جدیدترین مطالب

افزایش نظامی گری دولت انگلیس

نخست وزیر انگلیس با سفر به لهستان همسایه اوکراین، از بزرگ‌ترین بسته کمک‌های نظامی انگلیس به اوکراین رونمایی کرد.

Loading

أحدث المقالات

احضاریه دادگاه برای ۱۳۳ دانشجوی دانشگاه نیویورک به دلیل حمایت از غزه

نیویورک – ایرنا- همزمان با گذشت ۲۰۰ روز از جنگ اسرائیل در غزه و تداوم جنایات بی مجازات این رژیم علیه مردم بیگناه فلسطین به پشتوانه حمایت های مالی، نظامی و سیاسی دولت جو بایدن ، دانشگاههای آمریکا صحنه سرکوب دانشجویان از سوی پلیس است.

جزئیات دیدار رئیسی با فرمانده ارتش پاکستان

ارتش پاکستان به نقل از اظهارات آیت‌الله رئیسی در دیدار با فرمانده ارتش آن کشور اعلام کرد: تقویت همکاری‌ها میان قوای مسلح ایران و پاکستان صلح و ثبات را برای دو ملت و منطقه به ارمغان می‌آورد.

Loading

رسانه‌ها؛واکنش مثبت بایدن به مذاکرات  برجام و…

۱۴۰۰/۰۲/۱۸ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: واکنش  بایدن به مذاکرات وین، شرط لغو تحریم‌های ایران از دید آمریکا، حمایت چین از مذاکرات وین برای احیای برجام، واکنش‌ها به حملات رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی، تاکید اروپا بر توقف شهرک‌‌سازی رژیم صهیونیستی، هشدار سازمان ملل درباره وخامت اوضاع انسانی در یمن، شروط انصارالله یمن برای توقف عملیات نظامی، خروج  نظامیان اسپانیایی از افغانستان، استقبال چین  از مشاهده تغییر رفتار آمریکا، هشدار نسبت به نبود یک خط مستقیم تماس میان آمریکا و چین، افزایش کمک نظامی آمریکا  به اوکراین، هشدار روسیه به آمریکا و اتحادیه اروپا، تاکید ترکیه بر ادامه  مذاکرات با مصر، تایید مجوز استفاده از  واکسن کرونای ساخت چین توسط سازمان جهانی بهداشت و ابتلای بیش از ۱۵۷ میلیون نفر به کرونا در جهان از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

الکوثر فارسی: رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات بر سر احیای توافق هسته‌ای 2015 جدی است. جو بایدن در پاسخ به سوال  که آیا ایران در مذاکرات وین جدی است، گفت: بله اما تا چه حد جدی است؟ کاری که آنها حاضر به انجام آن باشند یک داستان دیگر است اما با این حال در حال گفت‌وگو هستیم.آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز روز پنجشنبه در گفت‌وگو با برنامه «امروز» بی‌بی‌سی عنوان کرده بود: ما برای چندین هفته است که با شرکای اروپایی، چین و روسیه و به طور غیر مستقیم با ایران تعامل داریم‌.

اسپوتنیک روسیه: جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، اعلام کرد که رفع تحریم‌ها منوط به بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای خود است.ساکی همچنین با ابراز خرسندی از روند مذاکرات وین گفت: ” پیشرفت‌هایی در گفتگوهای غیرمستقیم در وین بدست آمده است. ما همیشه می‌دانستیم که این یک فرآیند طولانی خواهد بود .

خبرگزاری ایلنا: نمایندگی چین در سازمان‌های بین المللی در توییتی نوشت: چین به همکاری با تمامی گروه‌ها  برای رسیدن به موفقیت در مذاکرات ادامه خواهد داد تا آمریکا و ایران در سریع‌ترین زمان به اجرای کامل برجام برگردند.

خبرگزاری فارس: با تداوم حملات شامگاه جمعه نظامیان صهیونیست به نمازگزاران مسجد الاقصی و اهالی قدس رهبران گروه‌های فلسطینی به رژیم صهیونیستی هشدار دادند که هر لحظه باید منتظر پاسخ باشند. صحن‌های مسجد الاقصی و محله‌های همجوار آن به خصوص محله «باب العامود» شامگاه جمعه به صحنه حملات مجدد نظامیان صهیونیست به فلسطینیان تبدیل شد.هلال احمر فلسطین اعلام کرد که در حملات شامگاه جمعه نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست به فلسطینیان در مسجد الاقصی، محله الشیخ جراح و باب العامود دستکم ۲۰۵ نفر زخمی شدند که ۸۸ نفر آنها به بیمارستان منتقل شدند.

دویچه وله: چهارکشور اروپایی از اسرائیل خواسته‌اند گسترش آبادی‌های یهودی‌نشین را متوقف کند.اعتراض فلسطینی‌ها به رای دادگاه عالی اسرائیل مبنی بر تخلیه اجباری ساکنان خانه‌های ناحیه “شیخ جراح” در بیت‌المقدس شرقی ادامه دارد. تظاهرات فلسطینی‌ها با شعارهای تند جوانان افراطی اسرائیلی و درگیری طرفین همراه است. ناحیه شیخ جراح که در جنگ شش روزه ۱۹۶۷ به اشغال در آمد،  سال ۱۹۸۰ جزو اسرائیل محسوب شد اما جامعه بین‌المللی این الحاق را به رسمیت نمی‌شناسد.

ایران پرس: سازمان ملل اعلام کرد یمن با ۱۶ میلیون نفر گرسنه و ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار کمبود در بودجه کمک جهانی، در حال سقوط است. «استفان دوجاریک»، سخنگوی سازمان ملل پنجشنبه شب گفت بیش از ۲۰ میلیون یمنی در آستانه قحطی هستند و به کمک نیاز دارند و بیش از ۱۶ میلیون مرد، زن و کودک امسال گرسنه می مانند. دوجاریک افزود: ده ها هزار نفر در حال حاضر در شرایطی مانند قحطی زندگی می کنند و پنج میلیون نفر تنها یک قدم با قحطی فاصله دارند.

خبرگزاری تسنیم: «محمد البخیتی» از رهبران دفتر سیاسی انصارالله یمن سه شرط اصلی برای توقف عملیات نظامی تعیین کرد.وی با انتشار توییتی اعلام کرد: یمن آماده توقف همه عملیات‌های نظامی خود به شرط توقف جنگ، پایان محاصره و عقب نشینی نیروهای خارجی از یمن است.البخیتی تاکید کرد: محکومیت حملات به عربستان و عملیات آزادسازی مأرب از سوی گروه جی هفت و نادیده گرفتن حملات به یمن و محاصره و اشغال آن، نشان از نفاق بین‌المللی دارد.

خبرگزاری ایرنا: اسپانیا با پایان دادن به یک ماموریت ۲۰ ساله، ۱۳ می (۲۳ اردیبهشت) آخرین نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج خواهد کرد. وزارت دفاع اسپانیا به ماموریت خود در این کشور آسیایی در حالی خاتمه می‌دهد که طی این ۲۰ سال برای اسپانیا سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو هزینه مالی داشته و به بهای جان ۱۰۰ نظامی تمام شده است. در حال حاضر ۲۴ پرسنل نظامی و دو مترجم در قالب ماموریت ناتو در افغانستان از سوی این کشور اروپایی حضور دارند.

رادیو چین: وانگ یی  عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین ریاست اجلاس شورای امنیت با عنوان «حفظ صلح و امنیت بین المللی؛ حفظ چند جانبه گرایی و نظام بین المللی با محوریت سازمان ملل» را  بر عهده گرفت.وانگ یی گفت که مجمع عمومی سازمان ملل متحد یک نهاد مهم برای اجرای چندجانبه گرایی و سکوی اصلی برای پیشبرد دمکراسی در روابط بین الملل است. ما از تقویت تماس و تعامل بین مجمع عمومی و شورای امنیت حمایت میکنیم و مشترکاً سهم جدیدی در بهبود تأثیر و اقتدار چندجانبه گرایی و بهبود حاکمیت جهانی ادا میکنیم.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): هماهنگ‌کننده سیاست هند-اقیانوس آرام کاخ سفید نسبت به فقدان یک خط تماس مستقیم میان آمریکا و چین آن هم همزمان با افزایش تنش‌ها درخصوص تایوان و دریای چین جنوبی هشدار داد.خطوط تماس مستقیم نظامی و غیرنظامی (خط داغ) در دوران مختلف در تاریخ روابط ایجاد شده‌اند اما کورت کمپبل، هماهنگ‌کننده سیاست هند-اقیانوس آرام کاخ سفید گفت: پکن نشان داده که به دلیل تردیدی که به این خطوط دارد هیچ علاقه‌ای به استفاده از آنها ندارد. در حقیقت این خط تماس مستقیم در اتاق‌های خالی زنگ می‌خورند.

خبرگزاری مهر :  وزیر خارجه آمریکا گفت واشنگتن درخواست دولت اوکراین برای افزایش کمک‌های نظامی به کی یف را بطور جدی بررسی خواهد کرد.«آنتونی بلینکن» در مصاحبه‌ای گفت واشنگتن درخواست دولت اوکراین برای «افزایش» کمک‌های نظامی به آن کشور برای مقابله با تهدیدهای اخیر روسیه را به طور جدی بررسی خواهد کرد.کی یف از آمریکا خواسته سامانه‌های دفاع ضد هوایی و فناوری‌های مقابله با تک تیراندازان را در اختیار اوکراین قرار دهد و موشک‌های «پاتریوت» را در آن کشور مستقر کند.

العالم فارسی: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، آمریکا و اتحادیه اروپا را به خودرایی و خودکامگی در امور جهانی متهم کرد.لاوروف در یک نشست مجازی شورای امنیت سازمان ملل، تلاش برای اعمال خودکامی در امور جهانی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا را غیرقابل قبول خواند.وی خاطرنشان کرد که نمونه ای از این گونه اقدامات آمریکا و کشورهای اروپایی، وضع تحریم های یکجانبه غیرقانونی بدون هرگونه مبنای حقوقی بین المللی است.

تی.آر.تی ترکیه:  وزیر امور خارجه ترکیه گفت: مذاکرات با مصر در مورد گام هایی که می‌توان برای عادی سازی روابط در دوره آینده برداشته شود ادامه خواهد داشت.مولود چاووش‌اوغلو طی سخنانی در برنامه زنده شبکه « تی‌آر‌تی خبر» درباره مذاکرات مشورتی بین هیئت‌های ترکیه و مصر در قاهره گفت: مذاکرات با مصر در مورد گام هایی که می‌توان برای عادی سازی روابط در دوره آینده برداشته شود ادامه خواهد داشت.

 ان. اچ.کی ژاپن:سازمان جهانی بهداشت واکسن کووید-۱۹ ساخت شرکت داروسازی دولتی چین، سینوفارم، را به فهرست واکسن های مجاز برای استفاده اضطراری افزود.تدروس آدانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، روز جمعه این مطلب را اعلام کرد.فهرست استفاده اضطراری شامل واکسن های ساخت فایزر و سایر شرکت های داروسازی کشورهای غربی می شود. واکسن سینوفارم اولین واکسن ساخت یک کشور غیرغربی است که در این فهرست قرار گرفته است.

خبرگزاری صدا و سیما: بر اساس آمار، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به بیش از ۱۵۷ میلیون نفر و شمار جان باختگان به بیش از ۳ میلیون و دویست هزار نفر افزایش یافته و وضعیت بیش از ۱۰۸ هزار نفر از مبتلایان، وخیم گزارش شده است.بر اساس اعلام سایت ورلد او مترز، تا این لحظه آمریکا با بیش از ۳۳ میلیون و ۴۱۸ هزار نفر، هند با ۲۱ میلیون و ۸۸۶ هزار و  برزیل با ۱۵ میلیون و ۸۷ هزار به ترتیب در رده‌های اول تا سوم بیشترین ابتلا به ویروس کرونا در جهان قرار دارند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *