جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پس از جنگ است  

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس از پایان یافتن جنگ میان رژیم صهیونیستی و حماس برگزار می‌کند.

پولیتیکو: پنتاگون به دنبال بودجه برای نیروی حافظ صلح در غزه است

تهران- ایرنا- روزنامه پولیتیکو در گزارشی به مذاکرات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) برای تامین مالی استقرار یک نیروی حافظ صلح چند ملیتی یا فلسطینی در نوار غزه اشاره کرد و نوشت: نیروهای آمریکایی به غزه اعزام نمی‌شوند.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

آمریکا اظهارات روسیه درباره ارتباط اوکراین با حمله تروریستی حومه مسکو را رد کرد

نیویورک – ایرنا-  کاخ سفید بار دیگر اظهارات روسیه مبنی بر دست داشتن اوکراین در حمله به سالن کنسرت شهر «کروکوس» را رد کرد و گفت : واشنگتن، اطلاعات واضح و دقیقی را در مورد حمله تروریستی در حومه مسکو قبل از حمله به سرویس های امنیتی روسیه ارائه کرده است.

Loading

پیامدهای راهبردی سفر بایدن به انگلیس و تلاش برای احیای روابط فراآتلانتیک

۱۴۰۰/۰۲/۱۳ | خبر تاپ, سیاسی, گفتگو

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل اروپا با بیان اینکه سفر بایدن به بریتانیا و سپس بروکسل نشان از اهمیت بالای احیای روابط فراآتلانتیک در سپهر سیاسی چهار سال آینده دولت بایدن دارد، گفت: تأکیدی که آمریکا بر احیای تقویت روابط فرا آتلانتیک و در رأس آن اتحادیه اروپا دارد، ضربه‌ای به روابط تجاری، سیاسی و امنیتی دوجانبه با بریتانیا نخواهد زد.

ابراهیم باقری در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی سفر بایدن به انگلیس (11 تا 13 ژوئن) را به‌عنوان اولین سفر خارجی رئیس‌جمهور جدید آمریکا، بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: هدف از این سفر در بیانیه کاخ سفید، شرکت در نشست سران گروه هفت‌در بریتانیا عنوان‌شده و بعدازاین سفر بایدن برای شرکت در نشست اجلاس گروه ناتو و نشست اتحادیه اروپا با آمریکا به بروکسل (14 ژوئن) سفر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه این سفر بیش از آنچه نشان‌دهنده اهمیت روابط دوجانبه آمریکا و بریتانیا باشد به اهمیت نشست گروه هفت در بریتانیا برمی‌گردد، افزود: سفر بایدن در شرایط پاندمی کرونا انجام می‌شود. او بر الگوسازی برای ایمنی ملت آمریکا تأکید داشته و تاکنون هم به خاطر مسئله سلامت و بهداشت جهانی از بسیاری از سفرهایی که ممکن بود انجام شود پرهیزکرده است. تنها ملاقات حضوری که او انجام داد با نخست‌وزیر ژاپن بود و سایر دیدارها به‌صورت مجازی انجام شد.

 

مهم‌ترین اهداف سفر بایدن به بریتانیا و بروکسل

این تحلیلگر مسائل اروپا گفت: تعهد به برقراری مجدد اتحاد فرا آتلانتیک (بعد از شکاف‌های ایجادشده در دوران ترامپ)، همکاری نزدیک با متحدان و شرکای راهبردی اروپایی، تعهد به رویکرد چندجانبه‌گرایی برای حل چالش‌های جهانی و تأمین بهتر منافع آمریکا با همکاری شرکای اروپایی از مهم‌ترین هدف‌های سفر بایدن به بریتانیا و بروکسل است.

باقری یادآور شد: با توجه به اینکه اولین سفرهای برون‌مرزی روسای جمهور آمریکا اولویت‌های سیاست خارجی آن دولت در طول چهار سال آینده را نشان می‌دهد، این سفر از اهمیت خاصی برخوردار است. به‌طورمعمول مقصد اولین سفرهای خارجی روسای جمهور آمریکا همسایگان شمالی و جنوبی (کانادا و مکزیک) و اروپا هستند. برای نمونه اولین سفر اوباما به کانادا بود و بعدازآن در نشست جی 20 در انگلیس شرکت کرد و ازآنجا هم به جلسات ناتو در استراسبورگ رفت.

 

تقویت روابط با کشورهای گروه هفت و احیای روابط فرا آتلانتیک

وی بابیان اینکه ترامپ نیز از عربستان آغاز کرد و بعد به اسرائیل رفت و ازآنجا سفرهایی به اروپا انجام داد، ادامه داد: بااین‌حال سفر بایدن به بریتانیا و سپس بروکسل (مقر اصلی بیشتر نهادهای اتحادیه اروپا و ناتو) نشان از اهمیت بالای احیای روابط فرا آتلانتیک در سپهر سیاسی چهار سال آینده دولت بایدن دارد. درواقع این سفر به معنی پایان چالش‌ها و شکاف‌های ایجادشده در دوران ترامپ خواهد بود و بایدن می‌خواهد ضمن تقویت روابط دوجانبه با بریتانیا، جان تازه‌ای به همکاری و اتحاد با شرکای راهبردی اروپایی خود بدهد.

این تحلیلگر مسائل اروپا تأکید کرد: از طرف دیگر با توجه به چالش‌ها و شکاف‌هایی که ترامپ در طول چهار سال با اعضای گروه 7 ایجاد کرده بود، این سفر بایدن به‌نوعی بازگرداندن اعتبار گروه و تلاش برای همکاری و اجماع در برابر چالش‌های آینده است.

وی ادامه داد: در بیانیه کاخ سفید نیز، «رفع نگرانی در سیاست خارجی دوجانبه و متقابل میان آمریکا و انگلیس»، «تقویت دموکراسی با تمرکز بر شکاف‌های ایجادشده در دوران ترامپ»، «تقویت همکاری‌های دیجیتال و تجارت بین‌الملل میان این دو کشور و در ادامه آن با اتحادیه اروپا»، «مقابله با تغییرات آب و هوایی و تحریک بهبود اقتصاد جهانی» و «دستور کارهایی برای امنیت بهداشت جهانی» و همچنین «تعهد به چندجانبه‌گرایی میان متحدان آمریکا با توجه به ارزش‌هایی که دارند» به‌عنوان مهم‌ترین دستور کارهای این سفر آمده است.

باقری درعین‌حال با تأکید بر اینکه در این سفر بیش ازآنچه روابط دوجانبه مدنظر باشد، تقویت و احیای روابط با گروه هفت موردتوجه خواهد بود، اضافه کرد: در خصوص روابط دوجانبه آمریکا و انگلیس پس از برگزیت، باید توجه داشت که بایدن تمایل داشت بریتانیا همچنان داخل اتحادیه اروپا می‌ماند تا در کنار نهادی منسجم، برای مدیریت چالش‌های جهانی، راحت‌تر اجماع صورت بگیرد؛ اما با توجه به قطعی شدن برگزیت، دولت بایدن سعی خواهد کرد انگلیس را در رویکرد مشترکی که با اتحادیه اروپا پیگیری می‌کند، قرار دهد.

وی همچنین به اهمیت روابط با انگلیس برای آمریکا با توجه به روابط تاریخی این دو کشور و همراهی‌های بریتانیا با آمریکا، اشاره کرد و گفت: آمریکا با بریتانیا شراکت ویژه راهبردی (تحت عنوان روابط ویژه) دارد. قطعاً تأکیدی که آمریکا بر احیای روابط با اروپا دارد، ضربه‌ای به روابط تجاری، سیاسی و امنیتی با بریتانیا نخواهد زد؛ بلکه با توجه به شراکت ویژه راهبردی که بین طرفین وجود دارد، این روابط به‌صورت دوجانبه و فراتر از اتحادیه اروپا تقویت نیز خواهد شد.

 

ملاحظات آمریکا نسبت به طرح لندن برای برگزیت

باقری هشدار بایدن در خصوص ضرورت توجه به صلح ایرلند در طرح‌هایی که لندن برای برگزیت ارائه می‌دهد را مهم دانست و افزود: هرچند جن ساکی، اخبار مربوط به سفر بایدن به ایرلند را رد کرد اما رئیس‌جمهور آمریکا پیش‌ازاین تأکید کرده بود که اگر جانسون از مسیر پارلمان بریتانیا به دنبال اجرایی کردن طرح خود باشد، آنگاه او نیز از توافق بر سر معاملات تجاری آمریکا‌ – بریتانیا خودداری خواهد کرد.

این کارشناس مسائل اروپا افزود: به نظر می‌رسد در این سفر گفتگوها درباره وضعیت ایرلند موردعلاقه دو طرف خواهد بود.

باقری بابیان اینکه بایدن به دنبال فرصت‌های جدیدی برای ارتقای روابط با انگلستان است، گفت: درحالی‌که ترامپ، اساس روابط با بریتانیا را در چارچوب یک معامله تجاری دوجانبه می‌دید، بایدن با در نظر گرفتن فرصتی برای تعامل با اتحادیه اروپا و انگلیس، به بهبود روابط سیاسی بین دو کشور کمک می‌کند و در سطحی بالاتر، بااتصال ایالات‌متحده به گفتگوهای آتی بین اتحادیه اروپا و بریتانیا برای رسیدن به موافقت‌نامه‌های همکاری، حمایتی از «خروج نرم» بریتانیا از اتحادیه اروپا خواهد داشت.

در ادامه، این کارشناس مسائل اروپا اتحاد و اجماع فرا آتلانتیک با توجه به تهدیدات سخت‌افزاری روسیه در مرزهای شرقی اروپا و تهدیدات نرم‌افزاری چین برای ایالات‌متحده را یکی از اولویت اساسی سیاست خارجی بایدن دانست که در سفر به انگلیس و بروکسل از طریق نشست‌های نهادی (ناتو- اتحادیه اروپا و گروه 7) و نشست‌های دوجانبه پیگیری خواهد شد.

 

بهبود زخم برگزیت بر اتحاد فرا آتلانتیک، بزرگ‌ترین میراث بایدن

باقری با تأکید بر اینکه واشنگتن به دنبال کسب اطمینان است که مثلث روابط آمریکا- بریتانیا، اتحادیه اروپا – آمریکا و اتحادیه اروپا و بریتانیا قوی و متحد باقی می‌ماند، گفت: بهبود زخم استراتژیکی که برگزیت ایجاد کرده است می‌تواند در پایان، بزرگ‌ترین میراث بایدن برای تجدید و احیای روابط فرا آتلانتیک و ایجاد اجماع برای مدیریت چالش‌های جهانی باشد.

وی بابیان اینکه روش دموکرات‌ها چندبعدی و چندوجهی است و در این راستا قدرت نرم و توان اجماع سازی با متحدان برای غلبه بر چالش‌ها اهمیت اساسی دارد، تصریح کرد: چه‌بسا همراهی بریتانیا باسیاست‌های این کشور در چالش‌های اساسی جهانی و خارج از اتحادیه اروپا باعث شود که اتحادیه اروپا نتواند وزن سابق خود را در مخالفت باسیاست‌های ایالات‌متحده در مسائل مختلف جهانی داشته باشد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *