جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

Loading

ناآرامی‌های داخلی و پتانسیل تحولات بزرگ سیاسی – اجتماعی در عربستان

شورای راهبردی آنلاین – گفتگو: یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا با بیان اینکه عربستان مهد تفکر داعشی است و رویکرد محمد بن سلمان برای اصلاحات اجتماعی تناقض‌آمیز است، گفت: در عربستان پتانسیل تحولات بزرگ سیاسی – اجتماعی وجود دارد، اما به زور و با صرف مبالغ هنگفت و تبلیغات دروغین مانع از آن شده‌اند.

سید هادی سید افقهی در گفتگو با سایت شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به بازداشت فردی در مسجدالحرام که با سلاح سرد شعارهایی در حمایت از داعش سر داده بود، افزود: برخی به همزمانی طواف مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، توجه کرده و این اقدام را به طواف او ربط داده‌اند و اینگونه تحلیل کرده‌اند که این فرد، آقای الکاظمی را به عنوان نماد مقاومت علیه داعش قلمداد کرده که البته این یک فرضیه احتمالی است.

وی با بیان اینکه داعشی بازداشت شده در مسجدالحرام به زبان محلی صحبت نمی‌کرد تا براساس آن بتوان ملیتش را تشخیص داد، شعارهای او را فانتزی و نمایشی عنوان کرد و ادامه داد: همه می‌دانیم بنیاد فکری داعش، بر مبنای وهابیت است و فتاوای علمای داعش و وهابیت برای نشان دادن چهره‌ای خشن از اسلام همسویی و همگرایی دارند.

 

عربستان، مهد تفکر داعشی

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با تاکید بر اینکه مهد تفکر داعشی، عربستان است، گفت: تفکرات ابوبکر البغدادی، تفکرات ابومصعب الزرقاوی که بنیانگذار هر دو جریان جبهه النصره در سوریه و داعش در عراق بود، تفکرات بن لادن رهبر و بنیانگذار القاعده، متاثر از محمد بن عبدالوهاب و اندیشه افراطی وهابیت است.

سید افقهی با بیان اینکه حدود 5 هزار زندانی انتحاری سعودی اکنون در زندان‌های مختلف عراق حضور دارند، افزود: این افراد با تشویق و فتاوای افراطی وهابی‌ها که طرفدار داعش بودند و برای آن در بعضی از مساجد عربستان پول جمع می‌کردند، دست به این اقدامات زدند. این حمایت‌ها غیر از فتاوا و حمایت‌های تبلیغاتی است که طی آن شبکه‌های تلویزیونی متعددی، افکار عمومی را به جهاد در سوریه و عراق تشویق می‌کردند!

 

تناقض در رویکردهای بن سلمان

وی به طرح‌های محمد بن سلمان برای ارائه چهره جدید و ملایم از عربستان اشاره کرد و گفت: او می‌خواهد بگوید ما دیگر تفکرات وهابی را دور ریختیم و بسیاری از علمای وهابی اکنون در زندان هستند و در حال حرکت به سوی لیبرالیسم غربی هستیم! اکنون در بعضی شهرهای عربستان مشروب‌فروشی‌ها، کلوب‌ها،‌ دعوت از انواع و اقسام خواننده‌ها علنی است، اما در رویکرد بن سلمان تناقض است؛ نکته دیگر اینکه آمریکا در زمان دموکرات‌ها به گواهی خانم کلینتون اعلام کرد که ایالات متحده داعش را به وجود آورده است!

سید افقهی با یادآوری حمایت‌های لجستیکی و اطلاعاتی آمریکا از عناصر داعش برای سرازیر شدن به عراق و سوریه، توضیح داد: بن سلمان که خود وابسته به آمریکا است، چطور می‌خواهد با داعشی که آمریکا به وجود آورده در داخل عربستان مبارزه کند! بنابراین داعش هم به عنوان یک حربه در اختیار آمریکایی‌هاست و هم در اختیار سعودی‌ها و هر جا که به نفعشان باشد آن را به کار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه تناقض موجود در عربستان، زمانی با جرقه‌ای به انفجار کشیده می‌شود، اضافه کرد: حدود 70 سال است که چند نسل پی در پی و چند لایه از جوانان عربستان سعودی را با این تفکرات افراطی تربیت کرده‌اند. هنوز در بعضی از حوزه‌های دینی و دانشگاه‌های اسلامی‌شان در مکه و مدینه تفکرات محمد ابن عبدالوهاب تدریس می‌شود! خروجی این تفکر به جز داعش و القاعده و ابومصعب الزرقاوی و ابو محمد جولانی چیست؟

سید افقهی ادامه داد: محمد بن سلمان نمی‌تواند با چند کلوب و سریال‌های مبتذل و حمایت از خوانندگان نیمه برهنه، آن تفکر زیربنایی 70-60 ساله وهابی را از بین ببرد. هر قدر هم زندان‌ها را پر از این علمای‌شان کند، آن‌ها در آینده قهرمان می‌شوند و علیه تفکرات و رویکرد غرب‌گرایانه او قیام می‌کنند.

 

پتانسیل تغییرات بزرگ سیاسی و اجتماعی در عربستان

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با اشاره به درگیری‌های خاندان پادشاهی سعودی و برخوردهای خشن و حذفی بن سلمان در قبال شاهزاده‌ها و همچنین عملکردش در خصوص جنگ در یمن و ایجاد ناامنی در خلیج‌فارس و تلاش برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تاکید کرد: این همه بی‌عدالتی و ماجراجویی از چشم مردم عربستان دور نیست. بنابراین اگر با دقت توجه کنیم می‌بینیم که ممکن است او ظاهر را حفظ کند، اما عملا «بر شاخه نشسته و بُن می‌برد» و بالاخره سقوط خواهد کرد.

سید افقهی با بیان اینکه عربستان سعودی اکنون بیش از 20 رسانه دینی دارد، به تبلیغات خاص و جهت‌دار این کشور در حوزه مسائل دینی اشاره کرد و گفت: با وجود این، در عربستان پتانسیل تحولات بزرگ سیاسی – اجتماعی وجود دارد، اما به زور و با صرف مبالغ هنگفت و تبلیغات دروغین مانع از آن شده‌اند.

وی ضمن تشریح فضای سیاسی – اجتماعی حاکم بر عربستان سعودی، تاکید کرد: ما شاهدیم که در فضای مجازی چه حجم بالایی مطالب علیه آل سعود توسط خود سعودی‌ها و خاندان سلطنتی نوشته می‌شود. هم در منطقه الشرقیه که آنجا مردم را قتل عام می‌کنند و هم گاه به گاه حرکت‌ها و تجمعات و تظاهراتی که علیه آل سعود، توسط خود سعودی‌های سنی عربستان و نه شیعه ها، شکل می‌گیرد، بسیار اهمیت دارند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *