جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

حمله اسرائیل به حومه دمشق پایتخت سوریه

منابع نظامی سوری از فعال شدن پدافند دفاعی سوریه در حومه دمشق و رهگیری تعدادی از موشک‌هایی خبر دادند که گفته می‌شود از سوی رژیم اسرائیل شلیک شده است.

ادعای کمیته تحقیقات روسیه: تروریست‌های کروکوس با اتباع اوکراینی در ارتباط بودند

کمیته تحقیقاتی روسیه در تلگرام اعلام کرد: نتایج ابتدایی تحقیقات می‌تواند ماهیت برنامه‌ریزی شده این اقدامات تروریستی، آماده‌سازی‌های دقیق و حمایت مالی از آن‌ها را تایید کند. نتیجه همکاری با تروریست‌های دستگیر شده، بررسی دستگاه‌های فنی ضبط شده و تحلیل اطلاعات تراکنشات مالی، شواهدی مبنی بر ارتباط با اتباع اوکراینی به دست آمده است.

Loading

رسانه‌ها؛واکنش ها به تعویق انتخابات فلسطین و…

۱۴۰۰/۰۲/۱۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین- رسانه ها: تاکید سازمان‌ملل بر تعیین زمان جدیدی برای انتخابات فلسطین، انتقاد اتحادیه اروپا از به تعویق افتادن انتخابات فلسطینیان، واکنش جنبش حماس و جهاد اسلامی فلسطین به تعویق انتخابات، سیاست جدید دولت بایدن در قبال کره شمالی، لغو پروژه دیوار مرزی ترامپ، احداث پایگاه نظامی ترکیه در شمال عراق، واکنش اتحادیه اروپا به تحریم روسیه، توانایی روسیه برای انهدام ماهواره های آمریکا، تداوم رکود اقتصادی در اروپا همزمان با بهبود نسبی وضعیت بیکاری، دیدار زلمی خلیلزاد با هیئت‌های مذاکره کننده دولت افغانستان و طالبان، انتقاد شدید مسکو از نقش آفرینی منفی آمریکا در افغانستان، هشدار چین به آمریکا درخصوص جدایی طلبی تایوان، اظهارات معاون وزیر دفاع آمریکا درباره تنش آمریکا و چین،درخواست ارتش میانمار برای اعمال آتش بس و ابراز امیدواری پوتین به ازسرگیری اجرای برجام به شکل سابق از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجي بود که در رسانه ها بازتاب يافت. در ادامه گزيده اي از آنها را مرور مي کنيم.

خبرگزاری فارس: «نیکلای ملادینوف» هماهنگ کننده سازمان ملل در امور خاورمیانه خواستار تعیین زمان جدیدی برای انتخابات فلسطین شد. انتخابات پارلمانی فلسطین قرار بود پس از ۱۵ سال وقفه، در تاریخ بیست‌ودوم می ۲۰۲۱ (یکم خرداد ۱۴۰۰)، انتخابات ریاستی در تاریخ سی‌ویکم جولای ( ۹ مرداد ۱۴۰۰) و همچنین انتخابات شورای ملی در روز ۳۱ آگوست (۹ شهریور) در فلسطین برگزار شود. رئیس تشکیلات خودگردان، دیروز، به طور رسمی به تعویق افتادن انتخابات فلسطین را اعلام کرد و گفت که برگزاری انتخابات منوط به امکان مشارکت قدس اشغالی در این انتخابات است.

دویچه وله: جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به تعویق انتخابات فلسطینیان اظهار ناامیدی کرد و گفت اتحادیه اروپا پشتیبانی مداوم خود را از یک انتخابات معتبر، فراگیر و شفاف برای همه فلسطینیان اعلام کرده است. بورل خواستار تعیین تاریخ جدیدی برای برگزاری این انتخابات شد.

خبرگزاری ایرنا:“اسماعیل هنیه” رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) گفت: تعویق انتخابات به معنای مصادره حق سیاسی مردم فلسطین است. در سخنان تلویزیونی که شبکه “الاقصی متعلق به حماس پخش کرد، آمده است: تصمیم به تعویق انتخابات، موجب به وجود شرایطی “شبه خلأ” خواهد شد و مسائل مهم دیگری نیز وجود دارد که باید از طریق نهادهایی حل وفصل شود که پس از انتخابات پایه گذاری خواهد شد.

الکوثر فارسی: دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین با تأکید بر اینکه مقاومت تنها راه مقابله با رژیم اشغالگر صهیونیستی است, از همه نیروهای فلسطینی خواست برای توافق بر سر یک برنامه ملی به منظور مقابله با این رژیم, نشست فوری تشکیل دهند. «زیاد النخاله» تاکید کرد، جهاد و مقاومت علیه دشمن صهیونیستی دو حقیقت ثابتی هستند که همگان باید در قبال این دو حقیقت جدی باشند و آنها را نادیده نگیرند.

خبرگزاری ایلنا: کاخ سفید اعلام کرد که رئیس‌جمهوری آمریکا یک رویکرد جدید اعمال فشار علیه کره شمالی در جهت خلع تسلیحات اتمی این کشور وضع کرده است.بنا به گفته سخنگوی کاخ سفید، این رویکرد جدید که شامل دیپلماسی و نه یک معامله بزرگ با رهبری این کشور می‌شود.«جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید گفت که مقام‌های آمریکایی بررسی چندین ماهه سیاست گذاری کره شمالی را تکمیل کرده‌اند.

خبرگزاری تسنیم: پنتاگون اعلام کرده است که ساخت بخش‌هایی از دیوار مرزی مکزیک را که با دستور دونالد ترامپ آغاز شده بود، لغو کرده است.پنتاگون اعلام کرد: ساخت بخش هایی از دیوار مرزی با مکزیک با دستور دونالد ترامپ را که در حال ساخت با بودجه ارتش بوده، متوقف و لغو کرده است.پنتاگون در ادامه افزود: منابع مالی استفاده نشده در این پروژه به ارتش بازگردانده می شود.ترامپ در سال 2019 با اعلام وضعیت فوق العاده ملی تلاش کرد تا منابع مالی و بودجه هنگفتی را برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک اختصاص دهد.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا): وزیر کشور ترکیه از تصمیم این کشور برای ایجاد پایگاه نظامی در شمال عراق خبر داد.سلیمان صویلو، وزیر کشور ترکیه گفت: عملیات در شمال عراق ادامه خواهد داشت. منطقه “متینا” مکان مهمی است. پایگاهی را در آنجا تأسیس خواهیم کرد و کنترل آن منطقه را در دست خواهیم گرفت. این منطقه خط عبور به کوه‌های قندیل است و این خط تحت کنترل ما باقی خواهد ماند.

العالم فارسی: رهبران اروپایی با صدور بیانیه‌ای مشترک، تحریم هشت مقام ارشد اتحادیه اروپا از سوی روسیه را به شدت محکوم کردند. روسای شورای اروپا و همچنین پارلمان و کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای مشترک در واکنش به تحریم هشت مقام اتحادیه، آن را اقدامی «غیر قابل قبول» خواندند.در این بیانیه آمده است: «ما تصمیم روز جمعه روسیه درباره جلوگیری از ورود هشت مقام اروپایی به خاک این کشور را با تندترین لحن محکوم می‌کنیم».

اسپوتنیک روسیه: سرلشکر جان ریموند فرمانده نیروی فضایی ایالات متحده آمریکا اعلام کرد روسیه و چین چنان سلاح هایی تولید کرده اند که می تواند ماهواره های ایالات متحده را مختل یا نابود کند. ریموند قبلاً در اوایل ماه مارس نیز ارزیابی مشابهی را انجام داده بود. وی در آن زمان  به روزنامه نیویورک تایمز گفته بود  امکانات روسیه و چین در فضای کیهانی  موجب نگرانی ایالات متحده می شود.

یورونیوز: تازه ترین آمارها نشان می دهند که اقتصاد اروپا در سه ماهه اول سال جاری میلادی ۰.۶ درصد کوچک شده است.از روند کند واکسیناسیون و محدودیت های وضع شده برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به عنوان دلایل اصلی رکود اقتصادی کنونی در اروپا یاد می شود. با این حال رکود اقتصادی در ۱۹ کشور حوزه مالی یورو از آنچه اقتصاددانان انتظار داشتند، کمتر بود. کارشناسان اقتصادی پیش بینی می کردند که اقتصاد کشورهای حوزه یورو در سه ماهه اول سال جاری میلادی با رکود یک درصدی روبرو شود.

آناتولی  ترکیه:  نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان با هیئت‌های مذاکره کننده کابل و گروه طالبان در دوحه، پایتخت قطر دیدار و گفت‌وگو کرد.وزارت دولت در امور صلح افغانستان اعلام کرد: زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان با هیئت‌ مذاکره کننده دولت با گروه طالبان در دوحه، پایتخت قطر دیدار و گفت‌وگو کرده است.نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان در این دیدار ضمن اشاره به اقدامات ایالات متحده در راستای تسریع روند گفت‌وگوهای صلح٬ تاکید کرده است که کشورش به کمک‌های خود به مردم و دولت افغانستان ادامه می‌دهد.

ایران پرس: نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه در اظهاراتی تاکید کرد که حضور آمریکا در افغانستان تنها باعث تشدید تنش در این کشور شد، اما واشنگتن دیگران را مسئول می خواند. او با بیان اینکه آمریکا تلاش کرد از افغانستان به عنوان پایگاهی برای افزایش نفوذ ژئوپلیتیکی در منطقه استفاده کند، معتقد است که در دوره حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان وضعیت این کشور بدتر شده است.
رادیو چین:
وانگ ون بین سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت که ایالات متحده باید به خطرات جدایی طلبی تایوان پی برده و از ارسال سیگنال های اشتباه به جدایی طلبان تایوان خودداری کند.این سخنگو تنش کنونی میان دو ساحل تنگه تایوان را ناشی از اقدامات تحریک آمیز حزب دموکرات پیشرو تایوان و نیروهای جدایی طلب تایوان خوانده و گفت: من می خواهم تاکید کنم که عزم چین برای حفاظت از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی تزلزل ناپذیر است .

خبرگزاری مهر: معاون وزیر دفاع آمریکا گفت: درگیری نظامی میان آمریکا و چین اجتناب پذیر است.معاون وزیر دفاع آمریکا با تاکید بر اینکه رقابت حداکثری میان واشنگتن و چین به معنای درگیری نظامی میان آنها نیست، گفت که جلوگیری از درگیری اجتناب پذیر است. «کاتلین هیکز»گفت: ایالات متحده و چین دلایل زیادی برای افزایش ارتباط با یکدیگر دارند و رقابت حداکثری میان آنها الزاماً به معنای درگیری نیست و منافع هر دو طرف در اجتناب از درگیری است.

 ان. اچ.کی ژاپن: ارتش میانمار بار دیگر خواستار اعمال یک آتش بس یک ماهه در جریان مبارزه با گروه های اقلیت قومی مسلح حامی معترضان مخالف با کودتا شده است.بنا به این اعلامیه که از طریق رسانه های دولتی پخش شد، ارتش میانمار از یکم تا سی و یکم ماه مه تمام عملیات مسلح خود را متوقف خواهد کرد.ارتش میانمار سی ام مارس نیز اعلامیه مشابهی را برای ماه آوریل صادر کرده بود.اما با گذشت سه ماه از این کودتا، غیرنظامیان همچنان مورد اصابت گلوله ها و ضرب و شتم ارتش و پلیس قرار می گیرند.

خبرگزاری صدا و سیما: رئیس جمهور روسیه ابراز امیدواری کرد اجرای توافق هسته‌ای ایران به همان شکل سابق و به طور کامل از سر گرفته شود.ولادیمیر پوتین در جلسه شورای امنیت روسیه گفت: مسائل زیادی در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران هم اینک در دست بررسی و رسیدگی است. امیدوارم همه مسائل مربوط به برجام در چارچوب قبلی احیا شود. پوتین همچنین اعضای شورای امنیت روسیه را دعوت کرد تا درباره اوضاع منطقه خزر رایزنی کنند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *