جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

سقوط یک اتوبوس به دره در آفریقای جنوبی ۴۵ کشته بر جای گذاشت

تهران- ایرنا- در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره در روز پنجشنبه (به وقت محلی)، ۴۵ نفر جان باختند و یک نفر به شدت مجروح شد.

ترامپ؛ کسی که می‌تواند آمریکا را نابود کند

تهران- ایرنا- بسیاری از تحلیگران آمریکایی معتقدند، فضای داخلی ایالات متحده شرایط را برای ایجاد یک جنگ داخلی گسترده در این کشور آماده کرده است و ترامپ می‌تواند طی فرایند انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، نقش تعیین کننده‌ای در بروز این جنگ ایفا کند.

شهادت ۱۸ فلسطینی در بمباران غزه

تهران- ایرنا- منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.

ایرلند: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است

تهران- ایرنا- مایکل مارتین معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه ایرلند در جریان یک نشست خبری مشترک با ینس لنارچیچ کمیسر اتحادیه اروپا در امر مدیریت بحران و کمک‌های بشردوستانه به خبرنگاران، گفت: سوء تغذیه کودکان در غزه یک جنایت و رسوایی است.

Loading

رسانه‌ها؛آمریکا به دنبال پایگاه سازی در یمن و…

۱۴۰۰/۰۳/۱۹ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: حضور نظامیان آمریکایی در یمن به بهانه مبارزه با تروریسم، مخالفت پاکستان با تاسیس پایگاه آمریکا در خاک این کشور، خیز اتحادیه اروپا برای ماندگاری نظامی در افغانستان ، تاکید انگلیس برادامه حضور درعراق ،کمک آمریکا به کشورهای اقیانوسیه برای رقابت با چین، تصویب قانونی در مجلس سنای آمریکا برای مقابله با نفوذ روز‌افزون چین، برگزاری نشست همکاری وزرای خارجه لان تسانگ-مکونگ، محکومیت کودتای میانمار در مجلس ژاپن، افزایش قدرت نظامی روسیه،تلاش فرانسه برای برگزاری نشست بین المللی درباره لبنان، هشدار نمایندگان لبنانی درباره فروپاشی اوضاع در این کشور، تحرکات تنش آمیز شهرک نشینان صهیونیست در قدس اشغالی، تایید حکم حبس ابد برای «قصاب بوسنی» در دیوان لاهه، انتخاب رهبر کودتاچیان مالی به عنوان رییس جمهور موقت و هشدار بانک جهانی نسبت به رشد نابرابری در جهان به رغم جهش اقتصادی از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری تسنیم: کاخ سفید در بیانیه‌ای دلیل حضور نظامیان آمریکایی در یمن را مبارزه با القاعده و داعش اعلام کرد. کاخ سفید در بیانیه‌ای مدعی شد که نیروهای آمریکایی به دلیل مبارزه با تروریست‌ها در یمن حضور دارند.کاخ سفید تأکید کرد که تعداد اندکی از نظامیان آمریکایی در یمن حضور دارند که با القاعده و داعش مبارزه ‎کنند. در ادامه بیانیه آمده است: ما مشاوره نظامی و اطلاعات محدودی را با اهداف دفاعی و آموزشی تقدیم ائتلاف سعودی در یمن می‎کنیم.

خبرگزاری صدا و سیما: پاکستان اعلام کرد، با دادن پایگاه‌های نظامی به آمریکا در خاک خود برای عملیات در افغانستان مخالفت کرده است. روزنامه دیلی چاپ پاکستان به نقل از شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه این کشور نوشت، دولت پاکستان به همه احزاب سیاسی اطلاع داده است قصد ندارد حق داشتن پایگاه نظامی را در خاک پاکستان به آمریکا بدهد.قریشی افزود، نمی‌توان به میل آمریکایی‌ها عمل کرد بلکه منافع ویژه پاکستان را می‌بایست مد نظر قرار داد.

آناتولی  ترکیه: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار تداوم حمایت از افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکا و ناتو از این کشور شد.جوزف بورل در نشست مجمع عمومی که در مقر پارلمان اروپا در استراسبورگ برگزار شد، درباره وضعیت افغانستان سخنرانی کرد.وی در این رابطه اظهار داشت: باید به تعامل با افغانستان که تلفات غیرنظامیان زیادی داشته و 40 درصد از قربانیان آن زنان و کودکان هستند، ادامه دهیم. بورل در ادامه افزود: نیروهای آمریکا و ناتو و بالطبع یگان‌های اتحادیه اروپا در حال عقب نشینی هستند. روند صلح متوقف شده و خشونت همچنان ادامه دارد. هنگامی که واقعیت غربی از کشور خارج شود، مردم افغانستان در وضعیت دشواری قرار خواهند گرفت.

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه انگلیس که به عراق سفر کرده است گفت که حضور نیروهای انگلیسی در عراق با هدف حمایت و آموزش نیروهای عراقی است.«دومینیک راب» افزود: لندن از بغداد در زمینه‌های انتخابات، امنیت و اقتصاد حمایت می‌کند. وی که در یکی از شبکه‌های تلویزیونی عراق صحبت می‌کرد، افزود: «نشست‌های بسیار مهمی با “مصطفی الکاظمی، نخست وزیر و “فؤاد حسین” وزیر خارجه عراق داشتم».

خبرگزاری مهر : مسئول سیاست های آمریکا در منطقه پاسیفیک از تصمیم واشنگتن برای کمک به کشورهای این منطقه جهت رقابت با چین خبر داد.کورت کمپبل به پنج کشور این منطقه اطمینان داد که آمریکا در خصوص مسائل منطقه ای و رقابت با چین از آنها حمایت می کند.کشورهای ژاپن، نیوزیلند و استرالیا از مهمترین کشورهای حاضر در منطقه پاسیفیک عضو «مجمع جزیره پاسیفیک» بودند که در ماه فوریه به دلیل مشکلات بوجود آمده در خصوص رای گیری از آن جدا شدند. کمپبل در بخش دیگری از سخنان خود عنوان داشت که آمریکا تلاش خواهد کرد تا این کشورها مجدداً به مجمع جزیره پاسیفیک بازگردند.

خبرگزاری ایلنا: سنای آمریکا قانونی را با هدف مقابله با نفوذ روز افزون چین تصویب کرد. سنای آمریکا روز گذشته -سه‌شنبه- با ۶۸ رای موافق  و ۳۲ رای مخالف قانونی را با هدف مقابله با نفوذ روزافزون چین تصویب کرد.۱۹ عضو حمهوری خواه مجلس سنا نیز به دموکرات‌هایی که به نفع این قانون رای دادند، پیوستند.«برنی سندرز» سناتور دموکرات تنها عضو حزب دموکرات بود که علیه این لایحه رای داد.

رادیو چین: ششمین نشست همکاری وزرای خارجه رودخانه لان تسانگ-مکونگ با حضور وزیران خارجه چین، برمه، لائوس، کامبوج، تایلند و ویتنام در شهر چون چینگ چین برگزار شد. وانگ یی عضو شورای دولتی و زیر خارجه چین همراه با وزیر خارجه برمه مشترکاً ریاست این نشست را برعهده گرفتند.وانگ یی در این نشست اظهار کرد، همکاری در حاشیه رودخانه لان تسانگ- مکونگ سامانه همکاری زیر‌منطقه‌ای جدید بر اساس مذاکرات و توسعه مشترک از سوی شش کشور منطقه است و طی پنج سال گذشته، به دست آوردهای چشمگیری رسیده است

 ان. اچ.کی ژاپن:مجلس نمایندگان پارلمان ژاپن قطعنامه ای را در محکومیت کودتای نظامی در میانمار تصویب کرده و خواهان برقراری سریع یک نظام سیاسی دموکراتیک در این کشور شده است.پیشنویس این قطعنامه، که از سوی یک گروه فراحزبی ارائه شد، با حمایت اکثریت در جلسه علنی مجلس نمایندگان تصویب شد.در این قطعنامه آمده است که کودتای نظامی اول فوریه تلاش ها و امیدها برای برقراری دموکراسی در میانمار را پایمال می کند و نفی آشکار مشروعیت رژیم نظامی فعلی است.

اسپوتنیک روسیه: روسیه، قدرت نظامی خود را افزایش می دهد. نشریه نشنال اینترست نوشت : در آمریکا در باره افزایش قدرت نظامی روسیه به حساب شناورهای جدید جنگی اظهار نظر کردند. مطابق با اعلامیه الکسی رحمانوف رئیس شرکت متحده کشتی سازی روسیه، در سال 2021 میلادی، این شرکت قصد دارد 5 کشتی جنگی و 2 کشتی تعمیر شده را به نیروی دریایی روسیه تحویل بدهد. بدین ترتیب، ناوگان روسیه تا حد زیادی در «فاز احیا» قرار گرفته است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزارت دفاع فرانسه اعلام کرد که پاریس ۱۷ ژوئن نشست بین المللی مجازی را برای بسیج حمایت از ارتش لبنان برگزار می‌کند. دولت فرانسه که رهبری تلاش‌های بین‌المللی در پرونده لبنان را برعهده دارد، پس از شکست در توافق بر سر یک دولت جدید و انجام اصلاحات در لبنان، این بار در تلاش برای فشار بر سیاستمداران خارجی جهت تأمین کمک‌های مالی برای ارتش از خارج لبنان است. نارضایتی در میان نیروهای امنیتی لبنان از سقوط ارز که بیشتر ارزش حقوق آنها را از بین برده است رو به فزونی است.

الکوثر فارسی: نمایندگان پارلمان لبنان با انتقاد از تشکیل نشدن کابینه این کشور، درباره رسیدن اوضاع به مرحله فروپاشی هشدار دادند. بحران لبنان در آستانه یک ساله شدن قرار دارد. چهارم اوت 2020 بود که انفجار بزرگی در بندر بیروت رخ داد. پس از این انفجار بزرگ، تظاهرات ضد دولت حسان دیاب شکل گرفت و دیاب از نخست وزیری لبنان استعفا داد. میشل عون، رئیس جمهوری لبنان ابتدا مصطفی ادیب را مأمور به تشکیل کابینه کرد، اما ادیب پس از یک ماه انصراف داد و اعلام کرد خواستار سیاسی نشدن تشکیل کابینه بودم، اما محقق نشد.

العالم فارسی: راهپیمایی پرچم در قدس اشغالی سه شنبه آینده برگزار می‌شود. طبق توافق صورت گرفته بین پلیس رژیم صهیونیستی و برگزارکنندگان راهپیمایی پرچم در قدس اشغالی، این راهپیمایی قرار است سه شنبه آینده برگزار شود.کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی پس از جلسه دیروز خود اعلام کرد که طبق توافق صورت گرفته بین پلیس و برگزار کنندگان راهپیمایی پرچم، روز سه شنبه هفته آینده برگزار می‌شود.

یورونیوز: قضات دادگاه تجدیدنظر در دیوان لاهه روز سه شنبه محکومیت راتکو ملادیچ، فرمانده نظامی صرب های بوسنی را تائید کردند. به این ترتیب راتکو ملادیچ که از او به عنوان «قصاب بوسنی» یاد می شود به جرم «نسل کشی»، «جنایت علیه بشریت» و «جنایت جنگی» در جریان جنگ بوسنی تا پایان عمر در زندان خواهد بود. ملادیچ پیش از این در سال ۲۰۱۷ به دلیل نقشش در جنگ بوسنی بین سال های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ به ویژه قتل عام سربرنیتسا به حبس ابد محکوم شده بود. شماری از مادران قربانیان کشتار سربرنیتسا روز سه شنبه برای استماع حکم دادگاه تجدیدنظر به لاهه رفته بودند.نظامیان صرب بوسنی در سال ۱۹۹۵ حدود هشت هزار مرد و پسر از مسلمانان بوسنی را قتل عام کردند.

ایران پرس: آسیمی گویتا رهبر کودتاچیان در مالی که دو رییس جمهور پیشین این کشور را در ۹ ماه اخیر سرنگون کرده، به عنوان رییس جمهوری موقت سوگند یاد کرد.گویتا اعلام کرد که تا زمان برگزاری انتخابات دموکراتیک بر دولت انتقالی نظارت می کند.گویتا فرمانده ۳۸ ساله نیروهای ویژه ماه گذشته پس از سقوط باه نداو توسط دادگاه قانون اساسی به عنوان رییس جمهور معرفی شد.

خبرگزاری ایرنا: بانک جهانی به رغم پیش‌بینی‌ها از رشد ۵.۶ درصدی اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۱، نسبت به افزایش نابرابری‌ها در فقیرترین کشورها هشدار داد.بانک جهانی در تازه ترین گزارش خود ، رشد ۵.۶ درصدی اقتصاد جهانی در سال جاری میلادی (۲۰۲۱) را پیش‌بینی کرد. در حالی که برآوردهای این نهاد مالی بین‌المللی در ژانویه گذشته (دی- بهمن ۹۹) رشد ۴ درصدی را تخمین زده بود .بر اساس این گزارش انتظار می‌رود حدود ۹۰ درصد اقتصادهای پیشرفته در سال ۲۰۲۲ به درآمد سرانه پیشین خود بازگردند اما این روند در بازارهای نوظهور کندتر خواهد بود.به این ترتیب آمریکا شاهد رشد ۶.۸ درصدی خواهد بود. چین ۸.۵ درصد و منطقه یورو رشد ۴.۲ درصدی را تجربه خواهد کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *