و یکم تیرماه) از منطقه خودمختار تبت دیدن کرده است. تبت در مرز میان چین و هندوستان واقع شده است.

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهور آمریکا مدعی است تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه کوبا، عملا کسانی را که مسئول سرکوب اعتراضات هستند، هدف قرار می‌دهد. جو بایدن با انتشار بیانیه ای گفت: تحریم های جدید آمریکا علیه کوبا در واقع کسانی را که مسئول سرکوب اعتراضات هستند، هدف قرار می دهد و این تازه نخستین اقدام در واکنش واشنگتن به تحولات کوبا خواهد بود. بایدن اظهار داشت: این تازه آغاز راه است، ایالات متحده به تحریم افرادی که مسئول سرکوب مردم کوبا هستند، ادامه خواهد داد.

دویچه وله:  موضوع تحقیق پیرامون حمله هواداران دونالد ترامپ در روز ششم ژانویه سال جاری به ساختمان کنگره آمریکا در دستور بررسی یک کارگروه قرار دارد.بر اساس تصمیم کنگره آمریکا، قرار بر آن بود که حزب جمهوریخواه نیز پنج عضو در این کارگروه داشته باشد. تصمیم‌گیری درباره صلاحیت این افراد برعهده نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان است.

اسپوتنیک روسیه: رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) گفته است، که روند پیروزی های گروه طالبان در افغانستان نگران کننده است، اما پیروزی های این گروه به معنای سرنگونی دولت در کابل نیست.ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا)، درباره درگیری های افغانستان با رادیو عمومی ملی ایالات متحده امریکا گفت: ما شاهد موفقیت های بزرگ نظامی برای طالبان بوده ایم. این روند نگران کننده است، اما تشخیص این نکته مهم است که دولت افغانستان هنوز از قابلیت های قابل توجهی برخوردار است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): رژیم صهیونیستی به عنوان ناظر به اتحادیه آفریقا پیوست.یائیر لاپید، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی گفت: “امروز روز جشن روابط اسرائیل و آفریقا است. این دستاورد دیپلماتیک نتیجه تلاش‌های وزارت خارجه و شعبه امور آفریقا در این وزارتخانه و سفارتخانه‌های اسرائیل در قاره آفریقا است. این بخش مهمی از تقویت روابط خارجی اسرائیل است و به تل‌آویو کمک می‌کند فعالیت‌های خود را در قاره آفریقا تقویت کند.”

الکوثر فارسی: پس از اینکه عربستان هرگونه استفاده از برنامه جاسوسی رژیم صهیونیستی را تکذیب کرد اینبار نوبت امارات بود تا وزارت خارجه این کشور، هرگونه همکاری با شرکت اسرائیلی و برنامه «پگاسوس» را منکر شود. امارات هرگونه همکاری با شرکت اسرائیلی NSO و برنامه جاسوسی پگاسوس را انکار کرده است.

العالم فارسی: رئیس پیشین شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ریاست تحقیقات این سازمان درباره نقض «نظام‌مند» حقوق بشر توسط رژیم صهیونیستی را به عهده خواهد گرفت. «ناوی پیلای»، رئیس پیشین شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ریاست تحقیقات این سازمان درباره نقض «نظام‌مند» حقوق بشر در اراضی اشغالی فلسطین را به عهده خواهد گرفت.رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت پیلای ریاست هیأت تحقیق سه نفره‌ای را به عهده خواهد داشت که قرار است تحقیقات موشکافانه‌ای درباره «دلایل ریشه‌ای» درگیری‌های چند دهه‌ای میان اسرائیل و فلسطینی‌ها انجام دهند.

آناتولی  ترکیه:  صدراعظم آلمان گفت که تلاش می‌کند کشورش روابط بسیار خوبی با ترکیه داشته باشد.آنگلا مرکل درباره روابط با ترکیه گفت: برای داشتن روابط عالی با ترکیه تلاش می‌کنم. مرکل تاکید کرد که به همین دلیل از ادامه توافقنامه مهاجرتی و اتحادیه گمرکی میان ترکیه و اتحادیه اروپا حمایت می‌کند.وی با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا در آخرین نشست سران خود متعهد به پرداخت 3 میلیارد یورو به ترکیه شده است، افزود: با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز در این موارد رایزنی کرده ام.

 ان. اچ.کی ژاپن: معاون وزیر خارجه آمریکا با مون جه این، رئیس جمهور کره جنوبی دیدار کرده است تا درباره موضوع های پیرامون کره شمالی گفتگو کند.وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا پس از سفر به ژاپن وارد سئول شد. دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی اعلام کرد که مون از آمریکا خواست تا برای از سر گیری مذاکرات با کره شمالی تلاش بیشتری بکند.

یورونیوز: چین پیشنهاد سازمان جهانی بهداشت را برای ادامه تحقیقات در مورد منشا ویروس کرونا رد کرد؛ ویروسی که سرایت آن اواخر سال ۲۰۱۹ از شهر ووهانِ این کشور آغاز و موجب همه‌گیری جهانی بیماری کووید-۱۹ شد و تا کنون جان حداقل ۴ میلیون نفر را در سرتاسر جهان گرفته است. تدروس آدهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته از چین خواسته بود تا برای تکمیل بررسی‌های در حال انجام محققان این سازمان برای شناسایی منشا ویروس کرونا همکاری بیشتری داشته باشد و صدور اجازه بازدید از آزمایشگاه‌های شهر ووهان را تسهیل کند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *