جدیدترین مطالب

شکست در عین زورگویی امریکا و اسرائیل در سازمان ملل

شکست در عین زورگویی امریکا و اسرائیل در سازمان ملل

جواد معصومی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: صرف‌نظر از اینکه قطعنامه تصویب شده در شورای امنیت در عمل اجرا شود یا خیر، این قطعنامه شکست سیاسی آمریکا و رژیم صهیونیستی بود و می‌تواند فشارهای افکار عمومی جهانی علیه رژیم صهیونیستی را افزایش دهد. قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل از نظر قانونی الزام‌آور هستند. اگرچه سازوکارهای اجرایی سازمان ملل محدود هستند، اما شورای امنیت می‌تواند به پشتوانه قطعنامه حقوقی صادر شده، اقدامات تنبیهی بیشتری علیه رژیم صهیونیستی صادر کند و در صورت عدم اجرای قطعنامه ناکارآمدی و بی‌اعتباری شورای امنیت را تشدید خواهد کرد.

هشدار روسیه به مالک تلگرام

دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین گفت پاول دورُف باید مراقب باشد؛ پیام رسان تلگرام به ابزاری برای اقدامات تروریستی تبدیل شده است.

حمله شدید هوایی رژیم صهیونیستی به حلب سوریه

منابع سوری اعلام کردند مواضع و انبار‌های تسلیحاتی در نزدیکی فرودگاه حلب، کارخانه‌های وزارت دفاع سوریه در مناطق السفیره و کفرجوم در غرب حلب و چندین نقطه دیگر هدف ۱۵ حمله هوایی قرار گرفته است.

Loading

أحدث المقالات

شکست در عین زورگویی امریکا و اسرائیل در سازمان ملل

شکست در عین زورگویی امریکا و اسرائیل در سازمان ملل

جواد معصومی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: صرف‌نظر از اینکه قطعنامه تصویب شده در شورای امنیت در عمل اجرا شود یا خیر، این قطعنامه شکست سیاسی آمریکا و رژیم صهیونیستی بود و می‌تواند فشارهای افکار عمومی جهانی علیه رژیم صهیونیستی را افزایش دهد. قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل از نظر قانونی الزام‌آور هستند. اگرچه سازوکارهای اجرایی سازمان ملل محدود هستند، اما شورای امنیت می‌تواند به پشتوانه قطعنامه حقوقی صادر شده، اقدامات تنبیهی بیشتری علیه رژیم صهیونیستی صادر کند و در صورت عدم اجرای قطعنامه ناکارآمدی و بی‌اعتباری شورای امنیت را تشدید خواهد کرد.

سومالی در جامعه شرق افریقا: چشم‌انداز و چالش‌ها

پیوستن سومالی به جامعه شرق افریقا مزیت‌های سیاسی و اقتصادی را برای این کشور فراهم کرده که می‌تواند به سیاستمداران این کشور کمک کند تا عادی‌سازی وضعیت سومالی در نظام بین‌الملل را در ادغام‌های منطقه‌ای پیگیری کند. اما چگونه توانسته اعتبار بین‌المللی ازدست‌رفته خود را احیا کند؟ گزارش خبرآنلاین را بخوانید.

هشدار روسیه به مالک تلگرام

دمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین گفت پاول دورُف باید مراقب باشد؛ پیام رسان تلگرام به ابزاری برای اقدامات تروریستی تبدیل شده است.

Loading

رسانه‌ها؛ناتوانی شورای امنیت در محکومیت صهیونیست‌ها و…

۱۴۰۰/۰۲/۲۷ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: بی نتیجه بودن سومین نشست شورای امنیت درباره بحران اسرائیل-فلسطین ، درخواست گوترش از اسرائیل و فلسطین برای توقف فوری درگیری ها ، انتقاد چین از عملکرد آمریکا در شورای امنیت در قبال اسرائیل، واکنش وزارت خارجه روسیه به تحولات غزه، تاکید نتانیاهو برادامه حملات به غزه، اعلام آمادگی نجباء عراق برای حضور مستقیم در جنگ با اسرائیل، تلاش مصر برای آتش‌بس در غزه، بازدید وزیر جنگ و رئیس ستاد ارتش اسرائیل از مرز غزه، درخواست  سناتورهای  آمریکایی برای  آتش بس بین اسرائیل و حماس ، هشدار  مقام روس درخصوص آغاز دوره‌ای خطرناک در جهان ، گفتگوی  بلینکن و لاوروف درباره نورد استریم ۲ ، بازی آمریکا در آسیای مرکزی برای مقابله با چین، ابراز نگرانی روسیه از خروج آمریکا از افغانستان، خروج سربازان آلمانی از افغانستان طبق برنامه، ادامه سرکوب در میانمار و افزایش  شمار ابتلا به ويروس کرونا در چين از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

آناتولی  ترکیه: سومین نشست شورای امنیت برای حل بحران میان اسرائیل-فلسطین و بررسی افزایش شمار قربانیان غیرنظامی در حملات هوایی غزه بدون انجام اقدام خاصی پایان یافت.شورای امنیت سازمان ملل متحد در پی تشدید تنش میان اسرائیل و فلسطین و حمله هوایی به غزه، برای سومین بار تشکیل جلسه داد.چین به عنوان عضو دائمی و نروژ و تونس به عنوان اعضای موقت شورای امنیت، اقدام تازه‌ای برای اتحاد و اظهارات مشترک انجام دادند، اما آمریکا همچنان اصرار دارد که از طریق کانال‌های دیپلماتیک کار کرده و نمی خواهد شورا اقدامی انجام دهد.

تی.آر.تی ترکیه: گوترش از اسرائیل و فلسطین خواست تا فورا به “خونریزی بی‌معنی و ویران‌گری” پایان دهند.آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نشست شورای امنیت اظهار داشت که مرگ و ویرانی در غزه و اسرائیل امید به همزیستی و صلح را از بین برده و باید بلافاصله درگیری‌ها پایان یابد.وی افزود: باید شلیک موشک و خمپاره از یک طرف و حمله هوایی و توپخانه‌ای از طرف دیگر بلافاصله متوقف شود.

ایران پرس: چین، آمریکا را عامل تضعیف شورای امنیت در قبال اسرائیل دانست. وزیر خارجه چین با محکوم کردن خشونت علیه غیرنظامیان فلسطینی گفت: مسئولیت اصلی صلح و امنیت بین‌المللی به عهده شورای امنیت است اما با اختلال یک کشور، نتوانسته است یکصدا شود.وانگ یی در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع تنش اخیر در فلسطین برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.

اسپوتنیک روسیه: سرگئی ورشینین معاون وزیر خارجه فدراسیون روسیه، اعلام کرد: مسکو خواستار ایجاد شرایط برای شروع مجدد گفتگوی صلح آمیز میان اسرائیل و فلسطین بر اساس تصمیمات شورای امنیت است. ورشینین تصریح کرد: روسیه استفاده از زور علیه غیرنظامیان در اسرائیل و فلسطین را به شدت محکوم می کند.معاون وزیر خارجه افزود: مسکو در اسرع وقت خواستار ایجاد شرایط برای آغاز مجدد گفتگوی مسالمت آمیز بین اسرائیل و فلسطین بر اساس تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل است.

یورونیوز: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، همزمان با مرگبارترین حملات علیه غزه و برغم تلاش‌های جهانی برای پایان یافتن درگیری گفت که حملات ارتش اسرائیل با قدرت تمام ادامه دارد. نتانیاهو در سخنرانی تلویزیونی عصر یکشنبه افزود حملاتی که «با قدرت تمام» ادامه دارد «زمان‌بر» خواهد بود و اسرائیل می‌خواهد «هزینه سنگینی» را متحمل گروه شبه نظامی حماس بکند.

العالم: سخنگوی نجباء عراق با اشاره به اینکه اکنون فلسطین با موشک‌های قاسم می‌خوابد و بیدار می‌شود، اعلام کرد که ملت و مقاومت عراق برای حضور مستقیم در میدان جنگ علیه اسرائیل آماده‌اند.سخنگوی رسمی مقاومت اسلامی نُجَباء تأکید کرد که زوال رژیم صهیونیستی به باوری فراگیر بدل شده است که علاوه بر امت اسلامی، خود صهیونیست‌ها نیز آن را دریافته‌اند.

الکوثر فارسی: یک منبع مطلع در قاهره گفت که مصر برای یک آتش‌بس موقت میان رژیم صهیونیستی و گروه‌های فلسطینی تلاش می‌کند تا پس از آن یک توافق فراگیر برای آتش‌بس میان طرفین حاصل شود.این منبع به خبرگزاری «تاس» گفت، توافق آتش‌بس فراگیر باید شامل تعهد به کنترل تحرکات شهرک‌نشینان صهیونیست، توقف مصادره املاک فلسطینی‌ها، کشتار و حملات سازماندهی شده علیه غیرنظامیان فلسطینی باشد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): منابع خبری از بازدید وزیر جنگ و رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی از سربازان مستقر این رژیم در مرز نوار غزه خبر دادند. بنی گانتس، وزیر جنگ و آوی کوخاوی، رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی عصر یکشنبه از سربازان مستقر در مرز غزه بازدید کردند.گانتس در کنفرانس مطبوعاتی در این باره مدعی شد: اقدامات ارتش اسرئیل در غزه کاملا مطابق با قوانین بین‌المللی است.

خبرگزاری تسنیم: در حالی که حملات شدید رژیم صهیونیستی به نوار غزه همچنان ادامه دارد، 28 سناتور دموکرات با انتشار بیانیه‌ای خواستار توقف درگیری ها و برقراری آتش بس بین رژیم صهیونیستی و حماس شدند. جان اوسوف سناتور دموکرات ایالت جورجیا از نویسندگان اصلی این بیانیه به همراه دیک دوربین فرد شماره 2 دموکرات ها در مجلس سنا این بیانیه را امضا کرده‌اند ولی چارلز شومر رهبر اکثریت سنا که مانند جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان، معتقد است حملات اسرائیل به نوار غزه تنها برای دفاع از خود بوده است، حاضر به امضای این بیانیه نشده است.

خبرگزاری ایلنا:  معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل رفتار شرکای غربی را عامل بدتر شدن اوضاع در صحنه بین‌الملل و آغاز دوره‌ای خطرناک در جهان برشمرد. «دیمیتری پولیانسکی»، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل تاکید کرد که رفتارهای شرکای غربی باعث بدتر شدن اوضاع در صحنه بین‌الملل و آغاز دوره‌ای خطرناک در جهان شده است.

خبرگزاری مهر : بلینکن و لاوروف درباره نورد استریم ۲ گفتگو می کنند. خط لوله انتقال گاز طبیعی نورد استریم ۲ که با مخالفت واشنگتن مواجه است؛ از موضوعات مورد بحث در دیدار وزرای خارجه آمریکا و روسیه خواهد بود.آنتونی بلینکن در تاریخ ۳۰ اردیبهشت با «سرگئی لاوروف» همتای روس دیدار خواهد داشت.

خبرگزاری فارس: با خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان و احتمال ایجاد پایگاه نظامی این کشور در آسیای مرکزی، بازی بزرگی در مقابل چین آغاز خواهد شد.«آندره سرنکو» کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی  گفت فعالیت آمریکا در آسیای مرکزی یک بازی در جهت استراتژی یورو-آتلانتیک (اروپا- آتلانتیک) برای مهار گسترش جهانی پکن، طی دو یا سه سال گذشته است که به طرز فعالی تبلیغ شده است.

خبرگزاری ایرنا: برخی از رسانه ها گزارش داده اند که ایالات متحده پس از عقب نشینی نیروهای خود از افغانستان برخی از آنها را در آسیای میانه مستقر می کند؛ موضوعی که باعث نگرانی روس ها شده است. مسکو  به دو دلیل از خروج آمریکا از افغانستان نگران است اول اینکه واهمه دارد که بعد از این خروج مناقشه افغانستان به مرزهای روسیه نزدیکتر شود و از طرف دیگر آمریکا به عنوان دشمن شماره یک روسیه برخی از نیروهای خود را بعد از خروج در منطقه آسیای میانه که حیات خلوت روسیه بوده است مستقر کند.

دویچه وله:  با پایان آتش‌بس سه روزه‌ منازعه طالبان و نیروهای دولتی افغانستان از سر گرفته شد. از زمان خروج مرحله‌ به مرحله سربازان خارجی خشونت در افغانستان تشدید شده، اما نظامیان آلمان طبق طرح  ناتو این کشور را در پاییز ترک می‌کنند.طبق زمان‌بندی تصویب شده، نظامیان آلمانی مستقر در افغانستان باید تا پاییز ۲۰۲۱ از این کشور خارج شوند. با وجود تداوم تنش و درگیری، هر گونه تاخیر در این طرح منتفی است.

 ان. اچ.کی ژاپن: ارتش میانمار برای مقابله با اعتراض شهروندان به کودتای اول فوریه، همچنان منع عبور و مرور شبانه و محدود کردن ارتباطات اینترنتی را ادامه می دهد.اما ادامه این اقدامات باعث رکود اقتصادی و به دنبال آن از دست رفتن مشاغل و منابع درآمد تعداد زیادی از مردم شده است.

خبرگزاری صدا و سیما: شمار ابتلا به ویروس کرونا در چین رکورد زد. بر اساس داده‌هایی که کمیسیون ملی بهداشت چین روز دوشنبه اعلام کرد، این کشور در شبانه روز گذشته ۲۵ مورد جدید آلودگی به ویروس کرونا به ثبت رساند که بیشترین رقم روزانه ابتلا در بیش از شش هفته اخیر به شمار می‌رود.کمیسیون ملی بهداشت چین در بیانیه‌ای اعلام کرد پنج مورد از موارد جدید ابتلا از طریق انتقال ویروس در داخل آلوده شده اند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *