جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

بایدن: عربستان برای اولین بار آماده است اسرائیل را کاملاً به رسمیت بشناسد

بایدن گفت «فعلاً وارد جزئیات نمی‌شوم. اما ببینید من با سعودی‌ها و با همه کشورهای عربی دیگر از جمله مصر، اردن و قطر کار کرده‌ام؛ آن‌ها آماده هستند اسرائیل را به طور کامل به رسمیت بشناسند، برای اولین بار اسرائیل را به طور کامل به رسمیت بشناسند».

Loading

رسانه‌ها؛ابراز نگرانی پوتین از ناتو و…

۱۴۰۰/۰۴/۰۲ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: انتقاد پوتین از تقویت ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه،تاکید روسیه بر توقف رزمایش آمریکا و ناتو در دریای سیاه، مشارکت ۴ کشور عربی در رزمایش دریای سیاه، خروج نیمی از  نظامیان آمریکا ازافغانستان، ادامه پیشروی‌های طالبان و تسخیر مناطق گوناگون در سه ولایت افغانستان، سقوط گذرگاه مرزی اصلی افغانستان با تاجیکستان به دست طالبان،تاکید سازمان ملل برای ترغیب طالبان و دولت کابل به گفت‌گو، انتقاد روسیه از نقش آفرینی ناتو در افغانستان، درخواست آلمان برای خروج نظامیان خارجی از لیبی، نخستین واکنش عربستان به پیروزی آیت‌الله رئیسی در انتخابات ایران، بازگشت سفیر عربستان به قطر،درخواست سودان  برای برگزاری نشست  شورای امنیت با محور سد النهضه، حمایت مرکل از توافق‌نامه مهاجرت بین ترکیه و اتحادیه اروپا، هشدار سازمان بهداشت جهانی نسبت به ظهور گونه های جدید کرونا و  عبور دوباره ناو آمریکایی از تنگه تایوان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور روسیه در نهمین کنفرانس امنیت بین‌المللی در مسکو گفت، ناتو همچنان به تقویت ظرفیت و زیرساخت‌های نظامی خود نزدیک مرزهای روسیه ادامه می‌دهد و به پیشنهادها برای کاهش تنش هم توجهی ندارد.«ولادیمیر پوتین» اظهار داشت روسیه نگران ایجاد زیرساخت‌های نظامی ناتو در نزدیکی‌ مرزهای خود و همچنین این واقعیت است که این اتحاد نظامی تمایلی به بررسی سازنده پیشنهادها برای کاهش تنش ندارد.

خبرگزاری ایرنا: سفارت روسیه در آمریکا خواستار توقف رزمایش چند ملیتی ناتو با عنوان رزمایش «نسیم دریا» در اوکراین و دریای سیاه شد.سفارت روسیه در ایالات متحده در حساب توییتر خود نوشت: «مقیاس و ماهیت آشکار تهاجمی تمرینات نسیم دریا به هیچ وجه با وظایف واقعی امنیت در منطقه دریای سیاه مطابقت ندارد. این رزمایش در این مقیاس خطر بروز حوادث ناخواسته را افزایش می دهد و احساسات نظامی گری را در کی یف تشویق می کند.»

خبرگزاری ایلنا: چهار کشور عربی تونس، امارات، مراکش و مصر به عنوان شرکت‌کننده یا ناظر به تمرینات بحث‌برانگیز «نسیم دریا» که در پایان ماه جاری در دریای سیاه آغاز می‌شود، می‌پیوندند.برخی از کشورها که هیچ گونه روابط رسمی ندارند یا روابط آن‌ها یک دوره بحرانی از تنش را پشت سر می‌گذارد مانند ترکیه و پاکستان و رژیم صهیونیستی در این رزمایش دریایی که در نوع خود بزرگ‌ترین رزمایش در منطقه از سال ۱۹۹۷ میلادی است، شرکت می‌کنند.

آناتولی  ترکیه: ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که بیش از نیمی از روند خروج به اتمام رسیده است.ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا (CENTCOM) طی بیانیه‌ای اعلام کرد که از افغانستان به اندازه 763 فروند هواپیمای « C-17» تجهیزات خارج شده و بیش از نیمی از روند خروج به اتمام رسیده است.به دنبال فرمان جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر عقب‌نشینی تمامی نیروهای آمریکایی از افغانستان تا سالگرد حملات 11 سپتامبر، فعالیت‌های خروج از هفته آخر آوریل آغاز شد و کماکان ادامه دارد.

دویچه وله:نیروهای طالبان بخش‌های زیادی از افغانستان را به تصرف خود درآورده‌اند. نیروهای ارتش این کشور بیش از پیش توان مقابله با طالبان را از دست می‌دهند. در بعضی مناطق غیرنظامیان نیز برای مقابله با طالبان مسلح شده‌اند.طالبان با سرعت به سوی شمال افغانستان در حال پیشروی است. به گزارش مقام‌های محلی ظرف ۲۴ ساعت گذشته هشت منطقه در ولایت‌های تخار، بغلان و بلخ به تصرف طالبان درآمده‌اند.  رسانه‌های محلی از پیشروی طالبان به سمت مزار شریف خبر داده‌اند. در مزارشریف نیروهای ارتش آلمان مستقر هستند.

یورونیوز: مقامات افغانستان گفتند که شیرخان‌بندر، گذرگاه مرزی اصلی میان افغانستان با تاجیکستان به دست طالبان سقوط کرد.تصرف شیرخان‌بندر، که در حدود ۵۰ کیلومتری شهر کندز در منتهی الیه شمال افغانستان واقع شده، مهم‌ترین دستاورد طالبان از زمان آغاز مرحله نهایی خروج نیروهای آمریکایی از این کشور در ماه مه بوده است.خالدین حکیمی، عضو شورای ولایتی کندوز گفت: «متأسفانه امروز صبح طالبان پس از یک ساعت جنگ، شهر شیرخان‌بندر و تمام ایستگاه‌های بازرسی مرزی با تاجیکستان را تصرف کردند.»

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): فرستاده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان به جامعه بین‌الملل تاکید کرد تا هرآنچه ممکن است را انجام دهند که طالبان و دولت کابل از صحنه نبرد بر سر میز مذاکره بنشینند و هشدار داد، سکون و فقدان عمل ممکن است به چند سال بیشتر درگیری در این کشور بینجامد. دبورا لیونز، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان به شورای امنیت گفت که نمی‌تواند نگرانی خود را نسبت به وضعیت فعلی بیش از حد بیان کند و ادامه داد، هر روند عمده – سیاست، امنیت، روند صلح، اقتصاد، شرایط اضطراری بشردوستانه و مقابله با کرونا – منفی یا راکد است.

خبرگزاری صدا وسیما: وزیر دفاع روسیه گفت ناتو در طول ۲۰ سال گذشته در افغانستان هیچ دستاوردی نداشته است.سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه گفت باید تدابیری فوری اتخاذ شود تا اوضاع در افغانستان بهبود یابد. وی همچنین گفت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به یک ائتلاف نظامی سیاسی جهانی برای مهار روسیه و چین تبدیل شده است.

خبرگزاری مهر : وزیر خارجه آلمان با اشاره به میزبانی این کشور از دور دوم گفتگوها درباره لیبی، خواستار خروج نظامیان خارجی از این کشور شد. «هایکو ماس» در آستانه کنفرانس برلین که امروز چهارشنبه برگزار می‌شود؛ طی اظهاراتی خواستار خروج نظامیان خارجی از لیبی جهت تضمین انتقال صلح آمیز قدرت شد.ماس همچنین گفت که امیدوار است دومین سری گفتگوها پیرامون لیبی که با حمایت بین المللی در برلین برگزار می‌شود باعث تشویق دولت انتقالی گردد که در نتیجه آن مردم لیبی «بتوانند سرنوشت کشورشان را به دست بگیرند».

خبرگزاری تسنیم: وزیر خارجه عربستان در واکنش به تغییر دولت در ایران اعلام کرد که تعاملات خود را بر اساس واقعیت‌های موجود بنا می‌کنیم. «فیصل بن فرحان» روز گذشته در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی درباره نتیجه سیزدهمین دوره انتخابات  ریاست جمهوری ایران و انتخاب آیت الله سید «ابراهیم رئیسی» به عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران و تعامل عربستان سعودی با تهران در این مرحله اظهار داشت که عربستان تعاملات خود را بر اساس واقعیت‌های موجود روی زمین بنا می‌کند.

ایران پرس: عربستان سعودی 4 سال قبل در ماه ژوئن روابط خود را با قطر کرد و اکنون پس از 4 سال در ژوئن 2021 سفیر خود را به دوحه بازگرداند.تنش در روابط عربستان سعودی و قطر از ژوئن 2017 آغاز شد. عربستان با محمد بن سلمان جاه‌طلبی‌های خود را افزایش داده و خواهان تبعیت کشورهای کوچک نظیر قطر و کشورهای ضعیف عربی نظیر یمن از ریاض بود. «منصور بن خالد بن فرحان آل سعودی» سفیر عربستان سعودی در قطر استوارنامه خود را تقدیم «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر کرد.

الکوثر فارسی: سودان به طور رسمی خواستار نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی پیامدهای «سد النهضه» بر امنیت میلیون ها تن از ساکنان کرانه رود نیل شد. «مریم الصادق المهدی» وزیر امور خارجه سودان روز سه شنبه در نامه ای از شورای امنیت خواست در نزدیکترین زمان ممکن نشستی را به منظور بررسی اختلاف های  موجود در باره سد النهضه اتیوپی و تاثیر آن بر زندگی و امنیت میلیون ها تن از ساکنان کرانه نیل در کشورهای سودان، مصر و اتیوپی برگزار کند. سودان، مصر و اتیوپی نزدیک به یک دهه است که در مورد مدیریت و پر کردن مخزن سد النهضه که آدیس آبابا بر رود نیل ساخته در حال مذاکره هستند اما تاکنون توافقی بین طرفین حاصل نشده است.

اسپوتنیک روسیه:گونه های جدید و نگران کننده ویروس کرونا همچنان در حال ظهور و گسترش در سراسر جهان هستند. سازمان بهداشت جهانی خاطرنشان کرد که در این زمینه، اطمینان از واکسیناسیون گروه های دارای اولویت و همچنین رعایت کلیه اقدامات لازم برای مهار ویروس کرونا ضروری است.نماینده دفتر اروپایی سازمان بهداشت جهانی گفت: در همان زمان، هم افزایی همراه با گسترش ویروس های کرونا ویروس، می تواند منجر به جهش موارد در سراسر منطقه اروپا شود.

تی.آر.تی ترکیه: آنگلا مرکل صدراعظم آلمان گفت: ترکیه با میزبانی از 3,7 میلیون پناهجوی سوری، کار شایان تقدیری انجام می‌دهد.آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و اورزولا فاندر لین رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام داشتند، توافق‌نامه مهاجرت بین ترکیه و اتحادیه اروپا مهم بوده و باید گسترش داده شود.

رادیو چین: ناوشکن موشکی «کورتیس ویلبور» آمریکا بار دیگر از تنگه تایوان عبور کرده است.در این گزارش تأکید شده که از زمان روی کار آمدن جو بایدن تا کنون این ناوشکن موشکی آمریکایی ششمین بار است که از تنگه تایوان عبور می کند.پیش از این و از زمان آغاز کار دولت جو بایدن در روز 20 ژانویه، ناو جنگی آمریکایی در ماه فوریه دو بار و در ماه‌های مارس، آوریل و مه  یک بار از این تنگه عبور کرده است.چین فعالیت ناوهای آمریکایی در تنگه تایوان را در جهت حمایت از جدایی طلبان در تایوان می‌داند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *