جدیدترین مطالب

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

اشتباه محاسبات در روابط با همسایگان را جدی بگیریم

حسام الدین حجت زاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: رصد و ارزیابی سیر تحولات ماه های اخیر در روابط تهران با سایر کشورها و به ویژه همسایگان، گویای سرعت گرفتن روند قهقرایی در روابط خارجی کشورمان است. این یادداشت ناظر بر بررسی و تحلیل رفتارهای آن دسته از سیاست زدگان غیرمتخصصی است که بی توجه به شعارهای دولت های جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه گذشته همواره بدون برخورداری از دانش سیاسی در حوزه روابط خارجی کشور دخالت کرده و پیامدهای ناخوشایند و پرهزینه ای را به طور مشخص از ناحیه دو کشور پاکستان و افغانستان به مردم، کشور و نظام تحمیل کرده اند. 

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

Loading

أحدث المقالات

عربستان برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند

عربستان سعودی برای اولین بار در تاریخ این کشور در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت خواهد کرد. نماینده عربستان در این مسابقه رومی القحطانی خواهد بود که تا کنون در چند مسابقه دختر شایسته از جمله مسابقه دختر شایسته عربستان سعودی، دختر شایسته صلح عرب و دختر شایسته خاورمیانه برنده شده است. مسابقه دختر شایسته جهان در سال ۲۰۲۴ قرار است ماه سپتامبر در مکزیک برگزار شود.

معاهده بین‌المللی جامع برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مقاصد جنایی

در ماه مه تا ژوئن، نیویورک میزبان نشست نهایی کمیته ویژه سازمان ملل در مورد توسعه کنوانسیون برای مقابله با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در راستای مقاصد مجرمانه خواهد بود.

لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد : در صورت حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در اطراف اوکراین، روسیه آماده است تا منافع مشروع امنیتی سایر شرکت کنندگان در این روند را تضمین کند، در صورتی که همان تضمین ها برای خود مسکو ارائه شود.

Loading

رسانه‌ها؛ افزایش تنش‌ها در قدس اشغالی و…

۱۴۰۰/۰۳/۱۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: صدور مجوز راهپیمایی  شهرک‌نشینان صهیونیست در قدس اشغالی، هشدار  وزیرخارجه رژیم صهیونیستی به نتانیاهو، واکنش نتانیاهو به انتشار فایل صوتی نظامی اسیر صهیونیست،کشته شدن مغز متفکر فضایی و موشکی اسرائیل، وحشت نتانیاهو از پذیرفته شدن برجام در دولت بنت، رسانه ای شدن  آمادگی ترکیه برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل پس از تشکیل دولت جدید، آغاز رزمایش هوایی 6 کشور عربی در جنوب ریاض، درخواست پارلمان اروپا برای گسترش سریع اتحادیه اروپا به کشورهای حوزه بالکان ، بحران کرونا و کاهش سرمایه گذاری خارجی در اروپا، پیروزی  محافظه‌کاران هم‌حزب مرکل در انتخابات محلی ایالت زاکسن-آنهالت در شرق آلمان، تعلیق گفتگو‌های معترضان با دولت کلمبیا، سفر  نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان به کابل، آغاز مرحله آزمایش نهایی میدان گازی دریایی فوق عمیق چین،گسترش همکاری اتحادیه آ.سه.آن با کودتاچیان میانمار و درخواست سازمان ملل برای تحقیق درباره گور جمعی کودکان بومی در کانادا از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: پلیس رژیم صهیونیستی با برگزاری راهپیمایی تحریک‌آمیز موسوم به «راهپیمایی پرچم‌» شهرک‌نشینان صهیونیست در شهر اشغالی قدس موافقت کرد. رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند، فرماندهی پلیس این رژیم با «راهپیمایی پرچم‌» شهرک‌نشینان صهیونیست در شهر قدس اشغالی در روز پنج‌شنبه آینده موافقت کرده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به نتانیاهو هشدار داد.در پی تهدیدهای حماس درخصوص برگزاری راهپیمایی شهرک نشینان موسوم به “راهپیمایی پرچم‌ها” که قرار است روز پنجشنبه در قدس برگزار شود، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نسبت به انفجار اوضاع اطراف مسجدالاقصی به نخست وزیر موقت این رژیم هشدار داد.گابی اشکنازی، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در پیامی به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم خواستار تشکیل جلسه برای بررسی وضعیت حساس شهر قدس شد.
خبرگزاری مهر : دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی به اقدام جنبش حماس در انتشار فایل صوتی نظامی اسیر این رژیم واکنش نشان داد. دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی در بیانیه ای مدعی شد: این اقدام حماس، فریبکاری است و اسرائیل به خوبی از وضعیت سربازان خود گولدین، شائول، منغستو و السید آگاه است. گفتنی است که گردان‌های عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) ساعاتی پیش برای اولین بار فایل صوتی مربوط به یکی از نظامیان صهیونیست را که توسط مقاومت فلسطین اسیر شده است، منتشر کرد.

اسپوتنیک روسیه: رسانه‌های اسرائیلی از کشته شدن مدیر سابق سازمان فضایی این کشور بر اثر جراحات وارده به او در جریان درگیری‌های اخیر در شهر «عکا» خبر دادند.رسانه‌های اسرائیلی روز یکشنبه از مرگ آوی هار ایوان، رئیس پیشین سازمان فضایی این کشور و مغز متفکر این اسرائیل در حوزه موشکی و فضایی خبر دادند.به نوشته وبگاه تایمز اسرائیل، «آوی هار ایوان» در جریان نبرد شمشیر قدس و درگیری‌های شهر عکا، به داخل هتلی که وی در آنجا اقامت داشت، کوکتول مولوتف پرتاب شد که طی آن او به شدت زخمی شد و در نهایت ساعاتی پیش بر اثر شدت جراحات وارده در بیمارستان کشته شد.

الکوثر فارسی: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی است اگر رئیس حزب یامینا به‌جای او در رأس قدرت در تل‌آویو قرار بگیرد، در برابر فشارهای آمریکا برای پذیرفتن توافق هسته‌ای ایران و همچنین توقف شهرک‌سازی‌ها مقاومت نمی‌کند. «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در آخرین تقلاهای خود برای باقی‌ماندن در قدرت، بار دیگر سعی کرد از موضوع ایران و توافق هسته‌ای برای منصرف‌کردن نمایندگان کنست از رأی‌دادن به کابینه جدید سوءاستفاده کند.

خبرگزاری ایلنا: روزنامه اسرائیل هیوم مدعی اعلام آمادگی ترکیه برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل پس از تشکیل دولت جدید این رژیم شد. اسرائیل هیوم به نقل از یک مقام ترک که نامش فاش نشد، مدعی شد که ترکیه خواهان برقراری روابط خوب با اسرائیل است اما با رهبری فعلی این رژیم مشکل دارد. این مقام ترک گفت: همان‌طور که «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری ترکیه هم پیش‌تر اعلام کرد، ما مایل به روابط خوب با اسرائیل هستیم. مشکل ما رهبری فعلی این رژیم است. ما خواهان از سرگیری روابط پس از تشکیل دولت جدید هستیم.

العالم فارسی: رسانه‌های عربستان سعودی از آغاز رزمایش هوایی این کشور با حضور پنج کشور دیگر عربی در پایگاه هوایی “پادشاه سلطان” واقع در جنوب شرق ریاض خبر دادند.این رزمایش با نام “طویق 2” با مشارکت مصر، اردن و عمان در کنار کویت و بحرین به عنوان کشورهای ناظر آغاز شد.بر اساس این گزارش، این رزمایش مشترک برای دو هفته ادامه خواهد داشت و شامل برنامه ریزی و اجرای پروازهای متعدد خواهد بود.هدف از این رزمایش مشترک هوایی بالابردن آمادگی عملیاتی و تمرینی برای انجام عملیات‌های تاکتیکی هوایی اعلام شده است.

خبرگزاری تسنیم: رئیس پارلمان اروپا گسترش اتحادیه اروپا را پروژه مثبتی برای صلح و رفاه اتحادیه ارزیابی کرده و خواستار عضویت کشورهای حوزه بالکان در این اتحادیه شد.”دیوید ساسولی”، رئیس پارلمان آلمان خواستار پذیرش کشورهای عضو بالکان غربی در اتحادیه اروپا شد.وی گسترش اتحادیه اروپا را پروژه مثبتی برای صلح و رفاه این اتحادیه ارزیابی کرد.وی همچنین گفت: گسترش اتحادیه اروپا می تواند هم برای منطقه و هم برای اروپا مزایای فوق العاده‌ای را به همراه داشته و همچنین تضمینی برای ایجاد قاره‌ای باثبات، مرفه و صلح آمیز باشد.

خبرگزاری ایرنا: به دنبال پیامدهای اقتصادی بحران شیوع کرونا، سرمایه گذاری خارجی در اروپا همچنان سیر نزولی دارد ولی در این میان فرانسه برای دومین سال متوالی همچنان مقصد اول اروپا برای جذب سرمایه گذاران خارجی است. روزنامه فرانسوی اوئست فرانس نوشت: حجم سرمایه گذاری خارجی در اروپا در سال گذشته (۲۰۲۰ میلادی) با ۵ هزار و ۵۷۸ پروژه در مقایسه با ۶ هزار و ۴۱۲ پروژه در سال ۲۰۱۹ میلادی، با کاهش ۱۳ درصدی مواجه بوده است.

یورونیوز: محافظه‌کاران هم‌حزب با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز یکشنبه به یک پیروزی چشمگیر در انتخابات محلی ایالت زاکسن-آنهالت در شرق آلمان دست یافتند.این انتخابات، آخرین رای‌گیری محلی پیش از انتخابات سراسری سپتامبر بود و شکست در آن می‌توانست ضربه‌ای دیگر به امیدهای آرمین لاشت، رئیس حزب دموکرات مسیحی برای جانشینی آنگلا مرکل در مقام صدر اعظمی این کشور باشد.با این وجود شمارش آراء در پایان کار رای گیری‌ها نشان داد که دموکرات مسیحی‌ها (CDU) توانسته‌اند با کسب ۳۶ درصد آراء نه تنها پیشتاز این انتخابات شوند بلکه در مقایسه با انتخابات پنج سال پیش از این، ۶ امتیاز بیشتر کسب کنند.

خبرگزاری صدا و سیما: مشهورترین جبهه جنبش اعتراضی در کلمبیا گفتگو‌ها با دولت را در روز یکشنبه به حالت تعلیق درآورد.هیئت نمایندگی دولت کلمبیا در بیانیه‌ای اعلام کرد، کمیته اعتصاب ملی تصمیم گرفته است به طور یک جانبه بحث و گفتگو با دولت را متوقف کند. این تعلیق بدون اینکه توافقاتی در مورد تلاش برای برون رفت از بحران خشونت آمیز صورت گرفت. در این بحران خشونت آمیز از پایان ماه آوریل تاکنون در این کشور ۶۰ کشته برجا گذاشته است.

آناتولی  ترکیه:  نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان پس از ورود به کابل با رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی مصالحه ملی این کشور پیرامون فصل جدید همکاری‌ها میان دو کشور دیدار و گفتگو کرد. زلمی خلیل‌زاد ضمن تاکید بر ادامه کمک سالانه 3.3 میلیارد دلاری واشنگتن به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان،اعلام کرد که ایالات متحده برای حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی به ویژه قوای هوایی٬ بخش‌های اقتصادی و حقوق بشری در افغانستان ادامه می‌دهد.

رادیو چین: اولین سکوی تولید و ذخیره نیمه غوطه ور در آبهای عمیق با ظرفیت 100هزار تن در جهان با نام ایستگاه انرژی “دریای عمیق 1” که توسط چین طراحی و ساخته شده، پس از سه سال و انجام مراحل طراحی، ساخت و نصب اکنون وارد مرحله آزمایشی پیش از تولید شده است. «دریای عمیق 1» در فاصله 150 کیلومتری از جنوب شهر سان یای استان هایی نان قرار دارد و اولین ایستگاه  انرژی اعماق دریای چین به شمار می رود که می تواند برای تولید گاز طبیعی و ذخیره نفت مورد استفاده قرار گیرد و در عین حال نخستین میدان گاز دریایی فوق عمیق 1500 متری چین محسوب می شود که ظرفیت ذخیره آن بیش از 100 میلیارد متر مکعب است.

 ان. اچ.کی ژاپن: اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) فهرستی از نامزدها برای سمت نماینده ویژه این نهاد در میانمار را به ارتش این کشور ارائه داده است. دبیرخانه آ.سه.آن گفت که هفته گذشته رئیس نشست وزیران خارجه این اتحادیه و دبیرکل آسه آن به میانمار سفر کرده و با مقامات بلندپایه این کشور از جمله ژنرال مین آنگ هلاینگ، فرمانده ارتش میانمار، دیدار کردند.

ایران پرس: کارشناسان سازمان ملل متحد خواستار تحقیق کانادا و واتیکان درباره گور جمعی کودکان بومی در استان بریتیش کلمبیای کانادا شدند. کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل از کانادا و واتیکان خواستند تا تحقیقات کامل و سریعی درباره کشف یک گور جمعی مخفی در یک مدرسه مذهبی بومیان در غرب کانادا انجام گیرد.این کارشناسان همچنین از کانادا خواستند تا تحقیقات مشابهی درباره دیگر مدارس بومیان در کانادا انجام دهد. هفته گذشته بقایای 215 کودک در محل یک مدرسه شبانه روزی سابق برای افراد بومی در غرب کانادا کشف شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *