جدیدترین مطالب

ملت یمن علی رغم همه فشارها همچنان حامی فلسطین است

سید عبدالملک بدرالدین دبیرکل جنبش انصارالله یمن در سخنرانی خود با تاکید بر اینکه موضوع جنایت صهیونیست ها در غزه ننگی بر همه انسان هاست گفت : ملت یمن با وجود تمام فشارها تغییری در موضع اش در قبال فلسطین نداشته است . 

بدهی ۱۵ میلیارد پوندی شرکت آب انگلیس

گزارش‌های فاش شده نشان می‌دهد تیمز واتر بزرگترین شرکت آب انگلیس که یک چهارم جمعیت انگلیس از مشترکان آن هستند ۱۵ میلیارد پوند بدهی به بار آورده است.

سفر وزیر امور خارجه به ترکمنستان

حسین امیرعبداالهیان وزیر امور خارجه کشورمان در سفر به ترکمنستان خواستار توسعه همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان دو کشور همسایه شد. مقامات ایران و ترکمنستان در جریان این سفر همچنین موانع موجود بر سر راه تقویت همکاری‌ها را نیز بررسی کردند.

Loading

أحدث المقالات

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

سازمان ملل: کمیته تحریم‌های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل در واکنش به وتوی روسیه درباره لغو نظارت هیاتی از کارشناسان سازمان ملل بر تحریم‌های بین‌المللی علیه کره شمالی گفت:  کمیته تحریم های کره شمالی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و بر اجرای تحریم های سازمان ملل نظارت خواهد کرد.

آمریکا اظهارات روسیه درباره ارتباط اوکراین با حمله تروریستی حومه مسکو را رد کرد

نیویورک – ایرنا-  کاخ سفید بار دیگر اظهارات روسیه مبنی بر دست داشتن اوکراین در حمله به سالن کنسرت شهر «کروکوس» را رد کرد و گفت : واشنگتن، اطلاعات واضح و دقیقی را در مورد حمله تروریستی در حومه مسکو قبل از حمله به سرویس های امنیتی روسیه ارائه کرده است.

Loading

پیام‌های یک نظرسنجی؛ تحلیل مخالفت ایرانیان با مذاکره موشکی

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به نتایج نظرسنجی یک موسسه کانادایی در خصوص سنجش افکار ایرانی‌ها نسبت به برخی مواضع در سیاست خارجی ایران و همچنین مذاکرات هسته‌ای و ضرورت گفتگو درباره توان موشکی آن، تأکید کرد: ایرانی‌ها آگاه‌اند که هیچ کشوری در جهان حاضر نمی‌شود بر سر ابزار و قدرت دفاعی خود مذاکره کند، امتیاز دهد و یا شرایط تحمیلی را بپذیرد.

دکتر علی‌محمد حلمی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به نتایج نظرسنجی که به صورت مشترک توسط شورای امور جهانی شیکاگو و موسسه افکارسنجی «ایران‌پل» مستقر در تورنتو انجام شده و نشریه آمریکایی «نیوزویک» آن را منتشر کرده، خاطرنشان کرد: این نظرسنجی نشان می‌دهد اکثر ایرانی‌ها با اعلام حمایت از توافق هسته‌ای، با مذاکره جدیدی که برنامه موشکی این کشور را در برگیرد مخالف‌اند و برای چندمین بار ثابت شد آن‌طور که سیاستمداران غربی فکر می‌کنند، افکار عمومی ایرانی‌ها همراه آن‌ها نیست.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه این نظرسنجی توسط مؤسسات خودشان انجام‌شده باید گفت برخی از جریانات سیاسی در کشورهای غربی که مقداری واقع‌بینانه‌تر مسائل را تحلیل می‌کنند و دنبال ماجراجویی و جنگ‌طلبی نیستند با این نظرسنجی‌ها می‌خواهند به‌گونه‌ای بر این جناح جنگ‌طلب و تندرو سیاسی که در رأس قدرت کشورشان هستند تأثیر بگذارند. انجام این تحقیقات در حقیقت مانور سیاسی گروه‌ها و جناح‌هایی است که در آمریکا و غرب به دنبال مهار قدرت سلطه‌جویانه سیاسیون تندرو هستند.

 

پیامد بدعهدی نسبت به برجام در افکار عمومی ایرانی‌ها

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه مخالفت‌ها با مذاکرات موشکی تأکیدی بر این است که متقاعدشدن مردم ایران با فشارهای سیاسی و اقتصادی یک ادعای دروغین است و واقعیت ندارد، گفت: مردم ایران و همچنین ایرانیان خارج از کشور، به‌رغم اینکه در فضای تبلیغاتی خاصی هم زندگی می‌کنند، پی برده‌اند که با امضای برجام ایران ثابت کرد به دنبال صلح واقعی و احترام به قوانین و مقررات بین‌المللی است.

حلمی ادامه داد: بااینکه ایران نسبت به‌طرف مقابل، خصوصاً آمریکا، بدبین بود و آن‌ها را صادق نمی‌دید اما برجام را امضا کرد و مجدداً طرف‌های غربی با بازی کردن و بهانه آوردن از تعهداتشان سر باز زدند. این وضعیت و تصویری که به نمایش گذاشته شد، با توجه به گستردگی ارتباطات و رسانه‌ها در جهان، موجب شد ایرانیان خارج از کشور نیز این مسئله را به‌خوبی درک کنند.

 

آشکار شدن سیاست فریبکارانه غرب

وی گفت: در داخل کشور هم ملت ایران مطمئن شدند آنچه رهبر معظم انقلاب بارها تأکید می‌کردند که این‌ها در قول و قرارشان صادق نبوده و به دنبال بازگشت سلطه‌شان به ایران هستند، کاملاً درست بود. درواقع در بازی که آمریکا و کشورهای غربی در بحث هسته‌ای با ایران داشتند سیاست‌های دوگانه و فریبکارانه سه کشور اروپایی و آمریکا بیش‌ازپیش آشکار شد.

حلمی با اشاره به بخش‌هایی از این نظرسنجی که نشان داده اکثر قریب به‌اتفاق ایرانی‌ها، ۸۸ درصد، معتقدند آمریکا باید به‌عنوان طرفی که توافق را ترک کرده، ابتدا به آن بازگردد، تأکید کرد: آمریکا و کشورهای اروپایی به دنبال همان زیاده‌خواهی و باج‌خواهی خودشان و تضعیف قدرت ایران هستند و برای هر ایرانی، چه در داخل و چه خارج از کشور، بسیار ناراحت‌کننده است که ببینند بااینکه ملت ایران با همه سختی‌ها برای پیشرفت و توسعه خود تلاش می‌کند و انواع محاصره‌های اقتصادی و ظلم‌ها را تحمل می‌کند، آنها بازهم نمی‌توانند پیشرفت ملت ایران را شاهد باشند؛ بنابراین اکثراً افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی مخالف این بوده‌اند که دوباره ایران فریب سیاست‌های آمریکا و غربی‌ها را بخورد.

 

رد مذاکره درمورد توانمندی موشکی در نظرسنجی

وی با اشاره به اینکه ۶۲ درصد ایرانی‌ها معتقد بوده‌اند که ایران نباید مذاکره در خصوص فعالیت‌های موشکی‌اش را بپذیرد، اضافه کرد: قطعاً از دید ایرانی‌ها این حرف زوری است. ایرانی‌ها آگاه‌اند که هیچ کشوری در جهان حاضر نمی‌شود بر سر ابزار و قدرت دفاعی خود مذاکره کند، امتیاز دهد و یا شرایط تحمیلی را بپذیرد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با تأکید بر اینکه هیچ دلیلی ندارد که ایران بخواهد شرایطی را که صرفاً باهدف محدود کردن قدرتش به بهانه‌های واهی و غیرمنطقی است بپذیرد، گفت: این مسئله برای ایرانی‌ها خط قرمز است، چراکه قبلاً در دوره دفاع مقدس و جنگ تحمیلی تجربه کرده‌اند که ضعف در قدرت‌های دفاعی و نداشتن سلاح‌های پیشرفته چقدر می‌تواند دشمن را جری کند. این تلاش هم قانونی است و هم اخلاقی، منطقی و عقلانی.

حلمی ادامه داد: همه سیاستمداران دنیا این مسائل را می‌فهمند، اما آمریکا، رژیم صهیونیستی و این دو – سه کشور سلطه‌جوی اروپایی که سابقه استعماری هم دارند، در حقیقت نمی‌خواهند استقلال و روند پیشرفت ایران را ببینند.

وی بابیان اینکه در هیچ زمانی و در هیچ دولتی، ایران مذاکره بر سر توان موشکی‌اش را نخواهد پذیرفت و این حق مسلمی است که ملت ایران باید داشته باشد، تصریح کرد: اتفاقاً اصرار آمریکا و غربی‌ها بر تضعیف قدرت ایران و توان موشکی‌اش، باعث آگاهی‌هایی در میان ایرانیان سراسر دنیا شده و آن‌ها همگرایی، هم‌صدایی و همدلی بیشتری پیداکرده‌اند و توان موشکی را نقطه قوت کشورشان می‌دانند.

 

مهم دانستن روابط با چین در نظرسنجی

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین با بیان اینکه بر اساس این نظرسنجی ۸۳ درصد ایرانی‌ها روابط با چین را مهم ارزیابی کرده‌اند، به برخی مواضع از سوی سیاستمداران و رسانه‌های غربی علیه این روابط و سند همکاری 25 ساله اشاره کرد و افزود: ایرانی‌ها به‌خوبی می‌دانند که چرا تا این میزان آمریکا و این سه دولت غربی از نزدیک شدن و توسعه روابط ایران و چین عصبانی و نگران هستند. چراکه ایران از آن چالشی که فکر می‌کردند در اثر تحریم‌های شکننده برایش ایجاد کردند، عبور کرده و توانسته خود را ازنظر مناسبات خارجی و ارتباط با کشورها مدیریت کند.

وی تأکید کرد: ایران همیشه در چارچوب استقلال و منافع ملی و با توجه به مقررات بین‌المللی به دنبال توسعه است. قطعاً همکاری چین و ایران به نفع دو کشور است و بنابراین می‌توان گفت این فرصتی طلایی است و نباید به تحلیل‌های کاذب و دروغینی که غرب به آن می‌پردازند و دامن می‌زند توجه کرد.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *