جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است / نیرو‌های آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان اسرائیل و حماس برگزار می‌کند.

آیا کندی بازی را در انتخابات آمریکا به هم می‌زند؟

از زمان ورود به عرصه انتخابات در آوریل سال گذشته، کندی عمدتا توانسته ۱۰ تا ۲۰ درصد آرا را در نظرسنجی‌ها به خود اختصاص دهد. نظرسنجی انجام شده در هفته اخیر در ایالت‌های سرنوشت ساز نشان داد که حضور وی سبب شده تا فاصله ترامپ با بایدن یک درصد بیشتر شود. ترامپ در شبکه اجتماعی خود در واکنش به حضور کندی نوشت: «او رقیب سیاسی جو بایدن قلابی است نه من. خیلی دوست دارم که او هم در انتخابات حضور دارد.»

اعضای سازمان ملل باید به تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری پایبند باشند

نیویورک – ایرنا- استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل در پی دستور دیوان بین المللی دادگستری مبنی بر انجام اقدامات موثر برای کمک رسانه به مردم غزه گفت: اعضای سازمان ملل باید به تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری پایبند باشند.

Loading

رسانه‌ها؛فروپاشی سیاست فشار حداکثری و…

۱۴۰۰/۰۳/۰۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: اذعان صریح بلینکن به شکست سیاست «فشار حداکثری»، برنامه آمریکا برای احداث تأسیسات نظامی در خاورمیانه و آسیای مرکزی، انتقاد فرمانده سنتکام از چین و روسیه، استقبال آمریکا از بهبود روابط عربستان و ایران، مخالفت فلسطین با ایده تشکیل کشور فلسطین در منطقه سینای مصر، درخواست سازمان ملل برای تحقیق درباره جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان، تعویق نشست خبری گروسی، ورود ناوگان دریایی آمریکا به مدیترانه، انتقاد وزیر دفاع ترکیه از یونان، ادامه ساخت خط لوله گاز طبیعی نورد استریم- 2 و معافیت تحریم آمریکا علیه یک شرکت روسی، بازداشت جنجالی مخالف دولت بلاروس و واکنش آمریکا،  احضار سفیر بلاروس به وزارت خارجه لهستان و  درخواست قاهره برای ازسرگیری مذاکرات سد النهضه از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

الکوثر فارسی: آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به صراحت اعلام کرد واشنگتن از سیاست فشار حداکثری علیه ایران چیزی به دست نیاورد و اکنون خواستار بازگشت به برجام است.وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه ای.بی.سی دراین حال گفت : ایران در شماری از فعالیت‌ ها نظیر تامین مالی گروه‌ های افراطی، حمایت گسترده‌ تر از گروهک‌های تروریستی و گروهک‌  های نیابتی که در خاورمیانه دست به اقدامات بی‌ ثبات‌ کننده می‌ زنند و در اشاعه تسلیحاتی دخیل است.

خبرگزاری فارس: برخی رسانه‌های روس مدعی شدند پنتاگون بودجه‌ای برای ساخت تأسیسات نظامی آمریکا در خاورمیانه و آسیای مرکزی از جمله ترکمنستان اختصاص خواهد داد. وزارت دفاع ایالات متحده قصد دارد 240 میلیون دلار برای ساخت تأسیسات نظامی در خاورمیانه و آسیای مرکزی، از جمله در ترکمنستان اختصاص دهد.دولت ترکمنستان در برنامه های خود برای استقرار تأسیسات نظامی آمریکا گزارشی ارائه نکرده و «عشق آباد» رسماً در مورد این توضیحی نداده است.گمانه زنی های اخیرا از انتقال نیروهای نظامی آمریکا بعد از خروج از افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی از جمله، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و قرقیزستان وجود دارد.

خبرگزاری تسنیم: ژنرال ارشد آمریکایی مدعی شد : چین و روسیه به دنبال گسترش نفوذ خود در خاورمیانه هستند. فرانک مک کنزی فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا در اظهاراتی گفت: با کاهش حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه، چین و روسیه قطعا به دنبال گسترش نفوذ خود در بین کشورهای منطقه خواهند بود.وی افزود: خاورمیانه به طور عمده و گسترده‌ای به یک محل رقابت بین قدرت های بزرگ تبدیل شده است. و من تصور می کنم در حالی که ما به دنبال تعدیل حضور خود در این منطقه هستیم، روسیه و چین به شدت به دنبال پرکردن این خلا خواهند بود و تا آنجا که بتوانند از این خلا استفاده خواهند کرد.

خبرگزاری ایلنا: آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در مورد تغییر روابط ایران و آمریکا گفت: باید در یمن یک توافق صلح ایجاد شود. ما خیلی سخت روی آن کار می‌کنیم، ما این کار را از روز اول انجام داده‌ایم. عربستان به وضوح نشان داده است که می‎خواهد به آن سمت حرکت کند، بنابراین این امر بسیار مثبت است. وی گفت: ما باید انصارالله را تشویق کنیم و این به این بستگی دارد که آیا ایران آماده است تا به انصارالله بگوید که آنها نیاز به تعامل خوب دارند و باید این جنگ را تمام کنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): سفیر فلسطین در قاهره در پاسخ به برخی فرضیه‌ها درباره تشکیل کشور فلسطین در منطقه سینای مصر و یا اسکان پناهجویان فلسطینی در مکانی دور از کشورشان تاکید کرد که فلسطینی‌ها تشکیل کشوری در نوار غزه و یا در بخشی از خاک مصر را نمی‌پذیرند.

ایران پرس: سازمان ملل متحد تحقیق درباره جنایات جنگی و حملات وحشیانه رژیم اشغالگر صهیونیست‌ی علیه فلسطینیان را خواستار شد. کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد ضمن درخواست تحقیق دادگاه بین المللی کیفری در مورد حملات وحشیانه رژیم اشغالگر صهیونیستی علیه فلسطینیان در کرانه باختری رود اردن و باریکه غزه، این حملات را مصداق بارز جنایت جنگی اعلام کردند. کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد تحقیق دادگاه بین المللی کیفری درباره سایر موارد نقض شدید حقوق بشر از سوی رژیم اشغالگر صهیونیستی علیه فلسطین بویژه در کرانه باختری رود اردن و باریکه غزه را خواستار شدند.

یورونیوز: نشست خبری رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که قرار بود بعدازظهر یکشنبه درباره آخرین وضعیت نظارت این نهاد بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران برگزار شود، به تعویق افتاد. پیش‌بینی می‌شد که گروسی در این نشست از تمدید یک ماهه توافقی خبر دهد که سه ماه پیش به صورت موقت میان ایران و آژانس بر سر ادامه همکاری‌ها در خصوص نظارت بر تأسیسات هسته‌ای ایران حاصل شده بود.بر پایه قانونی که سه ماه پیش در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، دولت ایران موظف شد که به اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی پایان دهد، اما پس از آن ایران و آژانس با هم توافق کردند که به مدت سه ماه دوربین‌های آژانس همچنان در تأسیسات هسته‌ای ایران فعال باشند، اما تصاویر ضبط شده آنها تا زمان مشخص شدن نتایج مذاکرات جاری برجام، در ایران بماند.

اسپوتنیک روسیه: گروهی از ناوهای بزرگ تهاجمی دومنظوره نیروی دریایی آمریکا با تفنگداران دریایی وارد دریای مدیترانه شدند.ناظران انگلیسی که عکس های خود را در شبکه های اجتماعی منتشر کردند، خبر از ورود یک ناوگروه متشکل از کشتی های نیروی دریایی ایالات متحده، از طریق تنگه جبل الطارق، به دریای مدیترانه دادندگفته شده، کشتی ها در حال حاضر به سمت شرق حرکت می کنند و انتظار می رود که آنها از دریای مدیترانه به خاورمیانه به منطقه خلیج فارس راهی شوند.

آناتولی  ترکیه:  خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه طی سخنرانی در مراسم بازدید از روند ساخت کشتی جنگی چند منظوره «آناتولی TCG» در مجتمع کشتی‌سازی صدف ترکیه، درباره مذاکرات با یونان گفت: مقامات کشور همسایه، یونان با اظهارات و اقدامات خود تمام سعی خود را برای آسیب زدن به روند مثبت مذاکرات انجام می‌دهند.وی افزود: خاطر نشان می‌کنم که این مسیر (یونان) به راه حل ختم نخواهد شد. رسیدن به راه حلی با چنین اظهارات و اقدامات تحریک آمیزی ممکن نیست.

رادیو چین: رسانه های روسیه به نقل از اطلاعاتی از شرکت با مسوولیت محدود «نورد استریم – 2» (Nord Stream 2) یک شنبه 23 مه (2 خرداد)، گزارش داد که شناور لوله گذاری به ساخت خط لوله گاز طبیعی «نورد استریم – 2» در آب های آلمان ادامه داده است. بنا به  گزارش ها، اکنون شناور لوله گذاری مطابق با مجوز و اعلامیه مقامات محلی در حال اجرای خطوط لوله است. نهاد نظارتی آلمان نیز ادامه ساخت و ساز آن را به تصویب رسانده و اجرای ساخت به طول 2 کیلومتر در آب های آلمان تایید شده است.

 ان. اچ.کی ژاپن: مقامات بلاروس روز یکشنبه پس از تغییر مسیر پرواز هواپیمای حامل یک فعال سیاسی و وادار کردن این هواپیما به فرود در مینسک، پایتخت کشور، او را دستگیر کردند.رسانه های منتقد رئیس جمهور الکساندر لوکاشنکو گزارش دادند که رومَن پروتاسِویچ در فرودگاهی در مینسک دستگیر شد.هواپیمای رایان-ایر در حال پرواز از یونان به لیتوانی بود.

خبرگزاری ایرنا:وزیر خارجه آمریکا اقدام بلاروس برای فرود اجباری یک هواپیمای مسافربری و بازداشت یک خبرنگار را محکوم کرد و خواستار تحقیق کامل در این زمینه شد.آنتونی بلینکن روز یکشنبه در بیانیه‌ای مطبوعاتی اظهار کرد: ایالات متحده قویا انحراف اجباری یک پرواز بین دو کشور عضو اروپا را به خاطر خارج ساختن و دستگیری رامان پراتاسویچ یک روزنامه‌نگار مینسک را محکوم می‌کند.وی افزود: ما خواستار آزادی فوری او هستیم. این اقدام شوک‌آور که توسط رژیم لوکاشینکو انجام شد، جان بیش از ۱۲۰ نفر مسافر را به خطر انداخت که شامل شهروندان آمریکایی هم می‌شود.

خبرگزاری مهر: دولت ورشو در اعتراض به اقدام دولت مینسک مبنی بر تغییر مسیر و فرد اضطراری یک فروند هواپیمای متعلق به سازمان هواپیمایی اتحادیه اروپا، سفیر بلاروس در لهستان را احضار کرد.وزارت خارجه لهستان، سفیر بلاروس در ورشو را به دنبال حادثه فرود اضطراری هواپیمای مسافربری «رایان ایر» و بازداشت یکی از مخالفین دولت مینسک، احضار کرد.«ماتئوس موراویکی» نخست وزیر لهستان در واکنشی تند، این اقدام بلاروس را هواپیماربایی تلقی کرد.

خبرگزاری صدا وسیما: با نزدیک شدن مرحله دوم آبگیری سد النهضه، وزیر آبیاری مصر اعلام کرد گفتگوها درباره سد بین مصر، سودان و اتیوپی همچنان متوقف است.محمد عبدالعاطی افزود آمریکا هیچ پیشنهادی برای حل بحران این سد ارائه نکرده است.وزیر مصری ابراز امیدواری کرد با توجه به نزدیک شدن زمان تعیین شده برای اجرای مرحله دوم آبگیری سد، اقداماتی فوری برای از بین بردن رکود مذاکرات اتخاذ شود.وی اعلام کرد مصر تصمیم به اجرای مرحله دوم آبگیری سد را تصمیمی یکجانبه و غیرقانونی درباره آب رود نیل می‌داند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *