جدیدترین مطالب

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

تهدید هوش مصنوعی علیه ۸ میلیون شغل در انگلیس

“موسسه پژوهش سیاست‌های عمومی” در انگلیس (Institute for Public Policy Research) در گزارشی برآورد کرد با سیاست‌های جاری دولت انگلیس، فناوری هوش مصنوعی، حدود ۸ میلیون شغل را در این کشور تهدید می‌کند.

شمار شهدای غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید

وزارت بهداشت حماس پنجشنبه اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی از آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر رسید.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت حماس، در ۲۴ ساعت گذشته، ۶۲ فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند.

Loading

أحدث المقالات

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

بازاندیشی در نگاه کلاسیک به استراتژی کلان

علی اسماعیلی اردکانی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: ویراستاران کتاب «استراتژی کلان» تری بالزاک، پیتر دامبروفسکی و سیمون ریک، درک نسبتاً انعطاف‌پذیری از استراتژی کلان طرح می‌کنند که شامل روش‌ها و ابزارهایی است که دولت‌ها برای تعقیب اهداف استراتژیک خود به کار می‌گیرند، حالا به هر شکل که آنها را تعریف کنند.

هآرتص: اسرائیل قصد تجزیه غزه را دارد

بنا به گزارش یک رسانه عبری، رژیم صهیونیستی قصد دارد با ایجاد منطقه حائل و کریدور مناطق شمالی نوار غزه را از دیگر بخش‌های این باریکه جدا سازد.

تحمیل قحطی در غزه، جنایت جنگی است

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، رژیم صهیونیستی را مقصر ایجاد بحران انسانی در غزه دانست و تصریح کرد که تحمیل قحطی در این باریکه جنایت جنگی محسوب می‌شود.

Loading

رسانه‌ها؛ سفر نخست وزیر عراق به عربستان و …

۱۴۰۰/۰۱/۱۱ | گزیده های راهبردی

شورای راهبردی آنلاین – رسانه‌ها: انتصاب سفیر بحرین در رژیم صهونیستی و واکنش تند حماس به این اقدام، تحولات برجامی، سفر نخست وزیر عراق به عربستان و ... از مهم‌ترین خبرهای روابط خارجی بود که در رسانه ها بازتاب یافت. در ادامه گزیده ای از آنها را مرور می کنیم.

تسنیم: روزنامه الاخبار نوشت، هفت ماه پس از عادی‌سازی روابط میان بحرین و رژیم صهیونیستی، روز گذشته منامه اعلام کرد که «خالد یوسف الجلاهمه» را به عنوان سفیر خود در اراضی اشغالی منصوب کرده است.

ایسنا: بحرین و رژیم صهیونیستی توافق جدیدی برای همکاری اطلاعاتی و تکنولوژی و بهبود منابع آبی امضا کردند.

تسنیم: مردم بحرین دیشب با برگزاری تظاهرات در مناطق مختلف خواستار آزادی فوری محکومان به اعدام و همه زندانیان سیاسی و همچنین حفاظت از آنها در برابر ویروس کرونا شدند.

ایرنا: جنبش مقاومت اسلامی (حماس) تصمیم بحرین به تاسیس نمایندگی دیپلماتیک و تعیین سفیر خود در فلسطین اشغالی را محکوم کرد.

ایرنا: سخنگوی کاخ سفید بدون پاسخ به رویکرد آمریکا برای لغو تحریم‌ها، مدعی آمادگی واشنگتن برای دیپلماسی معنادار با ایران شد.

فارس: سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در یک اندیشکده این کشور تاکید کرد که فرصت برای مصالحه بین واشنگتن و تهران بر سر توافق هسته‌ای ایران وجود دارد.

تسنیم: معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، با اشاره به اینکه مسکو منتظر بازگشت آمریکا به برجام است، یادآور شد که روسیه همچنان نسبت به سرنوشت توافق هسته‌ای با ایران خوش‌بین است.

تسنیم: رویترز به نقل از مقامات غربی مدعی شد که ایران اکنون ممکن است بخواهد برای احیای برجام درباره یک نقشه راه گسترده‌تری وارد گفت‌وگو شود.

ایسنا: وزیر امور خارجه چین در بیانیه‌ای با مطرح کردن این که سفر موفقیت آمیزی به شش کشور منطقه خاورمیانه از جمله ایران داشته است، بر نقش چین در حفظ توافق هسته‌ای تاکید کرد.

ایسنا: نخست‌وزیر عراق امروز(چهارشنبه) در سفری رسمی به عربستان رفت. الکاظمی در توییتی قبل از رفتن به عربستان نوشت: امروز در سفری رسمی به عربستان می‌رویم که هدف آن تقویت روابط ممتاز میان دو کشور و همکاری برادرانه میان کشورهای منطقه و تحقق ثبات است.

تسنیم: سفیر عربستان در بغداد، سفر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به ریاض را مهم توصیف کرد.

ایسنا: وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود پیرامون حقوق بشر، عربستان را به ارتکاب عملیات قتل غیرقانونی متهم و اعلام کرد، حقوق فلسطینی ها توسط رژیم صهیونیستی نقض می شود.

ایرنا: رژیم سعودی در جنگ روانی جدید علیه آنکارا اعلام کرد که محموله‌های ارسالی از ترکیه به عربستان، حاوی مواد مخدر است.

تسنیم: «حسن ناظم» وزیر فرهنگ و سخنگوی کابینه عراق از دستور مصطفی الکاظمی برای اجرایی شدن توافقات با چین خبر داد.

خبرگزاری صداوسیما: دادستانی ویژه رسیدگی به اتهامات شرکت اماراتی «بلک شیلد» از دولت ابوظبی خواست شخصیت‌هایی را که در جنایت قاچاق حدود ۶۰۰ نفر از اتباع سودانی به لیبی و یمن دست داشته اند، تحویل دهد.

ایسنا: رئیس جمهور سوریه از وجود جنگ ارزی علیه کشورش که از خارج رهبری می­ شود، خبر داد.

ایسنا: رئیس جمهوری لبنان که کشورش در مقایسه با مساحت و جمعیتش میزبان بیشترین تعداد از آوارگان سوری است، اعلام کرد، تبعات این آوارگی لبنان را به ستوه آورده است.

ایسنا: وزارت خارجه سوریه در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا در شورای امنیت درباره سوریه اعلام کرد که این اظهارات نشان دهنده دورویی بی سابقه آمریکا و غرب در قبال سوریه است.

تسنیم: منابع لبنانی جزئیات ابتکار جدید نبیه بری برای ساختار دولت لبنان را شرح دادند.

تسنیم: اعضای «قلب آسیا» در بیانیه پایانی این کنفرانس تاکید کردند که کاهش خشونت‌ها و آتش‌بس از پیش زمینه‌های مهم و اساسی برای رسیدن به صلح و ثبات پایدار در افغانستان است.

ایسنا: اداره امنیت ملی افغانستان اعلام کرد در عملیات نیروهای ویژه این سازمان در ولایت پکتیکا در جنوب شرق این کشور یک عضو ارشد شبکه القاعده و یک فرمانده گروه طالبان کشته شدند.

ایسنا: رئیس رژیم صهیونیستی امروز (چهارشنبه) نتایج نهایی انتخابات پارلمانی را از کمیته انتخابات مرکزی این رژیم تحویل گرفت. گزارش‌های رسانه‌های صهیونیستی حاکی از آن است که رئیس رژیم صهیونیستی ممکن است این بار همه را غافلگیر کرده و نفتالی بنت، رئیس حزب یمینا را به جای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر فعلی این رژیم مأمور به تشکیل دولت جدید کند.

ایسنا: رسانه های رژیم صهیونیستی اعلام کردند، نخست وزیر این رژیم و لیست یکپارچه عربی برای تشکیل دولت جدید تمایل دارند با هم همکاری کنند.

تسنیم: منابع میدانی یمن از پیشروی‌های جدید نیروهای انصارالله در مارب و تسلط آنها بر چندین مواضع راهبردی جدید خبر دادند.

ایسنا: انصارالله یمن تأکید کرد، مذاکرات میان این جنبش و آمریکا پیرامون حل سیاسی جنگ یمن در مسقط نتایج مثبتی نداشت.

ایسنا: بحران سیاسی در برزیل یک روز بعد از تغییرات گسترده در کابینه دولت این کشور با استعفای چند مقام و وزیر از جمله وزرای دفاع و امور خارجه همچنان ادامه دارد و وزارت دفاع برزیل خبر از تغییر فرماندهان ارشد ارتش این کشور داده است.

تسنیم: سفیر کشورمان در پکن به همراه دبیرکل سازمان همکاری‌های شانگهای و شماری از سفرای کشورها به ارومچی مرکز استان سین کیانگ رفته است.

فارس: یک روزنامه چاپ فلسطین اشغالی با بیان اینکه سند راهبردی تهران و پکن، شاهدی بر شکست سیاست فشار حداکثری بر ایران بود، نوشت این توافق نشان داد که علی‌رغم تحریم‌های سخت آمریکا، ایران فاصله بسیار زیادی تا به‌زانو درآمدن دارد.

خبرگزاری صداوسیما: سران بیست و چهار کشور به همراه رئیس سازمان جهانی بهداشت در نامه ای مشترک که روز سه شنبه در روزنامه‌های جهان، از جمله در دیلی تلگراف انگلیس، لوموند فرانسه و فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ آلمان منتشر شد، اعلام کردند برای حفاظت کشور‌ها در برابر همه گیری کووید ۱۹، باید پیمانی جهانی امضا شود.

ایرنا: جلسه شورای امنیت سازمان ملل برای گفت وگو در مورد آزمایش موشکی اخیر کره شمالی بدون اتخاذ هیچ گونه تصمیمی جهت یک اقدام عملی علیه این کشور پایان یافت.

تسنیم: یادداشت تحلیلی بورل نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا به دنبال تعامل و مدیریت تنش و اختلاف با آنکارا است. اما در عین حال، خبری از مذاکرات مربوط به تکمیل روند عضویت ترکیه در این اتحادیه نیست.

ایرنا: ارائه گزارش کامل از پیامدهای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا پس از ۴ دهه روابط تنگاتنگ و درهم تنیده بین دو طرف، سال‌ها بلکه شاید دهه‌ها به‌طول بیانجامد با این حال برخی تحولات در نتیجه برگزیت طی سه ماه گذشته شایان توجه به نظر می‌رسد.

خبرگزاری صداوسیما: محمد عبدالطیف الفارس به گونه‌ای محتاطانه ابراز خوش‌بینی کرد با افزایش سرعت واکسیناسیون ویروس کرونا و بهبود تولید بخش‌های صنعتی، تقاضای جهانی نفت بهبود پیدا کند.

ایسنا: بر اساس اعلام رئیس‌جمهور ونزوئلا، مقامهای این کشور و روسیه در یک نشست کمیسیون بین‌دولتی در کاراکاس، ۱۲ سند را در حوزه‌های مختلف به امضا رساندند.

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *