أحدث المقالات

همه چیز درباره ویزای دورکاری در اسپانیا؛ چرا طرح دولت مادرید چندان با استقبال مواجه نشد؟

یک سال پس از راه‌اندازی ویزای ویژه کارگران دورکار توسط اسپانیا برای جذب استعدادهای تجاری خارجی به این کشور، این طرح چندان مورد استقبال قرار نگرفته و با موفقیت محدودی رو به رو شده است.

تلگرام در اسپانیا رفع فیلتر شد

دیوان عالی اسپانیا که دستور مسدود شدن موقت تلگرام را صادر کرده بود، این حکم را لغو کرد. با لغو حکم قبلی، کاربران اسپانیایی می‌توانند به فعالیت خود در تلگرام ادامه بدهند.

بوئینگ در بحبوحه رسوایی گسترده مربوط به ایمنی هواپیماها، مدیرعامل خود را برکنار می‌کند

در پی بحران گسترده ایمنی که با از جا کنده شدن بخشی از بدنه هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس در دی ماه گذشته تشدید شد، دیوید کلهون، مدیرعامل بوئینگ، تا پایان سال جاری کناره‌گیری خواهد کرد.

Loading

ریشه‌ها و پیامدهای بحران دیپلماتیک بین ریاض و بیروت

۱۴۰۰/۰۳/۰۹ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه با اشاره به تنش‌ها در روابط ریاض و بیروت که منجر به استعفای وزیر خارجه لبنان شد، گفت: اگر در چینش دولت آینده لبنان منافع عربستان برآورده شود، فشارها کاهش می‌یابد و سیاست آن‌ها نیز تغییر می‌کند؛ در غیر این صورت فشارها بر لبنان ادامه خواهد یافت و آن‌ها مانع تراشی می‌کنند تا اینکه دولتی پایدار در بیروت شکل نگیرد.

قاسم محبعلی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به تنش دیپلماتیک میان عربستان و لبنان و همچنین انتقادات برخی اعضای دولت و سیاستمداران لبنان به اظهارات وزیر امور خارجه این کشور درخصوص کشورهای ایجاد کننده و حامی داعش و همچنین ضرورت حفظ سلاح حزب الله، خاطرنشان کرد: دولت موقت فعلی در لبنان، همان دولتی است که با همکاری جبهه هشت مارس، یعنی ائتلاف حزب الله و میشل عون، تشکیل شد و وزیر خارجه آن به جنبش امل نزدیک است و طبیعتا مواضع متفاوتی نسبت به سایر اعضای کابینه و رئیس جمهور دارد.

وی با یادآوری اینکه در لبنان جریان 14 مارس و سعد حریری رابطه نزدیکی با عربستان دارند و با این کشور، متحد هستند، افزود: با توجه به اینکه رئیس جمهور لبنان همواره به رابطه اش با عربستان تاکید دارد، این اظهارات باعث شد در درون دولت موقت اختلافی ایجاد شود واکنش تند کشورهای عرب خلیج‌فارس را برانگیزد؛ در نهایت وزیر خارجه استعفا داد و از سمت خود کناره گیری کرد.

 

لبنان متاثر از دخالت‌های خارجی

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با تاکید بر اینکه در لبنان همه جریانات به نوعی یک متحد خارجی دارند و محصول یک تفاهم منطقه‌ای و بین‌المللی است که دولت را در این کشور تشکیل می‌دهد، خشم عربستان نسبت به اظهارات وزیر خارجه لبنان را در چالش آفرینی برای تشکیل دولت در این کشور موثر دانست و ادامه داد: هنوز تفاهمی میان طرف‌ها برای تشکیل دولت به ریاست آقای حریری به وجود نیامده و همین اختلاف است که امکان تشکیل دولت پایدار را در لبنان نمی‌دهد. لبنان متاثر از دخالت‌های خارجی است و بدون تفاهم داخلی و منطقه‌ای و همچنین برخی قدرت‌های فرامنطقه‌ای، امکان شکل‌گیری دولت در لبنان وجود ندارد.

محبعلی به اعمال برخی محدودیت‌های اقتصادی از سوی عربستان نسبت به لبنان پس از اظهارات وزیر خارجه اشاره کرد و در رابطه با پیامدهای آن گفت: لبنان بدون کشورهای خلیج‌فارس، خصوصا عربستان، تقریبا فاقد منابع کافی برای اداره کشور است و ما شاهد اعتراضات و نارضایتی‌هایی که مردم نسبت به وضعیت معیشت خود داشته‌اند، هستیم. با این حال تا زمانی که این کشورها آمادگی نداشته باشند و تفاهمی شکل نگیرد، امکان ندارد که حاضر باشند کمک مالی به این کشور کنند و یا سرمایه‌گذاری در لبنان داشته باشند.

 

مواضع وزیر خارجه درباره عربستان، رویکرد دولت لبنان نیست

وی درباره ریشه‌های این تنش دیپلماتیک با عربستان و اعتقاد دولت لبنان به حمایت مالی کشورهای عرب خلیج‌فارس از داعش، اضافه کرد: دولت لبنان درباره عربستان هیچ گاه چنین دیدگاهی را عنوان نمی‌کند. این دولت همواره ائتلافی از طوایف و گروه‌های سیاسی بوده است و هر طایفه و گروهی با حفظ مواضعش وارد دولت می‌شود و نمی‌شود آن را مواضع دولت و کل لبنان تلقی کرد.

محبعلی با اشاره به واکنش شدید عربستان و برخی کشورهای عربی از جمله امارات، بحرین، کویت و مصر و نیز شورای همکاری خلیج‌فارس، در رابطه با پیامد این تنش و اقدامات بعدی این کشورها نسبت به لبنان ، گفت: آینده این اقدامات بستگی به چگونگی چارچوب و ترکیب دولت آینده در لبنان دارد. اگر در این چارچوب و چینش منافع عربستان و گروه‌هایی که این کشور از آن‌ها حمایت می‌کند، برآورده شود، فشارها کاهش می‌یابد و سیاست آن‌ها نیز تغییر می‌کند؛ در غیر این صورت فشارها بر لبنان ادامه خواهد یافت و آن‌ها مانع تراشی می‌کنند تا اینکه دولتی پایدار در بیروت شکل نگیرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *