جدیدترین مطالب

روایت رسانه‌های پاکستانی از دستاورد‌های اولین سفر رئیس جمهور به اسلام آباد

رسانه‌های پاکستان با پرداختن به دستاورد‌های سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد نوشتند ایران و پاکستان در جریان سفر سید ابراهیم رئیسی به پاکستان پیامی قاطع در مورد عزم مشترک خود برای تقویت روابط در تمامی حوزه‌های همکاری دوجانبه صادر کردند.

سفر موفق رئیس جمهور ایران به اسلام آباد یک «تحول بزرگ» است

درحالیکه بسیاری از رسانه های پاکستانی اخبار مبنی بر تهدید تحریم دولت اسلام آباد از سوی واشنگتن درصورت توسعه مناسبات تجاری با جمهوری اسلامی ایران را منتشر می کنند، وزیر دفاع این کشور سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به اسلام آباد را موفق ارزیابی کرده و‌ آن را تحولی بزرگ قلمداد کرد.

پنج شنبه سیاه فرودگاه‌های فرانسه

اعتصاب کارکنان بخش‌های کنترل پرواز فرودگاه‌های فرانسه باعث شده هزاران پرواز لغو و برنامه ریزی صد‌ها هزارمسافر بهم بخورد و سرگردان شوند.

Loading

أحدث المقالات

در میان دالان های آبی “علیصدر” بزرگترین غار آبی ایران + فیلم

شاه ایران که از موفقیت عبدالله حاجیلو رئیس هیات کوهنوردی همدان از تجهیز غار علیصدر و توریستی کردن آن شنیده بود، سال ۱۳۵۵ برای اولین بار از غار علیصدر بازدید کرد و مقرر شد علاوه بر ارتباط برق سراسری به غار و روستاهای اطراف و آسفالت راه‌های دسترسی به غار، نسبت به ایجاد مهمانسرای جهانگردی در ده علیصدر اقدام‌شود.

Loading

رسانه‌ها؛شکست نتانیاهو در تشکیل کابینه و…

۱۴۰۰/۰۲/۱۵ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین - رسانه ها: ادامه بحران سیاسی در رژیم صهیونیستی، درخواست جامعه بین الملل برای برقراری آرامش در کلمبیا، آغاز مذاکرات ترکیه و مصر برای عادی‌سازی روابط پس از8 سال وقفه، گفتگوی اردوغان و پادشاه عربستان ، ورود آمریکا به پرونده سد النهضه، آمادگی لبنان برای گفت‌وگو با اسرائيل بر سر مرز آبی، سفر ولیعهد امارات به ریاض با محوریت مذاکرات هسته‌ای در وین، اسکاتلند به سوی انتخاباتی سرنوشت‌ساز، پس‌لرزه پیروزی راست‌گرایان در انتخابات محلی مادرید، توافق آلمان، فرانسه و اسپانیا برای ساخت مشترک هواپیمای جنگنده، امیدواری بایدن برای دیدار با پوتین، سفر  نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان به  تاجیکستان ، ادامه  روند خروج ارتش آمریکا از افغانستان، دیدار وزیر خارجه ژاپن با همتایان خود از آلمان و اتحادیه اروپا  ، ادامه تنش اروپا با مسکو و رونمایی از شبکه اجتماعی ترامپ از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

الکوثر فارسی: رئیس رژیم صهیونیستی گفت مهلت قانونی ۲۸ روزه نتانیاهو برای تشکیل دولت بعد از انتخابات ماه مارس، روز چهارشنبه منقضی شد.رئیس رژیم اسرائیل گفت مهلت قانونی ۲۸ روزه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر برای تشکیل دولت بعد از انتخابات ماه مارس، روز چهارشنبه (امروز) منقضی شد. این فرصتی را برای رقبای نتانیاهو فراهم می‌کند تا قدرت را به دست گیرند.

خبرگزاری صدا و سیما: اتحادیه اروپا، آمریکا و سازمان‌های غیردولتی، برقراری آرامش در کلمبیا در پی خشونت های اخیر را خواستار شدند. سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا، آمریکا و سازمان‌های غیردولتی سرکوب تظاهرات در کلمبیا را که حدود بیست کشته و صد‌ها زخمی بر جای گذاشته است، محکوم کردند و خواستار برقراری آرامش در این کشور شدند.این در حالی است که قرار است امروز چهارشنبه چندین تظاهرات اعتراض آمیز جدید در این کشور برگزار شود.تظاهرات اعتراضی در کلمبیا ۲۸ آوریل در واکنش به تصویب یک لایحه اصلاح مالیاتی آغاز شد.

خبرگزاری فارس: پس از هشت سال قطع روابط دیپلماتیک ترکیه و مصر، امروز نخستین هیأت ترکیه برای مذاکره با هدف عادی‌سازی این روابط، وارد قاهره می‌شود. مصر و ترکیه، امروز ( چهارشنبه – ۵ می)، مذاکرات سیاسی با هدف عادی‌سازی روابط دیپلماتیک میان دو طرف را در قاهره آغاز می‌کنند. از زمان کودتای ۲۰۱۳ علیه دولت «محمد مرسی» این روابط قطع شده بود و دو طرف سفرای خود را فراخوانده‌ بودند. وزارت خارجه مصر، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که مذاکرات سیاسی میان قاهره و آنکارا به ریاست «حمدی سند لوزا» معاوت وزیر خارجه مصر و «سادات اوتال» معاون وزیر خارجه ترکیه طی دو روز پنجم و ششم ماه می (امروز و فردا) صورت می‌گیرد.

تی.آر.تی ترکیه: رئیس جمهور ترکیه و پادشاه عربستان تلفنی  گفتگو کردند. در این گفتگو روابط دو کشور با جوانب مختلف مورد بحث و تبادل‌تظر قرار گرفت.اردوغان و بن سلمان در خصوص توسعه روابط دو جانبه و باز گذاشتن راه‌های دیالوگ برای رفع مسائل و اختلافات موجود به اتفاق نظر رسیده بودند.   

خبرگزاری مهر : نماینده ویژه آمریکا در مسائل مربوط به شاخ آفریقا قرار است با ادعای تلاش برای حل اختلافات مصر، اتیوپی و سودان درباره آب گیری سد النهضه، سفری یک هفته ای به این کشورها داشته باشد. جفری فلتمن، نماینده ویژه آمریکا در امور مربوط به شاخ آفریقا قرار است در سفری یک هفته ای، به موضوع اختلاف میان مصر، اتیوپی و سودان درباره بهره برداری از آب رودخانه نیل بپردازد. ادعا می شود که این سفر در راستای حل و فصل بحران سد النهضه انجام می شود و قرار است که فلتمن علاوه بر دیدار با مقامات کشورهای درگیر، با مقامات سازمان ملل و اتحادیه آفریقا هم دیدارهایی داشته باشد.

دویچه وله: میشل عون، رئیس جمهوری لبنان گفته است، برای ادامه مذاکرات با اسرائیل بر سر مناقشه مرزی در آب‌های مدیترانه آمادگی دارد. گفت‌وگوهای دو طرف پس از توقفی شش‌ماهه صورت می‌گیرد. موضوع بر سر منابع گاز در مناطق مرزی است.اسرائیل بهره‌برداری از منابع گازی موجود در آب‌های مدیترانه و در منطقه مورد مناقشه مرزی با لبنان را آغاز کرده است. اکنون لبنان به آن امید بسته تا با کسب توافقی در رابطه با اختلافات مرزی‌اش با اسرائیل راه‌حلی برای بحران مالی خود پیدا کند.

خبرگزاری ایلنا:  امروز شیخ محمد بن زاید ولیعهد امارات به ریاض سفر می‌کند  تا  با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دیدار کند.روابط امارات و عربستان، تحولات و مسائل خلیج فارس و خاورمیانه، یمن، سوریه و مذاکرات هسته‌ای ایران از محورهای این دیدار است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): مردم اسکاتلند فردا برای انتخابات پارلمانی پای صندوق‌های رای می‌روند. مردم اسکاتلند فردا ۱۲۹ عضو پارلمان را انتخاب خواهند کرد. حزبی که بیشترین کرسی را از آن خود کند، دولت تشکیل خواهد داد.مهمترین احزاب شرکت کننده در انتخابات “حزب ملی اسکاتلند” (SNP) به رهبری نیکولا استورجن، “محافظه کاران اسکاتلندی” به رهبری داگلاس راس، “حزب کارگران اسکاتلند” به رهبری آناس سرور، “لیبرال دموکراتهای اسکاتلند” به رهبری ویلی رنی و “سبزهای اسکاتلندی”، به رهبری رهبران مشترک آنها پاتریک هاروی و لورنا اسلاتر هستند.نیکولا استورجن، رهبر حزب ملی اسکاتلند (اس‌ان‌پی) اعلام کرده که در صورت پیروزی در انتخابات، همه‌پرسی خروج این منطقه از بریتانیا را به رغم مخالفت لندن برگزار خواهد کرد.

یورونیوز: در پی پیروزی فهرست نامزدهای راست‌گرایان و شکست سنگین چپ‌ها در انتخابات محلی ایالت مادرید، رهبر پودموس، حزب چپ رادیکال اسپانیا اعلام کرد برای همیشه از سیاست کناره‌گیری می‌کند.در انتخابات پارلمانی محلی زودهنگام ایالت مادرید، پایتخت اسپانیا که در روز سه شنبه ۴ مه (۱۴ اردیبهشت) برگزار شد، «حزب مردمی» از جناح محافظه‌کار به رهبری ایزابل دیاز آیوسو، به پیروزی رسید و این رویداد شکست بزرگی را برای دولت سوسیالیست پدرو سانچز، نخست وزیر رقم زد. این انتخابات همچنین سبب برجسته‌تر شدن آیوسو، شخصیت نوظهور در سپهر سیاسی اسپانیا گردید.

خبرگزاری تسنیم: یک منبع دفاعی آلمان از توافق کلی برلین، پاریس و مادرید برای تولید یک هواپیمای جنگنده خبر داده است. در حالی که اختلافات بر سر مسائل گوناگون تاکنون مانع از دستیابی آلمان، فرانسه و اسپانیا به توافق نهایی برای تولید مشترک هواپیمای جنگنده شده است، یک منبع دفاعی آلمانی گفته است که این 3 کشور اروپایی به یک توافق کلی برای اتخاذ تدابیر بعدی با هدف تولید این هواپیمای جنگنده خبر داده است.

اسپوتنیک روسیه: جو بایدن اظهار امیدواری کرد با پوتین رئیس جمهور روسیه در ماه ژوئن دیدار کند. رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا امیدوار است که در ماه ژوئن در سفر به اروپا با ولادیمیر پوتین دیدار کند. جو بایدن پیشنهاد کرد این دیدار در تابستان در یکی از کشورهای اروپایی برگزار شود.

آناتولی  ترکیه:  نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان از حمایت دولت و مردم تاجیکستان از برقراری صلح و ثبات در افغانستان اظهار رضایت کرد.زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان پس از دیدار با امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان در دوشنبه تاکید کرد: همکاری دولت و مردم تاجیکستان برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان رضایت‌بخش است.

رادیو چین: ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرد: روند خروج ارتش آمریکا از افغانستان 2 تا 6 درصد انجام شده است.ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در بیانیه مطبوعاتی اظهار داشت، برنامه دارد هر هفته تازه‌ترین روند خروج ارتش خود را منتشر کند اما به سبب نگرانی درباره امنیت خروج ارتش، ستاد فرماندهی مرکزی تنها درصدی از برنامه خروج ارتش را ارایه می دهد.

 ان. اچ.کی ژاپن:موتگی توشیمیتسو، وزیر خارجه ژاپن در حاشیه نشست وزیران خارجه کشورهای گروه هفت، با همتایان خود از آلمان و اتحادیه اروپا به طور جداگانه گفت و گو کرد.موتگی در گفت و گو با هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، از برنامه این کشور برای اعزام یک ناوچه به منطقه اقیانوس های هند و آرام در تابستان سال جاری استقبال کرد. این دو وزیر همچنین عمیق تر کردن روابط امنیتی دو کشور از جمله تدارک برای انجام رزمایش های مشترک میان این ناوچه و نیروی دریایی نیروهای دفاع از خود ژاپن را مورد تاکید مجدد قرار دادند.

ایران پرس: وزارت خارجه فرانسه سفیر روسیه در این کشور را فرا خواند.فرانسه دلیل احضار سفیر روسیه را اقدام مسکو در اعمال تحریم‌ها علیه تعدادی از مقامات اتحادیه اروپا اعلام کرد.طی روزهای اخیر کشورهای غربی از جمله آمریکا، لهستان، جمهوری چک، استونی، لیتوانی و لتونی، با تحریک واشنگتن، تعدادی از دیپلمات‌های روس را از کشور خود اخراج کردند.

العالم: رئیس جمهور پیشین آمریکا که در روزهای پایانی ریاست جمهوری خود، تمامی صفحاتش در شبکه‌های اجتماعی مسدود شده بود، از راه‌اندازی شبکه اجتماعی خود خبر داد.ترامپ با انتشار ویدئویی، این شبکه اجتماعی جدید را “مکانی برای صحبت آزادانه و ایمن” توصیف کرده است.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *