جدیدترین مطالب

پایان دو دهه همکاری کرملین و کاخ سفید

پایان دو دهه همکاری کرملین و کاخ سفید

حمیدرضا جوادی قلعه و سعید محمدی کاوند در یادداشت مشترکی برای دیپلماسی ایرانی می نویسند: مقامات کرملین چه در طول این ۲۲ سال و چه در زمانی که روسیه از انتقال رهبران داعش از سوریه، لیبی و سایر نقاط غرب آسیا تحت چتر حمایتی آمریکا به افغانستان هشدار می‌داد باید می‌دانستند که تروریسم و ادعای مبارزه با آن تنها یک کارت بازی در دستان مسئولان کاخ سفید است.
Loading

أحدث المقالات

مسکو: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان نازی ها رفتار متفاوتی داشته باشد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، در توضیح اظهارات برلین درباره مسئولیت ویژه آلمانی ها در قبال یهودیان، گفت: آلمان حق اخلاقی ندارد که با قربانیان جنایات نازی ها متفاوت رفتار کند.

Loading

تحولات داخلی رژیم صهیونیستی و چشم‌انداز تشکیل دولت

۱۴۰۰/۰۳/۱۰ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین- گفتگو: یک استاد دانشگاه با بیان اینکه چالشی که اکنون در ساختار سیاسی رژیم صهیونیستی وجود دارد حل‌شدنی نیست، گفت: با توجه به فضای موجود و تبحری که طی سال‌ها نتانیاهو در سیاست، مدیریت ائتلاف‌ها و بازی‌های سیاسی درون ساختار اسرائیل به دست آورده، موفق می‌شود احتمالا همچنان بر سر قدرت باقی بماند و سروصدا و رقابتی که وجود دارد در حدی نیست که او را متزلزل کند.

دکتر الهام کدخدایی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به تحولات داخلی رژیم صهیونیستی، ضمن یادآوری اینکه نتانیاهو تاکنون طولانی مدت‌ترین نخست‌وزیر این رژیم بوده، خاطرنشان کرد: با توجه به احزاب بسیار مشتت و متفاوتی که در آن وجود دارند و هر روز ایجاد می‌شوند، بر سر قدرت ماندن کار آسانی نیست و این حضور طولانی نتانیاهو نشان‌دهنده قابلیت‌های سیاسی و ماکیاولیستی قابل‌توجه همه، حتی منتقدینش است.

 

احتمال تداوم حضور نتانیاهو در قدرت

وی افزود: آنچه همیشه باوجود ضعف‌های داخلی، مدیریتی و فساد نتانیاهو مانع از سقوطش شده، استفاده از بحران‌ها بوده است. او درواقع با بزرگنمایی تهدیدهایی که علیه رژیم صهیونیستی وجود دارد و منجی نشان دادن خود، به این‌گونه که می‌تواند در برابر تهدیدها به‌هرحال اسرائیل را نجات دهد رأی جمع می‌کند. ممکن است بسیار از افرادی که درنهایت با رأیشان باعث روی کار ماندن او می‌شوند از شخصیتش ابراز رضایت نکنند اما بسیاری معتقدند غیر از نتانیاهو هیچ فردی در این رژیم وجود ندارد که این‌گونه سیاست ورزی کند و اسرائیل را از بحران‌های مختلف بیرون بیاورد.

کدخدایی گفت: باوجود انتقادهایی که «بنی گانتس»، به نتانیاهو داشت اما نتانیاهو برنده آن بازی بود. علی‌رغم وجود این نگاه که جنگ غزه یک شکست برای رژیم صهیونیستی بود، اما این جنگ در جامعه اسرائیل این‌گونه بازنمایی می‌شود که دولت پاسخ محکم و کوبنده‌ای به حماس داد و این بازنمایی به تصویرسازی که نتانیاهو نسبت به خود انجام داده است کمک می‌کند.

 

چالش‌های داخلی رژیم صهیونیستی ادامه‌دار است

این عضو هیئت‌علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران ادامه داد: چالشی که اکنون در ساختار سیاسی رژیم صهیونیستی وجود دارد که تا حدود زیادی منبعث از چالش‌های اجتماعی است، مسئله‌ای نیست که حل شود و مانند بیماری است که با مسکنی مدتی آرام می‌گیرد اما مجدداً خود را نشان می‌دهد. تشتت و تفرقی که وجود دارد مانع از این می‌شود که با اتحاد احزاب دولت نسبتاً پایداری شکل بگیرد و این مسئله حل‌شدنی نیست و چالشی ادامه‌دار است. مسئله اصلی شکاف‌های اجتماعی در جامعه اسرائیل است که نتانیاهو تاکنون توانسته آن را مدیریت کند. حتی اگر او هم برود این بحران به شکل دیگری ادامه پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه تحلیلگران اسرائیلی با عنوان «بحران هویت» از سال‌ها پیش به این چالش پرداخته‌اند، اضافه کرد: شرایط هرگونه که باشد این چالش ادامه پیدا می‌کند و به‌راحتی حذف نخواهد شد.

کدخدایی با اشاره به انتقادات «نفتالی بنت»، رئیس حزب « یمینا» از عملکرد نتانیاهو، درباره اظهارات بنت مبنی اینکه به سمت راست‌گرایان نخواهد رفت و به اردوگاه تغییر بازمی گردد، گفت: باید در نظر داشت رهبران احزاب کوچک با چانه‌زنی، به دنبال کسب امتیاز برای حزبشان هستند و برای خود گزینه‌های متعددی در نظر می‌گیرند. اما پیش‌بینی درباره وضعیت ائتلاف‌ها هنوز بسیار زود است و همیشه احتمال این است که اتفاق پیش‌بینی‌نشده تازه‌ای رخ دهد.

 

منافع احزاب قابل‌جمع شدن در کنار هم نیست

وی درعین‌حال در خصوص تلاش‌ها برای ایجاد ائتلافی مقابل نتانیاهو در فرصت باقی‌مانده، اظهار داشت: رایزنی‌ها صورت می‌گیرد اما هنوز ائتلافی ایجاد نشده و اینکه به نتیجه‌ای برسند نامعلوم است. حتی اگر ائتلافی هم ایجاد شود، تجربه نشان داده که بسیار متزلزل است و دولت نمی‌تواند مدت استانداردی به کارش ادامه دهد. به دلیل شکننده بودن ائتلاف‌ها و قابل‌جمع نبودن منافع آن‌ها، بعد از مدت کوتاهی به سمت انتخابات زودهنگام می‌روند.

کدخدایی اضافه کرد: به نظر می‌رسد با توجه به فضای موجود و تبحری که طی سال‌ها نتانیاهو در سیاست، مدیریت ائتلاف‌ها و بازی‌های سیاسی درون ساختار اسرائیل به دست آورده، موفق می‌شود احتمالا همچنان بر سر قدرت باقی بماند و سروصدا و رقابتی که وجود دارد در حدی نیست که او را متزلزل کند.

این کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی تأکید کرد: بعد از شکست اسلو و اعتراضات مردمی فلسطین، جامعه اسرائیل همواره به سمت راست گرایش پیداکرده است و کاملاً این ذهنیت وجود دارد که فلسطینی‌ها کسانی نیستند که بتوانیم با آن‌ها پیمان صلح قابل‌توجهی داشته باشیم و کنار هم بدون دردسر زندگی کنیم. البته این ذهنیت تا حدود زیادی برساخته سیاستمداران و رسانه‌ای اسرائیلی هم است که باید منافع و امنیت خود را باید باقدرت حفظ کنیم و مردم هم طرفدار دولت و سیاستمدارانی هستند که بااقتدار در مقابل فلسطینی‌ها بایستند.

 

احتمال برگزاری انتخابات پنجم

کدخدایی شکست لائیز لاپید در تشکیل دولت و انحلال کنست را محتمل دانست و گفت: در این شرایط شاهد برگزاری پنجمین انتخابات پارلمانی در طول حدود دو سال و نیم اخیر در اراضی اشغالی خواهیم بود. مسئله‌ای که شکننده بودن و ضعف اساسی در ساختار سیاسی اسرائیل را بیش‌ازپیش نشان می‌دهد. درواقع حتی اگر ائتلافی صورت بگیرد این احتمال وجود دارد که در مدت کوتاهی آن ائتلاف به سمت انتخابات پنجمی پیش رود.

 

حمایت همه‌جانبه آمریکا از عملکرد نتانیاهو و اسرائیل

این استاد دانشگاه با اشاره به رویکرد آمریکا نسبت به مسائل داخلی رژیم صهیونیستی و نقش آن در قبال افزایش قدرت راست‌گرایان و نتانیاهو در این رژیم، گفت: آمریکا همواره در همه عرصه‌ها حامی اسرائیل بوده و این تصور که دولت بایدن باعث خواهد شد شرایط به نفع فلسطینی‌ها تغییر کند درست نیست. اما در مورد سیاست داخلی اسرائیل باید در نظر داشت به‌هرحال نزدیکی فکری که راستگرایان اسرائیلی با حزب جمهوری‌خواه دارند بسیار بیشتر است. مسلماً ترجیح دولت بایدن این است که فرد دیگری غیر از نتانیاهو روی کار باشد.

کدخدایی توضیح داد: اما در شرایط کنونی این تمایل در عمل تأثیری ایجاد نخواهد کرد و باعث نمی‌شود حمایت‌ها را از نتانیاهو کاهش دهند، همان‌طور که در جریان جنگ 11 روزه شاهد آن بودیم که کوچک‌ترین گامی در جهت محدود کردن حتی استفاده از خشونت برنداشتند و حتی به‌صورت کلامی و نمایشی کمترین انتقادی مطرح نکردند که نشان دهد آمریکا به ارزش‌هایی که ادعای آن را دارد پایبند است.

وی حمایت آمریکا از عملکرد نتانیاهو و اسرائیل را همه‌جانبه عنوان کرد و گفت: برخی امیدوار بودند با روی کار آمدن بایدن بر قدرت مقداری از حمایت‌ها کاسته شود اما اعلام شد که بحث عادی‌سازی روابط با اسرائیل را ادامه خواهیم داد و هیچ‌کدام از برنامه‌های دولت آمریکا در دوره ترامپ، ازجمله انتقال سفارت به قدس، دچار تغییری نخواهد شد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *