جدیدترین مطالب

Loading

أحدث المقالات

مکرون: توافق تجاری اتحادیه اروپا با مرکوسور «بسیار بد» است  

«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه توافق تجاری پیشنهادی بین اتحادیه اروپا و بازار مشترک کشورهای آمریکای جنوبی موسوم به گروه مرکوسور را به دلیل فقدان ملاحظات آب و هوایی مناسب، توافقی «بسیار بد» توصیف کرد.

گام‌های اساسی برای شکوفایی اقتصاد هسته‌ای در سال ۱۴۰۳

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: سال ۱۴۰۳ تکیه شرکت توسعه کاربرد پرتو‌ها بر شکوفایی اقتصادی فناوری هسته‌ای در حوزه کاربرد پرتو‌ها است و یکی از اولویت‌های اصلی راه‌اندازی پی‌درپی سامانه‌های پرتودهی در کشور خواهد بود.

رای ممتنع آمریکا به قطعنامه آتش‌بس غزه برای تنبیه اسرائیل بود

تهران- ایرنا- وزیر پیشین امنیت داخلی رژیم صهیونیستی با بیان اینکه «نتانیاهو به خطری برای اهداف غرب تبدیل شده است»، گفت: رای ممتنع آمریکا به قطعنامه آتش‌بس در غزه برای تنبیه اسرائیل بود و نتانیاهو متقاعد شده که واشنگتن می‌خواهد او را سرنگون کند.

واکنش زلنسکی به اظهارات پوتین درباره حمله مرگبار مسکو: او بجای توجه و پرداختن به شهروندان روسیه یک روز ساکت ماند و به این فکر کرد که چگونه اوکراین را [به این ماجرا] بکشاند

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین به اظهارات همتای روس خود درباره حمله تروریستی در مسکو واکنش نشان داد.رئیس جمهوری اوکراین گفت که پوتین «بجای توجه و پرداختن به شهروندان روسیه یک روز ساکت ماند و به این فکر کرد که چگونه اوکراین را [به این ماجرا] بکشاند. همه چیز کاملا قابل پیش‌بینی بود.»

Loading

رسانه‌ها؛خیز آمریکا برای جنگ های نوین و…

۱۴۰۰/۰۲/۱۳ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه ها: اظهارات وزیر دفاع آمریکا  درخصوص جنگ های آینده  آمریکا، هشدار فرمانده ارشد ارتش آمریکا درباره "نتایج احتمالی بد و ناخوشایند" در افغانستان، هشدار وزیر خارجه آمریکا به  چین، سفر بلینکن به لندن، ایران محور گفتگوهای گروه هفت، انتشار خبرهایی از توافق ایران و آمریکا ، هشت کشته در تظاهرات علیه کودتای میانمار ، شوک منفی فرانسه به سعد حریری، ادامه بحران سیاسی در رژیم صهیونیستی، بیانیه تند «‌پ‌ک‌ک» علیه ترکیه، تاکید آمریکا بر غیر هسته ای شدن کره شمالی ، معرفی دولت انتقالی شورای نظامی چاد، هشدار وزیر خارجه سودان درباره آبگیری سد النهضه و افتتاح اولین دانشگاه چینی ظرف سه سال آینده در اتحادیه اروپا  از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری ایرنا: لوید آستین وزیر دفاع آمریکا گفت کشورش نیاز دارد برای درگیری هایی در آینده که شباهتی به «جنگ های قدیمی» ندارند، آماده شود. وزیر دفاع آمریکا در  فرماندهی آمریکا در اقیانوس آرام در هائیتی اظهار داشت: شیوه مورد استفاده در جنگ های مهم آینده بسیار متفاوت از جنگ های گذشته خواهد بود. وی در  اولین سخنرانی خود در ترسیم سیاست های پنتاگون گفت: آمریکا نیاز دارد خود را آماده ورود به درگیری های احتمالی در آینده کند که شباهت چندانی به جنگ های گذشته که پنتاگون مدت ها درگیر آن بوده نخواهد داشت.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): در شرایطی که آمریکا تحویل پایگاه‌های نظامی به نیروهای امنیتی افغان را از شنبه آغاز کرده است، ژنرال ارشد آمریکایی نسبت به پتانسیل “نتایج احتمالی بد و ناخوشایند” در افغانستان هشدار داد و تاکید کرد که نیت بسیاری از طرف‌ها همچنان این است که “یک سازش مذاکره‌شده” وجود داشته باشد.ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا به ارتش افغانستان اشاره کرد که تعدادش بیش از ۳۰۰ هزار تن است و” اکنون چند سالی است که این نبرد را رهبری می‌کند” و آن را عنصر حیاتی در تعیین آینده این کشور بعد از آنکه رسما خروج نهایی آمریکا آغاز شود، دانست.

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه آمریکا با متهم کردن چین به داشتن رفتار ستیزه‌جویانه در عرصه بین‌المللی، حرکت کردن واشنگتن و پکن به نقطه تقابل نظامی را شدیداَ به ضرر دو طرف توصیف کرد. «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه این کشور مدعی شد پکن اخیراَ «رفتار ستیزه‌جویانه‌ای در کشورهای خارجی داشته و به روش‌های خصمانه» عمل کرده است. بلینکن بامداد امروز (دوشنبه) طی مصاحبه با شبکه «سی‌بی‌اس نیوز»، در پاسخ به سوالی درباره احتمال وقوع تقابل نظامی بین واشنگتن و پکن گفت: «رسیدن به آن نقطه یا حتی حرکت کردن به سمت آن، شدیداَ به ضرر منافع آمریکا و چین است».

خبرگزاری ایلنا: وزیر خارجه آمریکا اوایل امروز -‌دوشنبه- وارد لندن شد. وی برای شرکت در نشست وزرای خارجه گروه هفت به بریتانیا سفر کرده است. بلینکن در پیامی توئیتری گفت: «وارد لندن شده و مایه خوشحالی است که از سوی مقام‌های سفارت آمریکا مورد استقبال قرار می‌گیرم. آخرین بار هشت سال پیش بود که بریتانیا، هم‌پیمان مهم ما، میزبان نشست گروه هفت بود. برگشتن به میان دوستان و هم‌پیمانان مایه خوشحالی است.»

اسپوتنیک روسیه: وزارت خارجه انگلیس اعلام کرده که «ایران و روسیه» از جمله مباحث مورد گفت‌وگو در نشست آتی گروه هفت در لندن خواهد بود. وزارت خارجه انگلیس با انتشار توئیتی اعلام کرد که در نشست آتی وزاری خارجه گروه هفت درباره مسائل روز جهان از جمله ایران صحبت خواهد شد.در این نشست که قرار است به میزبانی لندن برگزار شود، وزرای خارجه انگلیس، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و آمریکا حضور دارند. وزرای خارجه هند، استرالیا، کره جنوبی، آفریقای جنوبی نیز به عنوان مهمان به این نشست دعوت شده‌اند.

آناتولی  ترکیه: دولت بایدن در جریان مذاکرات با ایران 7 میلیارد دلار از اموال بلوکه شده تهران را آزاد خواهد کرد.بر اساس این گزارش همچنین در مقابل آزادی 4 زندانی آمریکایی از زندان‌های ایران، 4 زندانی ایرانی نیز در واشنگتن آزاد خواهند شد. آمریکا و ایران چنین توافقی را تکذیب کردند.

خبرگزاری مهر : در تظاهرات علیه کودتا، هشت معترض دیگر در میانمار کشته شدند. رسانه‌های خبری از کشته شدن ۸ نفر در تظاهرات روز یکشنبه علیه کودتای نظامی در میانمار خبر دادند.بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی میانمار به سوی تظاهرات کنندگان در مناطق مختلف این کشور تیراندازی کردند که به کشته شدن هشت نفر منجر گردید.از زمان وقوع کودتای نظامی در میانمار در فوریه سال جاری میلادی، این کشور صحنه اعتراضات سراسری است.

خبرگزاری تسنیم:  وزیرخارجه فرانسه قصد دارد سفر خود به لبنان را محدود به دیدار با میشل عون و نبیه بری کند که یک شوک منفی برای سعد حریری تلقی می‌شود. منابع سیاسی آگاه لبنان از روند تشکیل دولت در این کشور اعلام کردند که «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه طی سفری که به بیروت انجام می‌دهد با «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان و «نبیه بری» رئیس پارلمان این کشور دیدار می‌کند و نشستی با سایر طرف‌های درگیر در پرونده تشکیل کابینه نخواهد داشت.

الکوثر فارسی: منابع خبری از احتمال بررسی پیش‌نویس قانون انتخاب مستقیم نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نشست امروز کنست خبر دادند. حزب لیکود به ریاست بنیامین نتانیاهو در حال بررسی مطرح کردن پیش نویس قانون انتخاب مستقیم نخست‌وزیر این رژیم در نشست ریاست کنست طی امروز (دوشنبه) است.طبق این گزارش، هدف لیکود وارد کردن بررسی این پیش نویس قانون به دستور کار کنست پیش از پایان مهلت داده شده به نتانیاهو برای انجام مذاکرات تشکیل دولت است.

العالم فارسی: به دنبال شدت گرفتن حملات ترکیه علیه مواضع گروه پ‌ک‌ک در شمال عراق، این گروه ازدفع حملات و پاکسازی منطقه از وجود نیروهای ارتش ترکیه خبر داد.«پ‌ک‌ک» (حزب کارگران کردستان)، تاکید کرد اشغال کردستان عراق شکسته خواهد شد و آزادی پایدار رخ خواهد داد. دربیانیه پ‌ک‌‌ک خطاب به دولت ترکیه آمده است: «دشمن فاشیست و نسل‌کش می‌تواند هرکاری که بخواهد انجام دهد، اما از مغلوب شدن نجات نخواهد یافت .

 ان. اچ.کی ژاپن: یکی از مقامات بلندپایه دولت آمریکا می گوید که سیاست این کشور در قبال کره شمالی بر پایه خصومت و دشمنی نیست، بلکه هدف نهایی دستیابی به خلع سلاح هسته ای کامل شبه جزیره کره است.جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی در یک برنامه شبکه ای بی سی نیوز این مطلب را اظهار کرد. او افزود که دولت آمریکا آمادگی دارد در جهت دستیابی به این هدف نهایی وارد دیپلماسی شود.

ایران پرس:  شورای نظامی حاکم بر چاد یک دولت انتقالی به ریاست «باهیمی باداکی آلبرت» شامل ۴۰ وزیر را معرفی کرد.این در حالی است که شورای نظامی انتقالی چاد روز یکشنبه مقررات منع آمد و شد را که ماه گذشته در پی قتل ادریس دیی اعلام شد بود، لغو کرد.ارتش چاد در پی قتل ادریس دبی رییس جمهوری از تشکیل شورای نظامی انتقالی به ریاست پسرش محمد ادریس دبی خبر داد و اعلام کرد که انتقال قدرت ظرف ۱۸ ماه انجام خواهد شد.

خبرگزاری صدا و سیما: وزیر خارجه سودان در دیدار با رئیس جمهور اوگاندا، اجرای مرحله دوم آبگیری سد النهضه بدون هماهنگی را بسیار خطرناک دانست. وزیر خارجه سودان اجرای مرحله دوم آبگیری سد النهضه بدون هماهنگی را بسیار خطرناک دانست. مریم صادق المهدی موضع کشورش در خصوص مرحله دوم آبگیری سد النهضه و نتایج مذاکرات اخیر را به اطلاع یوری موسیوینی رئیس جمهور اوگاندا رساند.

یورونیوز: اولین دانشگاه چینی ظرف سه سال آینده در اتحادیه اروپا افتتاح می شود. مجارستان با امضای توافقنامه ای با دانشگاه فودان مستقر در شانگهای با احداث نخستین دانشگاه چینی در خاک خود موافقت کرد. این دانشگاه که قرار است تا سال ۲۰۲۴ افتتاح شود نخستین دانشگاه چینی در اتحادیه اروپا خواهد بود.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *