جدیدترین مطالب

پیام های جام جهانی قطر

پیام های جام جهانی قطر

سید رحمان موسوی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: میزبانی جام جهانی توسط قطر یک پیام مهم دیگر دارد؛ اینکه این منطقه می تواند به عنوان دانشگاهی برای همه کشورهایی که به فوتبال علاقه دارند و می توانند همه آنها را بپذیرند، باشد.

جان باختن ۵ پناهجو در دریای مانش

۵ پناهجو ازجمله سه مرد، یک زن و یک کودک ۵ ساله هنگام عبور از دریای مانش برای رسیدن به انگلستان در یک سانحه دریایی جان باختند.

Loading

أحدث المقالات

Loading

بی‌دولتی در لبنان و نقش دولت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای

۱۴۰۰/۰۳/۳۱ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به تشدید مداخلات خارجی در لبنان و مشکلات ساختار سیاسی این کشور در مسیر ایجاد زمینه های تشکیل کابینه، گفت: به نظر می رسد برخی طرف‌ها یا به دنبال این هستند که لبنان را درگیر جنگ داخلی کنند و یا اینکه این کشور در همین وضعیت خلاء بماند تا مردم از حمایت مقاومت دست بردارند.

سید هادی سید افقهی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه آنچه در لبنان می گذرد توطئه ای است که با نقش آفرینی و مداخلات برخی کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای شکل گرفته است، اظهارداشت: متاسفانه سیستم حاکمیت سیاسی در لبنان، که مبتنی بر سهم خواهی و طایفه گری است، سیستمی بیمار و فرسوده است و تا زمانی که این سیستم مبتنی بر قوانین دموکراتیک با در نظرگرفتن امکان ایجاد دخالت مستقیم از سوی مردم و نه به واسطه طایفه گری نباشد، تغییر جدی و زیرساختی در مسائل حاکمیتی این کشور ایجاد نخواهد شد.

وی افزود: بسیاری از جریانهای سیاسی که در درون سیستم حاکمیت نماینده سهم طایفه گری خود هستند هم به نحو مستقیم یا غیرمستقیم به قدرتهای خارج از لبنان از جمله، اسرائیل، عربستان و فرانسه و آمریکا وابسته هستند.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا اظهارات و مواضع رئیس جمهور و وزیر خارجه فرانسه نسبت به تحولات لبنان را مداخله جویانه عنوان کرد و گفت: لودریان با کمال وقاحت سیاسیون لبنان را جمع می کند و سخنان شدیداللحنی درخصوص تسریع در تشکیل دولت مطرح می کند، در حالی که با وجود این مداخلات آشکار، رسانه های کشورهای مرتجع عرب مرتب ایران را متهم به دخالت در  لبنان می کنند!

سیدافقهی با اشاره به روابط نزدیک سعدالحریری با عربستان، ادامه داد: او تابعیت سعودی هم دارد و مقامات عالی سعودی به راحتی عنوان می کنند که اگر حریری در کابینه آینده اش از اعضای حزب الله فردی را شرکت دهد، شناسنامه سعودی را از او می گیریم. در چنین شرایطی چگونه می توان انتظار داشت وضع لبنان متفاوت از آنچه امروز شاهد هستیم باشد.

 

پیامدهای خلاء سیاسی در لبنان

وی با اشاره به هشدار وزیر دفاع لبنان نسبت به خطر «فروپاشی گسترده» در این کشور، به تحریمهای اقتصادی اعمال شده علیه لبنان و پیامدهای اقتصادی آن پرداخت و با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی این کشور، گفت: متاسفانه هشت ماه است که دولتی نتوانسته در لبنان شکل بگیرد و با وجود همه بحرانهای اقتصادی، معیشتی و اجتماعی مردم را در حالت خلائی نگه داشته اند و هر لحظه ممکن است منجر به انفجاری شود.

این کارشناس خلع سلاح حزب الله و شوراندن مردم حامی مقاومت اسلامی لبنان علیه رهبر این حزب را یکی از اهداف مداخله گران در لبنان برشمرد و تاکید کرد: آمریکا، غرب، رژیم صهیونیستی و ارتجاع عرب نمی خواهند لبنان روی آرامش به خود ببیند و طراحی سیستم حاکمیتی در این کشور هم این زمینه را فراهم می کند؛ چرا که ضرباتی که مقاومت اسلامی لبنان بر پیکره ارتش رژیم صهیونیستی وارد کرده است مانند خنجری بر پهلوی آن است.

 

ضرورت اصلاحات اساسی در ساختار سیاسی لبنان

سیدافقهی تاکید کرد: ساختار سیاسی در لبنان نیاز به اصلاحات اساسی دارد و در غیر این صورت این کشور که تاکنون شاهد انسدادهای سیاسی مکرر و جنگهای خونین داخلی بوده است، شرایط پیچیده تر و بدتری را تجربه خواهد کرد.

 

فشارها و مداخلات خارجی مانع تشکیل کابینه

وی به اظهارات حسان دیاب، نخست ‌وزیر پیشبرد امور در لبنان، مبنی بر اینکه رسیدن به راه حل برای مشکلات بسیار دشوار شده است، اشاره و ادامه داد: شانس آقای حریری در تشکیل کابینه بیشتر از دیگران است، اما مساله اینجا است که به دلیل فشارهایی که به او وارد می شود صاحب اختیاری نیست. به هر حال او متاثر از فشارهای بیرونی خصوصا از ناحیه عربستان است و بخشی از دارایی های خاندان حریری در عربستان است و برخی از امرای این کشور با آقای حریری شراکت دارند.

سید افقهی اضافه کرد: با اینکه حزب الله اعلام کرده به آقای حریری برای تشکیل کابینه کمک خواهد کرد اما از سوی دیگر به حریری برای خلع سلاح حزب الله هشدار داده و تاکید کرده اند که نباید از محور مقاومت حمایت کند تا دست از نبرد با اسرائیل بردارد.

وی گفت: مشخص نیست که این وضعیت چگونه در لبنان قابل حل خواهد بود؛ چرا که حتی اگر هر دولت دیگری هم تشکیل شود جریان 14 مارس این فشارها را بر او اعمال خواهند کرد.

سید افقهی برکناری وزیر خارجه لبنان در پی برخی انتقادها به عربستان را حاکی از تاثیرگذاری مداخلات و فشارهای خارجی به لبنان دانست و ادامه داد: وقتی حزب الله برای کمک به رفع کمبود سوخت، پیشنهاد خرید سوخت ارزان از ایران را مطرح کرد سفیر آمریکا در لبنان تهدید کرد که اجازه نمی دهد کشتی های ایران به سواحل لبنان نزدیک شود! آنها در تاروپود حاکمیت لبنان دخالت می کنند، اما ایران و حزب الله را مسبب این مشکلات نشان می دهند.

 

برخی به دنبال ایجاد جنگ داخلی در لبنان هستند

این کارشناس مسائل غرب آسیا تنش ها میان رئیس جمهور و دامادش، جبران باسیل، با سعد الحریری بر سر تعداد وزرا و سهم خواهی آنها از وزارت خانه های کلیدی را از دیگر مشکلات پیش روی تشکیل کابینه برشمرد و در عین حال افزود: البته این احتمال وجود دارد که آقای حریری با توجه به افزایش فشارها گامهای موثری برای تشکیل دولت بردارد.

وی با اشاره به هشدار نبیه بری، رئیس مجلس لبنان، نسبت به اینکه ادامه وخامت اوضاع در این کشور، باعث ویرانی گسترده خواهد شد، تصریح کرد: برخی کارشناسان اقتصادی به صراحت گفته اند دیگر چیزی به نام اقتصاد لبنان باقی نمانده است! به نظر می رسد برخی طرفها یا به دنبال این هستند که لبنان را درگیر جنگ داخلی کنند و یا اینکه این کشور در همین وضعیت خلاء بماند تا مردم از حمایت مقاومت دست بردارند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *